LFF skrev 2018-04-18 12:14:32 följande:
Ja, det KAN ju göra det men det är inte säkert att det räcker. Men när man klickar på länken i artikeln som leder till Skolverkets sida så är det just kraven för betyget C i nian det gäller, inte sjuan eller åttan (det finns vad kraven ska vara för sexan och nian). I nian tycker jag att kraven måste vara tydliga så både lärare och elever tydligt kan se vart det brister i elevens kunskaper för att kunna få ett högre betyg.
Jag har läst 20p statsvetenskap på högskolan och jag tycker att dessa kriterier är enormt luddiga och otydliga. Vad är de då inte för en stackars 15-åring som kämpar för att komma in på "rätt" gymnasie?
Barn behöver tydliga ramar. Det luddiga och mer fria sättet att arbeta i sina studier ska man sen lära sig i gymnasiet så man är rustad för de självstudier som krävs på högskolan. Man ska inte ha högskolekrav på högstadieelever!
Jag ser just att det skulle förstås stå "jag vet INTE om det har blivit svårare i just So"
Tjaa... om kriterierna inte vore luddiga så skulle man förstås ha mindre utrymme att tolka dem. Personligen föredrar jag det luddiga, eftersom de som skapar såna har oftast inte tillräckligt koll på realiteten. Och ju mer luddigt desto bättre kan man då anpassa dem.
Att man ska tolka dem åt eleverna, tycker jag är självklart. Eleverna ska inte lämnas ensamma att tolka sånt. Jag har även flera varianter av förenklade versioner av kriterierna. Och framför allt så ska ju lärarna skriva arbetsplan för varje område och då ange mer konkret vad man ska prestera just här. Och då kan det bli så konkret som läraren får till det.