hammarhajen skrev 2018-04-19 18:13:42 följande:
Tråkigt att du tycker så! Menar du att dyslektiker inte kan bli utmärkta läkare, ingenjörer eller jurister?
Jag har aldrig skrivit att stavning inte är viktigt. Däremot att det finns stavningshjälpmedel till i princip alla skrivverktyg nu för tiden. Behovet av att kunna alla stavningsregler helt utantill är mindre när till och med 7-åringar själva kan rätta sin stavning med ett knapptryck. SJÄLVKLART ska man lämna in välstavade CV, men det går ju också att korrekturläsa...
Jag skriver extremt sällan för hand i arbetslivet. Allt jag skriver digitalt (mail, dokument, powerpoint etc) har stavningskontroll. Gör jag ett misstag kommer det upp ett rött streck. Jag behöver alltså inte minnas om det stavas abborre eller aborre, men det blir rätt i texten om jag använder verktyget rätt.
Självklart ska man ändå träna på stavning i skolan, men stavning kan inte ta hur mycket utrymme som helst. Du kan tycka vad du vill om saken, men skolan SKA undervisa om hur man uttrycker sig i olika sammanhang, muntligt och skriftligt. Det är inte lärarnas fel, det är Skolverket som skriver kursplanerna. Innan du sågar lärare vid fotknölarna för att de gör det som är ålagt dem så föreslår jag att du läser kursplanen i svenska från pärm till pärm. Man kan säkert ändra mycket i den till det bättre, men så länge den gäller så måste lärarna följa den. Det betyder inte att lärarna är dåliga.
Jag vidhåller också att jag har större respekt för en person som gör ett stavfel men uttrycker sig vänligt i ett nätforum, än någon som är otrevlig eller kränkande på prickfri svenska.
De som är smarta nog att kunna bli läkare, civilingenjör etc kan hantera sin dyslexi. Jag hade kursare som var dyslektiker när jag pluggade till civilingenjör och de fixade utbildningen genom att de hade strategier.
Det jag reagerade på är intrycket av din inställning och faktiskt egna erfarenheter, där jag fick höra direkt från läraren att stavningen var inte alls viktig utan "hindrade" barnet i dess utveckling.
Men än en gång, dina elever ska en gång i tiden ut i verkligheten och de ska kunna kommunicera skriftligt. Då står de där, kan skriva vänligt, men mottagaren är inte intresserad av en vänlig person på ett forum, mottagaren vill ha en korrekt skriven text.
De stavningshjälpmedel som finns fungerar utmärkt för oss som kan svenska, men jag ser själv dagligen att stavningsprogrammet ger fel alternativ (och möter ofta texter där stavningsprogrammet har gjort så att texten blir felaktig).
Tja, skolverket har ju också fått kritik mot vad de har skrivit som mål.
Men än en gång, de elever som har studievana föräldrar, föräldrar som vet vad som krävs, de klarar sig alltid, vi kan kompensera bristerna, men den gruppen som inte har det stödet hemifrån, de kommer få det betydligt tuffare.
För dagens skola har brister, stora brister, facit finns. När elever med A i matematik och svenska inte klarar av gymnasiets krav, när elever med A i matematik och svenska från gymnasiet inte klarar de krav som ställs på dom när de läser på universitetet.
När eleverna i PISA-undersökningar är klart sämre än elever i andra länder på sitt modersmål.
Ja, lärarutbildningen har också brister, när lärare i sina meddelande hem till föräldrarna gör både stavfel och grammatiska fel som inte hade kunnat passera utan kommentar när jag gick i skolan, när mail och brev till föräldrar innehåller syftningsfel som kan göra att texten misstolkas.
När lärare som undervisar i ett kärnämne lär ut felaktigt.