• Bebely

På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?

Jag tycker ofta att jag hör att kraven i dagens skola är mycket högre än tidigare och att det är därför som dagens unga mår dåligt kombinerat med sociala medier där alla visar upp en perfekt sida av sig själva.

Min fråga är då; på vilket sätt är kraven högre än när jag själv gick i skolan (är född på mitten av åttiotalet)? Min äldsta går i tvåan nu och änsålänge så kan jag inte se någon skillnad i krav från när jag var liten men det kanske kommer längre fram?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?
  • AndreaBD
    hammarhajen skrev 2018-04-19 17:56:02 följande:
    Jag tror att du tänker helt rätt här. Synen på den egna ansträngningens betydelse har ändrats och elever (och vuxna?) är kanske inte vana att kämpa för att nå sina mål i samma utsträckning som förr..?

Men det kan jag inte säga är grundskollärarnas fel, det är ju i så fall en samhällsförändring som vi ALLA är med och bidrar till. Ganska typiskt problemtiken att skylla på lärarna istället för att ta eget ansvar..

Håller helt med om att barn läser och skriver för lite. Men tror inte att det är bara SKOLANS fel. När vi var små läste vi böcker på tåget och regniga dagar i sommarstugan, för det fanns inte annat. Idag spelar man på mobilen. I skolan kanske också läsningen gått ner (vet inte?), men framför allt hemma. Och det är väl inte heller lärarnas fel vad familjer gör i sina hem? Självklart kan och ska skolan kämpa för att kompensera, men läsning på fritiden är svårt att kompensera för..
    Nej, det är inte bara (eller inte främst) skolans fel. Man kanske borde ha kurser för föräldrar där, man förklarar vad barnen lär sig i skolan, och vilka delar man ändå måste främja hemma för att barnen ska ha bra kunskaper som vuxna. Även förr i tiden lärde sig barn mycket av sina föräldrar. Nutidens föräldrar får inte lägga av med detta. Men de kanske behöver veta exakt vad de ska satsa på. För att göra det enklare kan ju skolan initiera aktiviteter. T.ex. läsning på sommarlovet - där har man haft projekt, då barnen fick pengar eller nåt fick de, jag minns inte exakt.
  • Port II
    AndreaBD skrev 2018-04-19 19:26:27 följande:

Nej, det är inte bara (eller inte främst) skolans fel. Man kanske borde ha kurser för föräldrar där, man förklarar vad barnen lär sig i skolan, och vilka delar man ändå måste främja hemma för att barnen ska ha bra kunskaper som vuxna. Även förr i tiden lärde sig barn mycket av sina föräldrar. Nutidens föräldrar får inte lägga av med detta. Men de kanske behöver veta exakt vad de ska satsa på. För att göra det enklare kan ju skolan initiera aktiviteter. T.ex. läsning på sommarlovet - där har man haft projekt, då barnen fick pengar eller nåt fick de, jag minns inte exakt.

Sverige har valt att göra föräldrarna och eleverna ansvarslösa. Detta gör att det är svårt att bedriva kvalitativ undervisning över huvud taget, eftersom eleverna inte ges tillräckliga argument för att sköta sig.

Samtidigt har vi det usla systemet med skolpäng som gör flumskolan till en enkel utväg för att skapa ordning och glada elever. Fast det resulterar i att eleverna lär sig ändå mindre.
  • sextiotalist
    hammarhajen skrev 2018-04-19 18:13:42 följande:
    Tråkigt att du tycker så! Menar du att dyslektiker inte kan bli utmärkta läkare, ingenjörer eller jurister?

Jag har aldrig skrivit att stavning inte är viktigt. Däremot att det finns stavningshjälpmedel till i princip alla skrivverktyg nu för tiden. Behovet av att kunna alla stavningsregler helt utantill är mindre när till och med 7-åringar själva kan rätta sin stavning med ett knapptryck. SJÄLVKLART ska man lämna in välstavade CV, men det går ju också att korrekturläsa... 

Jag skriver extremt sällan för hand i arbetslivet. Allt jag skriver digitalt (mail, dokument, powerpoint etc) har stavningskontroll. Gör jag ett misstag kommer det upp ett rött streck. Jag behöver alltså inte minnas om det stavas abborre eller aborre, men det blir rätt i texten om jag använder verktyget rätt. 

Självklart ska man ändå träna på stavning i skolan, men stavning kan inte ta hur mycket utrymme som helst. Du kan tycka vad du vill om saken, men skolan SKA undervisa om hur man uttrycker sig i olika sammanhang, muntligt och skriftligt. Det är inte lärarnas fel, det är Skolverket som skriver kursplanerna. Innan du sågar lärare vid fotknölarna för att de gör det som är ålagt dem så föreslår jag att du läser kursplanen i svenska från pärm till pärm. Man kan säkert ändra mycket i den till det bättre, men så länge den gäller så måste lärarna följa den. Det betyder inte att lärarna är dåliga. 

Jag vidhåller också att jag har större respekt för en person som gör ett stavfel men uttrycker sig vänligt i ett nätforum, än någon som är otrevlig eller kränkande på prickfri svenska. 
    De som är smarta nog att kunna bli läkare, civilingenjör etc kan hantera sin dyslexi. Jag hade kursare som var dyslektiker när jag pluggade till civilingenjör och de fixade utbildningen genom att de hade strategier.

Det jag reagerade på är intrycket av din inställning och faktiskt egna erfarenheter, där jag fick höra direkt från läraren att stavningen var inte alls viktig utan "hindrade" barnet i dess utveckling.

Men än en gång, dina elever ska en gång i tiden ut i verkligheten och de ska kunna kommunicera skriftligt. Då står de där, kan skriva vänligt, men mottagaren är inte intresserad av en vänlig person på ett forum, mottagaren vill ha en korrekt skriven text.
    De stavningshjälpmedel som finns fungerar utmärkt för oss som kan svenska, men jag ser själv dagligen att stavningsprogrammet ger fel alternativ (och möter ofta texter där stavningsprogrammet har gjort så att texten blir felaktig).

Tja, skolverket har ju också fått kritik mot vad de har skrivit som mål.

Men än en gång, de elever som har studievana föräldrar, föräldrar som vet vad som krävs, de klarar sig alltid, vi kan kompensera bristerna, men den gruppen som inte har det stödet hemifrån, de kommer få det betydligt tuffare.
    För dagens skola har brister, stora brister, facit finns. När elever med A i matematik och svenska inte klarar av gymnasiets krav, när elever med A i matematik och svenska från gymnasiet inte klarar de krav som ställs på dom när de läser på universitetet.
    När eleverna i PISA-undersökningar är klart sämre än elever i andra länder på sitt modersmål.

Ja, lärarutbildningen har också brister, när lärare i sina meddelande hem till föräldrarna gör både stavfel och grammatiska fel som inte hade kunnat passera utan kommentar när jag gick i skolan, när mail och brev till föräldrar innehåller syftningsfel som kan göra att texten misstolkas.
    När lärare som undervisar i ett kärnämne lär ut felaktigt.
  • Less is more

Det behövs också tillräckligt med personal i skolorna. Det tror jag är en investering på sikt. Jag är i alla fall inte rädd för höjd skatt för att min kommun ska klara detta.

Vilket parti är mest populärt bland lärarna, nån som har lite koll på det ?

• K Kalle
    Tråkigt att du tycker så! Menar du att dyslektiker inte kan bli utmärkta läkare, ingenjörer eller jurister?
    Visst kan de!

De som inte kan skriva ordentligt på gymnasiet (och högskolan) är inte dyslektiker till största del utan ungdomar som inte lärt sig stavning och grammatik ordentligt.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-20 08:43:05 följande:
    De som är smarta nog att kunna bli läkare, civilingenjör etc kan hantera sin dyslexi. Jag hade kursare som var dyslektiker när jag pluggade till civilingenjör och de fixade utbildningen genom att de hade strategier.

Det jag reagerade på är intrycket av din inställning och faktiskt egna erfarenheter, där jag fick höra direkt från läraren att stavningen var inte alls viktig utan "hindrade" barnet i dess utveckling.

Men än en gång, dina elever ska en gång i tiden ut i verkligheten och de ska kunna kommunicera skriftligt. Då står de där, kan skriva vänligt, men mottagaren är inte intresserad av en vänlig person på ett forum, mottagaren vill ha en korrekt skriven text.
    De stavningshjälpmedel som finns fungerar utmärkt för oss som kan svenska, men jag ser själv dagligen att stavningsprogrammet ger fel alternativ (och möter ofta texter där stavningsprogrammet har gjort så att texten blir felaktig).

Men än en gång, de elever som har studievana föräldrar, föräldrar som vet vad som krävs, de klarar sig alltid, vi kan kompensera bristerna, men den gruppen som inte har det stödet hemifrån, de kommer få det betydligt tuffare.
    För dagens skola har brister, stora brister, facit finns. När elever med A i matematik och svenska inte klarar av gymnasiets krav, när elever med A i matematik och svenska från gymnasiet inte klarar de krav som ställs på dom när de läser på universitetet.
    När eleverna i PISA-undersökningar är klart sämre än elever i andra länder på sitt modersmål.

Ja, lärarutbildningen har också brister, när lärare i sina meddelande hem till föräldrarna gör både stavfel och grammatiska fel som inte hade kunnat passera utan kommentar när jag gick i skolan, när mail och brev till föräldrar innehåller syftningsfel som kan göra att texten misstolkas.
    Det är sällan man märker av en text att den som skriver är dyslektiker. De brukar nämligen ta hjälp av folk i sin närhet. Jag känner en jurist vad fru alltid läste igenom alla hans texter. De som lämnar ifrån sig usla texter är de som inte bryr sig, som hade kunnat lära sig om de velat och ansträngt sig.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-20 09:39:09 följande:
    Visst kan de!

De som inte kan skriva ordentligt på gymnasiet (och högskolan) är inte dyslektiker till största del utan ungdomar som inte lärt sig stavning och grammatik ordentligt.
    K Kalle skrev 2018-04-20 09:41:42 följande:
    Det är sällan man märker av en text att den som skriver är dyslektiker. De brukar nämligen ta hjälp av folk i sin närhet. Jag känner en jurist vad fru alltid läste igenom alla hans texter. De som lämnar ifrån sig usla texter är de som inte bryr sig, som hade kunnat lära sig om de velat och ansträngt sig.
    Exakt, de som är dyslektiker är i de flesta fall medvetna om detta problem och är ännu mer noggrann med att stava och följa grammatiken, jag är nog mer slarvigare misstänker jag.

• AndreaBD
    sextiotalist skrev 2018-04-20 10:41:19 följande:
    Exakt, de som är dyslektiker är i de flesta fall medvetna om detta problem och är ännu mer noggrann med att stava och följa grammatiken, jag är nog mer slarvigare misstänker jag.

"Slarvigare" eller "mer slarvig" .   Sorry, kunde inte låta bli! ;)
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2018-04-20 11:44:29 följande:
    "Slarvigare" eller "mer slarvig" .   Sorry, kunde inte låta bli! ;)
    Mer slarvig, ja, jag brister ibland, i det här fallet, rent slarv. {#emotions_dlg.flower}
    Däremot har jag inga som helst problem med att man påpekar detta, blir istället glad att någon observerar mina fel, det tyder på att det är en uppmärksam person som läser texten
  • LFF
    men det går ju också att korrekturläsa... 
    Hur korrekturläser man en text när man inte kan grammatiken eller att stava? Jag undrar helt ärligt hur du tänkte där.
  • AndreaBD

Man får ju hoppas att de inte först lär sig att stava och skriva text när de går på lärarhögskolan. Nej, allvarligt, det lär man sig på mellan- och högstadiet.
  • hammarhajen
    Precis så. Och människors vilja och inre motivation kan sällan väckas av en lärare allena, det är något större och mer komplext som handlar om allt från uppfostran till kamratpåverkan, medieinfluenser och till viss del skolan. 
  • hammarhajen
    LFF skrev 2018-04-20 13:07:51 följande:
    Hur korrekturläser man en text när man inte kan grammatiken eller att stava? Jag undrar helt ärligt hur du tänkte där.
    Så här kanske?

* Man kollar ord med röda streck under, tittar vad stavningshjälpen ger för förslag
    * Man läser högt för sig själv och lyssnar om ordföljden det låter rätt 
    * Man får texten uppläst och lyssnar om det låter rätt
    * Man tar hjälp av någon annan

Undrar också vad du menar med att man inte "kan" grammatiken? De flesta kan höra om det låter rätt och riktigt på sitt eget modermål, om man lyssnar ordentligt. Oavsett om man vet om orden heter verb eller adverb. Men man måste som sagt lyssna ordentligt, anstränga sig, ta sig tiden... 

Jag har inte sagt att man inte kan eller ska lära sig grammtikregler i skolan. Men att människor skickar CV som är illa skrivna beror nog inte på bristfällig grammatikundervisning, utan mer på lättja eller bristande förmåga att anstränga sig. Vet man att man skriver dåligt tar man självklart hjälp med ett CV om man har den gnuttans självinsikt. 
  • hammarhajen

Du verkar ju ha bestämt dig för att skolan är dålig och lärare så inkompetenta att föräldrar måste kompensera. Kanske är det den inställningen det är fel på?

Att läsa hemma sågs förut som NATURLIGT, nu tycker man att ALL läsning är skolans ansvar, så den förälder som läser med sitt barn hemma gör lärarens jobb. Förut var det föräldrarnas jobb att uppfostra, lära barnen klockan och dl-mått i köket, att simma, knyta skorna, uppföra sig i trafiken och vänta på sin tur. Nu är det skolans jobb.

Det är inte något konstigt att hemmen kompenserar skolan. Tvärt om. Läsning, huvudräkning (via spel och lekar), enheter vid bakning, klockan och att passa tider, att självständigt röra sig i trafiken, att gå till affären med småpengar och handla mjölk, prata kilometer och mil vid bilresor, läsa tidtabellen och själv ta bussen - allt sådant är också hemmens ansvar. Men skippar man det och ger barnen en iPad i baksätet, åker på lekland istället för att spela Monopol eller Yatzy och kör Linas matkasse rakt av (och inga barn i köket när maten lagas för de bråkar bara) så får skolan ett allt tuffare uppdrag. 
  • sextiotalist
    hammarhajen skrev 2018-04-20 19:10:36 följande:

Du verkar ju ha bestämt dig för att skolan är dålig och lärare så inkompetenta att föräldrar måste kompensera. Kanske är det den inställningen det är fel på?

Att läsa hemma sågs förut som NATURLIGT, nu tycker man att ALL läsning är skolans ansvar, så den förälder som läser med sitt barn hemma gör lärarens jobb. Förut var det föräldrarnas jobb att uppfostra, lära barnen klockan och dl-mått i köket, att simma, knyta skorna, uppföra sig i trafiken och vänta på sin tur. Nu är det skolans jobb.

Det är inte något konstigt att hemmen kompenserar skolan. Tvärt om. Läsning, huvudräkning (via spel och lekar), enheter vid bakning, klockan och att passa tider, att självständigt röra sig i trafiken, att gå till affären med småpengar och handla mjölk, prata kilometer och mil vid bilresor, läsa tidtabellen och själv ta bussen - allt sådant är också hemmens ansvar. Men skippar man det och ger barnen en iPad i baksätet, åker på lekland istället för att spela Monopol eller Yatzy och kör Linas matkasse rakt av (och inga barn i köket när maten lagas för de bråkar bara) så får skolan ett allt tuffare uppdrag. 

Okej

Det jag gjorde var att sitta kväll efter kväll ta igen ett års matematik, ett års svenska (engelskan skötte sambon) för att han låg efter. Utvecklingenssamtalen var totalt missvisande.

Nej, ingen av oss syskon har haft föräldrar som satt timme efter timme. Det du beskriver var inte alls så vanligt. Det var nästan inga läxor, man lärde sig det i skolan. Trots att nästan ingen kunde läsa när man började första klass så kunde de flesta läsa och skriva bra när de lämnade nian.

Ja, jag är inte imponerad av skolan, är uppvuxen i en släkt där det finns många lärare och det är dom som är djupt oroade över nivån på lärarna (de arbetar i skolan och på olika nivåer).
Svar på tråden På vilket sätt är kraven högre i dagens skola?