• Anonym (Op)

Sambo beter sig skumt

Så nu behöver jag lite seriös input.

Vi har varit tillsammans 4 år, alltid varit ?öppen? om allt och inte haft något emot att veta varandras lösenord, konton m.m. (Aldrig loggat in på hans konton tidigare förrän en gång för någon dag sedan). Aldrig funnits någon svartsjuka från min sida och har alltid låtit han umgås och prata med vem han vill när han vill. Ni vet det simpla ?ett förhållande ska inte vara ett fängelse?- så har JAG försökt få vårt förhållande att vara iaf.

-Senaste veckorna har han börjat med att ?åka ut med bilen? och ?måste köra den varm? i 2timmar på kvällen, det är fan sommar och jag vet mycket väl att biljäveln inte behöver köras varm 2 timmar per kväll.

-Han har alltid talat om för mig att ?man ska kunna visa sin partner ens telefon/dator/liknande om en känner sig osäker över något. Jag som går efter MAGkänslan och inte efter någon liten Random osäker känsla har aldrig känt att jag behöver kolla hans saker förrän för någon dag sedan.

Jag skulle visa han en rolig grej på hans telefon och när jag sätter mig bredvid han för att visa så börjar han med ursäkter som ?nej du kan visa på din,min funkar inte så bra? osv osv. Då skämtar jag till det typ ?döljer du ngt eller haha jag vill ju bara visa en snabb sak, du behöver inte oroa dig att ja ska kolla igenom telefonen?

Då blir han skogstokig och börjar skrika och säga att jag inbillar mig saker??? Och att jag förstör allting och en massa jävla skit som jag inte vet ens varför han sa.

Jaja, jag som alltid känner igen när någon döljer/ljuger om något hör direkt varningssignaler pga hans reagerande över att jag skulle visa en ynka grej på snapchat så jag frågar lugnt bara om han döljer något och ifall han gör det får han gärna berätta istället för att ?dölja? det. Bättre att vara ärlig och reda ut det liksom tänker jag.

Nej då blir han ännu mer galen och skriker att jag är dum i huvudet och att det är jag som döljer något ???? sen springer han ut i sin bil och drar.

Det är här jag för första gången går in på hans konto då och ser att han snackar med sitt ex I guess??

Det där exet har varit besatt av han i flera år och gjort många inviter men jag har inte brytt mig sålänge han inte besvarar dem och han ändå sade upp kontakten (hans egna intiativ)

Iallafall, jag såg det och han börja skrika och få utbrott och säga att JAG gjort fel som blir sårad över att han börjar dra in lögner och döljer saker som ALDRIG NÅGONSIN varit ett problem för oss innan. Men klart som fan jag blir sårad om vi levt med att alltid kunna vara ärlig och berätta för varandra saker och inte förbjuda varandra från att prata med andra vänskapligt osv.??????? Vad i hela helvete är det här.

Sen har jag sett att han byter sina lösenord väldigt ofta nu och tar med sin telefon överallt, lämnar den aldrig nära mig och vänder alltid bort skärmen.

Kan någon som varit med om liknande berätta lite?? Vad fan håller han på med? Varför gör han såhär när vi hade det så jävla bra? Alltså har fan aldrig förbjudit han från att prata eller umgås med någon eller varit svartsjuk och nu börjar han hålla på såhär ändå? Det måste ju vara något på gång? Han påstår att man ska ?kompromissa i ett förhållande? genom att han Inte ska behöva visa något om han inte vill det. Men förfan jag skiter väl i om han pratar med sitt jävla ex, det har inte varit något han behövt dölja tidigare så varför gör han det nu? :s

Tl;dr pojkvän har gått från att vara ärlig och öppen till att dölja saker som aldrig varit ett problem för oss tidigare.

Seriösa svar tack, helst från människor som varit med om liknande.

• Svar på tråden Sambo beter sig skumt
  • Anonym (Op)

Hur kan man rättfärdiga att man döljer saker för sin partner? Han försöker så hårt att få de att framstå som OKEJ det han gjort och att jag gör fel som reagerar. Keep in mind att vi kommit överens om att alltid vara ärliga, och att vara öppna om allt var hans idé från första början.

• Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 01:19:30 följande:

Och hur hade du tänkt att hon ska få tillbaka mobilen om hon inte släpper in honom genom dörren?

Jag citerade inte den biten om dörren. Självklart måste hon släppa in honom i hans hem, något annat är inte lagligt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-04-22 01:25:47 följande:

Självklart måste hon släppa in honom i hans hem, något annat är inte lagligt.

Det beror faktiskt på hur de har boendet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 01:27:26 följande:

Det beror faktiskt på hur de har boendet.

Faktiskt inte. Man får inte slänga ut sin sambo hur som helst, oavsett vem som äger boendet eller vem boendet står på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-21 23:48:04 följande:

Så nu behöver jag lite seriös input.

Vi har varit tillsammans 4 år, alltid varit ?öppen? om allt och inte haft något emot att veta varandras lösenord, konton m.m. (Aldrig loggat in på hans konton tidigare förrän en gång för någon dag sedan). Aldrig funnits någon svartsjuka från min sida och har alltid låtit han umgås och prata med vem han vill när han vill. Ni vet det simpla ?ett förhållande ska inte vara ett fängelse?- så har JAG försökt få vårt förhållande att vara iaf.

-Senaste veckorna har han börjat med att ?åka ut med bilen? och ?måste köra den varm? i 2timmar på kvällen, det är fan sommar och jag vet mycket väl att biljäveln inte behöver köras varm 2 timmar per kväll.

-Han har alltid talat om för mig att ?man ska kunna visa sin partner ens telefon/dator/liknande om en känner sig osäker över något. Jag som går efter MAGkänslan och inte efter någon liten Random osäker känsla har aldrig känt att jag behöver kolla hans saker förrän för någon dag sedan.

Jag skulle visa han en rolig grej på hans telefon och när jag sätter mig bredvid han för att visa så börjar han med ursäkter som ?nej du kan visa på din,min funkar inte så bra? osv osv. Då skämtar jag till det typ ?döljer du ngt eller haha jag vill ju bara visa en snabb sak, du behöver inte oroa dig att ja ska kolla igenom telefonen?

Då blir han skogstokig och börjar skrika och säga att jag inbillar mig saker??? Och att jag förstör allting och en massa jävla skit som jag inte vet ens varför han sa.

Jaja, jag som alltid känner igen när någon döljer/ljuger om något hör direkt varningssignaler pga hans reagerande över att jag skulle visa en ynka grej på snapchat så jag frågar lugnt bara om han döljer något och ifall han gör det får han gärna berätta istället för att ?dölja? det. Bättre att vara ärlig och reda ut det liksom tänker jag.

Nej då blir han ännu mer galen och skriker att jag är dum i huvudet och att det är jag som döljer något ???? sen springer han ut i sin bil och drar.

Det är här jag för första gången går in på hans konto då och ser att han snackar med sitt ex I guess??

Det där exet har varit besatt av han i flera år och gjort många inviter men jag har inte brytt mig sålänge han inte besvarar dem och han ändå sade upp kontakten (hans egna intiativ)

Iallafall, jag såg det och han börja skrika och få utbrott och säga att JAG gjort fel som blir sårad över att han börjar dra in lögner och döljer saker som ALDRIG NÅGONSIN varit ett problem för oss innan. Men klart som fan jag blir sårad om vi levt med att alltid kunna vara ärlig och berätta för varandra saker och inte förbjuda varandra från att prata med andra vänskapligt osv.??????? Vad i hela helvete är det här.

Sen har jag sett att han byter sina lösenord väldigt ofta nu och tar med sin telefon överallt, lämnar den aldrig nära mig och vänder alltid bort skärmen.

Kan någon som varit med om liknande berätta lite?? Vad fan håller han på med? Varför gör han såhär när vi hade det så jävla bra? Alltså har fan aldrig förbjudit han från att prata eller umgås med någon eller varit svartsjuk och nu börjar han hålla på såhär ändå? Det måste ju vara något på gång? Han påstår att man ska ?kompromissa i ett förhållande? genom att han Inte ska behöva visa något om han inte vill det. Men förfan jag skiter väl i om han pratar med sitt jävla ex, det har inte varit något han behövt dölja tidigare så varför gör han det nu? :s

Tl;dr pojkvän har gått från att vara ärlig och öppen till att dölja saker som aldrig varit ett problem för oss tidigare.

Seriösa svar tack, helst från människor som varit med om liknande.

Usch! Har också vart med min sambo i fyra år och från vad du beskriver verkar ni ha (eller hade) en liknande dynamik. Vi kan varandras lösenord och har inga problem att dela, just för att det fnns en tillförlitlighet - vi snokar inte heller, är inte svartsjuka och alltid ärliga med om något händer som man borde uppmärksamma den andra på. Så, hade min sambo börjat bete sig som din hade jag också blivit väldigt misstänksam och orolig faktiskt. Något är ju galet, och som många andra (inklusive du själv) är inne på luktar det otrohet, tyvärr.

Optimala vore ju att ställa honom mot väggen. I princip skicka/läsa upp det du skrivit här, men risken är väl stor att han kan blåneka och du inte har något konkret. Någon annan slrev om att lämna din mobil (eller en reservmobil om du har någon sådan) i bilen och använda "hitta min telefon" för att se var någonstans han faltiskt åker när han "varmkör" bilen. Skulle det inte ge något så får du kanske lov att konfrontera honom ändå iallafall. Men något måste du ju göra, annars kommer detta äta upp dig helt och hållet inombords.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (M) skrev 2018-04-22 01:31:40 följande:

Faktiskt inte. Man får inte slänga ut sin sambo hur som helst, oavsett vem som äger boendet eller vem boendet står på.

"

Är det så att ena partnern bott i hyresrätten sedan tidigare och den andre partnern flyttat in utgör inte detta samboegendom och är därmed ingen gemensam bostad. Då har den som står på kontraktet i regel rätt att "kasta ut" den andra.

"
  • Anonym (Dumpa)

Han följer något till 100%.

Var med om exakt samma sak i somras. Mitt ex dolde telefonen och vågade aldrig lämna den obevakad. Snackade med killen i tele med låtsades snacka med nån kompis, chattade varje dag. Undvek mig och sa annorlunda saker. Ville förut aldrig vara själv, men sen ville hon. Kom 1 timme efter jobbet och drog en timme tidigare.

Fick tillslut som svar att hennes känslor hade svalnat. Hon var i alla fall psykiskt otrohet, för att uppleva att vara ensam i en relation är fan så värre än fysiskt otrohet. Något jag ångrar är att jag var så snäll och att jag inte ställde ultimatum. Så stå på dig nu och viss att han får välja mellan dig och hans "okända nya liv". För något är problem och du ska inte må dåligt i en relation. Något som du gör pga honom som gör dig osäker.

• Anonym (Göran)

När man läser om otrohet, psykisk ohälsa, skilsmässor mm undrar man hur det fungerade förr i tiden. Det händer så ofta idag. Folk skiljer sig folk är otrogna folk går in i väggen. Trots att standarden är högre än någonsin blir folk olyckliga och beter sig som svin mot sin partner. Varför?

I min skolklass 1-6 fanns ett barn som hade skilda föräldrar. Åren 74-79. Varför håller inte relationerna idag. Något måste vara fel.

Släng ut idioten. Berätta för alla vad han håller på med. Kontakta hans föräldrar och be dem låta honom bo hos dem eller fråga om du får bo hos dina föräldrar.

• Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 01:40:32 följande:

"

Är det så att ena partnern bott i hyresrätten sedan tidigare och den andre partnern flyttat in utgör inte detta samboegendom och är därmed ingen gemensam bostad. Då har den som står på kontraktet i regel rätt att "kasta ut" den andra.

"

Spelar ingen roll. Uppsägningstid gäller fortfarande för sambos, därav kan man inte bara kasta ut.
  • Anonym (Göran)

Ofta görs en bedömning vem som bäst behöver lägenheten oavsett vem som bott där först. Det kan ibland göras andra bedömningar. Sök info på nätet. Finns mycket info.

Svar på tråden Sambo beter sig skumt