• Anonym (Op)

Sambo beter sig skumt

Så nu behöver jag lite seriös input.

Vi har varit tillsammans 4 år, alltid varit ?öppen? om allt och inte haft något emot att veta varandras lösenord, konton m.m. (Aldrig loggat in på hans konton tidigare förrän en gång för någon dag sedan). Aldrig funnits någon svartsjuka från min sida och har alltid låtit han umgås och prata med vem han vill när han vill. Ni vet det simpla ?ett förhållande ska inte vara ett fängelse?- så har JAG försökt få vårt förhållande att vara iaf.

-Senaste veckorna har han börjat med att ?åka ut med bilen? och ?måste köra den varm? i 2timmar på kvällen, det är fan sommar och jag vet mycket väl att biljäveln inte behöver köras varm 2 timmar per kväll.

-Han har alltid talat om för mig att ?man ska kunna visa sin partner ens telefon/dator/liknande om en känner sig osäker över något. Jag som går efter MAGkänslan och inte efter någon liten Random osäker känsla har aldrig känt att jag behöver kolla hans saker förrän för någon dag sedan.

Jag skulle visa han en rolig grej på hans telefon och när jag sätter mig bredvid han för att visa så börjar han med ursäkter som ?nej du kan visa på din,min funkar inte så bra? osv osv. Då skämtar jag till det typ ?döljer du ngt eller haha jag vill ju bara visa en snabb sak, du behöver inte oroa dig att ja ska kolla igenom telefonen?

Då blir han skogstokig och börjar skrika och säga att jag inbillar mig saker??? Och att jag förstör allting och en massa jävla skit som jag inte vet ens varför han sa.

Jaja, jag som alltid känner igen när någon döljer/ljuger om något hör direkt varningssignaler pga hans reagerande över att jag skulle visa en ynka grej på snapchat så jag frågar lugnt bara om han döljer något och ifall han gör det får han gärna berätta istället för att ?dölja? det. Bättre att vara ärlig och reda ut det liksom tänker jag.

Nej då blir han ännu mer galen och skriker att jag är dum i huvudet och att det är jag som döljer något ???? sen springer han ut i sin bil och drar.

Det är här jag för första gången går in på hans konto då och ser att han snackar med sitt ex I guess??

Det där exet har varit besatt av han i flera år och gjort många inviter men jag har inte brytt mig sålänge han inte besvarar dem och han ändå sade upp kontakten (hans egna intiativ)

Iallafall, jag såg det och han börja skrika och få utbrott och säga att JAG gjort fel som blir sårad över att han börjar dra in lögner och döljer saker som ALDRIG NÅGONSIN varit ett problem för oss innan. Men klart som fan jag blir sårad om vi levt med att alltid kunna vara ärlig och berätta för varandra saker och inte förbjuda varandra från att prata med andra vänskapligt osv.??????? Vad i hela helvete är det här.

Sen har jag sett att han byter sina lösenord väldigt ofta nu och tar med sin telefon överallt, lämnar den aldrig nära mig och vänder alltid bort skärmen.

Kan någon som varit med om liknande berätta lite?? Vad fan håller han på med? Varför gör han såhär när vi hade det så jävla bra? Alltså har fan aldrig förbjudit han från att prata eller umgås med någon eller varit svartsjuk och nu börjar han hålla på såhär ändå? Det måste ju vara något på gång? Han påstår att man ska ?kompromissa i ett förhållande? genom att han Inte ska behöva visa något om han inte vill det. Men förfan jag skiter väl i om han pratar med sitt jävla ex, det har inte varit något han behövt dölja tidigare så varför gör han det nu? :s

Tl;dr pojkvän har gått från att vara ärlig och öppen till att dölja saker som aldrig varit ett problem för oss tidigare.

Seriösa svar tack, helst från människor som varit med om liknande.

• Svar på tråden Sambo beter sig skumt
  • Anonym (knep)
    Anonym (Något bättre) skrev 2018-04-24 18:00:24 följande:

Jag hoppas också skithögen läser vidare här, för han beter sig verkligen uselt och jag förstår inte varför ts visar respekt för honom.

Jag tror att det skithögen gjort är så oförlåtligt att såren det gett deras förhållande är för djupa. Han har knullat en annan, flera gånger. Hans lögner och reaktion är tillräckligt för vem som helst att förstå.

Ta dog ur detta ts! Och i dk har man rätt till hälften av vad som finns i hemmet om man varit sambo i över 2 år (menar jag det är), oavsett vem som står på kontraktet.

Så ta för dig och dra!

Han borde skämmas!

Njae sambolagen gäller väl OM man kan bevisa att bostaden köptes för gemensamt boende. Och man har inte alls rätt till hälften av ALLT utan till hälften man köpt tillsammans eller för gemensamt bruk. Sambolagen är inte tänkt som ett verktyg för hämnd eller ett sätt att roffa åt sig andras grejer.

Den kan vara en bra idé för TS att ringa jourist jouren och kolla vad som gäller. Gratis juridisk rådgivning på nätet eller telefon.
  • Anonym (Göran)
    plättarmedsylt skrev 2018-04-24 17:22:20 följande:

Han har fel. Sambolagen gäller. Visa honom den. Kontakta advokat i värsta fall. Du kommer att få rätt.

Spelar ingen roll vem som har sitt namn på kontraktet. Den som anses vara mest i behov av lägenheten får bo kvar. Man kan inte kasta ut sin sambo. Det kan finnas vissa krav för att uppfylla sambolagen. Kolla på nätet.

Om du har försäkringar kan det finnas rättsskydd dvs hjälp ekonomiskt vid just denna händelse. Kolla om du har det som fackmedlem....kan bli så att du får lägenheten. ????. Även möbler mm ska delas.

Din sambo beter sig illa mot dig. Tänk att han kastar ut dig. Han är ett svin.
  • molly50
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 13:01:41 följande:
    Har försökt men han LOOOOOOVAAAR att han inte gjort något osv osv. Sen är han irriterad för jag är ?långdraget sur? över en ?skitsak? haha? Jag tycker nästan synd om han för han tror att jag är så dum att jag inte förstår eller vet något. Antar han inte är vuxen nog för att binda sig ännu.

Hans telefon innehåller bara hans ex, sökhistorik på endast nakna kvinnor 24/7 enligt tidstämpeln och massa annat skit.

Ah, Justja, för ett år sedan hittade jag en blogg som han ägde (sökte inte ens efter han utan den kom upp på nån lista och kände igen namnet) där han hade bilder på helnakna kvinnor och bad sina läsare om nudes :)). Men han gick seriöst in o blogga där VARJE gång han gick på toa, mitt i natten, mitt under MIDDAGEN!!! Och när höggravida jag fick gå och jobba fastän jag kräktes 10ggr per dag. Japp då satt han hemma med sin lilla grej och bad andra tjejer om nudes.
    Fortsätt sätta hårt mot hårt.
    Säg att du inte tänker acceptera hans dåliga förklaringar när du vet att han ljuger för dig.
    För hans lögner ÄR så usla att ingen människa vid sina sinnens fulla bruk kan köpa dem.
    Säg att om han fortsätter ljuga så kommer du att lämna honom.
    Det är det valet han har.

Så ni har barn tillsammans?
    Då är ju hans beteende,om möjligt,ännu värre.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 13:53:07 följande:
    Jag tycker det låter idiotiskt sen kör han igång med att föra över skulden på mig och sen tror jag att det är jag som gjort fel bara. Det känns väl bara så jobbigt psykiskt att man gett så mycket, 100% ärlighet och hela det paketet och sen tro att man ska få sånt tillbaka... man hoppas och hoppas... att saker ska förändras, sen har jag ingen familj tyvärr på sidan om.. det är ensamt och kanske det gör de hela lite jobbigare.

Finns det verkligen människor där ute som ändå är likasinnade? Är det någon här som har en sådan partner? Min dröm är ju ändå att få vara med någon som t.ex verkligen kan vara ärlig om allt, kunna varandras lösenord (kanske) och ändå inte snoka i varandras saker för man känner sån tillit till varann och ger varandra sådan respekt man själv vill ha, inte behandla förhållandet som ett fängelse. Att bara få känna att jag inte behöver oroa mig att något dolts, eller är fel. Och dyker det upp något efter vägen så pratar man ut om det och löser det så gott det går.
    Vad hade du själv gett för råd till en vän som var i samma situation som du?
    Hade du gett rådet att stanna eller gå?
    Att han skyller på dig är typiskt för otrogna.
    Och även om du skulle lyckas avslöja honom så skulle han säkerligen fortsätta skyla på dig.
    Att du ger honom för lite sex,jobbar för mycket etc.
    Jag blev själv bedragen av ett ex.
    Trots att jag hittade brev och han fick telefonsamtal från tjejen (som jag råkade svara på några gånger) så fortsatte han blåneka.
    Sen fick jag veta att han sovit över hos henne.
    När jag konfronterade honom med det så var allt mitt fel.
    Jag hade snokat i hans brev,jag hade varit otrogen osv.
    (Inget av detta stämde)
    Men jag accepterade inte hans skitsnack.
    Och det tycker jag inte att du ska göra heller.
    Du förtjänar så mycket bättre än en lögnaktig skitstövel som inte respekterar dig för fem öre.
    Carpe Diem
  • plättarmedsylt
    Anonym (Göran) skrev 2018-04-24 18:29:44 följande:

Spelar ingen roll vem som har sitt namn på kontraktet. Den som anses vara mest i behov av lägenheten får bo kvar. Man kan inte kasta ut sin sambo. Det kan finnas vissa krav för att uppfylla sambolagen. Kolla på nätet.

Om du har försäkringar kan det finnas rättsskydd dvs hjälp ekonomiskt vid just denna händelse. Kolla om du har det som fackmedlem....kan bli så att du får lägenheten. ????. Även möbler mm ska delas.

Din sambo beter sig illa mot dig. Tänk att han kastar ut dig. Han är ett svin.

Ja, detta vet jag, så varför svarade du till mig?
  • plättarmedsylt
    Anonym (knep) skrev 2018-04-24 18:21:35 följande:

Njae sambolagen gäller väl OM man kan bevisa att bostaden köptes för gemensamt boende. Och man har inte alls rätt till hälften av ALLT utan till hälften man köpt tillsammans eller för gemensamt bruk. Sambolagen är inte tänkt som ett verktyg för hämnd eller ett sätt att roffa åt sig andras grejer.

Den kan vara en bra idé för TS att ringa jourist jouren och kolla vad som gäller. Gratis juridisk rådgivning på nätet eller telefon.

Fast nu är det ju snarare TS sambo som verkar vilja hämnas och ?roffa åt sig? hela bostaden, trots att han inte har rätt till det. Ingen här har väl antytt att TS ska hämnas på sin sambo genom att utnyttja sambolagen? Det jag har menat när jag har hänvisat till sambolagen i den här tråden, är att den skyddar TS från att bli utkastad ur sitt hem. Sambolagen är till just för att skydda den ekonomiskt svagare parten vid en separation. Har TS och sambon flyttat in i bostaden tillsammans, så ingår den i samboegendomen, och alltså i det som ska delas på. Det borde inte vara svårt att bevisa.
  • molly50
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 15:26:30 följande:
    Anonym (Göran) skrev 2018-04-24 15:02:05 följande:

Jag tror att om man börjar tvivla, har huvudet fullt med frågor och tvivel och om detta upprepar sig är det dags att bryta upp. Han kör med klassiska trix för att flytta över focus och göra dig osäker. DUMPA HONOM NU INNAN HAN SÅRAR DIG ÄNNU MER!!!

Visade honom tråden och han bad mig börja packa för jag får inte bo där längre. Jag har ju gjort fel som skriver sånt här på internet. Någon som har något tips o råd till han för framtiden kan ju skriva det här då han fortfarande fullt ut tror att han inte gör fel utan det är jag. Juste ja. Han tackade mig sååå mycket för JAG förstört hans dag och kvällen. Hahahah alltså??? Någon som kan ge honom lite visdom?
    Och det säger väl allt om hur han är funtad.
    Det är alltså helt ok att han skapar bloggar där han söker efter nakenbilder och att han går bakom din rygg med sitt ex och sen har mage att ljuga dig rakt upp i ansiktet om det och lägga över all skuld på dig?
    Men du får inte prata av dig om det med någon?
    Jag tycker,ärligt talat,att du ska flytta ut nu.
    Då kanske han inser vad han förlorar.
    Om inte annat så får du en chans att träffa en riktig man.

Jag ska ge din sambo några väl valda ord.
    Du gör rätt som ber TS packa och flytta så hon kan få chansen att träffa någon som verkligen älskar henne för den hon är och som hon förtjänar.
    Du förtjänar henne inte!
    Och vad tror du att du lär ert/era barn med dina lögner?
    Att det är helt ok att bete sig som ett svin och sen bara ljuga sig ur det.
    Är det verkligen vad du vill att dina barn ska lära sig?
    Om du verkligen älskar TS och ert/era barn så var man nog att erkänna vad du sysslar med bakom deras rygg och visa att du verkligen ångrar dig.
    Annars är du inte värd luften du andas! 
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 17:12:38 följande:
    Vi flyttade in tillsammans, han hade jobb men jag sökte så han fick stå på den , sen har vi aldrig ändrat så jag också står på den, om det nu går... han påstår iaf att han har all makt att kasta ut mig för jag står ju inte på den och bla bla bla. Hotar att kasta ut mig mitt i natten och skit.
    Jag tycker du ska prata med företaget ni hyr av.
    Mitt ex hotade också med att kasta ut mig när jag avslöjat hans otrohet.
    Nu stod visserligen jag också på kontraktet.
    Men när jag pratade med hyresvärden så fick jag veta att om han kastade ut mig eller ställde mina saker i trapphuset,som han hotade med,så skulle jag kunna polisanmäla honom.
    Han krävde dessutom att jag skulle fortsätta betala halva hyran när jag hade flyttat ut.
    Vilket jag hindrade genom att dra med honom till hyresvärden genom att skriva av mig från kontraktet.
    Är ni sambo så borde han inte ha rätten att kasta ut dig,enligt sambolagen.
    Men,som sagt,prata med hyresvärden imorgon.
    Har ni barn så borde dessutom den som har mest behov av bostaden få bo kvar.
    Carpe Diem
  • Anonym (Något bättre)

Men alltså, trevlig snubbe som vill kasta ut mamman till sitt barn. Blir ännu mer ledsen när jag förstår att små barn är involverade.

Vilken skit. Ingen förebild. Hitta någon annan när du är redo som kan agera bättre förebild. Han verkar ju helt besatt av att snacka/tänka och ha sex på otrogen väg...

• Anonym (Anna)
    Anonym (Op) skrev 2018-04-24 15:26:30 följande:

Visade honom tråden och han bad mig börja packa för jag får inte bo där längre. Jag har ju gjort fel som skriver sånt här på internet. Någon som har något tips o råd till han för framtiden kan ju skriva det här då han fortfarande fullt ut tror att han inte gör fel utan det är jag. Juste ja. Han tackade mig sååå mycket för JAG förstört hans dag och kvällen. Hahahah alltså??? Någon som kan ge honom lite visdom?

Han kan inte slänga ut dig. Sambolagen. Tre månaders uppsägningstid. Kanske nåt mer.

Läs på Lawline. Där står mycket. Svensk författningssamling (=Lagen) kan vara svår att läsa.

Här står lite okvalificerade funderingar:

www.familjeliv.se/forum/thread/78626742-kan-man-fa-boendet
Svar på tråden Sambo beter sig skumt