• Anonym (Anonym30)

Utomkvedshavandeskap utan behandling

Hej!

Jag skulle vilja diskutera/ prata med er som råkat ut för utomkvedshavandeskap och blivit bra utan behandling.

Min historia började med ett plus den 3 april någon dag efter BIM. Började ganska snabbt ha små blödningar men enligt barnmorskan var det vanligt. Fick komma på VUL i vecka 6 då man endast såg en tjock slemhinna. Ca 1,5 vecka senare kom starka smärtor och stor blödning som höll i i ca 5 dagar. Var då säker på missfall.

Var på VUL igen där hon såg att slemhinnan var borta och man konstaterade tidigt missfall.

Har sedan fortsatt ha blödningar till och från i 2 veckor. Tänkte att mensen kanske var tillbaka. Hade även starka smärtor vid något tillfälle. Gjorde ett test som fortfarande var starkt positivt.

Kontaktade gyn igen som i onsdags 9/5 gjorde ett nytt VUL som inte visade något avvikande (man såg ingen graviditet varken i livmoder eller någon annanstans) men hade ett HCG på 1200 som gjorde läkaren oroad. Gjorde om provet idag (2 dagar senare) som hade sjunkit till 997. Enligt läkaren är detta positivt och visar att kroppen ?sköter sig bra? och tar hand om graviditet på egen hand.

Har lite molvärk till och från och bruna flytningar. Planen är nu nytt prov på måndag och att åka in akut om jag får svåra smärtor.

De flesta trådar handlar om de som gjort OP eller fått spruta. Hur har de varit för er andra? Sjönk hcg fint för er? Hur lång tid tog det innan hcg var på noll? När kom ägglossning och mens igång?

Och när blev ni gravida igen? Är så klart orolig att det kanske ska vara något fel på någon äggledare och att de blir utomhavandeskap nästa graviditet också.

Har inga barn men gjort en abort för 7-8 år sedan.

Tacksam för att höra era historier!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Förstföderska) skrev 2018-05-16 22:57:29 följande:
    Nja eller ja klart man var lite orolig men tillika var graviditeterna så pass olika så jag kände stor skillnad direkt och andra kändes mer normal.

Första graviditeten upptäckte jag då jag fick ett kraftigt krampanfall i buken, höger sida, jag krampade ihop och var påväg att spy och trodde jag skulle svimma. De värsta gick över efter ett tag men Gick i hukad ställning resten av dagen då jag inte kunde räta upp mig pga smärtan som blev kvar i nedre delens av magen.

Dagen efter gjorde jag gravtest som var positivt och gick till barnmorska. Några dagar senare så fick jag kraftiga smärtor långt ner på höger sida, vilken jag själv tycktes kändes tydlig vara äggstocken/äggledaren och efteråt kom en ovanligt slemmig blödning för att vara jag. Den höll på under en dag bara.

Då visste jag själv att något var fel men barnmorskan viftade bort mig men lät mig gå och kolla hcg värdet där det bedömdes som för lågt. På ultraljudet fanns inga spår avvgraviditet så de enda som gjordes var att man följde upp så värdet gick ner till det normala.

Andra graviditeten hade jag inga smärtor alls överhuvudtaget, och hade jag inte vetat om att jag låg i riskzonen för att bli gravid så hade jag kunnat gå ändå till v17 utan att veta av den.
    Känner igen mig i det du beskriver med smärtor och slemmig blödning. Så hade jag också det.

Oj, kände du inte att du var gravid förrän v 17? Inga symtom alls?
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-17 18:33:13 följande:

Hej!

Hcg hade sjunkit till 487 idag (från 744 i måndags) jag var nöjd men läkaren (den tredje jag pratar med..) tyckte att de sjunkit lite sakta. Nytt prov på måndag, har de inte sjunkit till 300 så tyckte han att de ska göras nytt VUL och ställningstagande till metotrexate (eller va de heter :p). Jag som började se ett slut på det här...

Blöder ingenting, har molvärk till o från.

Jag tycker det låter som en jättebra sänkning. Fortsätter det så så är du ju snart på 0. Hur bedömer dom ifall du ska ta metotrexate? Är det om du har förtjockad slemhinna kvar i livmodern? Hoppas verkligen att det kommer sjunka mycket under helgen. Jag ska med ta nytt prov på måndag. 
  • Anonym (Anonym30)
    Anonym (Astrid) skrev 2018-05-17 20:32:42 följande:

Jag tycker det låter som en jättebra sänkning. Fortsätter det så så är du ju snart på 0. Hur bedömer dom ifall du ska ta metotrexate? Är det om du har förtjockad slemhinna kvar i livmodern? Hoppas verkligen att det kommer sjunka mycket under helgen. Jag ska med ta nytt prov på måndag. 

Sist jag gjorde VUL så var slemhinnan inte förtjockad, tror faktiskt de var den jag blödde ut när jag trodde jag fick missfall 24 april.

Jag vet inte alls hur dom bedömer, ville inte ställa så mycket frågor för jag var på jobbet när läkaren ringde och kunde inte gå undan.

Läste just anteckningen som han skrivit i min journal och den lät inte lika illa som i telefonsamtalet så försöker hålla hoppet uppe :) är inte alls sugen på sprutan då man måste vänta 3-6(?) månader med ny graviditet
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-17 22:41:30 följande:
    Sist jag gjorde VUL så var slemhinnan inte förtjockad, tror faktiskt de var den jag blödde ut när jag trodde jag fick missfall 24 april.

Jag vet inte alls hur dom bedömer, ville inte ställa så mycket frågor för jag var på jobbet när läkaren ringde och kunde inte gå undan.

Läste just anteckningen som han skrivit i min journal och den lät inte lika illa som i telefonsamtalet så försöker hålla hoppet uppe :) är inte alls sugen på sprutan då man måste vänta 3-6(?) månader med ny graviditet
    Hur går det för dig?

Mitt HCG har sjunkit till 200 nu och jag hoppas det fortsätter sjunka nu.
  • Anonym (Anonym30)

Tog prov igår och de låg på 250 :) verkar sjunka i samma hastighet för oss. Blir nytt prov på fredag. Börjar se ett slut på det här nu :)

Blött en del idag, men har inget ont så tror inte det är nån fara..

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-22 23:12:04 följande:

Tog prov igår och de låg på 250 :) verkar sjunka i samma hastighet för oss. Blir nytt prov på fredag. Börjar se ett slut på det här nu :)

Blött en del idag, men har inget ont så tror inte det är nån fara..

Vad spännande. Jag ska ta nytt prov på måndag. Uppdatera mig gärna om hur ditt värde är på fredag. Lycka till. Kramar
  • Anonym (Anonym30)

Hej!

Idag var värdet nere på 135. Nytt prov på måndag för mig med :) snart är det här över och man kan börja försöka bli gravid igen! :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-25 22:46:03 följande:

Hej!

Idag var värdet nere på 135. Nytt prov på måndag för mig med :) snart är det här över och man kan börja försöka bli gravid igen! :)

Roligt att det är nästan samma status på oss båda :) Vi hörs på måndag med våra nya provresultat. Hoppas på under 100 för oss båda :)
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-25 22:46:03 följande:

Hej!

Hur har det gått? Mitt nya värde är på 120. 
  • Anonym (Anonym30)

Jag blev lite chockad, mitt var nere på 70-nått idag. Nytt prov på fredag :)

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling