• Anonym (Anonym30)

Utomkvedshavandeskap utan behandling

Hej!

Jag skulle vilja diskutera/ prata med er som råkat ut för utomkvedshavandeskap och blivit bra utan behandling.

Min historia började med ett plus den 3 april någon dag efter BIM. Började ganska snabbt ha små blödningar men enligt barnmorskan var det vanligt. Fick komma på VUL i vecka 6 då man endast såg en tjock slemhinna. Ca 1,5 vecka senare kom starka smärtor och stor blödning som höll i i ca 5 dagar. Var då säker på missfall.

Var på VUL igen där hon såg att slemhinnan var borta och man konstaterade tidigt missfall.

Har sedan fortsatt ha blödningar till och från i 2 veckor. Tänkte att mensen kanske var tillbaka. Hade även starka smärtor vid något tillfälle. Gjorde ett test som fortfarande var starkt positivt.

Kontaktade gyn igen som i onsdags 9/5 gjorde ett nytt VUL som inte visade något avvikande (man såg ingen graviditet varken i livmoder eller någon annanstans) men hade ett HCG på 1200 som gjorde läkaren oroad. Gjorde om provet idag (2 dagar senare) som hade sjunkit till 997. Enligt läkaren är detta positivt och visar att kroppen ?sköter sig bra? och tar hand om graviditet på egen hand.

Har lite molvärk till och från och bruna flytningar. Planen är nu nytt prov på måndag och att åka in akut om jag får svåra smärtor.

De flesta trådar handlar om de som gjort OP eller fått spruta. Hur har de varit för er andra? Sjönk hcg fint för er? Hur lång tid tog det innan hcg var på noll? När kom ägglossning och mens igång?

Och när blev ni gravida igen? Är så klart orolig att det kanske ska vara något fel på någon äggledare och att de blir utomhavandeskap nästa graviditet också.

Har inga barn men gjort en abort för 7-8 år sedan.

Tacksam för att höra era historier!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-10 02:33:56 följande:

Håller tummarna att det är under tio! :) hur mår du nu? Och hur är det med smärtorna?

Mitt värde ligger på 24 nu. Är så så så trött på detta, känns som det aldrig kommer försvinna. Känner mig så ledsen, trött och nedstämd. Är också rädd att behöva uppleva detta igen. Flera läkare har sagt att om jag blir gravid igen så måste jag höra av mig direkt för att de behöver tidigt kolla med vul och blodprov då det finns risk för utomkveds igen. Vill inget hellre än att bli gravid och få bli mamma. Det gör så ont i själen.

Smärtorna är bättre, känner lite hugg i magen ibland men inte så pass att jag behöva uppsöka sjukhus. Tycker det är värst psykiskt just nu.

Hur känner du dig?

• Anonym (Anonym30)

Förstår precis hur du känner dig. Skulle så gärna vilja veta varför man drabbats av detta, är de något ?fel? på någon äggledare eller hade man bara ?otur??

Jag mår ändå helt okej fysiskt, har lite ont i magen till o från (en smärta jag inte känner igen), så känns skönt att jag bad om ett VUL (blir på onsdag nästa vecka) och se att allt förhoppningsvis ser okej ut och då ska jag lämna prov också som förhoppningsvis blir det sista. Men har dykt upp mycket frågor som ska bli skönt att få svar på.

Har också fått instruktioner att ringa dit om jag blir gravid igen för att utesluta ett till utomkveds.. men försöker tänka positivt, att man får denna undersökning utan tjat (ringde flera ggr under 4v innan nån tog mig på allvar, fick bara höra att de var missfall). Och tänker på glädjen när man förhoppningsvis får se en graviditet på rätt ställe :)

Psykiskt brottas man ju med rädslan att de ska bli utomkveds igen och även att det kanske inte alls går lika lätt att bli gravid. Den här gången blev vi gravida på tredje försöket men första försöket med ägglossningstest. Men de är ju inget som säger att de kommer gå lika lätt nu. Har tagit ägglossningstest sista veckan för att se om kroppen kommit igång men de har den inte. Har bestämt mig nu för att försöka njuta av sommaren och blir man gravid så blir man, annars kan jag börja med tester igen mot hösten. Tror att dom där testen är en onödig stress bara just nu. Förstår att du är i en annan sits i och med din behandling.. har du fått höra när du kan börja med den igen?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-14 11:04:23 följande:

Förstår precis hur du känner dig. Skulle så gärna vilja veta varför man drabbats av detta, är de något ?fel? på någon äggledare eller hade man bara ?otur??

Jag mår ändå helt okej fysiskt, har lite ont i magen till o från (en smärta jag inte känner igen), så känns skönt att jag bad om ett VUL (blir på onsdag nästa vecka) och se att allt förhoppningsvis ser okej ut och då ska jag lämna prov också som förhoppningsvis blir det sista. Men har dykt upp mycket frågor som ska bli skönt att få svar på.

Har också fått instruktioner att ringa dit om jag blir gravid igen för att utesluta ett till utomkveds.. men försöker tänka positivt, att man får denna undersökning utan tjat (ringde flera ggr under 4v innan nån tog mig på allvar, fick bara höra att de var missfall). Och tänker på glädjen när man förhoppningsvis får se en graviditet på rätt ställe :)

Psykiskt brottas man ju med rädslan att de ska bli utomkveds igen och även att det kanske inte alls går lika lätt att bli gravid. Den här gången blev vi gravida på tredje försöket men första försöket med ägglossningstest. Men de är ju inget som säger att de kommer gå lika lätt nu. Har tagit ägglossningstest sista veckan för att se om kroppen kommit igång men de har den inte. Har bestämt mig nu för att försöka njuta av sommaren och blir man gravid så blir man, annars kan jag börja med tester igen mot hösten. Tror att dom där testen är en onödig stress bara just nu. Förstår att du är i en annan sits i och med din behandling.. har du fått höra när du kan börja med den igen?

I mitt fall så vet jag att jag har stopp i en av äggledarna. Har gjort en spolning som visade detta så förmodligen så var det kanske inte så konstigt att detta hände mig. Vart i magen har du ont? I nedre magen? Förra veckan när jag fick mina smärtor och fick åka till akuten så hade jag ont över hela magen och kring revbenen, axlarna och ryggen. Den smärtan skiljde sig lite från tidigare tillfällen då jag endast har haft ont kring livmoder-området. 

Ja, det är ju lite lyxigt att vi kommer få special-vård från dag 1 nästa gång vi blir gravida. Medans andra får ringa och tjata sig till ultraljud så kommer du och jag få gå dit direkt :). Vet dock inte om det är värt att genomlida detta vi har behövt göra nu men man får försöka hitta de positiva bitarna. 

När mitt värde ligger på 0 ska jag på återbesök för en sista ultraljudskoll och min högsta önskan just nu är att jag ska få börja med behandling direkt efter det. 

Läste någonstans att den typ av utomkveds jag har haft kallas för tubarabort. Förmodligen samma för dig.

• Anonym (Anonym30)

Okej, har aldrig haft någon av de besvären som beskrivs som orsak när man googlar. Endometrios, infektioner osv. Stigande ålder står också med på listan men fyller 30 i höst så känner mig inte så gammal ;p ska bli intressant att höra vad läkaren tror, man kan ju googla sig galen ibland.

Smärtan är i nedre delen av magen, ibland överallt och ibland mer på vänster och ibland höger. Hade varit skönt om de var på samma sida, då hade man ju kunnat ana var felet var.

Tror säkert att du får börja med behandlingen på en gång, kroppen verkar ju ändå återhämta sig fort :)

När ska du lämna nästa prov?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-14 14:34:17 följande:

Okej, har aldrig haft någon av de besvären som beskrivs som orsak när man googlar. Endometrios, infektioner osv. Stigande ålder står också med på listan men fyller 30 i höst så känner mig inte så gammal ;p ska bli intressant att höra vad läkaren tror, man kan ju googla sig galen ibland.

Smärtan är i nedre delen av magen, ibland överallt och ibland mer på vänster och ibland höger. Hade varit skönt om de var på samma sida, då hade man ju kunnat ana var felet var.

Tror säkert att du får börja med behandlingen på en gång, kroppen verkar ju ändå återhämta sig fort :)

När ska du lämna nästa prov?

Jag har inte heller haft några infektioner så vet inte varför jag har stopp i ena :(. Är 32 så känner mig inte heller supergammal. 

Jag hoppas du har rätt. Tycker jag känner lite obehag på ena sidan ibland när jag böjer mig och gör liknande rörelser. Hoppas inte det är något fel.

Ska lämna nytt på tisdag nästa vecka så vi kan ju höras av på onsdag och uppdatera varandra. Det har varit skönt att ha dig att dela denna skiten med :). 
  • Anonym (Astrid)

Nu är mitt värde nere på 7 och jag ska på återbesök om 3 veckor. Har dock ont i nedre magen, det stramar och spänner. Är lite orolig att det ska vara något fel. 

Lycka till imorgon :)

• Anonym (Anonym30)

Hej!!

Var på undersökning i onsdags, allt såg bra ut. Fick inga svar på varför jag drabbats tyvärr.. finns ökad risk för utomkveds igen pga att äggledaren kan ha blivit skadad vid det här utomkvedshavandeskapet. Men tydligen är det jättesvårt att undersöka äggledarna vid VUL. Så är bara att hålla tummarna nästa gång man blir gravid :)

Mitt värde var på 0 nu så behöver ingen mer uppföljning.

Fick även tillbaka min mens häromdagen så börjar känna mig som mig själv igen. Har dock mer mensvärk o blöder mer än jag brukar men tänker att de kanske inte är så konstigt :)

Hur mår du?

Glad midsommar!

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-22 11:24:24 följande:

Hej!!

Var på undersökning i onsdags, allt såg bra ut. Fick inga svar på varför jag drabbats tyvärr.. finns ökad risk för utomkveds igen pga att äggledaren kan ha blivit skadad vid det här utomkvedshavandeskapet. Men tydligen är det jättesvårt att undersöka äggledarna vid VUL. Så är bara att hålla tummarna nästa gång man blir gravid :)

Mitt värde var på 0 nu så behöver ingen mer uppföljning.

Fick även tillbaka min mens häromdagen så börjar känna mig som mig själv igen. Har dock mer mensvärk o blöder mer än jag brukar men tänker att de kanske inte är så konstigt :)

Hur mår du?

Glad midsommar!

Vad roligt, vad glad jag blir för din skull. Får ni börja försöka bli gravida igen eller rekomenderade de att ni avvaktar någon månad?

Mitt värde var på 7 i måndags, blev så glad. Däremot så började jag blöda igår och blött väldigt mycket både igår och idag. Vet inte om det är mens eller om det är något annat. Är lite orolig men eftersom du fått mens och upplever att det blöder mer och gör ondare än vanligt så är det kanske mens jag också fått. 

Ska ta ett nytt hcg igen på måndag och då borde det ju vara på 0 tycker man. Har tid för återbesök hos gyn om 2 veckor så jag hoppas allt ser bra ut för mig också. :)

• Anonym (Me2)

Samma hände mig i höstas. Plussade, några dagar senare svag blödning. Vul visade inget, hcg var på typ 300. Efter två månader hade jag fortfarande svaga gravtest. När värdet var under 25 behövde jag inte lämna fler prover, men. fortsatte testa svagt positivt i flera veckor. Plötsligt ökade testerna i styrka. Fick göra Vul igen som visade ny graviditet

• Anonym (Anonym30)

Ja enligt läkaren så var de bara att börja försöka igen :) men som sagt tar vi de lite lugnt i sommar, vet inte om jag är upplagd för att gå igenom samma sak igen just nu. Behöver landa lite :)

Tror definitivt att de var mens jag hade. Slutat blöda nu :)

Hur går de för dig?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-26 22:44:55 följande:

Ja enligt läkaren så var de bara att börja försöka igen :) men som sagt tar vi de lite lugnt i sommar, vet inte om jag är upplagd för att gå igenom samma sak igen just nu. Behöver landa lite :)

Tror definitivt att de var mens jag hade. Slutat blöda nu :)

Hur går de för dig?

Mitt värde är på 0 nu och enligt läkaren jag pratade med så trodde hon det var mens jag hade när jag blödde i helgen. Ska till läkaren om ett par veckor så får se vad som sägs då. 

Vill komma igång så fort som möjligt eftersom jag har en så stor längtan efter barn men samtidigt är jag skräckslagen över att behöva gå igenom detta igen kanske.
  • Anonym (Astrid)

Nu har jag varit på återbesök hos gyn och allt såg bra ut igen. Påbörjar ny behandling nästa cykel, vilket är troligtvis i slutet av nästa vecka :)

• Anonym (Anonym30)

Grattis!!

Visst känns de skönt? Jag fick till o med en tår i ögat när jag gick ut från gyn :) vi får uppdatera varandra framöver hur de går :)

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-07-10 19:50:19 följande:

Grattis!!

Visst känns de skönt? Jag fick till o med en tår i ögat när jag gick ut från gyn :) vi får uppdatera varandra framöver hur de går :)

Haha jag också och jag är så glad över att jag känner mig som vanligt i kroppen igen. Det gör vi, lycka till nu. :)
  • Anonym (Anonym30)

Hej!!

Hur går de för dig?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-11-26 22:59:32 följande:

Hej!!

Hur går de för dig?

Jag är gravid igen och det är inte utomkveds denna gången. Hur går det för dig? 
  • Anonym (Anonym30)
    Anonym (Astrid) skrev 2018-11-27 16:58:35 följande:

Jag är gravid igen och det är inte utomkveds denna gången. Hur går det för dig? 

Åh så roligt att höra!! Hur mår du? Vilken vecka är du i? Och i vilken vecka fick du göra UL?

Jag är inte gravid (än :p) men ger mig hopp att du lyckats :) har iofs bara försökt 4 månader varav två jag inte lyckades hitta ägglossningen på testerna. Verkar vara ganska oregelbunden.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-11-28 21:49:52 följande:
    Åh så roligt att höra!! Hur mår du? Vilken vecka är du i? Och i vilken vecka fick du göra UL?

Jag är inte gravid (än :p) men ger mig hopp att du lyckats :) har iofs bara försökt 4 månader varav två jag inte lyckades hitta ägglossningen på testerna. Verkar vara ganska oregelbunden.

Jag gjorde vul typ v 5+1 just för att utesluta utomkveds. De kunde då se hinnsäcken samt steg mitt HCG som vid en normal graviditet. Är idag i v 6+6 så ska göra nytt VUL idag, hoppas på bra besked.

Önskar dig stort lycka till. Jag går ju på hormonbehandling så det var på den 4de kuren efter utomkvedet som vi fick plus på stickan. 

• Anonym (Anonym30)

Stort lycka till idag!

Skönt att få göra ultraljud så tidigt, min läkare pratade om vecka 7-8 när jag lyckats bli gravid.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling