• Anonym (Anonym30)

Utomkvedshavandeskap utan behandling

Hej!

Jag skulle vilja diskutera/ prata med er som råkat ut för utomkvedshavandeskap och blivit bra utan behandling.

Min historia började med ett plus den 3 april någon dag efter BIM. Började ganska snabbt ha små blödningar men enligt barnmorskan var det vanligt. Fick komma på VUL i vecka 6 då man endast såg en tjock slemhinna. Ca 1,5 vecka senare kom starka smärtor och stor blödning som höll i i ca 5 dagar. Var då säker på missfall.

Var på VUL igen där hon såg att slemhinnan var borta och man konstaterade tidigt missfall.

Har sedan fortsatt ha blödningar till och från i 2 veckor. Tänkte att mensen kanske var tillbaka. Hade även starka smärtor vid något tillfälle. Gjorde ett test som fortfarande var starkt positivt.

Kontaktade gyn igen som i onsdags 9/5 gjorde ett nytt VUL som inte visade något avvikande (man såg ingen graviditet varken i livmoder eller någon annanstans) men hade ett HCG på 1200 som gjorde läkaren oroad. Gjorde om provet idag (2 dagar senare) som hade sjunkit till 997. Enligt läkaren är detta positivt och visar att kroppen ?sköter sig bra? och tar hand om graviditet på egen hand.

Har lite molvärk till och från och bruna flytningar. Planen är nu nytt prov på måndag och att åka in akut om jag får svåra smärtor.

De flesta trådar handlar om de som gjort OP eller fått spruta. Hur har de varit för er andra? Sjönk hcg fint för er? Hur lång tid tog det innan hcg var på noll? När kom ägglossning och mens igång?

Och när blev ni gravida igen? Är så klart orolig att det kanske ska vara något fel på någon äggledare och att de blir utomhavandeskap nästa graviditet också.

Har inga barn men gjort en abort för 7-8 år sedan.

Tacksam för att höra era historier!

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-28 23:01:29 följande:

Jag blev lite chockad, mitt var nere på 70-nått idag. Nytt prov på fredag :)

oh heja heja. håller tummarna :D Jag ska ta nytt på måndag
  • Anonym (Anonym30)

Håller tummarna att vi båda är på noll vid nästa prov :) har du någon planerad uppföljning? Kanske redan har frågat det :p

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-05-29 17:45:23 följande:

Håller tummarna att vi båda är på noll vid nästa prov :) har du någon planerad uppföljning? Kanske redan har frågat det :p

Bara att jag ska på undersökning när det är på 0. Sen hoppas jag att få börja med behandling igen. Hur ser det ut för dig? Jag hoppas också det men det känns som det går sakta nedåt nu för mig så jag har satt en tid på att jag hoppas det är på 0 om 3 veckor. :)
  • Anonym (Anonym30)

Vad är det för behandling du går på?

Nej har inte hört om någon uppföljning, inte frågat heller men tänkte göra det. Tog nytt prov idag, hade en känsla av att det skulle vara på boll för jag känner mig ?som vanligt? i kroppen nu men det var på 48. Inte långt kvar nu men blev lite besviken ändå ;p nästa prov på torsdag..

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-01 17:04:45 följande:

Vad är det för behandling du går på?

Nej har inte hört om någon uppföljning, inte frågat heller men tänkte göra det. Tog nytt prov idag, hade en känsla av att det skulle vara på boll för jag känner mig ?som vanligt? i kroppen nu men det var på 48. Inte långt kvar nu men blev lite besviken ändå ;p nästa prov på torsdag..

Fertilitetsbehandling. Har ingen egen ägglossning så går på Letrozol. 

Åh vad spännande. Om en vecka är det säkert på 0 eller väldigt nära för dig. Jag ska ta nytt på måndag. Uppdaterar dig då om vad det ligger på :)
  • Anonym (Anonym30)

Jag förstår :) hur länge jade du behandlat innan du blev gravid?

Gick de bra på provet igår?

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-05 14:41:10 följande:

Jag förstår :) hur länge jade du behandlat innan du blev gravid?

Gick de bra på provet igår?

I ett år ungefär. Mitt värde är på 42 nu. Men fick åka in till akuten igår pga fruktansvärd smärta i magen. Visade sig att jag hade blod i buken men inte så pass farligt att de gör något åt det utan kroppen tar troligtvis hand om det själv. Är lite bättre men det gör fortfarande väldigt ont.

Hur ser det ut för dig? 
  • Anonym (Anonym30)

Stackare! Men skönt ändå att du inte behövde op eller spruta. Hoppas ditt värde fortsätter sjunka.

Mitt värde var på 10 igår men har haft en del ont i magen jag också :/ Dock inte så jag behövt åka in men blir lite orolig när jag hör hur de var för dig.

Ringde in idag och fick boka in en undersökning till när jag ska lämna nästa prov, 20 juni. Så känns skönt men någon typ av ?uppföljning? ändå..

• Anonym (Astrid)
    Anonym (Anonym30) skrev 2018-06-08 17:19:10 följande:

Stackare! Men skönt ändå att du inte behövde op eller spruta. Hoppas ditt värde fortsätter sjunka.

Mitt värde var på 10 igår men har haft en del ont i magen jag också :/ Dock inte så jag behövt åka in men blir lite orolig när jag hör hur de var för dig.

Ringde in idag och fick boka in en undersökning till när jag ska lämna nästa prov, 20 juni. Så känns skönt men någon typ av ?uppföljning? ändå..

Nu när ditt värde är så lågt så tror jag inte du behöver oroa dig över att du ska få så pass ont att du behöver uppsöka akuten. Förhoppningsvis blir det blodprov den 20 juni det allra sista du behöver ta och så får vi hoppas att vi aldrig mer behöver gå igenom detta igen. 

Kan uppdatera på måndag om vad mitt värde ligger på då. Har förhoppningar om att det är under 10. 
  • Anonym (Anonym30)

Håller tummarna att det är under tio! :) hur mår du nu? Och hur är det med smärtorna?

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan behandling