Tom Araya skrev 2018-05-18 02:21:33 följande:
Radera något som inte finns, hur är det möjligt?
Det skulle vara intressant att få läsa mer om denna forskning och vad det är den jämför med, när den kommer till slutsatsen att det inte fungerar.
I själva verket är belöningssystemet vår viktigaste motivator till mycket genom livet.
Går man till skolan enbart för att man tycker det är jäkligt kul, så är det en inre motivation.
Går man till skolan för att man förstår att skolan lägger grunden för ens framtid, yrke och försörjning e.t.c, så är vi inne på belöningssystemet.
Nu pratar du om något helt annat. Du pratar om inre motivation, inte yttre belöning/bestraffning som var förslagen från vissa ovan. Det är just den inre motivationen som måste främjas för att drivkraften ska fungera av sig själv.
I exempelvis boken "Barn som bråkar" ger författarna Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman konkreta exempel på att och varför yttre belöning och yttre bestraffning inte fungerar i längden.
Ett exempel på bestraffning var en förskola som hade problem med att föräldrarna inte respekterade sina scheman som de själva hade lämnat in, utan ofta hämtade sina barn för sent. Då införde förskolan en straffavgift för när föräldrarna kom för sent för att försöka motivera dem att komma i tid. Vad blev effekten? Föräldrarna började komma ännu mer för sent och ännu oftare! Varför? Därför att straffet tog bort deras eget inre dåliga samvete över att komma för sent. Straffavgiften gjorde det okej att komma för sent, för man betalade ju faktiskt för sig. Och dessutom, om man ändå redan blev lite sen och skulle behöva betala så kunde man lika gärna åka inom affären och handla också innan man hämtade sitt barn.
Ett exempel på yttre belöning som författarna ger är just en skolungdom som var svår att motivera till att gå till skolan. Då kom föräldrarna och skolan på att han skulle motiveras med en belöning om han gick till skolan. Man bestämde tillsammans med honom att om han gick till skolan en hel vecka så skulle han få en belöning på fredagen i form av en biobiljett till valfri biofilm. Det fungerade jättebra i början och han gick till skolan som han skulle och fick sina biobiljetter. Men efter någon vecka dök han plötsligt inte upp i skolan och läraren ringde och frågade honom varför och påminde honom om att han då skulle gå miste om sin belöning. Pojken svarade "Det gör inget, det går ändå inga bra nya filmer den här helgen. Jag kommer inte på hela veckan". Precis som i exemplet ovan med bestraffning hade belöningen i det här fallet raderat den inre motivationen då pojken inte behövde ha dåligt samvete för att han inte gick till skolan - han betalade ju priset i form av en utebliven belöning. Och skippade han en dag kunde han nu lika gärna skippa hela veckan.