• Tilja

    Tröttsam situation med 13åring

    Vad är anledningen till att han sköter skolan när han är hos sin pappa tror du?

  • Tilja

    Både belöningssystem och straff leder enligt forskning till ett ökat dåligt beteende i längden (det kan dock funka i början eller vid enstaka särskilda tillfällen), så dessa tips hade jag inte tagit till mig. Det är för att straff och belöning raderar den egna inre motivationen.

  • Tilja
    Rudbeckius skrev 2018-05-17 13:50:05 följande:
    Jag håller med om att det är den inte motivationen som ska till. Men hur får man till detta när tonåringen aktivt skapar sin image och inre motivation utifrån förortens småkriminella slackers som sätter en ära i att strunta i skola, repekt i familjen, regelbundna vanor eller extrajobb?
    Pappan hade lyckats få till det så jag skulle som sagt ha tagit reda på varför det fungerar med honom och vad han gör annorlunda som gör att det fungerar.
  • Tilja
    Tom Araya skrev 2018-05-18 02:21:33 följande:
    Radera något som inte finns, hur är det möjligt?

    Det skulle vara intressant att få läsa mer om denna forskning och vad det är den jämför med, när den kommer till slutsatsen att det inte fungerar.

    I själva verket är belöningssystemet vår viktigaste motivator till mycket genom livet.
    Går man till skolan enbart för att man tycker det är jäkligt kul, så är det en inre motivation.
    Går man till skolan för att man förstår att skolan lägger grunden för ens framtid, yrke och försörjning e.t.c, så är vi inne på belöningssystemet.
    Nu pratar du om något helt annat. Du pratar om inre motivation, inte yttre belöning/bestraffning som var förslagen från vissa ovan. Det är just den inre motivationen som måste främjas för att drivkraften ska fungera av sig själv.

    I exempelvis boken "Barn som bråkar" ger författarna Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman konkreta exempel på att och varför yttre belöning och yttre bestraffning inte fungerar i längden.

    Ett exempel på bestraffning var en förskola som hade problem med att föräldrarna inte respekterade sina scheman som de själva hade lämnat in, utan ofta hämtade sina barn för sent. Då införde förskolan en straffavgift för när föräldrarna kom för sent för att försöka motivera dem att komma i tid. Vad blev effekten? Föräldrarna började komma ännu mer för sent och ännu oftare! Varför? Därför att straffet tog bort deras eget inre dåliga samvete över att komma för sent. Straffavgiften gjorde det okej att komma för sent, för man betalade ju faktiskt för sig. Och dessutom, om man ändå redan blev lite sen och skulle behöva betala så kunde man lika gärna åka inom affären och handla också innan man hämtade sitt barn.

    Ett exempel på yttre belöning som författarna ger är just en skolungdom som var svår att motivera till att gå till skolan. Då kom föräldrarna och skolan på att han skulle motiveras med en belöning om han gick till skolan. Man bestämde tillsammans med honom att om han gick till skolan en hel vecka så skulle han få en belöning på fredagen i form av en biobiljett till valfri biofilm. Det fungerade jättebra i början och han gick till skolan som han skulle och fick sina biobiljetter. Men efter någon vecka dök han plötsligt inte upp i skolan och läraren ringde och frågade honom varför och påminde honom om att han då skulle gå miste om sin belöning. Pojken svarade "Det gör inget, det går ändå inga bra nya filmer den här helgen. Jag kommer inte på hela veckan". Precis som i exemplet ovan med bestraffning hade belöningen i det här fallet raderat den inre motivationen då pojken inte behövde ha dåligt samvete för att han inte gick till skolan - han betalade ju priset i form av en utebliven belöning. Och skippade han en dag kunde han nu lika gärna skippa hela veckan.
  • Tilja
    Tom Araya skrev 2018-05-19 00:12:55 följande:
    Nej, jag pratar inte om något helt annat, utan om belöning på längre sikt.
    Eller kan du förklara den exakta skillnaden om du inte håller med?
    Inre belöning - kommer inifrån dig själv och innebär att du får positiva känslor av att göra något.
    Exempel:
    *Du gillar att gå ut och springa eftersom du får en kick av det och en bra känsla av det efteråt.
    *Du vill göra ditt bästa på jobbet eftersom du känner dig glad och stolt när du har gjort ett bra jobb och känner att det du gör gör en positiv skillnad i samhället. Du blir frustrerad om du blir hindrad i att kunna utföra ditt jobb så att du själv blir nöjd, även om andra tycker att det är tillräckligt bra.

    Yttre belöning - kommer från någon eller något utanför dig själv och är den huvudsakliga anledningen till att du gör det du gör, du gör det för att få belöningen snarare än för görandet i sig själv.
    Exempel:
    *Du springer ett lopp för att du vill vinna det fina priset/medaljen/pokalen/få erkännande från dem som tittar på och ser dig vinna. Är priset man vinner inte tillräckligt motiverande för dig att vilja vinna så låter du bli att springa loppet.
    *Du jobbar för att få din lön - om du tror att du får en högre lön om du jobbar hårdare så gör du det, men du jobbar troligen bara så bra du behöver för att få den lön du vill ha. Du gör inget extra utöver det du behöver göra och tycker du att du gör mer än vad du får lön för så drar du troligen till och med ner på din arbetsinsats. Kan du hitta ett jobb där du kan få högre lön i förhållande till din arbetsinsats så byter du gladeligen jobb.
  • Tilja
    Tom Araya skrev 2018-05-19 22:05:34 följande:
    Då är vi överens om den saken och jag är övertygad om att de allra flesta som går i skolan inte gör det för att de tycker det är så förbannat skoj, utan för att de vet att de måste, att de behöver en utbildning och belöningen för utbildning kommer senare, i form av jobb, inkomst, kanske t.o.m. bättre jobb och bättre inkomst.

    Varför ska vi då satsa på att försök framkalla en motivation av en form de flesta ändå saknar, hos en som absolut inte vill gå i skolan, istället för en motivation som flertalet har?
    Skillnaden ligger i varför de vet att det "måste". Egentligen "måste" man inte gå till skolan, som fallet i bl.a. ts visar så kan man välja att avstå. Jag håller dock med dig om att de som har en fungerande inre motivation känner att de måste pga de anledningarna du nämnde. De som inte har denna inre, egna motivationen, utan bara de yttre (som att du "måste" för att vi i vårt samhälle har skolplikt eller för att dina föräldrar säger att du måste) har svårare att motivera sig att gå till skolan varje dag. Så jag håller inte med dig om att de flesta saknar inre motivation, tvärtom.
Svar på tråden Tröttsam situation med 13åring