• Vinter16

    Vi som försöker bli gravida!

    Hej! Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravida. Jag är 25 år och har precis startat bebisverkstaden. Började för någon månad sen att äta folsyra och nu i Maj började jag med äl tester. Fick positivt på äl test den 13/5 så nu väntar och hoppas jag på att få ett plus på stickan i slutet på denna månaden :) Har inga barn sedan tidigare.

    Hoppas att fler vill vara med så vi kan följas åt till ett plus!

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!
  • Biinaas1992

    Hej ! Tänkte jag hoppar in i denna tråden o berättar våran historia. Jag o sambon försöker bli gravida med första barnet. Jag är 26 år gammal o killen är 36 år. Slutade med p-piller i augusti förra året så har varit utan p-piller i ca 6 månader. Jag har kört med äl test ibland och har inte fått något positivt på dom. Min mens har varit väldigt sparsam sen jag slutade fram tills denna senaste mensen som jag har nu. Denna mensen är den första efter ppiller stoppet som har känts som en vanlig mens kändes innan jag började med p-piller för flera år sedan. Mensen har varit väldigt oregelbunden och hoppat över en månad ibland sen jag slutade. Har varit väldigt orolig över att mensen inte kommit igång ordentligt så jag bokade en tidpå gyn och eventuellt få hjälp av dom att få igång ägglossningen som jag inte har haft. Men samma dag jag skulle dit så kom mensen så jag flyttade fram den tiden tills i mars. Jag känner mig lättad över att mensen har kommit igång ordentligt nu o har blödigt i ca 1 vecka som jag gjorde förr innan p-piller. Blödningarna jag har haft efter ppiller stoppet har varit i max 4 dagar. Känns som att detta vänder nu. Vi hoppas så mycket att vi ska bli gravida nu efter denna mensen. Jag har läst en hel del o har hört att de kan ta ca 6 månader för vissa att mensen o ägglossning ska komma igång. Så vi hoppas verkligen nu !!!!

  • Nyckelpigan4
    Biinaas1992 skrev 2019-02-16 15:38:05 följande:

    Hej ! Tänkte jag hoppar in i denna tråden o berättar våran historia. Jag o sambon försöker bli gravida med första barnet. Jag är 26 år gammal o killen är 36 år. Slutade med p-piller i augusti förra året så har varit utan p-piller i ca 6 månader. Jag har kört med äl test ibland och har inte fått något positivt på dom. Min mens har varit väldigt sparsam sen jag slutade fram tills denna senaste mensen som jag har nu. Denna mensen är den första efter ppiller stoppet som har känts som en vanlig mens kändes innan jag började med p-piller för flera år sedan. Mensen har varit väldigt oregelbunden och hoppat över en månad ibland sen jag slutade. Har varit väldigt orolig över att mensen inte kommit igång ordentligt så jag bokade en tidpå gyn och eventuellt få hjälp av dom att få igång ägglossningen som jag inte har haft. Men samma dag jag skulle dit så kom mensen så jag flyttade fram den tiden tills i mars. Jag känner mig lättad över att mensen har kommit igång ordentligt nu o har blödigt i ca 1 vecka som jag gjorde förr innan p-piller. Blödningarna jag har haft efter ppiller stoppet har varit i max 4 dagar. Känns som att detta vänder nu. Vi hoppas så mycket att vi ska bli gravida nu efter denna mensen. Jag har läst en hel del o har hört att de kan ta ca 6 månader för vissa att mensen o ägglossning ska komma igång. Så vi hoppas verkligen nu !!!!


    Hej! Hoppar också in här! Måste vara jobbigt när mensen inte kommer igång ordentligt men ja det är helt normalt. Men det skadar ju inte att besöka gyn iaf?


    Jag och min sambo har ungefär samma historia, men min mens kom igång direkt efter att jag slutat med p-piller. Vi har försökt 4 gånger nu och jag känner att för varje gång mensen kommer så blir jag mer och mer förkrossad. Vet att 4 månader inte är mycket men vi är båda två 25 år och friska. Känner att stressen smyger sig på kring det här och är så rädd att alla kompisar ska skaffa barn före oss. Känner att jag behöver nånstans att ventilera haha, eftersom jag bara pratar med killen om det.

  • Nyckelpigan4
    Vinter16 skrev 2018-05-16 11:18:31 följande:

    Hej! Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravida. Jag är 25 år och har precis startat bebisverkstaden. Började för någon månad sen att äta folsyra och nu i Maj började jag med äl tester. Fick positivt på äl test den 13/5 så nu väntar och hoppas jag på att få ett plus på stickan i slutet på denna månaden :) Har inga barn sedan tidigare.

    Hoppas att fler vill vara med så vi kan följas åt till ett plus!


    Hej! Är ny här på sidan så vet inte alls hur det funkar. Men tack för att du startat tråden! Hur har det gått för dig? Jag och sambon är 25 år och vi har försökt i 4 månader. Börjar bli lite orolig. Ska kolla vad man mer kan göra åt kosten och ev kolla om det är värt att köpa någon hormonkräm. Kom gärna med tips!

  • Nyckelpigan4
    zara93 skrev 2019-02-18 13:45:09 följande:

    Tog detta idag.

    Är det positivt? Jäkligt svagt men ser ändå ett streck till


    Hej,

    Jag ser strecket men tror att det är negativt eftersom det är grått och inte rosa eller rött. Jag får jämt sådär på mina gravtester men har fått mens efteråt :/
  • Anonym (Ewwe)

    Jag och min sambo har nu i 2 år försökt bli gravida men haft oskyddat sex i 3,5 år. Jag är noga med att ta folsyra och alla vitaminer. Tar ägglossningstest för att vara säker på när jag har ägglossning. Har verkligen gjort allt för att bli gravid. Jag är endast 19 år och min sambo 24 år så vågar inte söka vård, är rädd att de ska döma oss och inte ta oss på allvar för vi är så unga. Men vi har varit i ett förhållande i 6 år. Vi har ett perfekt boende, fast inkomst. Vi har tagit hand om barn mycket och det är våran största dröm. Vill så gärna ta hjälp men känns inte som att jag kommer få support eller tas på allvar. Detta känns så hårt i mitt hjärta och är så jobbigt att gå igenom och veta att jag inte blir gravid. Har någon tips på vad vi kan göra? Finns det någon annan här som är 19 år och har problem? Har ni tagits på allvar?

  • Mosigos
    Anonym (Ewwe) skrev 2019-03-11 20:26:34 följande:

    Jag och min sambo har nu i 2 år försökt bli gravida men haft oskyddat sex i 3,5 år. Jag är noga med att ta folsyra och alla vitaminer. Tar ägglossningstest för att vara säker på när jag har ägglossning. Har verkligen gjort allt för att bli gravid. Jag är endast 19 år och min sambo 24 år så vågar inte söka vård, är rädd att de ska döma oss och inte ta oss på allvar för vi är så unga. Men vi har varit i ett förhållande i 6 år. Vi har ett perfekt boende, fast inkomst. Vi har tagit hand om barn mycket och det är våran största dröm. Vill så gärna ta hjälp men känns inte som att jag kommer få support eller tas på allvar. Detta känns så hårt i mitt hjärta och är så jobbigt att gå igenom och veta att jag inte blir gravid. Har någon tips på vad vi kan göra? Finns det någon annan här som är 19 år och har problem? Har ni tagits på allvar?


    Är också 19 och försökt sedan 2år tillbaka! Jag och sambon har inte heller vågat söka vård... men jag tror att jag plussade idag, bim imorgon så hoppas verkligen inte att mensen kommer :s
  • Nyckelpigan4
    Anonym (Ewwe) skrev 2019-03-11 20:26:34 följande:

    Jag och min sambo har nu i 2 år försökt bli gravida men haft oskyddat sex i 3,5 år. Jag är noga med att ta folsyra och alla vitaminer. Tar ägglossningstest för att vara säker på när jag har ägglossning. Har verkligen gjort allt för att bli gravid. Jag är endast 19 år och min sambo 24 år så vågar inte söka vård, är rädd att de ska döma oss och inte ta oss på allvar för vi är så unga. Men vi har varit i ett förhållande i 6 år. Vi har ett perfekt boende, fast inkomst. Vi har tagit hand om barn mycket och det är våran största dröm. Vill så gärna ta hjälp men känns inte som att jag kommer få support eller tas på allvar. Detta känns så hårt i mitt hjärta och är så jobbigt att gå igenom och veta att jag inte blir gravid. Har någon tips på vad vi kan göra? Finns det någon annan här som är 19 år och har problem? Har ni tagits på allvar?


    Hej, har du testat rosenrot? Gå gärna in och läs den stora rosenrot-tråden. Man tar 1-2 tabletter per dag fr mensens första tag fram till äl, då slutar man äta. Det verkar funkat för många i den tråden. Jag ska själv testa det nästa gång. I övrigt tycker jag att du och din sambo ska våga söka hjälp! Ju tidigare desto bättre, det kan ta många år för vissa att bli gravida och då kan man iaf inte säga att tiden är bortkastad. Jag kommer söka hjälp så fort ett år har gått för att inte gå miste om chansen. Skulle ångra mig något så enormt sen om det är försent. Tror att det kan vara kö på vissa IVF i flera månader också. Så sök hjälp nu!


    Blir ni inte tagna på allvar så sök på en annan klinik.

  • Nyckelpigan4
    Mosigos skrev 2019-03-11 21:22:53 följande:
    Är också 19 och försökt sedan 2år tillbaka! Jag och sambon har inte heller vågat söka vård... men jag tror att jag plussade idag, bim imorgon så hoppas verkligen inte att mensen kommer :s
    Hur har det gått? Kom mensen? Jag väntar också på min om 2-3 dagar. Hoppas den uteblir!
  • Mosigos
    Nyckelpigan4 skrev 2019-03-17 11:43:15 följande:

    Hur har det gått? Kom mensen? Jag väntar också på min om 2-3 dagar. Hoppas den uteblir!


    Jag är gravid!! Håller tummarna för att din mens inte heller dyker upp :)
  • Anonym (Tjej)

    Hur går det för er? Här går det inget vidare går på utredning

  • Nyckelpigan4
    Mosigos skrev 2019-03-18 17:34:44 följande:
    Jag är gravid!! Håller tummarna för att din mens inte heller dyker upp :)
    Fan vad kul! Grattis!!! Tack för dina tummar, jag plussade imorse! Vi kanske kan chatta lite privat? Kan skriva till dig här :)
  • Nyckelpigan4
    Anonym (Tjej) skrev 2019-03-19 20:42:15 följande:

    Hur går det för er? Här går det inget vidare går på utredning


    Hej, Hur tolkar man diagrammet? Hur länge har ni försökt?
  • Wimmie

    Håller på att bli tokig här.

    Kort bakgrund. Plussade i slutet av augusti. Tidigt MF i vecka 6+4. Fick aldrig tillbaka mensen utan plussade igen i början på oktober. MA och medicinsk abort i advent, 11 + 5.

    På efterkontroll sa läkaren att allt såg fint ut och att jag snart skulle ha ägglossning.

    Sen ingenting.

    Jag hade ägglossning 11/2, enligt tester. Skulle fått mens igår, enligt beräkningar. Men nada. Avskyr att bara vänta på den där nedrans mensen. Vill ju inte ha mens nu på ett år.

    Har, såklart, tagit graviditetstest, sådana tidiga som mäter 10 hCg. Men ingenting.

    Känns som att kroppen straffar mig.

    Vid både första och andra graviditeten i höstas så blev väninnor gravida samtidigt. Blir tokig av att se deras växande magar och att de snart har BF.

    What to do?

  • Anonym (Patricia)
    Wimmie skrev 2020-02-26 09:24:04 följande:

    Håller på att bli tokig här.

    Kort bakgrund. Plussade i slutet av augusti. Tidigt MF i vecka 6+4. Fick aldrig tillbaka mensen utan plussade igen i början på oktober. MA och medicinsk abort i advent, 11 + 5.

    På efterkontroll sa läkaren att allt såg fint ut och att jag snart skulle ha ägglossning.

    Sen ingenting.

    Jag hade ägglossning 11/2, enligt tester. Skulle fått mens igår, enligt beräkningar. Men nada. Avskyr att bara vänta på den där nedrans mensen. Vill ju inte ha mens nu på ett år.

    Har, såklart, tagit graviditetstest, sådana tidiga som mäter 10 hCg. Men ingenting.

    Känns som att kroppen straffar mig.

    Vid både första och andra graviditeten i höstas så blev väninnor gravida samtidigt. Blir tokig av att se deras växande magar och att de snart har BF.

    What to do?


    Förstår att du tycker det känns som ett straff men du kommer antagligen bli gravid igen inom några månader, själv har vi försökt bli gravida i 2 år utan ett enda plus samtidigt som fyra bekanta som börjat senare än oss fått barn. Pga dåliga spermier behöver vi genomgå IVF.
    Tycker det är rätt så vanligt med två missfall och sen att det går vägen den tredje gången, har varit så både för min mamma innan hon fick min lillebror och en bekant. Var glad över att du faktiskt kan bli gravid även om du haft lite otur med missfallen vilket jag förstås beklagar.
  • Wimmie
    Anonym (Patricia) skrev 2020-02-26 11:38:29 följande:

    Förstår att du tycker det känns som ett straff men du kommer antagligen bli gravid igen inom några månader, själv har vi försökt bli gravida i 2 år utan ett enda plus samtidigt som fyra bekanta som börjat senare än oss fått barn. Pga dåliga spermier behöver vi genomgå IVF.Tycker det är rätt så vanligt med två missfall och sen att det går vägen den tredje gången, har varit så både för min mamma innan hon fick min lillebror och en bekant. Var glad över att du faktiskt kan bli gravid även om du haft lite otur med missfallen vilket jag förstås beklagar.


    Ja självklart. Förlåt om jag på något sätt var respektlös. Självklart är det otroligt många som har det mycket tuffare.

    Är nog bara i en självömkande svacka just nu.
  • nattispattis16

    Hej. Jag är ny här.

    Hoppas det går bra att jag hoppar rakt in i tråden

    Men är så fundersam.

    Den 16 jan tog jag ut min pstav.

    Och fick mens 2-7 feb

    Hade ägglossning 14-15 feb.

    Min mens är beräknad nu på fredag.

    Och inför varje mens så brukar jag få extrema mensvärkar flera

    Dagar innan den väl kommer.

    Men inte fått några såna känningar än,

    Var i förrgår kväll som det högg till i livmodern, men slutade efter 10 min ca.

    Kan jag vara gravid tro?

    Har tagit rfsu röda gravremsor, men har hört att dom inte är 99%att lita på.

    Och att dom är väldigt sega med att känna av det som är i urinen.

    Har ni testat remsorna? Tänkte om det var någon som har varit med om det.

    Tack på förhand

  • Lillaälta

    Vi har försökt nu i 16 månader och precis inlett utredning för varför vi inte kan få barn. I första ultraljudet 9/7 så såg det ut som att allt såg bra ut men att jag kanske har endometrios (detta trodde de även när jag va 16 år och uppsökte hjälp för mensvärk).

    Jag har de senaste 7 månaderna haft ägglossning på dag 17-18. Idag är det dag 10 och enda sen mensen har jag haft en molande värk men min temperatur har gått ner. Men imorse provade jag ÄL sticka som va positiv, gravtest som va negativ och digitalt ÄL test som va positivt. Detta på dag 10 istället för 17. Någon som vet varför ägglossningen hoppat?

    Är inne på andra cykeln med rosenrot från mens till ÄL, kan detta vara orsaken?

  • Ssandra

    Någon som vill vara med i min nystartade grupp på Facebook för oss som försöker bli gravida? Den är såklart privat och kan bara ses av dom personer jag bjuder in i gruppen!

    Skriv PM till mig om ni vill vara med, behöver namn och efternamn, samt hur eran profilbild ser ut på Facebook :)

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!