• Äldre 17 May 22:11
    3357 visningar
    10 svar
    10
    3357

    Panik över nästäppan!!

    Hej,

    Jag är gravid i v 37 har åkt på någon rejäl nästäppa. Har haft den ett par veckor och jag blir bara inte av med den! Vet inte om ddt är förkylningstäppa eller om ddt har med pollen att göra. Brukar inte reagera något nämnvärt på pollen. Men. Har heller inga andra förkylningssymptom.

    Det enda jag kör med nu är nån koksaltlösning från apoteket. Hjälper verkligen ingenting.

    Jag får snart panik och vet inte riktigt vad jag ska göra. Är det någon som har något tips som kan hjälpa eller underlätta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Panik över nästäppan!!
  • Äldre 17 May 22:45
    #1

    Nässkölj! Och vanlig nässpray. Är du som jag och inte tål nässpray så kan du testa barnsprayen, den är mildare men funkar lika bra.

  • Äldre 17 May 23:03
    #2

    Sitt över en gryta kokande vatten. Stryk tigerbalsam under näsan :D

  • Äldre 18 May 00:20
    #3
    Iowhannah skrev 2018-05-17 22:45:29 följande:

    Nässkölj! Och vanlig nässpray. Är du som jag och inte tål nässpray så kan du testa barnsprayen, den är mildare men funkar lika bra.


    Precis vad jag hade tänkt skriva: ta alltså en sådan där medicinspruta som man ger medicin till barn med (finns gratis att hämta på apoteket) och fyll den med koksaltlösning och spruta in i en näsborre (håll dig över handfatet för det rinner ut genom munnen och näsan. Upprepa med nästa näsborre. Ta sedan Otrivin (heter det så?) vanlig avsvällande nässpray alltså. Det är det absolut bästa ( och det funkar förresten även på bebisen sedan fast med betydligt mindre mängd och med halv dos nässpray för barn. Jag fick lära mig det av en sjuksköterska när min bebis var så täppt att han inte kunde andas och vi fick åka in till sjukhuset. Hon sade att om fler bara visste att man kunde göra så, så hade de haft tid till mycket annat än alla förkylda bebisar hela tiden och tillade hur man skulle göra för vuxna.)
  • Äldre 18 May 08:56
    #4

    Nässpray som sagt, och att du är täppt beror alldeles säkert på graviditeten. Jag har haft så ända sen vecka tio, samma förra graviditeten. Den försvinner inte förrän barnet är ute.

  • Äldre 18 May 10:30
    #5
    Amanda84 skrev 2018-05-18 00:20:13 följande:

    Precis vad jag hade tänkt skriva: ta alltså en sådan där medicinspruta som man ger medicin till barn med (finns gratis att hämta på apoteket) och fyll den med koksaltlösning och spruta in i en näsborre (håll dig över handfatet för det rinner ut genom munnen och näsan. Upprepa med nästa näsborre. Ta sedan Otrivin (heter det så?) vanlig avsvällande nässpray alltså. Det är det absolut bästa ( och det funkar förresten även på bebisen sedan fast med betydligt mindre mängd och med halv dos nässpray för barn. Jag fick lära mig det av en sjuksköterska när min bebis var så täppt att han inte kunde andas och vi fick åka in till sjukhuset. Hon sade att om fler bara visste att man kunde göra så, så hade de haft tid till mycket annat än alla förkylda bebisar hela tiden och tillade hur man skulle göra för vuxna.)


    Det finns även större versioner, gjorda för att skölja näsan, att köpa på de flesta apotek. Jag har en sån och tycker att den funkar super mot nästäppa!
  • Äldre 20 May 00:05
    #6

    Tack för era svar! Nässpray törs jag inte använda. Har använt en mildare nässpray (Nezeril, då jag fick höra att den var den enda man kunde ta under graviditet). Dock har jag använt den i 2-3 veckor. 7 dagar är egentligen max. Sedan blir man beroende och man blir snarare täppt av att ta sprayen. Så jag påbörjade avvänjning... Dock inne på 3-4 dagar utan spray nu och blir galen!

    Så den här nässköljen ni pratar om ska jag absolut kolla upp på apoteket. Var inget de nämnde när jag var där och pratade med dem tidigare i veckan. Utan bara vanlig koksaltlösning som används som vanligt nässpray.

    Hoppas bebis kommer ut snart så jag slipper denna täppa.

  • Äldre 20 May 14:22
    #7

    Jag testade massa olika sorters nässpray som gravid, jag kunde inte sova annars. Renässans och nässpray för barn först enligt barnmorskans rekommendation. Men det hjälpte inte alls. Så varvade Rhinocort aqua, Nasonex, Otrinex och koksaltlösning. Blev rätt desperat eftersom det kom redan i v 15-16. Men så snart sonen var född så vips försvann det!

  • Äldre 20 May 14:29
    #8
    Anja86 skrev 2018-05-20 00:05:05 följande:

    Tack för era svar! Nässpray törs jag inte använda. Har använt en mildare nässpray (Nezeril, då jag fick höra att den var den enda man kunde ta under graviditet). Dock har jag använt den i 2-3 veckor. 7 dagar är egentligen max. Sedan blir man beroende och man blir snarare täppt av att ta sprayen. Så jag påbörjade avvänjning... Dock inne på 3-4 dagar utan spray nu och blir galen!

    Så den här nässköljen ni pratar om ska jag absolut kolla upp på apoteket. Var inget de nämnde när jag var där och pratade med dem tidigare i veckan. Utan bara vanlig koksaltlösning som används som vanligt nässpray.

    Hoppas bebis kommer ut snart så jag slipper denna täppa.


    Jag hörde att nezeril var den man inte skulle använda, utan otrivin. Jag kör på otrivin iaf, jag kan inte leva ett normalt liv annars!
  • Äldre 20 May 14:32
    #9

    Tar tillbaka vad jag sa, det är menthol man ska akta sig för. Varken nezeril eller otrivin har nån inverkan på fostret, bara för vår egna näsa är det dåligt

  • Äldre 20 May 16:26
    #10

    Nasoferm var det som räddade mig undet graviditeten ;)

Svar på tråden Panik över nästäppan!!