• LillaAw

    Vi som genomgår vår första IVF våren 2018

    Hej!

    Jag och min sambo har precis satt in ett 2-dagars embryo. Är på ruvardag 2. Jag är 27 år och min sambo 30.

    Oförklarligt barnlösa men vid ivf konstaterades manlig faktor med få spermier. Jag har dessutom låga AMH värde för min ålder (0,93) så har fått ganska höga doseri sprutbehandlig med kort protokoll. Fick menopur 375 enheter och sedan orgalutran.

    Vid äggplock fick jag många ägg så läkaren trodde mitt AMH-värde va felmätt. Fick ut 16 ägg.

    Dagen efter hade 4 befruktats med icsi-metoden. De satte in ett embryo som hade 10/10 poäng på embryoscoore så det var ett fint embryo :) va först nere över att så få klarade sig men sen fick jag upp hoppet när de sa hur fint det såg ut.

    Just nu medicinerar jag med Lutinus 3 ggr/dag som man tar som slidpiller. Det är riktigt vidrigt och jag känner mig sjukt äcklig. Får gå runt med fet binda då det rinner ut :( känner mig arg, bitsk och svullen med ömmande bröst. Klassiska PMS-syndrom x1000. Skäller ut min sambo för han är oförstående för inget alls och blir sedan ledsen. Längtar tills testdag. Lycka till alla andra!


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-25 22:56:20 följande:

    Hej alla! Jag har inte kunnat hålla mig, trodde jag skulle kunna det men nej, icke. Så nu har jag tagit grav-test två dagar i rad. De är negativa. Jag vet att det är alldeles för tidigt, ruvardag 8 idag. Vi får se, hoppets låga falnar dock lite, det är väl därför man verkligen ska invänta testdagen. Känns ändå ok, det här är första försöket, och vi fick en blastocyst till frysen<3.


    Spännande att du börjat testa redan. Jag kommer nog inte heller kunna vänta så länge som till testdagen. Är testoman och vet inte hur mycket jag lagt på gravtest de senaste 1,5 åren. Vill nog inte ens veta! :)

    Hur fick du reda på hur många blastocyster som klarat sig? De skulle maila mig idag då de idag skulle frysas om någon av våra tre klarat sig så jag går som på nålar och väntar. Verkar vara svårt att få fram blastocyster.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-26 11:48:20 följande:

    De skickade hem ett brev;) det kom i onsdags. Jag blev lite besviken att det bara var ett eftersom de odlade vidare på 10, men nu är jag mest tacksam då jag förstått att det inte alls är en självklarhet att få något till frysen, bara bonus;)

    Nä fy vad man slängt pengar på test!! Och monitor och hela alltet!!


    Fick precis besked att inget av våra klara sig till frysen. Och känner direkt hur ska då den som är i mig klara sig om ingen annan gjorde det ;(

    berg och dalbana med känslor i alla dessa steg man ska ta sig igenom. Så glad över 16 ägg, sen besviken över 4 befruktade. Glad att få ett fint tillbaka och nu deppig över inga till frysen.

    Skulle vilja veta om det är större chans till grsviditet om de får utvecklas i magen än utanför. Vill ha massa svar men det finns nog inga.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-27 10:57:22 följande:

    Nu på morgonen fick jag ett svaaaaagt svaaaagt streck på RFSUs test, får upp hoppet liiiite. Ruvardag 20.


    Är du redan på Ruvardag 20? :O antar att du skrev fel ;) men guuud vad spännande! Jag tänker ta ett testa tidigt test om en vecka och då är det några dagar innan min riktiga testdag från kliniken men tänker inte vänta längre än nödvändigt med att veta. Dagarna går redan så jäkla långsamt som det är så varför pina sig själv i onödan :D

    Hoppas ditt plusstreck fortsätter att öka i styrka! Kram
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-27 17:48:00 följande:

    Ha ha ha! Ja jävlar! Ruvardag 20 hade varit en plåga!

    10 ska det såklart vara;)

    Jag började testa dag 7, helt blankt. Så jag har som sagt fått upp lite hopp.


    Ja jag läste någonstans en tråd där de fått rösta på vilken ruvardag de fick plus och då fick flest plus på Ruvardag 11 så det känns som däromkring borde det ge utslag med ett känsligt testatidigt-test :)

    Håller mina tummar för dig nu! Uppdatera om du tar något mer test :D kram
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-28 22:27:31 följande:

    Ruvardag 11 idag och ett ännu lite tydligare streck;) hoppas hoppas hoppas att vi är ett steg närmre!! Hur går det gör dig?


    Det ger hopp! Såå roligt med två streck.

    Vi har ju lite liknande story med många ägg men få blastisar (du fick iaf någon) :) vi gjorde dock icsi pga manlig faktor.

    Jag börjar bli otålig nu på ruvardag 5. Känns som tiden bara sniglar sig fram trots att jag jobbar heltid och så. Min sambo är bortrest till onsdag så hinner googla symtom och noja när jag är ensam hemma på kvällarna nu. Pendlar mellan att tro på det och andra stunden inte alls tro på det. Längtar till söndag när jag ska få svart på vitt!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-29 07:28:42 följande:

    Ja alltså dessa 16 dagar känns som 120. Men andra veckan går bättre tycker jag. Trots sjuk uppsvullenhet överallt och bröst som jag helst vill separera från kroppen!

    OM du börjar testa tidigt, tänk på att det ju är alldeles för tidigt. Mina test var ju kritvita första gångerna.

    Håller tummarna för dig! Hur känns kroppen?


    Jag fick hem mina testatidigt-test igår och tog ett direkt för skojs skull. Tänkte ovitrelle borde gått ur kroppen igår då den innehåller HcG och det hade den för det fanns bara ett streck.

    Jag har ont i brösten och lite svullen över magen samt humörsvängningar och lätt till tårar när jag kollar program på tv. Grät igår flera gånger men är lättrörd annars med haha. Extremt just nu bara!

    Hur mår du i kroppen? :) tar du test nu varje dag?

    Kram!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-29 16:13:47 följande:

    [quote=78751645][quote-nick]LillaAw skrev 2018-05-29 12:50:38 följande:[/quote-nick]Jag fick hem mina testatidigt-test igår och tog ett direkt för skojs skull. Tänkte ovitrelle borde gått ur kroppen igår då den innehåller HcG och det hade den för det fanns bara ett streck.

    Jag har ont i brösten och lite svullen över magen samt humörsvängningar och lätt till tårar när jag kollar program på tv. Grät igår flera gånger men är lättrörd annars med haha. Extremt just nu bara!

    Hur mår du i kroppen? :) tar du test nu varje dag?

    Kram![/

    Yes, varje morgon. Tar både RFSUs, apotekets egna och Clearblue, för att liksom vara extra säker;)

    Jag har haft molvärk, första veckan. Nu är jag mest väldigt uppblåst och som sagt stora onda bröst, yr och trött. Får hålla i mig när jag reser mig för snabbt för att det snurrar till i huvudet.


    Det låter ju lovande! :)

    Jag ska försöka hålla mig till att testa på söndag nu. Blir lite deppig varje gång jag ser ett negativt test. Det sitter väl i även fast jag vet att det omöjligt kan vara positivt såhär tidigt. Men söndag är Ruvardag 11 och då borde det visa något tycker man ;) jag har varit gravid förut och då hade jag lågt blodtryck som gjorde mig yr. Extrem trötthet är det jag minns mest dock. Kunde sova middag flera timmar om dagen och sen somna tidigt på kvällen så det är lite de jag väntar på nu..

    kan du inte bifoga en bild på något test? Så man vet hur det kan se ut dag 11. Kram
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-29 17:48:57 följande:

    [quote=78752161][quote-nick]LillaAw skrev 2018-05-29 17:06:00 följande:[/quote-nick]Det låter ju lovande! :)

    Jag ska försöka hålla mig till att testa på söndag nu. Blir lite deppig varje gång jag ser ett negativt test. Det sitter väl i även fast jag vet att det omöjligt kan vara positivt såhär tidigt. Men söndag är Ruvardag 11 och då borde det visa något tycker man ;) jag har varit gravid förut och då hade jag lågt blodtryck som gjorde mig yr. Extrem trötthet är det jag minns mest dock. Kunde sova middag flera timmar om dagen och sen somna tidigt på kvällen så det är lite de jag väntar på nu..

    kan du inte bifoga en bild på något test? Så man vet hur det kan se ut dag 11. Kram[/

    Vet inte om du ser, svårt att fånga på bild.


    Jag ser tydligt! Har letat streck i så många månader så jag vet när jag ser ett ;) hoppas hoppas att det fortsätter stiga. Vågar säga grattis!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw

    [quote=78752640][quote-nick]Challe2018 skrev 2018-05-29 20:13:34 följande:[/quote-nickar]

    Tack snälla;) det är extremt svårt att ta in, du förstår säkert, 1000 beskyddarinstinkter hoppar fram och påminner om alla risker och bla bla bla. Jobbigt också det här att jag är så påtagligt svullen. Min bror gifter sig på lördag och jag vet att hela släkten bara går och väntar på att jag ska ?komma ut som gravid?. Jag vill ju oavsett vad inte berätta för alla men det känns som att alla kommer lägga märke till att jag är uppblåst. Känner mig liksom lite äcklad av allt nu, mig själv, min kropp och hela processen. Får skuldkänslor för det men det är verkligen ett virrvarr av märkliga känslor.

    [/quote]

    Ja men så är det. Sen känns det som man läser mycket om andra och jämför lite. Jag är också uppsvälld och det är ju efter alla hormoner man proppar i kroppen. Jag tyckte det va obehagligt med stimuleringen då det kändes onaturligt att producera så många ägg när kroppen "normalt" vill producera ett stort ägg i månaden. 16 ägg liksom?! Måste va groteskt för de stackars uppsvällda äggstockarna. Det kändes som jag misshandlade min kropp. Dessutom när den "fungerar" egentligen då det är manlig faktor även fast det självklar inte ligger någon skuld i just det.

    Går det inte nu så får den vila över sommaren vilken nog är bra egentligen.

    Jag går runt i slappa klänningar/tunikor som inte sitter åt och absolut inga jeans. Kan inte ens knäppa dem. Då syns inte magen så mycket iaf :)

    Kram!


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-31 18:20:08 följande:

    Hej alla!!

    Vi har plussat;) har som sagt tagit tre olika test varje dag så det känns säkert.

    Det som nu varit svårt i några dagar är att föra upp Lutinus, är det någon annan som upplever det? Var inga problem i början men nu tar det stopp och trycker jag på gör det ont.


    Stort grattis!!! :D njut nu. Nu är det er tur! Måste kännas fantastiskt och kanske lite läskigt med på samma gång.

    Jag kände precis samma idag. Fick luta den vidriga pinnen åt olika håll mer bakåt för att den skulle gå in. Ursäkta infon haha. Kanske är att man är svullen jag vet inte. Annars har jag inga andra symtom. Ruvardag 8 idag. Otåligt som tusan!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw

    Är på Ruvardag 9 idag och fick möjligtvis ett svagt svagt plus på Stickan. Både jag och pojkvännen kunde se det så jag litar mer på hans ögon än mina. Får fortsätta testa men är glad för det lilla så länge.

    Ser någon mer än ett horisontellt sträck?

    Väldigt svagt förstås


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-24 20:54:30 följande:

    Det kliar såååå i fingrarna att ta ett alldeles för tidigt test imorgon.... meeeeen jag ska inte... rd5 bara. Hur gör ni för att få dagarna att gå?


    Lyssna på avsnitt 14 av "ruvarpodden" som heter en överlevnadsguide för Ruvardagarna :D jag testade på Ruvardag 9 men det försöket gick tyvärr åt skogen.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
Svar på tråden Vi som genomgår vår första IVF våren 2018