Inlägg från: ericafriman |Visa alla inlägg
  • ericafriman

    Problem på arbetet

    Hejsan, 

    Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning på ett större företag inom elektronikbranschen. På avdelningen är vi totalt 10 personer & jag har den ledande rollen på avdelningen & är ansvarig. På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera.


    Jag har märkt på sistone att det inte är så trevlig atmosfär bland oss som arbetar på avdelningen. Då många av mina kollegor svarar i telefonen märks att dom är ointresserade och väldigt oartiga. Även användandet av sociala medier m.m. (känns lite som en lekplats). Jag tycker stämningen gör också att det känns otydligt vilka arbetsuppgifter som gäller samt atmosfären. Jag har börjat leta efter dokument om arbetsmiljö mm men finns ingen dokumentation alls om att det ens genomförts även inget om


    Jag har försökt ordna möte så vi kunnat prata om detta alla 10 st. De argumenterar att de tycker jag verkat tappa lustan för mitt arbete, vilket jag ej vet vart de fått det ifrån. 2 st anställda håller med mig i min syn på problemet men blir hela tiden motarbetande mot resterande. Jag har redan prata med min chef och hon säger att jag ska försöka lösa detta på avdelningen då det är våran avdelning det gäller.


    Är det någon som kan hjälpa mig och komma med idéer hur jag kan lösa detta? Är lite desperat..

  • Svar på tråden Problem på arbetet
  • ericafriman

    Vad jag har förstått och fått svar på från gruppen så är jargongen okej, dvs det är ingen mobbing eller trakasserier m.m. Nivån ligger mer på otrevlig och negativ samt visandet av ointresse att utföra sina arbetsuppgifter. Mycket suckande och blickar.

    Det som känns problemet ligger i är att de ej tar sitt jobb på allvar, känns lite som ?gör som hemma?. Massor med dricker och mat runt. Använder av sociala medier (fb, instagram m.m.). Jag märker ibland när jag går förbi i korridoren att anställda fort gömmer sin privata telefon eller stänger ner internetsidor som är uppe för annat bruk.

    2 anställda håller med mig med problemet men blir lite utanför pga av detta av resterande gruppen då de inte delar samma åsikter om detta.
    När jag kollar på avdelningens regler m.m. vad som gäller arbetsuppgifter, raster, schema mm är inte alls dokumenterat. Det finns ingen pärm (eller i någon databas) som ger information om rättigheter eller skyldigheter som anställd, inga rutiner om t.ex nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv. Vilket jag tycker är mycket konstigt. Hur kan man gå vidare härifrån? Allt detta har jag informerat min chef som sagt säger att jag ska lösa det inom avdelningen.

  • ericafriman

    De förslagen jag har tänkt föredra är att vi bokar ett antal möte där vi tillsammans med de anställda (alltså hela avdelningen) lägger upp regler för bland annat: avdelningens regler, arbetsuppgifter, raster, schema, rättigheter och skyldigheter som anställd, information om nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv.


    Eftersom för mig är det ändå viktigt att hela gruppen är med i beslut eftersom det påverkar alla och vill att alla ska känna sig delaktig. Sen tänkte jag också om man kan hyra in en konflikt/beteende-person (vet ej exakt vad tjänsten heter..någon som vet?) Vet att vissa som är kommunala anställda, grupper där har tillgång till det på APT-möten m.m.

Svar på tråden Problem på arbetet