• Äldre 26 May 14:50
    25165 visningar
    4 svar
    4
    25165

    Viktnedgång och amning

    Hej! Undrar hur många kalorier man bör äta om dagen när man helammar? Jag behöver verkligen gå ner i vikt och är i extremt behov av det. Jag vill ju inte att det ska bli något farligt för min bebis för att jag går ner i vikt och jag tänker dessutom inte sluta amma om det är någon som föreslår det. Visserligen är min son 6 mån nu men pga värmen har har inte velat ha något annat än bröstmjölken så därför vill jag gå efter en som helammars kost som leder till en viktnedgång.

    Hoppas det är någon mer som går igenom detta eller har gått igenom detta. Eller någon som vet.

  • Svar på tråden Viktnedgång och amning
  • Äldre 2 Jun 14:26
    #1

    Ingen som vet? Ingen som tillexempel tränar och ammat samtidigt?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 2 Jun 15:43
    #2

    Hört att man gör av med ca 500 kalorier om dagen när man ammar. Vet inte om det blir mer om man har mlt mjölk? Men tänker att om du äter 2000 kalorier om dagen så blir ju summan ändå bara 1500 kalorier i slutändan. Jag åt ungefär så plus tog dagliga promenader och gick ner 15 kilo på ungefär 9 månader. Tycker det blev en lagom snabb viktnedgång! Är gravid igen nu i v 38 och har väl ca 20 kilo att gå ner denna gången. Tänker göra ungefär samma! Hade mycket svårare att gå ner sen när jag slutade amma. Gick upp typ 4 kilo i samband med att jag slutade. Lycka till!

  • Anonym (Anna)
    Äldre 2 Jun 15:44
    #3

    Hört att man gör av med ca 500 kalorier om dagen när man ammar. Vet inte om det blir mer om man har mlt mjölk? Men tänker att om du äter 2000 kalorier om dagen så blir ju summan ändå bara 1500 kalorier i slutändan. Jag åt ungefär så plus tog dagliga promenader och gick ner 15 kilo på ungefär 9 månader. Tycker det blev en lagom snabb viktnedgång! Är gravid igen nu i v 38 och har väl ca 20 kilo att gå ner denna gången. Tänker göra ungefär samma! Hade mycket svårare att gå ner sen när jag slutade amma. Gick upp typ 4 kilo i samband med att jag slutade. Lycka till!

  • Äldre 2 Jun 18:36
    #4

    Jag hörde samma som ovan att man bränner ungefär 500kcal extra när man ammar. Min son blir också snart 6mån och vi helammar fortfarande lite gröt och så men nu när det är varmt så vill han också amma mer. Jag har gått ned i vikt från start (har också stort behov av det) jag frågade en kompis som studerar till dietist och hon kollade upp lite till mig. Det viktiga för mjölk-produktion är vätska och bra näring (hon rekommenderade att inte utesluta livsmedel såsom kolhydrater etc.) så bra balanserad mat och mycket vatten. Hon sa även att det är svårt att få i sig allt man behöver på en kost under 15-1600 kcal så hon tyckte inte jag skulle gå under det och rekomnderade att jag skulle hålla mig runt 1800kcal.

    Jag har ätit mellan 1700-1900 kcal om dagen och jag har iaf haft toppen mjölkproduktion, sonen har strålande viktkurva och jag har gått ner 15kg hittills


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Viktnedgång och amning