Träskvatten skrev 2018-05-30 11:12:32 följande:
Du tycks tro att man oftast gör en sen abort av bekvämlighetsskäl och att med rätt stöd och uppmuntran går allt bra ändå. Så är det inte. (Nu antar jag förvisso bara av den enkla anledningen att de flesta inte förstår vad som oftast orsakar en sen abort.)
De allra flesta sena aborter görs efter att föräldrarna fått reda på att fostret har en allvarlig skada, många av dem förväntas inte ens överleva förlossningen.
Då blir det rätt cyniskt, liksom all vård är, det kommer till syvende och sist att handla om samhällsresurser. Jag tror att de allra flesta förstår vid det här laget att det är extremt svårt att få assistanshjälp till svårt sjuka barn. Föräldrarna måste alltså vara beredda på att kriga mot myndigheter så länge som barnet lever och det är självklart en svår påfrestning som läggs ovanpå den påfrestning som ett mycket sjukt barn innebär.
Sen kan man bli än mer cynisk, det sker ett antal sena aborter, varav de allra flesta är skadade. Vissa kommer att dö vid förlossningen men ett antal kommer att överleva och kräva assistanser, vård osv. Det kommer att sluka stora samhällsresurser. Och det i tider då vi överlag tjatar om att människor inte har rätt att vara tärande på samhället. Så har samhället råd att stoppa sena aborter och är det ens önskvärt?
Liv måste vara meningsfullt och allt liv är faktiskt inte det. Det är tex därför vi ibland avlivar våra husdjur därför att livet inte längre är humant utan lidandet överväger. Nu kan vi självklart inte avliva människor men när man på förhand vet att livet kommer att innebära ett stort lidande så ska man självklart ha rätt att göra abort även om det är efter v12.
Men då brukar motargumentet vara att diagnostiseringen bli bättre. Det blir ständigt bättre men hur mycket man än förbättrar kommer man aldrig att klara av alla sorters diagnostiseringar innan v12. Många av metoderna är mycket svåra och komplicerade och tar framförallt tid. Kanske att vi i någon framtid kan testa allt på ett par dagar men jag gissar att det kommer att ta några generationer innan vi har den tekniken.
Jag har sett hur tekniken gått framåt under 30 år. Då, för 30 år sedan skickades prover med il-transport till Tyskland. Det tog 6 veckor att få svar. Idag kan vi utföra testerna här i Sverige och det tar 'bara' 4 veckor. Det senaste jag hörde för något år sedan är att de inte kan göra det snabbare därför att det tar tid för den mänskliga cellen att dela sig osv. Den låter sig helt enkelt inte stressas hur mycket teknik vi än tar till.
Men så sker ett antal sena aborter pga sociala skäl, där kvinnan anser att hon inte kan ta hand om ett barn av olika anledningar. Visst, kanske att de där fåtaliga sena aborterna skulle kunna 'räddas' med rätt insats men grejen är att de insatserna finns redan så då kan det möjligen handla om adoption. Många barnlösa hävdar just det här, att om aborter förbjuds skulle fler barn kunna adopteras och då blir det cyniskt på riktigt.
Ser man det från det ofödda barnets perspektiv kan det låta hårt men det bästa i det läget lär vara att inte födas in i en miljö som är allt annat än lämplig för barn - att det inte föds helt enkelt.
Så min poäng är att sena aborter behövs om något. Det är otroligt omänskligt att kräva att kvinnor ska tvingas föda skadade barn som i värsta fall överlever. Och det är omänskligt att kräva att barn föds in i olämpliga miljöer för att tillfredsställa barnlösas behov.
Nej, jag tror verkligen inte att sena aborter görs av bekvämlighetsskäl! Tvärtom inser jag att just dessa aborter förmodligen är de allra svåraste för alla inblandade. Däremot tycker jag att det blir lite extremt när gränsen för att få abortera ett barn och när barnet anses livsdugligt är bara en dag. Det blev ju tydligt i och med debatten om läkaren som försäkte rädda ett foster där aborten dragit ut på tiden och fostret låg och gnydde och flämtade efter luft efter aborten. Då sa socialstyrelsen att hon inte agerat fel eftersom barnet föddes i v. 22+0. De hade beviljat aborten, men tyckte att läkaren som startat aborten såpass sent var den som gjort fel eftersom han borde ha bedömt att aborten kunde ha dragit ut på tiden. Det där blir lite knepigt för mig, att en enda dags skillnad avgör om du anses få leva eller inte. Särskilt inte eftersom bedömningen av hur långt gången man är i graviditeten inte är exakt. Sjukvården blir ju också bättre och bättre på att rädda för tidigt födda barn. Sen abort infördes på 70-talet har gränsen flyttats flera gånger, på grund av medicinska framsteg. Idag finns flera exempel på barn som fötts i v. 22+0 och överlevt. Men dagen innan, i v.21+6, är det okej att göra abort efter särskilt tillstånd. Den marginalen tycker jag är för liten, och därför tycker jag att vi kan flytta gränsen igen, så som vi har gjort flera gånger de senaste fyrtio åren.
Och även barn som aborteras från v. 20 flämtar ofta efter luft och gnyr. Dä tycker jag det är oetiskt att låta dem ligga och plågas i väntan på att de ska dö. När man får reda på att barnet har en viss sjukdom är också olika, även om de flesta får det kring v. 20. Vissa får besked om det i v. 25 eller 30. Tycker du att de också ska ha rätt till abort, eller anser du att barnet är såpass utvecklat då att de inte bör få det?