• Anonym (ts)

Synen på abort?

Började fundera mer på detta nu i och med de senaste dagarnas nyheter om Irland. Samtidigt växer motståndet mot abort, och konservatismen tar över i t ex Polen och flera andra länder. 

Men varför hör det liksom till dessa ''neokonservativa värderingar'' att vara totalt emot abort? Konservatismen i Europa har ju börjat öka främst pga att många motsätter sig invandringen. Ändå har man typ samma syn i vissa frågor, som de kulturer man är rädd att få hit.
    Varför är det så otroligt viktigt att kontrollera kvinnans kropp? Att hon hellre ska riskera att dö/skadas eller få ett oönskat barn, bara för att inte göra abort. Ska någon annan bestämma över hurvida jag vill vara gravid och bli mamma eller inte?

Har sökt runt lite och ett underligt undantag i allt detta är Ryssland, ett idag ganska konservativt land där kyrkans band till staten är starka och man höjer upp ''de kristna familjevärderingarna'' pga stora demografiska problem(och kanske även nån ideologisk övertygelse?). Dock har de fri abort och det verkar inte finnas några planer att ändra detta, just pga att det leder till stora risker för kvinnor och att kvinnor faktiskt är individer med rätt att bestämma över sin egen kropp.
    Källa: fortune.com/2017/12/14/vladimir-putin-russia-abortion-pro-choice-press-conference/

Så, inte ens där är det förbjudet eller inskränkt. Varför har folk en sådan iver att lägga sig i andras absolut privata angelägenheter? Kan man inte uppmuntra till familjelivet i alla fall? En kvinna som faktiskt vill ha barn och är gravid kommer ju inte göra abort, så vad förlorar man? Olyckliga/döda/skadade mammor, ofrivilliga pappor och oönskade barn som kanske får dåliga förutsättningar både emotionellt och materiellt?

Någon ''pro-life''-typ som vill förklara lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-29 20:19
    Tack för era intressanta åsikter. Det kanske inte framgick så bra i trådstarten men jag undrar lite mer om varför dessa neokonservativa anser att det är så viktigt att inskränka rätten till abort. Denna anti-abortrörelse finns lite överallt och verkar ha ett klart samband med det man kallar ''extremhöger''. Går det inte att försöka få folk att skaffa fler barn och ägna sig åt familjen i första hand utan att bråka med aborträtten?

• Svar på tråden Synen på abort?
  • Träskvatten
    Bjoer skrev 2018-05-30 14:32:33 följande:
    Frågan är absolut komplicerad men saker som hörsel eller smärtförmåga är inget unikt för människan eller ens biologiskt liv. En mikrofon kan höra i den bemärkelsen att den kan registrera ljud och förmedla det. Därför blir sådana egenskaper lite missvisande ifall man ska försöka knyta något människovärde till det. Snarare handlar människovärde till ett filosofiskt begrepp som används för att skapa ett samhälle som vi alla kan leva i och känna och (relativt) trygga i. Vi vet att eftersom vi har ett grundläggande människovärde så har vi vissa rättigheter som ingen kan ta ifrån oss.

Själv har jag stor förståelse för de som är emot abort eftersom de tycker att fostret är en individ med människovärde. Däremot tycker jag inte det är en speciellt relevant egenskap vad gäller abortfrågan. Jag är för abort, oavsett om fostret anses vara en människa eller inte. Det kan tyckas vara en makaber inställning men jag ser det hela på ett lite annat sätt. Istället för att gå på känsla försöker jag se vad som är konsekvenserna, för individerna som är inblandade och för samhället i stort. Vad är egentligen de negativa konsekvenserna för fostret vid en abort? Tja, det dör, givetvis. Men är det en negativ konsekvens? För någon som inte har något medveteande än, än mindre självmedvetande, är det ingen skillnad på att vara levande eller död. När du är död känner du ingen smärta, ingen sorg, inte glädje osv. Du finns inte. Det är som att inte vara född. Hur många ägg som aldrig blev befruktade sörjer vi för vad de aldrig fick uppleva? Inga. Så vad är då de negativa konsekvenserna för ett foster, om nu döden inte är en? Inga vad jag kan se. Att aldrig få uppleva saker är bara en negativ konsekvens om du VET OM att du inte får uppleva saker, och därmed kan känna saknad över det.

Alla negativa aspekter med döden ligger hos de som finns kvar. Hos släktingar, vänner och andra som kan känna sorg. Hos andra medlemmar i samhället som kan känna oro eller minskad trygghet över risken att dö. Det är aldrig hos den döda som de negativa konsekvenserna finns. När vi kommer till abort så finns inga vänner än. De enda släktningarna är de som vill göra aborten från första början. Otryggheten hos resten att leva i ett samhälle där folk kan aborteras finns inte eftersom vi själva redan har passerat det stadie där risken ligger. Ingen nu existerande samhällsmedborgare kan riskera att "aborteras". Så alla de normala negativa konsekvenserna med döden finns inte vid en abort. Att en invidivd dör är alltså inte ett starkt argument mot abort. Även om det kan ses som en människa.

Detta gör också att jag anser att vår förskjutning av abortgränserna pga. medicinska framsteg är rätt konstig. Är man för abort för att man anser att ett foster inte är en människa så kommer det inte ändras. När någon blir en människa är en filosofisk/biologisk fråga som är oberoende av hur tidigt vi kan rädda foster. Därför ser jag inget problem, ur den aspekten, med att abortperioden och när vi kan rädda neonatala överlappar. Däremot har jag full förståelse för om sjukhuspersonal inte vill döda foster som de kan rädda. Men det kommer ju i slutändan leda till att vi förbjuder abort med tekniska framsteg. Är det verkligen en riktning vi vill gå i?
    Mycket bra formulerat.
  • Anonym (A)
    Frågan är absolut komplicerad men saker som hörsel eller smärtförmåga är inget unikt för människan eller ens biologiskt liv. En mikrofon kan höra i den bemärkelsen att den kan registrera ljud och förmedla det. Därför blir sådana egenskaper lite missvisande ifall man ska försöka knyta något människovärde till det. Snarare handlar människovärde till ett filosofiskt begrepp som används för att skapa ett samhälle som vi alla kan leva i och känna och (relativt) trygga i. Vi vet att eftersom vi har ett grundläggande människovärde så har vi vissa rättigheter som ingen kan ta ifrån oss.

Själv har jag stor förståelse för de som är emot abort eftersom de tycker att fostret är en individ med människovärde. Däremot tycker jag inte det är en speciellt relevant egenskap vad gäller abortfrågan. Jag är för abort, oavsett om fostret anses vara en människa eller inte. Det kan tyckas vara en makaber inställning men jag ser det hela på ett lite annat sätt. Istället för att gå på känsla försöker jag se vad som är konsekvenserna, för individerna som är inblandade och för samhället i stort. Vad är egentligen de negativa konsekvenserna för fostret vid en abort? Tja, det dör, givetvis. Men är det en negativ konsekvens? För någon som inte har något medveteande än, än mindre självmedvetande, är det ingen skillnad på att vara levande eller död. När du är död känner du ingen smärta, ingen sorg, inte glädje osv. Du finns inte. Det är som att inte vara född. Hur många ägg som aldrig blev befruktade sörjer vi för vad de aldrig fick uppleva? Inga. Så vad är då de negativa konsekvenserna för ett foster, om nu döden inte är en? Inga vad jag kan se. Att aldrig få uppleva saker är bara en negativ konsekvens om du VET OM att du inte får uppleva saker, och därmed kan känna saknad över det.

Alla negativa aspekter med döden ligger hos de som finns kvar. Hos släktingar, vänner och andra som kan känna sorg. Hos andra medlemmar i samhället som kan känna oro eller minskad trygghet över risken att dö. Det är aldrig hos den döda som de negativa konsekvenserna finns. När vi kommer till abort så finns inga vänner än. De enda släktningarna är de som vill göra aborten från första början. Otryggheten hos resten att leva i ett samhälle där folk kan aborteras finns inte eftersom vi själva redan har passerat det stadie där risken ligger. Ingen nu existerande samhällsmedborgare kan riskera att "aborteras". Så alla de normala negativa konsekvenserna med döden finns inte vid en abort. Att en invidivd dör är alltså inte ett starkt argument mot abort. Även om det kan ses som en människa.

Detta gör också att jag anser att vår förskjutning av abortgränserna pga. medicinska framsteg är rätt konstig. Är man för abort för att man anser att ett foster inte är en människa så kommer det inte ändras. När någon blir en människa är en filosofisk/biologisk fråga som är oberoende av hur tidigt vi kan rädda foster. Därför ser jag inget problem, ur den aspekten, med att abortperioden och när vi kan rädda neonatala överlappar. Däremot har jag full förståelse för om sjukhuspersonal inte vill döda foster som de kan rädda. Men det kommer ju i slutändan leda till att vi förbjuder abort med tekniska framsteg. Är det verkligen en riktning vi vill gå i?
    Väl talat
  • viseversa
    Anonym (Monika) skrev 2018-05-29 04:51:16 följande:
    Men barnets rätt då att få leva?
    Varför ska någon bestämma om ett barn ska få leva eller dö?
    Redan i vecka 6 börjar hjärtat att slå. Det är en människa i magen. Att välja att döda sitt barn bara för att man inte är redo för barn det är vidrigt.
    Min rätt till mitt eget liv. Till min egen kropp? Att få välja om jag ens viull bli mamma? Tror nog det väger tyngre än ett embryo utan medvetande.
  • viseversa
    Anonym (P) skrev 2018-05-30 11:01:08 följande:
    Det är ju väldigt enkelt att inte bli gravid om man inte vill det.
    Berätta gärna hur? Ja förutom att inte ha sex alls då. Eftersom inga preventivmedel är 100% säkra. 
  • Cecese
    Anonym (P) skrev 2018-05-30 12:51:14 följande:
    Ja, det är ju så enkelt det kan bli - att inte göra något.
    Låter som ett ganska trist liv om man bara får ha sex de gånger man vill bli gravid. Dvs jag skulle bara kunnat ha sex typ 3-4 gånger i hela mitt liv. Nu har jag aldrig behövs genomgå en abort eftersom det blev missfall 4 gånger och 3 gånger valde jag att behålla barnen. Men jag har ställts inför valet 7 gånger trots skydd... 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Elin) skrev 2018-05-30 14:31:51 följande:

Tack! Jag tyckte att trådstarten ändå inbjöd till en sansad diskussion. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att den här frågan så ofta urartar i riktigt otrevliga debatter. Kanske är det just för att det lätt blir så känslomässigt, och för att det är svårt att ta ställning när man ser båda sidors argument. Jag känner mig själv ganska kluven i frågan.

Ja det är tråkigt... Jag kan själv bli uppeldad i dessa debatter - men jag försöker verkligen hålla mig lugn, för man måste verkligen acceptera att alla har rätt till sina känslor och åsikter - även om man tycker dom har fel. Men som du säger, det är ett väldigt känsligt ämne vi diskuterar... Jag känner mig inte kluven på så sätt, men jag håller med om att det är en svår balansgång ibland, speciellt när medicinska framstegen rör sig framåt hela tiden. Nu jobbar jag inom sjukvården också, dock inte inom något som berör aborter alls, men utvecklingen går fort och vi pushar hela tiden gränser. När tar det stopp?
  • Anonym (P)
    Cecese skrev 2018-05-30 16:13:33 följande:
    Låter som ett ganska trist liv om man bara får ha sex de gånger man vill bli gravid. Dvs jag skulle bara kunnat ha sex typ 3-4 gånger i hela mitt liv. Nu har jag aldrig behövs genomgå en abort eftersom det blev missfall 4 gånger och 3 gånger valde jag att behålla barnen. Men jag har ställts inför valet 7 gånger trots skydd... 
    Varför skulle man ha ett trist liv utan sex?
    Du låter ju nästan som dessa incels.
  • Anonym (Elin)

Väl skrivet, och intressant att läsa ditt resonemang. Jag är nyfiken på din åsikt angående två saker:

Hur blir det om pappan (eller annan närstående) vill ha barnet och känner kärlek till det?

Var bör gränsen för abort gå, enligt dig? Handlar det om att kunna överleva utan sjukvård utanför mammans kropp, eller kan gränsen rentav gå ännu senare, typ i tvåårsåldern (om ingen älskar tvååringen. Personer under två år kommer ju knappast att vara medvetna om faran att bli dödad för att de är oälskade)
  • cloudberry79
    Träskvatten skrev 2018-05-30 14:08:11 följande:
    68.5% är av medicinska orsaker. Fakta. Sociala skäl är fortfarande i minoritet. Fakta hur du än vrider på det. Sociala skäl är av mindre betydelse. Fakta.

Att reagera på stimuli är inte samma sak som att ha ett medvetande. Maskar reagerar på viss stimuli men de har knappast ett medvetande. Därför är reaktioner på stimuli inte ett bevis på att något har ett medvetande.  det måste till betydligt bättre argument än så. Att bara tycka att det finns ett grundmurat livsvärde är helt ok,

Jag respekterar dina åsikter. Du väljer att bli kränkt pga att jag använt ett ord du inte gillar. Du måste bli betydligt sakligare i din argumentation, inte missbruka ordet 'respekt' och inte ta varje tillfälle till att välja att känna dig kränkt.
    Som sociala skäl efter vecka 18 räcker det tex inte att kvinnan är väldigt ung eller andra skäl som kan lösa sig med en god familjesituation; utan det kan vara sådant som övergrepp, missbruk, ekonomisk misär och annat som inte kvinnan kan anses klara med hjälp av sitt nätverk. Det är viktigt att tillägga till det där med medicinska skäl.
    Just NO.
Svar på tråden Synen på abort?