• Natttis

    Det värsta som kunde hända

    Jag har i alla år har jag gått på aktivitetsersättning nu slutar den för att jag fyller 30. Och fick avslag på sjukersättningen. Så nu får man väll sätta sig på gatan

  • Svar på tråden Det värsta som kunde hända
  • CitronTulo

    Om du har haft Aktivitetsersättning så hoppas jag att Försäkringskassan har haft en gemensam kartläggning med Arbetsförmedlingen i samband med att ersättningen upphörde (eller ännu hellre tidigare så du fått en chans att prova din arbetsförmåga?).
    Ansvaret för att ge dig den hjälp och stöd som du behöver övergår till Arbetsförmedlingen när den Aktivitetsersättning upphört och du inte heller får sjukersättning.
    Kolla upp om du kan få sjukpenning i särskilda fall, eller rehabiliteringsersättning i särskilda fall från Försäkringskassan (kommer inte ihåg reglarna för dessa ersättningar, men fråga skadar ju inte).

    Vanlig sjukpenning kan man bara få om man har jobbat tidigare och har en sjukpenninggrundande inkomst.

  • EmberEyes

    Sjukpenning är till för sjukdom och inte för funktionshinder, eller? Kan du få rehab-ersättning när du inte har en rehab-situation?
    NPF är ju ett funktionshinder, inget som kan "tränas bort" eller botas med operation eller antibiotika sas.

  • Natttis
    Paulina27 skrev 2018-05-31 23:59:08 följande:

    Du är ju inte sjuk, varför skulle du få sjukersättning?


    Jag har en funktionsnedsättning ( autism) och lätt utvecklingsstörd. Så jag kan inte fylla alla krav som den öppna arbetsmarknaden har som sagt har bara haft otur/ blivit utnyttjad. Jag gick 3 år på praktik först som jag inte fick ett jobb på för jag nåde inte upp till dom krav han hade. 2 praktiken jag hade han kunde inte anställa mig. P.g.a att företaget gick i förlust. 3 praktiken vantrivdes jag på det var ingen ordning eller struktur. Jag är inte rasist det jobba inte svenskar där så dom pratade sitt språk sins i mellan vilket fick mig till att känna mig utanför. Och inte vet jag om dom prata skit om en heller. Var av att jag på egen begäran ville sluta.
  • Paulina27
    Natttis skrev 2018-06-02 08:11:16 följande:
    Jag har en funktionsnedsättning ( autism) och lätt utvecklingsstörd. Så jag kan inte fylla alla krav som den öppna arbetsmarknaden har som sagt har bara haft otur/ blivit utnyttjad. Jag gick 3 år på praktik först som jag inte fick ett jobb på för jag nåde inte upp till dom krav han hade. 2 praktiken jag hade han kunde inte anställa mig. P.g.a att företaget gick i förlust. 3 praktiken vantrivdes jag på det var ingen ordning eller struktur. Jag är inte rasist det jobba inte svenskar där så dom pratade sitt språk sins i mellan vilket fick mig till att känna mig utanför. Och inte vet jag om dom prata skit om en heller. Var av att jag på egen begäran ville sluta.
    Vad har din handläggare sagt? Har denne hjälpt dig eller pratat om alternativen nu när du inte kan få aktivitetsersättning?

    Jag hittade denna information i en broschyr från FK:

    "Sjukersättning är en ersättning för dig som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av en funktionsnedsättning, skada eller sjukdom. För att få sjukersättning ska din arbetsförmåga vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även särskilt anpassade arbeten."

    Har du fått din arbetsförmåga bedömd?
  • Alexi
    Natttis skrev 2018-06-02 08:11:16 följande:
    Jag har en funktionsnedsättning ( autism) och lätt utvecklingsstörd. Så jag kan inte fylla alla krav som den öppna arbetsmarknaden har som sagt har bara haft otur/ blivit utnyttjad. Jag gick 3 år på praktik först som jag inte fick ett jobb på för jag nåde inte upp till dom krav han hade. 2 praktiken jag hade han kunde inte anställa mig. P.g.a att företaget gick i förlust. 3 praktiken vantrivdes jag på det var ingen ordning eller struktur. Jag är inte rasist det jobba inte svenskar där så dom pratade sitt språk sins i mellan vilket fick mig till att känna mig utanför. Och inte vet jag om dom prata skit om en heller. Var av att jag på egen begäran ville sluta.
    Fast återigen. Du ska inte ut på öppna arbetsmarknaden, du ska få hjälp av AF med arbetsprövning, lönebidrag, samhall och liknande. Kontakta din handläggare!
  • Friger
    Förväntanstid skrev 2018-06-01 11:35:49 följande:
    Alltså? Visst ser du att ts har autism?

    Jag hade en släkting som föll in under den gamla värnplikten. Han mådde väldigt dåligt men inget gjordes. Han hängde sig. Men kanske skulle han bara behövt lite mer krav på sig?

    Sluta blanda ihop olika saker, som lathet och sjukdom/funktionsnedsättning. Känns kanske smidigt att stoppa alla i samma påse för personer som själva är just lata och inte orkar se längre än näsan?
    Ja, det såg  jag vet även att autism-diagnoser delas ut rätt friskt och att intervallet mellan lätt autism och svår autism är väldigt stor. Såg även att TS är gift och antydningsvis har barn, samt har varit i systemet under lång tid. Om funktionsnedsättningen är så allvarlig att TS inte kan ha ett jobb så ringer mer än en varningsklocka i mitt huvud. Nu verkar ju i vart fall inte arbetsförmedlingen tycka det med tanke på att dom försöker få ut TS i arbete.

    Tråkigt med din släkting men jag tror inte att lösningen på psykisk ohälsa är att ha ett kravlöst samhälle.
  • Förväntanstid
    Friger skrev 2018-06-02 11:16:40 följande:

    Ja, det såg  jag vet även att autism-diagnoser delas ut rätt friskt och att intervallet mellan lätt autism och svår autism är väldigt stor. Såg även att TS är gift och antydningsvis har barn, samt har varit i systemet under lång tid. Om funktionsnedsättningen är så allvarlig att TS inte kan ha ett jobb så ringer mer än en varningsklocka i mitt huvud. Nu verkar ju i vart fall inte arbetsförmedlingen tycka det med tanke på att dom försöker få ut TS i arbete.

    Tråkigt med din släkting men jag tror inte att lösningen på psykisk ohälsa är att ha ett kravlöst samhälle.


    Var har du fått din information ifrån? Du får inte diagnosen om du inte har en betydande nedsättning på flera av de områden där autism visar sig. Menar du att en med autism inte skulle kunna ha barn? Det är om möjligt ännu mer befängt. Många klarar att ha barn med stöd av en partner (några få utan) och många klarar att antingen ha ett anpassat jobb ELLER barn men inte båda samtidigt. Dags att du läser på om du tänker uttala dig, och då menar jag inte på Flashback.
  • Natttis

    Det går bra med barn det är ju lite jobbigt då min son också fick en diagnos för inte länge sen.

    Men jag har som sagt haft praktik och det funkar. Men som jag skrev så fort kraven blir svårare då jag i mitt fall har inlärningssvårigheter. Tar det längre tid med. Innan jag lär mig 1 ny sak. Och måste jag kunna 5 saker på en vecka då ger jag upp för då blir det för mycket. För jag är inte direkt stresstålig heller.

  • Fru Ve

    Men TS om du har autism så bör det ju finnas god chans att du kan ha en anställning med lönebidrag någonstans. Då ställer de inte samma krav på dig som en "vanlig" anställd.

  • Johanna01978
    Natttis skrev 2018-05-30 16:48:20 följande:

    Jag har i alla år har jag gått på aktivitetsersättning nu slutar den för att jag fyller 30. Och fick avslag på sjukersättningen. Så nu får man väll sätta sig på gatan


    Vad med att skaffa sig ett redigt jobb?
  • Friger
    Förväntanstid skrev 2018-06-03 20:36:03 följande:
    Var har du fått din information ifrån? Du får inte diagnosen om du inte har en betydande nedsättning på flera av de områden där autism visar sig. Menar du att en med autism inte skulle kunna ha barn? Det är om möjligt ännu mer befängt. Många klarar att ha barn med stöd av en partner (några få utan) och många klarar att antingen ha ett anpassat jobb ELLER barn men inte båda samtidigt. Dags att du läser på om du tänker uttala dig, och då menar jag inte på Flashback.
    Läs innan du skriver. Jag skrev att intervallet mellan lätt och svår autism är stor. Jag är helt övertygad om att du kan vara diagnostiserad med autism och ha jobb och barn. Så tycks ju även vara fallet med TS.

    Du skriver att en person med autism inte kan ha jobb och barn samtidigt. Jag vet att du har fel i ditt påstående. Är själv diagnostiserad med autism, en diagnos jag inte valde själv. I så fall hade jag gärna sluppit den.

    Det finns dom som använder en diagnos som ett vapen mot egen ansträngning. "Jag kan inte". Har man den inställningen så blir det så också.
Svar på tråden Det värsta som kunde hända