• BaronenOst

    Varför köra manuellt?

    Hej!

    Jag har gjort en ytterst ovetenskaplig observation då jag passerat alla de bilar som står parkerade vid min gata. Jag har sett att en stor majoritet (9 av 10) av dessa är manualväxlade.

    Själv ser jag bara fördelar med en automatare, speciellt här i staden och har därför lite svårt att förstå varför så många väljer att köra manuellt, något som jag bara ser som onödigt.

    Jag skulle vilja veta varför man överhuvudtaget väljer att köra med en manualväxlad bil när de flesta automatare idag är väldigt bra och stabila att köra.

    De enda argument jag hört som jag kan köpa är:

    - Manualväxlade bilar är billigare
    - Man har mer kontroll om man exempelvis behöver köra i snö eller liknande

    Vilka mer anledningar kan det finnas?

    Jag vill inte döma er som kör manuellt, bara förstå.

  • Svar på tråden Varför köra manuellt?
  • Anonym (Sant)
    Kjell2 skrev 2018-05-31 15:01:05 följande:

    Kanske en fråga om pris, manuell billigare. Eller så lever lever den gamla sanningen att automat drar mer kvar.


    En kollega till mig hade tidigare en manuell Etta Pär år gammal bil, bytte sedan till nyare, samma stl på motor ochmärke och bilmodell fast automat. Skulle på pappret dra lika mkt ungefär. I praktiken med samma förare och samma körsträcka till/från jobb drog den 25%mer. Så myten är snarare att skillnaden är borta.
  • Anonym (Sant)
    Anonym (Sant) skrev 2018-06-02 09:43:00 följande:

    En kollega till mig hade tidigare en manuell Etta Pär år gammal bil, bytte sedan till nyare, samma stl på motor ochmärke och bilmodell fast automat. Skulle på pappret dra lika mkt ungefär. I praktiken med samma förare och samma körsträcka till/från jobb drog den 25%mer. Så myten är snarare att skillnaden är borta.


    Etta pär=ett par
  • Endastjag

    Mercedes gjorde redan på 60-talet undersökningar kring hur körning med automat i stadstrafik påverkar föraren. Det sänkte både puls och blodtryck visade det sig. Dessa fakta använde man sig av i reklam på fint och torrt, tyskt vis.

    Personligen har jag en av var och uppskattar veteranbilar med automat, medan modernare mindre bilar gärna får vara manuella för körglädjen.

  • Noname00

    Jag kör automat och skulle inte välja något annat om jag köpte en ny bil.

    En av anledningar till att välja manuell är lägre servicekostnader.
    Manuella växellådor krånglar mindre speciellt på gamla bilar och kräver inte alls samma service av växellådan.
    På en automatlåda kan det kosta 8k att byta växellådsolja, medans på en manuell så ligger kostnaden påen 1-2000kr beroende på vart man vänder  sig.

    Jag skulle personligen aldrig ta körkort för endast automat.

  • Endastjag
    Noname00 skrev 2018-06-02 10:01:30 följande:

    Jag kör automat och skulle inte välja något annat om jag köpte en ny bil.

    En av anledningar till att välja manuell är lägre servicekostnader.

    Manuella växellådor krånglar mindre speciellt på gamla bilar och kräver inte alls samma service av växellådan.

    På en automatlåda kan det kosta 8k att byta växellådsolja, medans på en manuell så ligger kostnaden påen 1-2000kr beroende på vart man vänder  sig.

    Jag skulle personligen aldrig ta körkort för endast automat.


    Jag har haft bilar med automat som varit 20 till 50 år gamla och de har varit extremt driftsäkra. Kostnad för oljebyte i lådan har sällan överstigit 1500:- inkl filter. Gäller bara att välja rätt märke.
  • Noname00
    Endastjag skrev 2018-06-02 10:07:35 följande:
    Jag har haft bilar med automat som varit 20 till 50 år gamla och de har varit extremt driftsäkra. Kostnad för oljebyte i lådan har sällan överstigit 1500:- inkl filter. Gäller bara att välja rätt märke.
    Det går inte att byta olja på en verkstad för 1500kr på en verkstad, du får aldrig ihop material och arbete i den summan.
    Vilka märken syftar du på?

    En automatlåda rymmer runt 7-8 liter det blir en del pengar för bara oljan som ligger går på runt 150kr liter eller uppåt beroende på vart man köper.

    Och ska man göra en riktig service så byter man inte olja utan lådan ska även sköljas annars får man inte ur allting.

    På manuella lådor kan man komma undan billigt då det går i runt 2 liter och lådan ej kräver sköljning.
  • BaronenOst
    Endastjag skrev 2018-06-02 09:46:21 följande:

    Mercedes gjorde redan på 60-talet undersökningar kring hur körning med automat i stadstrafik påverkar föraren. Det sänkte både puls och blodtryck visade det sig. Dessa fakta använde man sig av i reklam på fint och torrt, tyskt vis.

    Personligen har jag en av var och uppskattar veteranbilar med automat, medan modernare mindre bilar gärna får vara manuella för körglädjen.


    Jag är lite tvärtom, gamla bilar (Inte veteranbilar utan bilar från 80-90tal) kan jag vara helt okej med att köra manuellt.

    Nyare småbilar är helt värdelösa att växla med, är ingen kraft i dem och man får motorstopp för minsta lilla. Sen hjälper det inte att alla växlar ligger ½ millimeter från varandra, så man lägger lätt i fel växel.

    Kan dock vara en vanesak, givetvis.
  • Anonym2721
    BaronenOst skrev 2018-06-02 10:42:03 följande:
    Jag är lite tvärtom, gamla bilar (Inte veteranbilar utan bilar från 80-90tal) kan jag vara helt okej med att köra manuellt.

    Nyare småbilar är helt värdelösa att växla med, är ingen kraft i dem och man får motorstopp för minsta lilla. Sen hjälper det inte att alla växlar ligger ½ millimeter från varandra, så man lägger lätt i fel växel.

    Kan dock vara en vanesak, givetvis.
    Jag tror det talar mer om din körförmåga än brister i moderna bilar. Jag har kört ganska många olika moderna bilar och kan inte alls relatera till det du klagar över.
  • Noname00
    BaronenOst skrev 2018-06-02 10:42:03 följande:
    Jag är lite tvärtom, gamla bilar (Inte veteranbilar utan bilar från 80-90tal) kan jag vara helt okej med att köra manuellt.

    Nyare småbilar är helt värdelösa att växla med, är ingen kraft i dem och man får motorstopp för minsta lilla. Sen hjälper det inte att alla växlar ligger ½ millimeter från varandra, så man lägger lätt i fel växel.

    Kan dock vara en vanesak, givetvis.
    Får du motorstopp så beror det nog på ditt körsätt, moderna bilar är hur mjuka som helst i kopplingen.

    Beror nog inte på att det är manuell låda om du får motorstopp.
Svar på tråden Varför köra manuellt?