• BaronenOst

    Varför köra manuellt?

    Hej!

    Jag har gjort en ytterst ovetenskaplig observation då jag passerat alla de bilar som står parkerade vid min gata. Jag har sett att en stor majoritet (9 av 10) av dessa är manualväxlade.

    Själv ser jag bara fördelar med en automatare, speciellt här i staden och har därför lite svårt att förstå varför så många väljer att köra manuellt, något som jag bara ser som onödigt.

    Jag skulle vilja veta varför man överhuvudtaget väljer att köra med en manualväxlad bil när de flesta automatare idag är väldigt bra och stabila att köra.

    De enda argument jag hört som jag kan köpa är:

    - Manualväxlade bilar är billigare
    - Man har mer kontroll om man exempelvis behöver köra i snö eller liknande

    Vilka mer anledningar kan det finnas?

    Jag vill inte döma er som kör manuellt, bara förstå.

  • Svar på tråden Varför köra manuellt?
  • Magnefico
    Kjell2 skrev 2018-05-31 15:01:05 följande:

    Kanske en fråga om pris, manuell billigare. Eller så lever lever den gamla sanningen att automat drar mer kvar.


    Automatlådor är nästan alltid törstigare fortfarande. Jämför deklarerad förbrukning för några bilar så får du se.
  • Darkbitch1976

    Jag anser att det är mer sport och sexigare att köra manuellt växlad bil.

    Automatare är till för handikappade o gamla gubbar ????

  • Anonym (12345)
    Darkbitch1976 skrev 2019-03-30 03:39:35 följande:

    Jag anser att det är mer sport och sexigare att köra manuellt växlad bil.

    Automatare är till för handikappade o gamla gubbar ????


    Är det så sexigt att varje morgon och eftermiddag sitta å trampa koppling i en bilkö, upp ned, upp ned?

    Det är roligare med manuell och ett bättre val när man köper gamla begagnade bilar.
  • Fiiee
    Magnefico skrev 2018-06-02 15:17:55 följande:

    Det är nog ganska enkelt:

    - automatlådor är dyrare i inköp

    - automatlådor drar mer bränsle

    Den ökade bekvämligheten står inte i propotion till merkostnaden helt enkelt.


    Vi har en 9 växlad automatare. Den drar INTE mer. Den drar under 0,5 l milen.

    Nu har vi iofs en nyare bil. 2018
  • Noname00
    Fiiee skrev 2019-03-30 10:23:00 följande:
    Vi har en 9 växlad automatare. Den drar INTE mer. Den drar under 0,5 l milen.

    Nu har vi iofs en nyare bil. 2018
    Generellt drar en automatlåda mer.
  • Magnefico
    Fiiee skrev 2019-03-30 10:23:00 följande:

    Vi har en 9 växlad automatare. Den drar INTE mer. Den drar under 0,5 l milen.

    Nu har vi iofs en nyare bil. 2018


    Att den drar under 0,5 liter milen innebär inte att en manuell inte är ännu snålare.
  • Anonym (RöraOmBensinen)
    Magnefico skrev 2019-03-30 11:20:35 följande:
    Att den drar under 0,5 liter milen innebär inte att en manuell inte är ännu snålare.
    Min erfarenhet är att moderna bilar med automat är bättre gällande ex. bränsleekonomi. Om man flyttar sig tillbaka till kanske 80:talet eller så var förhållandet det motsatta och generellt så var en automat ca 10% dyrare i bränsleförbrukning i jämförelse med en manuell.

    Sedan kan det finnas andra fördelar med en manuell,
    - Lite roligare att köra i och med att du kan påverka körningen på ett annat sätt
    - Går lättare att bogsera vid fel
    - Kan puttas igång om det är startproblem

    Jag har haft en hel del bilar i början mest manuella och numera automat
  • Magnefico
    Anonym (RöraOmBensinen) skrev 2019-03-31 13:49:20 följande:

    Min erfarenhet är att moderna bilar med automat är bättre gällande ex. bränsleekonomi. Om man flyttar sig tillbaka till kanske 80:talet eller så var förhållandet det motsatta och generellt så var en automat ca 10% dyrare i bränsleförbrukning i jämförelse med en manuell.

    Sedan kan det finnas andra fördelar med en manuell,

    - Lite roligare att köra i och med att du kan påverka körningen på ett annat sätt

    - Går lättare att bogsera vid fel

    - Kan puttas igång om det är startproblem

    Jag har haft en hel del bilar i början mest manuella och numera automat


    Din erfarenhet stämmer inte. Jämför deklarerad förbrukning så får du se.
  • Anonym (RöraOmBensinen)
    Magnefico skrev 2019-03-31 14:04:48 följande:
    Din erfarenhet stämmer inte. Jämför deklarerad förbrukning så får du se.
    Det är klart att min erfarenhet stämmer då det just är min erfarenhet. Jag har haft förmånen att köra många olika bilar manuella såväl som automat och på detta har jag byggt min erfarenhet.

    Du kanske har en annan erfarenhet och då är det så.
  • Magnefico
    Anonym (RöraOmBensinen) skrev 2019-03-31 14:11:38 följande:

    Det är klart att min erfarenhet stämmer då det just är min erfarenhet. Jag har haft förmånen att köra många olika bilar manuella såväl som automat och på detta har jag byggt min erfarenhet.

    Du kanske har en annan erfarenhet och då är det så.


    För att få reda på en bils faktiska förbrukning så måste man köra den länge. Helst ett helt år så att man vet hur den fungerar i olika temperaturer, med olika däck etc. Det har du knappast gjort om du kör så många olika bilar.

    Men hur kommer det sig att tillverkarna nästan alltid deklarerar högre förbrukning för automat? Det är knappast för att missgynna automatlådor i alla fall..
  • Anonym (ds)

    Visst har automater minskat bränsleförbrukningen genom åren men det går alltid att köra en manuell snålare med rätt körstil pga mindre motstånd.

  • Anonym (RöraOmBensinen)
    Magnefico skrev 2019-03-31 20:56:14 följande:
    För att få reda på en bils faktiska förbrukning så måste man köra den länge. Helst ett helt år så att man vet hur den fungerar i olika temperaturer, med olika däck etc. Det har du knappast gjort om du kör så många olika bilar.

    Men hur kommer det sig att tillverkarna nästan alltid deklarerar högre förbrukning för automat? Det är knappast för att missgynna automatlådor i alla fall..
    Jag påstår inte att det är något annat än min erfarenhet

    Vad andra kommit fram till får stå för dem Glad
  • Mentat

    Jag har inte flera hundra tusen att kasta bort på att köpa en ny bil utan köper en som är några år gammal så jag kan inte styra alla detaljer. Utbudet av manuellt växlade bilar är betydligt större.
    Om jag hittade en automatväxlad skulle jag nog ändå vara tveksam, just för att jag tycker att jag har bättre kontroll över motorn med manuell växellåda.
    Om jag hade kört mycket i stan med köer, stopp och liknande hade det kunnat vara en annan sak men det gör jag inte.

    Jag kikade på en slumpvis utvald bil på www.bilsvar.se, en Volvo V70 2015 och för samma motor deklarerar de 0,6 l/mil för manuell låda och 0,72 l/mil för automatlåda. Fullt möjligt att man kan få andra svar för andra bilar etc. men nog verkar det ändå fortfarande ligga en del i att en automat är törstigare.

  • Anonym (Jag har barn i bilen!!!)

    Det fins inga fördelar med automat i personbilar.
    en manuell låda är driftsäkrare billigare att serva roligare att köra 
    mm

  • Anonym (Lillemor)
    Anonym (Jag har barn i bilen!!!) skrev 2019-12-28 15:16:11 följande:

    Det fins inga fördelar med automat i personbilar.

    en manuell låda är driftsäkrare billigare att serva roligare att köra 

    mm


    Jo det finns fördelar med automat, sitter man i trafik ofta så är det bättre med automat. Det tar ofta mig två timmar att ta mig till jobbet som är fyra mil bort. Jag skulle bli galen om jag hade manuell och fick sitta och bränna på kopplingen i två timmar.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Jag har barn i bilen!!!) skrev 2019-12-28 15:16:11 följande:

    Det fins inga fördelar med automat i personbilar.
    en manuell låda är driftsäkrare billigare att serva roligare att köra 
    mm


    Jag kör automat och kommer troligtvis välja det till nästa bil av enda anledningen det är smidigt i köer.
    Annars så väljer jag manuell alla dagar i veckan, en manuell växellåda är nästan underhållstfri förutom ett oljebyte runt 10k mil som endast är ett par liter, kostnaden är försumbar och vem som helst kan göra jobbet.
    Det är dessutom smidigare med manuell när man måste bogsera bilen.

    Och så tycker jag det är lite roligare att köra manuell speciellt när man har lite hästkrafter.
  • Anonym (12345)
    Mackan1978 skrev 2019-12-28 22:32:53 följande:

    I mitt fall berodde det på att det inte fanns automat i utrustningspaketet.


    I vilket utrustningspaket?
Svar på tråden Varför köra manuellt?