• BaronenOst

    Varför köra manuellt?

    Hej!

    Jag har gjort en ytterst ovetenskaplig observation då jag passerat alla de bilar som står parkerade vid min gata. Jag har sett att en stor majoritet (9 av 10) av dessa är manualväxlade.

    Själv ser jag bara fördelar med en automatare, speciellt här i staden och har därför lite svårt att förstå varför så många väljer att köra manuellt, något som jag bara ser som onödigt.

    Jag skulle vilja veta varför man överhuvudtaget väljer att köra med en manualväxlad bil när de flesta automatare idag är väldigt bra och stabila att köra.

    De enda argument jag hört som jag kan köpa är:

    - Manualväxlade bilar är billigare
    - Man har mer kontroll om man exempelvis behöver köra i snö eller liknande

    Vilka mer anledningar kan det finnas?

    Jag vill inte döma er som kör manuellt, bara förstå.

  • Svar på tråden Varför köra manuellt?
  • BaronenOst
    Anonym2721 skrev 2018-06-02 10:59:47 följande:
    Jag tror det talar mer om din körförmåga än brister i moderna bilar. Jag har kört ganska många olika moderna bilar och kan inte alls relatera till det du klagar över.
    Kan vara så, men jag har som sagt aldrig upplevt problemet i äldre bilar, får aldrig motorstopp i dem eller liknande. Nu kör jag ju mest automat idag, och kommer fortsätta göra så, så du behöver inte vara orolig för min värdelösa körförmåga.
  • BaronenOst
    Noname00 skrev 2018-06-02 11:03:24 följande:
    Får du motorstopp så beror det nog på ditt körsätt, moderna bilar är hur mjuka som helst i kopplingen.

    Beror nog inte på att det är manuell låda om du får motorstopp.
    Kanske hade jag otur och fick köra med en kass bil sist jag provade? Var någon billig Renault, liten bil och jättekänslig i dragläget,
  • Noname00
    Gräsroten skrev 2018-06-02 12:07:32 följande:

    Manuell är otänkbart för oss!


    Vilket givande inlägg i diskussionen.
  • Hobgoblin

    Är nog lite benägen att hålla med om det där med motorstopp. Många moderna bilar har rätt hög effekt ur små motorer, tror Talismanen har 200 hk ur 1,6 liter.
    Men vridmoment på låga varv har de INTE. 
    Hade även oturen att ha en V70 2.0 Flexifuel att dra husvagn med .. odugligaste
    skitbil jag haft. Manuell dessutom - orkade ingenting. Blev nästan omkörd
    av långtradarna i Jönköpingsbacken med vagnen påkopplad.
    Innan krönet var jag nere på tvåan, hahaha

  • SupersurasunkSara

    När vi flyttade till Strängnäs valde jag att skaffa en automat. Från motorvägen och hem till oss är det nio rondeller... 

    Men, den är mycket dyrare att köra, den drar väldigt mycket mer bensin. Det går inte att jämföra rakt av dock då det inte heller är samma modell och att automaten har en större och kraftigare motor. 

    Jag funderade på att byta tillbaka till manuell men har fått nytt jobb så nu kommer jag att cykla till jobbet istället. Då får automaten vara kvar för de resor då vi behöver bil. 

  • Magnefico

    Det är nog ganska enkelt:

    - automatlådor är dyrare i inköp

    - automatlådor drar mer bränsle

    Den ökade bekvämligheten står inte i propotion till merkostnaden helt enkelt.

  • Kiyah
    H4llongr0ttan skrev 2018-06-01 14:32:08 följande:
    Har du någon gång kört automat?

    1. Trampa på gaspedalen så växlar ju automaten ner = lågt varvtal då man kör om.

    2. Växla manuellt ner med din automat låda = lågt varvtal då du kör om .

    3. Lägg i S växeln. (sport) = Lågt varvtal hela tiden.
    jag tror att ni menar lägre utväxling och inte varvtal?

    en läge utväxling betyder högre varvtal = högre effekt, inte tvärtom
  • Noname00
    Kiyah skrev 2018-06-02 16:43:55 följande:
    jag tror att ni menar lägre utväxling och inte varvtal?

    en läge utväxling betyder högre varvtal = högre effekt, inte tvärtom
    På sportläget brukar det varva lite mer innan den växlar, i winterläget brukar den justera moment för att unvika att det spinner loss när det är halt.

    Du har nog rätt.
  • Bjoer
    Noname00 skrev 2018-06-03 09:07:49 följande:
    På sportläget brukar det varva lite mer innan den växlar, i winterläget brukar den justera moment för att unvika att det spinner loss när det är halt.

    Du har nog rätt.
    Han har rätt. Låg växel => Låg utväxling => Högt varvtal => Hög effekt => Hög bränsleförbrukning.
Svar på tråden Varför köra manuellt?