• Anonym (Ovetande)

    Ska pappan vara i min sons liv eller inte?

    För att göra en väldigt lång historia kort..

    Mitt ex som jag har en son med är 17 år äldre än mig, närmar sig 50 år. Har 2 barn sedan tidigare, dom har han ingen kontakt med sedan dom var 11-12 år. Enligt dom så har han varit en riktig idiot, misshandlat mamman och även dom psykiskt. Dom hatar honom idag. Han har suttit i fängelse 2 gånger, sista gången för bara 4 år sedan. Grov kvinnomisshandel båda gångerna och även öl smuggling. Den här mannen kan inte laga mat, inte tvätta utan ber sin nästan 90 åriga mamma hjälpa honom. Vi var tillsammans i 2 år. Han lyfte inte ett finger hemma. Hjälpte mig inte med något! Sen fick vi barn och de blev värre. Han tog för givet att jag tog hand om barnet. Han var nere i garaget och drack sig full ett otaliga gånger under 6 månaders tid. Hjälpte inte till något med barnet. Jag fick nog och flyttade, han kom krypandes och lovade ändra sig. Inte ens 2 månader gick och han kom upp full igen. Drack även när han fick ha sonen själv i ett par timmar. Var full! Sonen sov men pappan visste inte när jag kom hem. Nu har jag valt att flytta ifrån honom igen. Jag har ensam vårdnad. Men nu hotar han med att han ska ta vårdnaden mm. Han vill ha sonen varje helg osv. Jag Vet ärligt inte om jag vågar lämna sonen hos honom! Mår dåligt och vet inte hur jag ska agera.

  • Svar på tråden Ska pappan vara i min sons liv eller inte?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-06 22:29:32 följande:

    Kan till lägga för dig att han har aldrig tagit hand om sonen själv! EN endaste gång och då var han tvungen och jag åkte bara när sonen sov. Jag har fått ta med honom precis överallt för pappan ska göra annat. Han säger att han klarar inte av bajs blöja och de är jobbigt med mat tider. Aldrig hjälpt till nätter. Kan gå flera veckor innan han ens lyfter i honom!


    Om han nu inte vill ha sonen längre stunder lär det knappast bli några större problem.

    Försök att bygga relationen med pappan så att det inte blir någon löjlig prestigekamp. Säg att du vill ha honom som engagerad pappa.

    Om det sedan skulle visa sig att han missköter sig kan du ta det få. Men att döma honom på förhand är fel imo.

    Du kan också fundera på vad sonen kommer tycka om dig om du vägrar kontakt med pappan under hela hans uppväxt.
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-06-06 22:58:48 följande:

    Om han nu inte vill ha sonen längre stunder lär det knappast bli några större problem.

    Försök att bygga relationen med pappan så att det inte blir någon löjlig prestigekamp. Säg att du vill ha honom som engagerad pappa.

    Om det sedan skulle visa sig att han missköter sig kan du ta det få. Men att döma honom på förhand är fel imo.

    Du kan också fundera på vad sonen kommer tycka om dig om du vägrar kontakt med pappan under hela hans uppväxt.


    Han vill nu efter vi gått i sär ha vårdnaden och eller varje helg.

    Jag skrev i mitt inlägg att jag är orolig att han dricker gapar och inte tar hand om sonen. Jag Vet ju hur han varit sen sonen föddes!

    Om jag skulle välja att inte ha kontakt med pappan skulle de vara för att skydda honom mot en dum och skrikande full pappa som skriker könsord till hans mamma! Oansvarig till 100 är han också. Men isf skulle jag ta det att han blir arg och besviken, för det är för hans bästa och många håller med mig i detta. Både soc och bvc.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-06 23:07:48 följande:

    Han vill nu efter vi gått i sär ha vårdnaden och eller varje helg.

    Jag skrev i mitt inlägg att jag är orolig att han dricker gapar och inte tar hand om sonen. Jag Vet ju hur han varit sen sonen föddes!

    Om jag skulle välja att inte ha kontakt med pappan skulle de vara för att skydda honom mot en dum och skrikande full pappa som skriker könsord till hans mamma! Oansvarig till 100 är han också. Men isf skulle jag ta det att han blir arg och besviken, för det är för hans bästa och många håller med mig i detta. Både soc och bvc.


    Om BVC håller med dig har jag faktiskt inga invändningar.
  • Anonym (Dåligt omdöme)

    Och honom tyckte du att det var en bra ide att skaffa barn med?

  • elmadumle
    Anonym (Pappa) skrev 2018-06-06 22:58:48 följande:
    Om han nu inte vill ha sonen längre stunder lär det knappast bli några större problem.

    Försök att bygga relationen med pappan så att det inte blir någon löjlig prestigekamp. Säg att du vill ha honom som engagerad pappa.

    Om det sedan skulle visa sig att han missköter sig kan du ta det få. Men att döma honom på förhand är fel imo.

    Du kan också fundera på vad sonen kommer tycka om dig om du vägrar kontakt med pappan under hela hans uppväxt.
    Och vad ska sonen tycka om sin mamma som lämnade honom hos en supande pappa som inte ens kan låta bli att festa med barnet hemma? jättebra ide, verkligen. 
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Dåligt omdöme) skrev 2018-06-07 21:10:28 följande:

    Och honom tyckte du att det var en bra ide att skaffa barn med?


    Nej, redan när jag gick gravid så var jag MYCKET osäker. Men jag var så glad att ha blivit gravid att jag inte såg alla problem som skulle uppstå! Alla i min närhet sa till mig att det inte var någon bra idé att behålla. Men jag lyssnade inte. Och här står jag idag med världens finaste lilla ögonsten. Men de blev inte som jag tänkt mig och hoppats på! ?
  • Anonym (Dåligt omdöme)
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-07 22:00:31 följande:

    Nej, redan när jag gick gravid så var jag MYCKET osäker. Men jag var så glad att ha blivit gravid att jag inte såg alla problem som skulle uppstå! Alla i min närhet sa till mig att det inte var någon bra idé att behålla. Men jag lyssnade inte. Och här står jag idag med världens finaste lilla ögonsten. Men de blev inte som jag tänkt mig och hoppats på! ?


    Ber om ursäkt för min otrevliga ton. Arbetar inom socialtjänsten och får ibland panik av det resonemanget. Jag måste tyvärr placera ögonstenarna när det går åt pipsvängen. Träffar familjer hela tiden där det redan är misär och mitt i kaoset skaffar man ett barn till. Rent vansinne. Rekommenderar att du passar på att ta emot lite hjälp i ditt föräldraskap. Ditt omdöme kan skapa problem för barnet i framtiden. Hoppas att det går bra för er trots allt.
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Dåligt omdöme) skrev 2018-06-07 22:55:47 följande:

    Ber om ursäkt för min otrevliga ton. Arbetar inom socialtjänsten och får ibland panik av det resonemanget. Jag måste tyvärr placera ögonstenarna när det går åt pipsvängen. Träffar familjer hela tiden där det redan är misär och mitt i kaoset skaffar man ett barn till. Rent vansinne. Rekommenderar att du passar på att ta emot lite hjälp i ditt föräldraskap. Ditt omdöme kan skapa problem för barnet i framtiden. Hoppas att det går bra för er trots allt.


    Förstår. Vad menar du med mitt omdöme kan skapa problem,?
  • Anonym (Amandaaaa)

    Du hade trots allt ett val, prata med en advokat. Det bästa är ju om pojken får träffa sin pappa men att någon är med när dom umgås. Finns inte så mycket mer du kan göra utan kontakta advokat. Och tänk efter noga nästa gång du skaffar barn med någon, alla kan skaffa barn. Men det gäller att ha en bra & vettig pappa till barnet. Att man känner att även om det tar slut så är vi goda vänner och kan sammarbeta. Detta är någonting som kommer påverka din son i livet, barn behöver både mamma och pappa närvarande.


    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-07 22:00:31 följande:

    Nej, redan när jag gick gravid så var jag MYCKET osäker. Men jag var så glad att ha blivit gravid att jag inte såg alla problem som skulle uppstå! Alla i min närhet sa till mig att det inte var någon bra idé att behålla. Men jag lyssnade inte. Och här står jag idag med världens finaste lilla ögonsten. Men de blev inte som jag tänkt mig och hoppats på! ?


  • Anonym (Nina)

    Håller absolut med övriga om att du inte ska låta honom ha barnet hur som helst. Skulle aldrig lämna mitt barn till nån jag vet kör rattfull.

    Men jag fattar inte riktigt vad du såg i honom till att börja med? Hur blir man ens tillsammans med en sån person?

  • Anonym (Dåligt omdöme)
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-07 23:20:32 följande:

    Förstår. Vad menar du med mitt omdöme kan skapa problem,?


    Du borde inte ha varit tillsammans med en sådan person från början och du borde absolut inte ha blicit gravid. Du beskriver själv att du hade tveksamheter som du struntade i. Om du fattar fler såna dåliga beslut kan det påverka ditt barn. Både direkt och indirekt. Vilken sorts förebild är du?
  • wibblywobbly

    Hej!


    Min pappa var/är alkoholist och kvinnomisshandlare. Som barn växte jag upp med mamma som valde att fly honom och begränsa när jag och pappa fick ses. Oftast fick vi ses hemma hos farmor, eller hos någon annan tredje part eftersom hon inte vågade lämna mig själv med honom. Något jag idag är OERHÖRT tacksam över!


    När han var i 50 års åldern träffade han en ny kvinna med barn sen tidigare, de gifte sig och fick ett gemensamt barn ihop. Och summan kardemumman blev det ju samma sak där efter ett tag, supandet och misshandeln kom upp till ytan och åter igen gjorde denna kvinna rätt val att lämna och begränsa umgänge, absolut inte lämna barnet själv med pappa.


    Som någon som vuxit upp med den typen av far skulle jag säga : Begränsa, ha barnet själv. Om han inte klarade det förra gången och visar tydliga tecken på att inte vilja vara en bättre förälder nu är han inte värd barnet, och barnet värd stabilitet.

  • Anonym (A)
    Anonym (Amandaaaa) skrev 2018-06-07 23:24:56 följande:
    Du hade trots allt ett val, prata med en advokat. Det bästa är ju om pojken får träffa sin pappa men att någon är med när dom umgås. Finns inte så mycket mer du kan göra utan kontakta advokat. Och tänk efter noga nästa gång du skaffar barn med någon, alla kan skaffa barn. Men det gäller att ha en bra & vettig pappa till barnet. Att man känner att även om det tar slut så är vi goda vänner och kan sammarbeta. Detta är någonting som kommer påverka din son i livet, barn behöver både mamma och pappa närvarande.
    Håller med
  • 1234568
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-07 23:20:32 följande:
    Förstår. Vad menar du med mitt omdöme kan skapa problem,?
    Det skulle även jag vilja ha svar på.

    Om det är hur soc tanterna tänker, inte undra på att svenska folket upplever dem som ett problem, som inte kan tänka till ordentligt.

    Jag tycker TS omdöme är alldeles utmärkt. Ett barn ska inte lämnas med någon som ens en gång druckit då denne ska sköt barnet. Inte heller med någon som suttit inne för misshandel. Lämna inte barnet med honom TS. Han kan ha övervakat umgänge.
  • 1234568
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-06-07 23:20:32 följande:
    Förstår. Vad menar du med mitt omdöme kan skapa problem,?
    Det skulle även jag vilja ha svar på.

    Om det är hur soc tanterna tänker, inte undra på att svenska folket upplever dem som ett problem, som inte kan tänka till ordentligt.

    Jag tycker TS omdöme är alldeles utmärkt. Ett barn ska inte lämnas med någon som ens en gång druckit då denne ska sköt barnet. Inte heller med någon som suttit inne för misshandel. Lämna inte barnet med honom TS. Han kan ha övervakat umgänge.
  • 1234568
    Anonym (Dåligt omdöme) skrev 2018-06-08 08:36:34 följande:
    Du borde inte ha varit tillsammans med en sådan person från början och du borde absolut inte ha blicit gravid. Du beskriver själv att du hade tveksamheter som du struntade i. Om du fattar fler såna dåliga beslut kan det påverka ditt barn. Både direkt och indirekt. Vilken sorts förebild är du?
    kasta första stenen den som är utan synd...

    Och sådana ska sitta på tjänster på socialen!
Svar på tråden Ska pappan vara i min sons liv eller inte?