• Anonym (here we go again...)

    Ni som gillar era jobb...

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)

  • Svar på tråden Ni som gillar era jobb...
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Signe) skrev 2018-06-07 19:44:03 följande:

    1. Vad jobbar ni med?

    Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    Kollegorna. Jobbet i sig; det passar mig att vara byråkrat med samtidigt ha frihet.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    Japp. Jobbade dom enhetschef i några år. Usel lön, skit uppifrån och nerifrån och en förväntan att ständigt vara nåbar.

    4. Är ni nöjda med lönen?

    Absolut.

    5. Arbetstider?

    Kontorstid må-fre med goda möjligheter till fler.


    Fler = flex. Goda möjligheter till flex.
  • Anonym (here we go again...)
    Meriall skrev 2018-06-07 18:47:19 följande:

    Jag är legitimerad psykolog och blev också helt slut efter en arbetsdag som du beskriver, så jag bytte jobb... 


    1. Är doktorand


    2. Det är väldigt fritt, både tidsmässigt och hur jag vill lägga upp allt och varierande, och jag utvecklas hela tiden och lär mig nya saker. Plus då att jag trivs med arbetskamraterna och miljön. 


    3. Ja, jag älskar att arbeta som psykolog men det är väldigt tungt så nu när jag har småbarn orkar jag inte det. Det hade varit okej att jobba med tex 3h/dag men orkar inte 8h. Jag tycker också det känns jättejobbigt att ha fasta tider varje dag. 


    4. Nej, jag har jättedålig lön och hade lätt fått minst 10-15k mer i månaden som psykolog men det är så värt det för att trivas på jobbet och slippa all stress :) Väldigt väldigt värt! En bonus är ju dock att när jag doktorerat klart så får jag en stor boost i lön oavsett vad jag väljer att göra efteråt. Men jag har så jag klarar mig på det i alla fall, och det är tillräckligt just nu. 


    5. Ja, jag jobbar precis när och hur jag vill. Kan jobba hemifrån en dag om jag har lust eller jobba 2h en dag och ta igen det en helgdag eller jobba över en annan dag. Har alltså förtroendearbetstid. Det är det bästa någonsin men väldigt ovanligt. Har bara hört att forskare, egenföretagare och programmerare kan ha så. 


    Visst kan det vara möten och grejer som jag måste gå på men det gör ingenting :) Det jag tycker är jobbigt med vanliga arbetsplatser är just att man måste vara där typ 8-17 oavsett vad man har att göra. 


    Jag rekommenderar akademin varmt ifall du tycker om att lära dig saker och kanske lära ut. 


    Vad var det som var jobbigt med att psykologjobbet? Jobbade du på sjukhus eller på något annat sätt? Hade du resultatkrav på antal patienter/dag och i så fall hur många? Har du övervägt att starta egen mottagning för större flexibilitet?


    Roligt att du skriver. Jag ska studerar nämligen själv till psykolog och funderar just på vad för slags psykologiarbete som skulle passa mig. Har nämligen hört från flera att det är stressigt just inom vården.  Har främst varit sugen på forskning men även funderat kring egen mottagning eller kanske att jobba som konsult som organisationspsykolog. Vad har du för bild av de olika möjligheterna för psykologer? (utöver forskning och inom vården) 

  • Anonym (Socionomstudent)
    Anonym (Signe) skrev 2018-06-07 19:44:03 följande:

    1. Vad jobbar ni med?

    Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    Kollegorna. Jobbet i sig; det passar mig att vara byråkrat med samtidigt ha frihet.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    Japp. Jobbade dom enhetschef i några år. Usel lön, skit uppifrån och nerifrån och en förväntan att ständigt vara nåbar.

    4. Är ni nöjda med lönen?

    Absolut.

    5. Arbetstider?

    Kontorstid må-fre med goda möjligheter till fler.


    Känner du dig inte stressad? Är det i en liten eller stor kommun? Vilken målgrupp? Hur många ärenden har du? Kan du berätta om din lön och erfarenhet?

    /En som ska sommarvikariera på ek.bistånd.
  • Anonym (here we go again...)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-06-07 18:50:03 följande:

    1. Vad jobbar ni med?

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    4. Är ni nöjda med lönen?

    5. Arbetstider?

    1. Jag är förskollärare å grundskollärare sedan mer än 15 år tillbaka.

    2. Jag älskar att se barn lära sig nya saker. Tycker det är grymt spännande att planera upp ett förlopp med olika lärande mål under både kort å lång tid för att sedan tillsammans ta mig an det vi vill lära oss mer om. Jag är en analyserande person som är driven å som gillar att fundera kring verksamhetsutveckling. Dessutom gillar jag att själv lära mig nya saker å få nya perspektiv på tillvaron. Att arbeta med människor i sociala sammanhang är givande å stt få vara med å påverka de första åren i ett barns liv är så givande på så många plan...

    Dessutom har jag grymma kollegor, möjlighet till vidare utbildning både inom den friskolekoncern jag arbetar å genom kurser på högskola å universitet som min chef bekostar...

    3. Jag har arbetat i grundskolan oxå men tillslut blev det för mycket fokus på administration å att rätta prov etc, jsg vill arbeta med utveckling å lärande så jag lämnade skolan å gick vidare till förskolan i stället...

    4 Jag är duktig på att förhandla genom att visa hur jag påverkar mitt arbete å vad verksamheten vinner på mig, så ja min lön är helt ok, men självklart kan den bli bättre...

    5 varierar över veckan 6.30-17.30 ingen flex jobbar inga helger eller röda dagar. Arbetar 34 timmar i barngrupp å 6 timmar med planering, analysering å verksamhetsutveckling. Just nu även oxå i vårt ledningslag...


    Åå vad jag önskar att mina framtida barn får en förskolelärare som du! Du verkar verkligen tycka om ditt jobb och sånt märks alltid i ens prestationer. Har vickat på förskola och det var många just där som var sura, trötta och oentusiastika vilket såklart inte blir en trevlig eller stimulerande miljö för barnen. Men du representerar något annat. Heja dig!!! =)
  • Fjäril kär
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    4. Är ni nöjda med lönen?

    5.

    =)


    1: Hästskötare på en stor ridskola

    2: Ett fritt jobb där jag jobbar utomhus året runt. Man blir aldrig fullärd. Varierande uppgifter varje dag och det händer alltid något eftersom det handlar om djur. Utvecklande. Fantastiska kollegor.

    3: Jobbat bland annat inom restaurang och inom livsmedel med galna arbetstider och stress och respektlösa kollegor.

    4: Jag kan leva på min lön men är skrattretande underbetald med tanke på vad jag faktiskt måste kunna inom mitt yrke.

    5: Arbetstider 8-15 , men det är oerhört flexibelt och kan variera mellan årstiderna. Ibland får jag gå hem när uppgifterna är slut , och det tidigare än min sluttid. Och ibland måste jag vara kvar på övertid för att det är för mycket att göra. Rycker ut om det händer något akut med hästarna.
  • Utvandraren2

    Älskar mitt jobb. Har jobbat på nuvarande jobb i 1,5 år. Ser seriöst fram emot att gå till jobbet varenda morgon.

    1. Marknadsassistent. Jobbar med sociala medier, hemsidan, designar och beställer trycksaker från tryckerier, är med på mässor, arbetar med fotograf och reklambyrå etc. Anordnar konferenser och event.

    2. Mkt omväxlande arbetsuppgifter, jobbar med saker som jag är väldigt intresserad av att kunna så mkt som möjligt om. Har turen att få arbeta på en arbetsplats där ledningen har ett mycket starkt fokus på att personalen ska trivas. Sånt ska man inte undervärdera, TS! Min arbetsgivare verkar inom en bransch där det är mkt svårt att hitta duktigt folk, och de kan ej erbjuda den högsta lönen. Därför satsar de vara den bästa arbetsplatsen, något de lyckats väldigt bra med hittils.

    3. Ja, har haft ett par. Jobbat vid löpande band på fabrik, på restaurang (dessa var monotoma, slitiga och tråkiga) och med monotomt kontorsjobb inom en bransch som inte intresserade mig överhuvudtaget. Den sista var ett helt ok jobb för folk utan ambitioner, men för mig var det så psykiskt påfrestande att jag blev deprimerad.

    4. Nej, inte det minsta nöjd med lönen. Min tidigare erfarenhet gör att jag hade passat bättre som marknadschef, men den positionen är tyvärr redan upptagen. Men väntar mitt första barn nu i juni och har bestämt mig för att ta en paus i karriären. Har varit mkt karriärsfokuserad fram till nu. (34 år)

    5. Kärntid 9-15 på papperet. Men aldrig ngt problem om jag behöver gå ett ärende/hem tidigare. Möjlighet för att jobba in extra semesterdagar. Denna flexibilitet är väldigt viktig för mig, och en av orsakerna att jag trivs så bra.

    Uppsummerat:

    Är du ambitiös måste du jobba på en arbetsplats där detta värdesätts. Annars blir du frustrerad och känner dig hämmad.

    Jobbar du med något som intresserar dig, kommer du inte att känna dig dränerad på energi efter arbetsdagens slut, tvärtom!

    Och arbetsdagen kommer gå fort!

    Arbeta med kollegor som trivs med sitt jobb. Positivitet smittar, negativitet smittar också. Jag har upplevt båda.

  • Anonym (here we go again...)
    Don3 skrev 2018-06-07 19:25:05 följande:

    1. Vad jobbar ni med?

    Elkonstruktion / rita CAD / dokumenthantering

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    Vet inte. Det är enformigt men samtidigt omväxlande, stressigt men har ibland gott om tid, roligt folk att jobba med.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    Nej, har alltid gillar mina jobb då jag alltid ser positiva saker med dem. (Lokalvårdare, butiksbiträde, industriarbete)

    4. Är ni nöjda med lönen?

    Den var ok men starta eget då jag inte kunde se någon anledning till att företaget tog så stor del av kakan för den lilla nyttan de gjorde.

    5. Arbetstider?

    Där jag är nu är det 7:30-16 på papper men får jobba mer eller mindre när som, bara man får ihop timmarna.


    Jobbar du alltså som konsult då? Har du aktiebolag eller enskild firma? Är det svårt/mycket administrativt som egenanställd? Jag håller med dig om det du säger om att det känns konstigt att företaget tar en så stor del av kakan osv. Men tycker på något sätt att det känns så stort och läskigt att ansvara för det administrativa som eget företag innebär. Rädd att det blir fel med redovisning, deklaration och allt vad det är. Men det kanske inte är så farligt som jag tror?
  • Anonym (research)
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)


    1. Forskningssamordnare, Jag hjälper forskare att följa lagar och riktlinjer för forskningsstudier 
    2. Folk blir glada över att få svar på krångliga och tråkiga frågor som de ändå måste ta tag i. Det är ansvarsfullt och svårt men samtidigt fritt, kreativt. Man får lära sig att kommunicera ut information på olika sätt beroende på de personer man möter.
    3. Jag har nog gillat de flesta jobb jag haft, men känt efter ett tag att man "gjort sitt", kan allt och slutar utvecklas. Då har jag bytt.
    4. Ja
    5. 8-16.30 men ibland blir det mer, ibland mindre. Ingen kontrollerar mina tider och jag känner att jag har ryggen fri när det gäller att fylla upp min heltid.
  • Anonym (research)
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)


    1. Forskningssamordnare, Jag hjälper forskare att följa lagar och riktlinjer för forskningsstudier 
    2. Folk blir glada över att få svar på krångliga och tråkiga frågor som de ändå måste ta tag i. Det är ansvarsfullt och svårt men samtidigt fritt, kreativt. Man får lära sig att kommunicera ut information på olika sätt beroende på de personer man möter.
    3. Jag har nog gillat de flesta jobb jag haft, men känt efter ett tag att man "gjort sitt", kan allt och slutar utvecklas. Då har jag bytt.
    4. Ja
    5. 8-16.30 men ibland blir det mer, ibland mindre. Ingen kontrollerar mina tider och jag känner att jag har ryggen fri när det gäller att fylla upp min heltid.
  • Anonym (research)
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)


    1. Forskningssamordnare, Jag hjälper forskare att följa lagar och riktlinjer för forskningsstudier 
    2. Folk blir glada över att få svar på krångliga och tråkiga frågor som de ändå måste ta tag i. Det är ansvarsfullt och svårt men samtidigt fritt, kreativt. Man får lära sig att kommunicera ut information på olika sätt beroende på de personer man möter.
    3. Jag har nog gillat de flesta jobb jag haft, men känt efter ett tag att man "gjort sitt", kan allt och slutar utvecklas. Då har jag bytt.
    4. Ja
    5. 8-16.30 men ibland blir det mer, ibland mindre. Ingen kontrollerar mina tider och jag känner att jag har ryggen fri när det gäller att fylla upp min heltid.
Svar på tråden Ni som gillar era jobb...