• Anonym (Ledsen tjej)

    Ska jag försöka bli kär i honom?

    Jag är i ett långvarigt förhållande och har stora problem med sexlusten. När vi träffades och jag blev förälskad/kär så var jag väldigt attraherad av min partner och ville ha sex hela tiden i princip. Sedan lade sig förälskelsen efter ett år ungefär och övergick till att älska och då försvann min sexlust. 


    Jag tycker att min partner ser bra ut, är intressant som person och intelligent och rolig att prata och umgås med och jag älskar honom - skulle utan tvekan dö för honom, men jag känner ingen attraktion alls. Blir inte våt när vi ska ha sex etc. 


    Det är samma sak med folk jag ser på stan tex som jag tycker ser väldigt bra ut. Jag känner ingen dragning eller sexuell attraktion till dem. Det är liksom bara i förälskelse/kärlekspirret som jag känner det och då väldigt mycket. 


    Vad ska jag göra? Hur har ni andra i långvariga relationer det? 


    Ska jag försöka bli kär i honom på nytt? Hur gör man då? Eller finns det något knep för att vara attraherad och ha sexlust trots att man inte är förälskad/kär? 


    Jag tror inte att det skulle hjälpa att byta partner. Visst skulle jag säkert få massor av sexlust i början när jag var förälskad/kär men sen skulle det nog försvinna igen. Jag och min partner har dessutom två handikappade barn som skulle vara svårt att dela på. Man måste nästan vara två för att klara av det och barnen skulle må dåligt av att bo varannan vecka. Så de skulle få det dåligt om vi bröt upp, men varken jag eller min partner vill ha en relation utan sexuella känslor. 


    Är det något fel på mig så att jag inte kan ha långa förhållanden? :( Någon som känner igen sig eller har något råd? 

  • Svar på tråden Ska jag försöka bli kär i honom?
  • Anonym (Ledsen tjej)
    Kosig skrev 2018-06-12 20:37:39 följande:

    Lider med dig.

    Hemskt när kärleken är så stark.

    Kan du någongång känna lust att leka med dig själv när du får en stund för dig själv?

    Är din partner medveten om hur du känner?


    Tack :/

    Nej inte egentligen. Jag gör det ibland för att "man borde ju" och tänker att kanske ökar det lusten på sikt. Men jag känner mig aldrig allmänt kåt. När jag blir det är det alltid på en person (som jag är kär i då, aldrig någon jag bara tycker ser bra ut) men då känner jag jättestarkt.

    Min sambo beskriver det som att om han inte haft sex på ett tag så blir han allmänt kåt, som att man blir hungrig när man inte ätit på ett tag. Så känner jag aldrig. Det närmaste är väl att jag kan sakna förälskelsekänslorna och vilja känna så igen.

    Jo han vet hur jag känner. Vi har pratat om det och försökt komma på någon lösning men vi gör inte det :/ Han vill ha en relation med ett bra och roligt eller åtminstone okej sexliv och det vill ju jag också egentligen. Men vi älskar varandra och vill inte heller skiljas pga barnen som jag skrev om i TS.

    Jag har frågat om han vill ha öppen relation så han får vara med andra men det vill han inte, han tycker att man bara är så intim med den man har ett förhållande med.

    Kan man lära sig bli allmänt kåt? Eller bli det på någon man inte är kär i? Tänker att andra borde ju kunna detta med tanke på kks och sånt.
  • Kosig

    Vill inte säga för mkt men det skulle kunna vara en horonrubbning. Om jag vore dig så skulle jag börja med att undersöka detta. Tex minskad nivå av gullkroppshormon kan ge nedsatt sexlust, ibland ses som stråk/öar med brun-röda märken på kindbenen.

    Har du normal mens?

  • Anonym (Charlotte68)

    Men alltså, ÄR det inte väldigt ofta så som du beskriver? så känner jag och så känner väldigt många (alla?) kvinnor som jag »pratat sex med«. Och då utan inverkan av hormon-fel, preventivmedel, depression, överarbetad kvinna, eller gud vet vad man nu kan hitta på som orsak.

    Under förälskelse-fasen känner man inte varandra så väl. Det är spännande och det finns ju utan tvekan en stor osäkerhet i relationen. Det gynnar uppenbarligen sexlivet för mig och för många andra.

    Jag har haft flera längre relationer i mitt liv och alltid känt detsamma en tid in i relationen. När relationen är trygg och kärleken stor så försvinner nervositeten och osäkerheten (tack och lov) och då minskar tyvärr även en del av spänningen vid sex.

    För mig funka det bra ändå. Det ÄR inte lika spännande, jag blir inte upphetsad bara av att vi lägger oss i sängen, men vi har fortfarande regelbundet bra sex. Även om jag inte är superhet på sex alla gånger så ser jag till att inte vara avvisande och att vi har en bra regelbundenhet. Dels är det alltid skönt när vi väl kommit igång, dels är det mkt viktigt för relationen.

  • Anonym (Ledsen tjej)
    Kosig skrev 2018-06-13 14:09:24 följande:

    Vill inte säga för mkt men det skulle kunna vara en horonrubbning. Om jag vore dig så skulle jag börja med att undersöka detta. Tex minskad nivå av gullkroppshormon kan ge nedsatt sexlust, ibland ses som stråk/öar med brun-röda märken på kindbenen.

    Har du normal mens?


    Jag har få gå och ta hormonprover för jag har mycket mellanblödningar men har inte fått svar än. Kan det vara ett tecken på det du säger? Jag skulle troligtvis få svar den här veckan.

    Jag har alltid haft mellanblödningar men mer på senaste tiden (har aldrig haft cellförändringar så det beror inte på det). Min mens är regelbunden men har hoppat över en månad kanske var tionde månad senaste tre åren. Den har bara varit 2-3 dagar sedan sista barnet kom för två år sen, innan dess hade jag 5 dagar. Men ingen förändring i sexlust direkt. Jag har inga brunröda stråk tror jag. Hur ska det se ut? Har du en bild du kan länka till?
    Anonym (Charlotte68) skrev 2018-06-13 14:29:29 följande:

    Men alltså, ÄR det inte väldigt ofta så som du beskriver? så känner jag och så känner väldigt många (alla?) kvinnor som jag »pratat sex med«. Och då utan inverkan av hormon-fel, preventivmedel, depression, överarbetad kvinna, eller gud vet vad man nu kan hitta på som orsak.

    Under förälskelse-fasen känner man inte varandra så väl. Det är spännande och det finns ju utan tvekan en stor osäkerhet i relationen. Det gynnar uppenbarligen sexlivet för mig och för många andra.

    Jag har haft flera längre relationer i mitt liv och alltid känt detsamma en tid in i relationen. När relationen är trygg och kärleken stor så försvinner nervositeten och osäkerheten (tack och lov) och då minskar tyvärr även en del av spänningen vid sex.

    För mig funka det bra ändå. Det ÄR inte lika spännande, jag blir inte upphetsad bara av att vi lägger oss i sängen, men vi har fortfarande regelbundet bra sex. Även om jag inte är superhet på sex alla gånger så ser jag till att inte vara avvisande och att vi har en bra regelbundenhet. Dels är det alltid skönt när vi väl kommit igång, dels är det mkt viktigt för relationen.


    Blir du upphetsad när ni väl börjar ha sex eller hur kan du ha det? Jag blir inte våt av tanken och inte heller när han tar på mig. Så det blir svårt rent fysiskt att ha sex eftersom jag är så torr. Men jag håller med om att det är viktigt. Jag har dock svårt rent psykologiskt att ha sex om jag inte är upphetsad även om vi skulle ta glidmedel. Det känns väldigt motigt. Och det tycker inte heller min partner om och det förstår jag. Det hade ju inte varit kul att ha sex med nån som inte tänder på en :/

    Du skrev att spänningen har minskat. Är den noll eller bara mindre? Spänningen och sexlusten? För mig är den helt noll...
  • MrMister82

    Just att du aldrig känner kåthet får mig också att misstänka någon hormonrubbning. Det finns kanske hjälp att få så vänta inte med att söka för det.

    Ett tips är att ibland får man helt enkelt försöka lura hjärnan genom att låta handlingen komma innan känslan. Ex. om man testar att le, så kan man börja känna sig glad.

    Kysser man varandra i minst tio sekunder, bör man känna ett pirr.

    Skriver du lustfyllda sms på kanske du blir kåt av det.

    Jag har själv handikappade barn så jag vet det tar mycket av en. Det bästa för samlivet är då att försöka få egentid utan barn.

  • Anonym (Charlotte68)

    Nu kunde jag inte citera din text ...

    Svar: den är absolut inte NOLL nej. Och när vi väl kommit igång så vill min kropp också. Det är verkligen inte enbart nåt slags mercy-sex. Men jag är sällan ? som du lite efterfrågar ? riktigt kåt innan. Så som man var i början, medans det var »en jakt«. ;)

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2018-06-13 14:29:29 följande:

    Men alltså, ÄR det inte väldigt ofta så som du beskriver? så känner jag och så känner väldigt många (alla?) kvinnor som jag »pratat sex med«. Och då utan inverkan av hormon-fel, preventivmedel, depression, överarbetad kvinna, eller gud vet vad man nu kan hitta på som orsak.

    Under förälskelse-fasen känner man inte varandra så väl. Det är spännande och det finns ju utan tvekan en stor osäkerhet i relationen. Det gynnar uppenbarligen sexlivet för mig och för många andra.

    Jag har haft flera längre relationer i mitt liv och alltid känt detsamma en tid in i relationen. När relationen är trygg och kärleken stor så försvinner nervositeten och osäkerheten (tack och lov) och då minskar tyvärr även en del av spänningen vid sex.

    För mig funka det bra ändå. Det ÄR inte lika spännande, jag blir inte upphetsad bara av att vi lägger oss i sängen, men vi har fortfarande regelbundet bra sex. Även om jag inte är superhet på sex alla gånger så ser jag till att inte vara avvisande och att vi har en bra regelbundenhet. Dels är det alltid skönt när vi väl kommit igång, dels är det mkt viktigt för relationen.


    Håller helt med, jag tror inte det är något ovanligt alls eller konstigt för den delen heller.
  • Anonym (Ledsen tjej)
    MrMister82 skrev 2018-06-13 14:47:17 följande:

    Just att du aldrig känner kåthet får mig också att misstänka någon hormonrubbning. Det finns kanske hjälp att få så vänta inte med att söka för det.

    Ett tips är att ibland får man helt enkelt försöka lura hjärnan genom att låta handlingen komma innan känslan. Ex. om man testar att le, så kan man börja känna sig glad.

    Kysser man varandra i minst tio sekunder, bör man känna ett pirr.

    Skriver du lustfyllda sms på kanske du blir kåt av det.

    Jag har själv handikappade barn så jag vet det tar mycket av en. Det bästa för samlivet är då att försöka få egentid utan barn.


    Det som talar emot är väl kanske att jag har lätt för att bli gravid. Det borde väl inte gå med en hormonrubbning? Eller kan det bli så om man har tex lågt testosteron? Jag kan skriva när jag får svaren på proverna. Tror de testade lite allt möjligt.

    Jag har provat sexuella smekningar, sex, kyssar etc men känner det ändå inte. Kan få orgasm av mekanisk stimulering men då är jag ändå inte psykiskt kåt och det känns mest jobbigt. Oftast blir det dessutom bara en fjutt som knappt känns. Men om jag är kär/förälskad är det helt tvärtom. Blir dyvåt bara av att tänka på personen liksom. Tror inte lustfyllda sms hjälper, blir mest illa till mods nu om jag vet att min partner längtar efter sex. Och skulle jag själv skriva dem så känns det fejk för jag känner ju inte så.

    När jag är förälskad/kär går jag verkligen igång på sånt dock.

    Vardagen är absolut stressig men barnen men lusten försvann helt innan barnen kom så det är nog inte därför. Vi har barnvakt typ 2-3 ggr i mån och går ut och äter och pratar etc. Jag sover dock jättedåligt pga barnen så är alltid jättetrött men som sagt, det kom ju också senare.

    Jag blev förälskad i min arbetskollega för ca 3 år sen och då var jag alltid kåt, men det var ju på honom så det hjälpte inte situationen med min partner men då kunde jag fantisera om honom när jag var själv (men försökte inte göra det förstås). Det gick över efter ett tag och då försvann de känslorna.
  • Anonym (Dora)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2018-06-13 14:29:29 följande:

    Men alltså, ÄR det inte väldigt ofta så som du beskriver? så känner jag och så känner väldigt många (alla?) kvinnor som jag »pratat sex med«. Och då utan inverkan av hormon-fel, preventivmedel, depression, överarbetad kvinna, eller gud vet vad man nu kan hitta på som orsak.

    Under förälskelse-fasen känner man inte varandra så väl. Det är spännande och det finns ju utan tvekan en stor osäkerhet i relationen. Det gynnar uppenbarligen sexlivet för mig och för många andra.

    Jag har haft flera längre relationer i mitt liv och alltid känt detsamma en tid in i relationen. När relationen är trygg och kärleken stor så försvinner nervositeten och osäkerheten (tack och lov) och då minskar tyvärr även en del av spänningen vid sex.

    För mig funka det bra ändå. Det ÄR inte lika spännande, jag blir inte upphetsad bara av att vi lägger oss i sängen, men vi har fortfarande regelbundet bra sex. Även om jag inte är superhet på sex alla gånger så ser jag till att inte vara avvisande och att vi har en bra regelbundenhet. Dels är det alltid skönt när vi väl kommit igång, dels är det mkt viktigt för relationen.


    Flikar in med en fråga till din mening:

    Trots din nedgång i intresset tar ni båda initiativ?
  • Kosig
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2018-06-13 14:40:47 följande:

    Jag har få gå och ta hormonprover för jag har mycket mellanblödningar men har inte fått svar än. Kan det vara ett tecken på det du säger? Jag skulle troligtvis få svar den här veckan.

    Jag har alltid haft mellanblödningar men mer på senaste tiden (har aldrig haft cellförändringar så det beror inte på det). Min mens är regelbunden men har hoppat över en månad kanske var tionde månad senaste tre åren. Den har bara varit 2-3 dagar sedan sista barnet kom för två år sen, innan dess hade jag 5 dagar. Men ingen förändring i sexlust direkt. Jag har inga brunröda stråk tror jag. Hur ska det se ut? Har du en bild du kan länka till?Blir du upphetsad när ni väl börjar ha sex eller hur kan du ha det? Jag blir inte våt av tanken och inte heller när han tar på mig. Så det blir svårt rent fysiskt att ha sex eftersom jag är så torr. Men jag håller med om att det är viktigt. Jag har dock svårt rent psykologiskt att ha sex om jag inte är upphetsad även om vi skulle ta glidmedel. Det känns väldigt motigt. Och det tycker inte heller min partner om och det förstår jag. Det hade ju inte varit kul att ha sex med nån som inte tänder på en :/

    Du skrev att spänningen har minskat. Är den noll eller bara mindre? Spänningen och sexlusten? För mig är den helt noll...


    Intressant hoppas du får ngt ?bra? svar.

    Brist på gulkroppshormon/progesteron vet jag inte om det direkt ger blödningar men det verkar som ett könshormon som i sin tur knuffar igång bl.a. östrogenet.

    Har du haft svamp i underlivet ngn gång?
  • Anonym (Ledsen tjej)
    Anonym (Dora) skrev 2018-06-13 18:45:00 följande:

    Flikar in med en fråga till din mening:

    Trots din nedgång i intresset tar ni båda initiativ?


    Vi gjorde det tidigare men han tog oftare. Jag tog initiativ när det kändes lite mindre motigt än vanligt. Menar till sex nu alltså för jag gjorde förstås det till kramar, kyssar etc mer ofta.

    Sedan slutade jag ta initiativ och det hände väl max varannan månad att jag gjorde det. Lite oftare om vi var där vi inte kunde ha sex och jag visste att det inte kunde bli något då

    Sedan slutade han göra det så ofta efter att vi pratat och jag berättat hur jag känner. Nu händer det max var 4e månad kanske att någon av oss gör det. Oftast han då. Senaste gången nekade jag för jag kände verkligen noll även fast jag försökte, så det gick inte. Nu har han sagt att han inte vill ta initiativ längre så det känns inte som att någon av oss kommer göra det igen.

    Alltså det är inte en nedgång utan all sexuell känsla är helt borta :( Hade jag varit mindre sugen, bara sugen vid ägglossning eller så hade det känts lättare att jobba med. Nu är det liksom från 100 till 0 eller minus :/
    Kosig skrev 2018-06-13 19:56:35 följande:

    Intressant hoppas du får ngt ?bra? svar.

    Brist på gulkroppshormon/progesteron vet jag inte om det direkt ger blödningar men det verkar som ett könshormon som i sin tur knuffar igång bl.a. östrogenet.

    Har du haft svamp i underlivet ngn gång?


    Men kan man bli gravid om man har sådan brist? Jag borde få veta snart om hormonproverna, skulle få veta den här veckan sade de.

    Jo detta började faktiskt med en svampinfektion när vi varit ihop i ca ett år. Det var första gången i livet jag hade en. Då fick jag ont och kunde inte ha sex på ett tag och sedan var det sämre och så försvann allt. Det var samtidigt som känslorna för honom fördjupades.

    Sedan efter det har jag haft svampinfektion kanske en gång om året ungefär, fått sådan där tablett man sväljer.

    Nu på senaste har jag känt av mer besvär än tidigare, lite smått då och då liksom samtidigt som jag fått mer mellanblödningar (efter yngsta barnet föddes).
  • Klaralokghdy

    På din beskrivning tycker jag det låter som att du är asexuell. Det kan innebära många saker och behöver inte betyda att man ALDRIG vill ha sex. Vissa kan ha det för att tillfredsställa någon annan fast de inte själva har behov, andra vill ha närhet men inte sex, vissa gillar inte kroppskontakt öht, vissa vill bara ha sex under väldigt speciella förhållanden. Googla och läs på lite om det.

    De enda lösningar jag kan se är att han går med på öppet förhållande och ligger med andra, att han fortsätter leva utan sex eller att ni kommer överens om att det är okej att du tänker på andra undertiden, och så får du typ dejta eller liknande för att hitta nya förälskelser lite då och då.

  • Anonym (Ledsen tjej)
    Klaralokghdy skrev 2018-06-14 22:52:29 följande:

    På din beskrivning tycker jag det låter som att du är asexuell. Det kan innebära många saker och behöver inte betyda att man ALDRIG vill ha sex. Vissa kan ha det för att tillfredsställa någon annan fast de inte själva har behov, andra vill ha närhet men inte sex, vissa gillar inte kroppskontakt öht, vissa vill bara ha sex under väldigt speciella förhållanden. Googla och läs på lite om det.

    De enda lösningar jag kan se är att han går med på öppet förhållande och ligger med andra, att han fortsätter leva utan sex eller att ni kommer överens om att det är okej att du tänker på andra undertiden, och så får du typ dejta eller liknande för att hitta nya förälskelser lite då och då.


    Vad tråkigt om jag skulle vara det :( Känns konstigt eftersom jag är jättesexuell när jag är nykär, tänker på sex hela tiden och vill gärna ha det flera ggr om dagen... kan man verkligen vara asexuell då? Det kan alltså vara i ett år eller tre, den perioden. Så det är lång tid.

    Han vill inte ha öppet förhållande, inte ens om det bara är öppet från hans håll och säger att han inte tycker det är bra att vara så intima med andra för att då försvinner intimitet från förhållandet och ingen mening med att vara ihop. Han vill absolut inte att jag dejtar andra heller. Så det är lite allt eller inget, han vill ha ett vanligt förhållande. På sin höjd kan han tänka sig en trekant med en annan tjej om jag är med (är bisexuell) men det hjälper ju inte så mycket och är dessutom väl nästan omöjligt att hitta.
    baralillatant skrev 2018-06-14 22:59:24 följande:

    Har du testat nått hälsokost?

    Hur har du med ditt eget sexliv?

    Känner du dig pigg för övrigt?


    Nej har inte provat det, bara blutsaft när jag hade järnbrist. Har inget eget sexliv... mer än att jag testar onanera typ varannan månad. Och blir inte upphetsad... :/ Vet som inte vad jag ska fantisera om. Är jag kär så kan jag ha jättebra sexliv "med mig själv" men inte nu.

    Jag har fått mina provsvar! Skriver in dem strax.
  • Anonym (Ledsen tjej)

    Här är provsvaren. De kollade för järnbrist och hormoner men jag vet inte vad som är vad så skriver in allt. Alla prover togs dag 3 i menscykeln, fastande och vid ca 11-tiden på förmiddagen om det påverkar.

    Hemoglobin 130

    Erytrocyter 4.4

    EVF 0.43

    MCV 99

    MCH 30

    MCHC 302

    Leukocyter 6.3

    Trombocyter 286

    Fritt T4 9.0

    TSH 0.91

    Östradiol 295

    Kortisol 190

    Prolaktin 98

    FSH 7.8

    LH 4.2

    Progesteron 0.70

    Testosteron 0.61

  • Anonym (Dora)

    Lågt testosteron men det är dock dag 3. Intressant vad det skulle visa dag 21-. Annars bra värden vad jag kan se.

  • Blueeyedad
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2018-06-15 17:13:56 följande:

    Här är provsvaren. De kollade för järnbrist och hormoner men jag vet inte vad som är vad så skriver in allt. Alla prover togs dag 3 i menscykeln, fastande och vid ca 11-tiden på förmiddagen om det påverkar.

    Hemoglobin 130

    Erytrocyter 4.4

    EVF 0.43

    MCV 99

    MCH 30

    MCHC 302

    Leukocyter 6.3

    Trombocyter 286

    Fritt T4 9.0

    TSH 0.91

    Östradiol 295

    Kortisol 190

    Prolaktin 98

    FSH 7.8

    LH 4.2

    Progesteron 0.70

    Testosteron 0.61


    En sak stack verkligen ut där. Skriv till mig så ska jag förklara!
Svar på tråden Ska jag försöka bli kär i honom?