• Anonym (H)

Flytta vid hot om lvu?

Om det finns hot om lvu om man inte går med på att placera frivilligt, vad skulle hända om man tar familjen och flyttar utomlands? Kommer de jaga familjen på nåt sätt?

• Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?
  • Anonym (Falskt)
    Anonym (H) skrev 2018-06-19 18:24:15 följande:

Jag har aldrig blivit utredd.

Jag lägger inte någon skuld på barnet, men det är ett faktum att det är barnets beteende som satt dem där de är, inte föräldrarnas.

Då kan du inte heller påstå att du har fantastiska föräldraegenskaper och är en fantastisk förälder. Eller, du kan, men det är bara din egen åsikt.

På vilket sätt har barnet felat? Varför har inte de perfekta föräldrarna klarat av att hjälpa barnet och vända situationen till att normaliseras?
  • Anonym (...)
    Anonym (..) skrev 2018-06-19 18:42:06 följande:

Drar du utomlands med barnet så räknas det som kidnappning/rymning om inte skl tar er så kmr dom ta er direkt på planet när ni landat. Hade en vän som skulle få lvu h*n åkte på semester till sitt hemland utan att veta konsekvenserna som skulle komma av det. så fort h*n kom tbx så stoppade polis och soc alla från att gå av planet dom gick in och hämtade h*n i handfängslar och h*n fick lvu 1år längre än vad som annars hade hänt och hamnade direkt på en SIS instution. Har själv haft lvu men blev av med det och flytta hem efter bara 9mån då jag gick frivilligt och skötte mej

Om inget beslut tagits om omhändertagande kan det inte finnas några hinder att flytta utomlands. Däremot måste naturligtvis båda vårdnadshavarna gå med på flytten om personen i fråga inte har ensam vårdnad. (Annars skulle det vara kidnappning)
  • Anonym (Erfarenheten)
    Anonym (..) skrev 2018-06-19 19:08:27 följande:
    Kom inte och lek erfaren och säg jag ljuger. Säg till mej varför skulle jag hitta på detta för va? Min vän gjorde ett brott men va under 18 istället än fängelse skulle han få lvu och få HVB. Men dom väntade med det till min vän hade tagit studenten då det bara va ca 2-3 mån kvar han åkte utomlands och dom tog det som rymning då brottet va ganska grovt och dom andra som var inblandade var över 18 och fick 3-4års fängelse men eftersom rymningen hamnade han på SIS behandling i 3 år då han egentligen skulle fått en behandling på hvb i bara 2år.

Jag satt på hvb med sol men rymde från hvb dom skickade sms till mej att jag skulle få lvu jag kom tbx då jag tänkte jag kanske skulle få slippa lvu och fortsätta med sol men istället när jag kom tbx blev jag möt av 3polisbilar som körde mej hela vägen till Göteborg (Björkbacken avd kompassen SIS i väntan av besked) satt där i 3-4 mån då alla SIS och utrednings platser va upptagna. Till slut fans det en plats i (Lövsta avd Tallhöjden nära Trosa/vaghnhärad) där jag hade utredning i 5mån fjäskade och lekte duktig framför personal slutade med dom sa jag skulle få flytta hem den 17 aug 2016 flyttade jag hem direkt från SIS utredning som dock är väldigt väldigt ovanligt. Hade lvu 3 mån till tills dom hade förhandlingen men var i hemmet så var som jag inte hade lvu ens så räknar det inte som det!

Så kom inte och säg att jag ljuger innan du vet fakta tack
    Jag är 100% säker på att du fantiserar.
    Det fungerar inte som du påstår.
  • Anonym (..)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2018-06-19 20:30:26 följande:

Men så fungerade det för oss i alla fall ditt val om du vill tro eller inte :)
  • Anonym (..)
    Anonym (Erfarenheten) skrev 2018-06-19 20:30:26 följande:

Föresten vilket är det du säger jag hittar på det om min vän eller det om mej?
  • Anonym (Tonåringar)

Jag kände några som hade barn med utländska män. En del av dessa barn hamnade i fel krets av kompisar.

De barnen skickades till farföräldrar för att det inte skulle gå åt helvete för dem.

Det hände ingenting, socialen var väl nöjd att det blev ett problem mindre att ta hand om.

De flesta föräldrar gör ju allt för sina barn. Det är inte lätt när barnen börjar högstadiet.

Folk som har rara små barn, har ingen aning idag hur tonåringar kan bli. Helt säkert kommer några av dem få känna på maktlösheten och oron när barnen inte längre bryr sig om vad föräldrarna säger.

• Fiona M

Barnet har alltså problem som föräldrarna inte reder ut. Hur skulle barnet må bättre av att flytta utomlands då? Vad är föräldrarnas plan på att få det att funka då, och varför funkar det inte här?

• Anonym (Tonåringar)
    Anonym (Falskt) skrev 2018-06-19 18:16:19 följande:

Enligt vem är du en fantastisk förälder? Varför har du blivit utredd och bedömd som förälder om det inte finns något fel i föräldraskapet? Jag vill påstå att inga föräldrar är felfria och fantastiska. Dock är de allra flesta tillräckligt bra föräldrar för sina barn. Varför är socialtjänsten involverade i din kompis liv? Om barnet är en tonåring som har hamnat snett så kan det vara en bra idé att få hjälp av socialtjänsten. Du lägger "skulden" på barnet. Jag känner att en ung människa inte ska behöva ta ansvar för saker som den inte är mogen nog att hantera.

Det blir inte alltid så bra om barnet blir omhändertagen. Hamnar de på hem så är de åter igen med andra med problem. Familjehem kan bli rena mardrömmen om det vill sig illa.
  • Anonym (..)

Oj såg nu har råkat skriva studenten menade alltså gå ur 9an har för mkt student på min hjärna just nu med allt studentfirande som precis varit

• Anonym (Falskt)
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-19 16:20:04 följande:

barnet har ju fått LVU pga eget beteende då har det ingenting med föräldrarna att göra.

1. Det finns inget beslut om LVU.

2. Naturligtvis finns även brister i hemmet eftersom föräldrarna inte klarar av att lösa problemen som deras barn har. Att barnet t.ex. är självdestruktiv betyder inte att det är barnets "fel" och eller att föräldrarna är skuld-och eller felfria.
Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?