• Anonym (H)

    Flytta vid hot om lvu?

    Om det finns hot om lvu om man inte går med på att placera frivilligt, vad skulle hända om man tar familjen och flyttar utomlands? Kommer de jaga familjen på nåt sätt?

  • Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?
  • Anonym (Falskt)
    Anonym (Tonåringar) skrev 2018-06-19 21:04:16 följande:

    Det blir inte alltid så bra om barnet blir omhändertagen. Hamnar de på hem så är de åter igen med andra med problem. Familjehem kan bli rena mardrömmen om det vill sig illa.


    Anonym (Tonåringar) skrev 2018-06-19 21:04:16 följande:

    Det blir inte alltid så bra om barnet blir omhändertagen. Hamnar de på hem så är de åter igen med andra med problem. Familjehem kan bli rena mardrömmen om det vill sig illa.


    Det finns även bra familjehem. Enligt Ts så är det enbart barnets eget "fel" att barnet riskerar LVU. Så varför skulle barnet under de omständigheterna ha sämre förutsättningar i familjehem?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-19 17:14:13 följande:
    Barn kan bli omhändertagna av två skäl , det ena är pga att föräldrar brister i omsorgen det heter LVU paragraf 2, andra anledningen är när barnet själv utsätter sig för risker och har ingenting med föräldrarnas oförmåga eller förmåga att göra och det heter LVU paragraf 3.
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-19 16:59:52 följande:
    Ts skrev ju att det var pga att hjälpa barnet och inte föräldrarna, då är det troligtvis LVU paragraf 3 som barnet har.
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-19 16:55:22 följande:

    You've got to be kidding?


    Jotack, jag vet det.

    Men att barnet själv utsätter sig för risker eller har ett problematiskt beteende tror du inte har en bakgrund? Rent av att föräldrarnas förmåga under uppväxten kan ha med saken att göra?

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-20 09:30:30 följande:

    Jotack, jag vet det.

    Men att barnet själv utsätter sig för risker eller har ett problematiskt beteende tror du inte har en bakgrund? Rent av att föräldrarnas förmåga under uppväxten kan ha med saken att göra?


    Inte säkert. Jag hade en bra uppväxt med närvarande föräldrar, fick mycket kärlek men hamnade ändå i självskadeproblematik.
  • Anonym (Falskt)
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-20 10:06:26 följande:

    Inte säkert. Jag hade en bra uppväxt med närvarande föräldrar, fick mycket kärlek men hamnade ändå i självskadeproblematik.


    Barn behöver så mycket mer än bara kärlek.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Falskt) skrev 2018-06-20 10:11:07 följande:

    Barn behöver så mycket mer än bara kärlek.


    Jag hade det jag behövde. Psykisk ohälsa i tonåren behöver inte ha med uppväxt att göra, i många fall har det det men så var det inte för mig.
  • Anonym (Falskt)
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-20 10:33:41 följande:

    Jag hade det jag behövde. Psykisk ohälsa i tonåren behöver inte ha med uppväxt att göra, i många fall har det det men så var det inte för mig.


    Det behöver inte det. Men det är inte sällan som det ändå har saknats något eller varit något fel i relationerna hemma.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jo) skrev 2018-06-20 10:33:41 följande:
    Jag hade det jag behövde. Psykisk ohälsa i tonåren behöver inte ha med uppväxt att göra, i många fall har det det men så var det inte för mig.
    Indirekt hade det säkert det. Får man den trygghet, uppfostran osv osv som man behöver så klarar man av att hantera saker och ting så att man inte mår så dåligt att man hamnar i självskadebeteende, missbruk, kriminalitet eller vad det nukan vara.
  • Anonym (Erfarenheten)
    Anonym (Soc) skrev 2018-06-20 14:04:14 följande:
    Indirekt hade det säkert det. Får man den trygghet, uppfostran osv osv som man behöver så klarar man av att hantera saker och ting så att man inte mår så dåligt att man hamnar i självskadebeteende, missbruk, kriminalitet eller vad det nukan vara.
    Varför kallar du dig för "soc" när du helt uppenbart inte jobbar där?
  • Anonym (nej nej nej...)

    Så kommer man till den eviga frågan, äger jag mitt barn, eller äger barnet sig själv?

    Finns anslag för LVU är det väl kanske något ni ska försöka ändra på? Att sitta och fly från problemen gör ju knappast saken bättre, och att fly omkring med sitt barn ger ju knappast någon större trygghet.

    Tänk själv hur du skulle känna dig TS om dina föräldrar flydde från polisen, duckade bakom en buske så fort länsman dök upp, aldrig våga gå utanför dörren, aldrig våga leka med kompisar för polisen kanske ser dig.

  • Anonym (nej nej nej...)

    Finns nått avsnitt i Saltkråkan där Båtsman håller på att bita ihjäl Skrållan så de hotar ta LVU på Skrållan men Malin får typ till det och Båtsman blir omhändertagen en period på nått härberge för hundar typ. Tjorven blev ju inte precis glad men sen blev det bra ändå.

Svar på tråden Flytta vid hot om lvu?