• Anonym (M)

    Vem bestämmer barnens sovtid?

    Den som är hemma eller den som kommer hem först halv sju-sju på kvällen? I nuläget lägger de sig runt 18 och den ena vill att de ska vara uppe till sju åtminstone så de hinner umgås lite med den jobbande föräldern efter jobbet och den andra vill att de lägger sig som nu.

  • Svar på tråden Vem bestämmer barnens sovtid?
  • Anonym (M)
    hammarhajen skrev 2018-06-20 07:22:11 följande:

    Det låter lite som att du har bestämt dig? Sova 18 är det enda svar som verkar uppskattas?

    Att ändra på sovmönster kan ta tid, man får ge det flera veckor och stå ut med trötthet och gnäll under tiden. Och om barnen går på skola och förskola kan det inte bli många timmar du behöver lyssna på gnället ens... 

    Din 7-åring kommer snart få problem av era udda vanor. De flesta barn i den åldern vill gå på aktiviter och leka med kompisar efter skolan. Har det inte börjat än är det en tidsfråga. I många familjer äter man middag först vid 18. Ska barnet aldrig kunna äta borta eftersom det ska hem och sova, så tidigt att de flesta 1-åringar fortfarande är uppe? Tackar ni nej till klassfest och födelsedagskalas som pågår den helt normala tiden 17-19?

    Hur gör ni på helger? Är ni i familjen aldrig borta på aktiviteter senare än att barnen kan sova 18? Inget biobesök senare än 16 (slut 17.30, hem, middag...), ni äter aldrig middag på stranden, är aldrig på middag hos vänner, tar ingen kvällspromenad i kvarteret, alla soliga varma julikvällar sitter ni inne från 18? Förlåt, men det låter inte sunt. Eller så funkar det att vara upp lite längre på helgerna av någon anledning, och då borde det funka på vardagarna också... 

    Är man ute och leker fysiskt kan man sällan natta på en gång sen. Man kommer in, dämpar ljus och ljud, varvar ner, kanske läser sagor eller ser en film. Håller på rutiner och kanske badar, bortstar tänder etc i bestämd ordning. Kanske tar en timme från utelek till nattning. Låter som att du behöver lite stöd i hur du kan natta barnen? Prova att söka hjälp på nytt! Kanske prata med skolsköterskan?


    Det var inte det här jag ville diskutera i tråden.

    Givetvis har vi undantag där de är uppe senare, men det gör bara att de får sova för lite under natten sen. Har aldrig varit med om barnkalas eller dyl så sent på dagen för den delen.

    Men nej, vi är just aldrig hemma hos andra på kvällarna.
  • Anonym (Hjälp)

    TS du inser inte hur stora problem du kan skapa för dina barn genom att låta dem ha den här udda dygnsrytmen. Ta hjälp av skolsköterska, BVC, vad som helst. För barnens skull!

  • hammarhajen
    Anonym (M) skrev 2018-06-20 07:31:32 följande:
    Det var inte det här jag ville diskutera i tråden.

    Givetvis har vi undantag där de är uppe senare, men det gör bara att de får sova för lite under natten sen. Har aldrig varit med om barnkalas eller dyl så sent på dagen för den delen.

    Men nej, vi är just aldrig hemma hos andra på kvällarna.
    Okej, då svarar jag på din fråga:

    Den förälder som har rätt att bestämma är egentligen ingen mer än den andre, det är ett samarbete som gäller. Och det man ska bestämma kring är inte vilken vuxen som förtjänar att bestämma , utan om vilken vuxen som bäst förstår barnens behov. 

    I det här fallet tycker jag att den som tycker att barnen ska vara uppe till minst 19 bäst förstår barnens behov. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-06-20 07:41:28 följande:

    TS du inser inte hur stora problem du kan skapa för dina barn genom att låta dem ha den här udda dygnsrytmen. Ta hjälp av skolsköterska, BVC, vad som helst. För barnens skull!


    Vad ska jag göra som jag inte redan gör menar du?

    Vi har ett helt läkarteam bakom oss och det har ändå inte blivit bättre. Jag ska ringa dem idag och försöka få träffa nån annan, inte för att jag tror det kommer göra nån skillnad dock.

    Det här är det sista jag skriver i den här tråden, jäkligt less nu.
  • fjanten
    Anonym (M) skrev 2018-06-20 07:52:58 följande:

    Vad ska jag göra som jag inte redan gör menar du?

    Vi har ett helt läkarteam bakom oss och det har ändå inte blivit bättre. Jag ska ringa dem idag och försöka få träffa nån annan, inte för att jag tror det kommer göra nån skillnad dock.

    Det här är det sista jag skriver i den här tråden, jäkligt less nu.


    Det var en intressant tråd du startade. Du gav knappt ut någon relevant information, utan matade på - efterhand - med allt som gör att DU har rätt. Varför startade du ens en tråd?
  • hammarhajen
    Anonym (M) skrev 2018-06-20 07:31:32 följande:
    Har aldrig varit med om barnkalas eller dyl så sent på dagen för den delen.

    Men nej, vi är just aldrig hemma hos andra på kvällarna.
    Och för att återgå till off topic... 

    Barnkalas runt 18 är en tidsfråga, verkligen. 

    Det låter också som att ni har andra bekymmer än bara sömn i er familj? Ni är aldrig hemma hos andra på kvällen, barnen har inga kompisar de leker med hemma, du jobbar inte, pappan träffar aldrig sina barn utom på helgen... 

    Kanske är barnen helt socialt understimulerade och därför har de svårt att sova normalt? De flesta barn i 7-årsåldern är ute och leker med grannar, tar hem kompisar efter skolan, går på aktiviteter och är på fritids. Sova 18 kommer snart bli ett problem,även om det inte är det nu. Eller så har barnet inte kompisar på fritiden, vilket också det med stor sannolikhet kommer bli ett problem. 

    Jobbar i skola och många barn som går hem driekt efter skolan (dvs inte går på fritids) känner sig lite utanför gruppen. Deras föräldrar får jobba aktivit med att ta hem kompisar, följa till träningar etc för att barnet ska känna sig socialt tillfredsställt. I princip alla barn i årskurs 1 vill också leka på fritiden. Mer eller mindre, förstås, men har nog inte mött någon som aldrig vill leka med kompisar eller aldrig ta hem någon. Om de inte har just sociala svårigheter eller skäms för något i hemmiljön eller liknande.

    Jag kan förstå att barn har olika sovmönster och att en del är kvällströtta så att det blir ett problem, men när jag läser dina inlägg verkar du inte ritigt tycka att det är ett problem? Det känns lite oroande.
  • Anonym (M)
    fjanten skrev 2018-06-20 08:05:04 följande:

    Det var en intressant tråd du startade. Du gav knappt ut någon relevant information, utan matade på - efterhand - med allt som gör att DU har rätt. Varför startade du ens en tråd?


    Jag ville bara ha svar på det jag skrev i ts, inte diskutera barnens sömnproblem, du tror inte jag möter på tillräckligt många tyckare i vardagen som inte har en aning om vad de pratar om?
  • fjanten
    Anonym (M) skrev 2018-06-20 08:13:13 följande:

    Jag ville bara ha svar på det jag skrev i ts, inte diskutera barnens sömnproblem, du tror inte jag möter på tillräckligt många tyckare i vardagen som inte har en aning om vad de pratar om?


    Ja, fast kl 19 är ju svaret då. För att pappan och barnen ska hinna umgås. Men man kan ju inte svara det enligt dig, får då kommer du dragandes med trettio anledningar till att ditt abnormala sätt är det enda som fungerar. Så varför starta en tråd..????
  • Anonym (M)
    hammarhajen skrev 2018-06-20 08:06:18 följande:

    Och för att återgå till off topic... 

    Barnkalas runt 18 är en tidsfråga, verkligen. 

    Det låter också som att ni har andra bekymmer än bara sömn i er familj? Ni är aldrig hemma hos andra på kvällen, barnen har inga kompisar de leker med hemma, du jobbar inte, pappan träffar aldrig sina barn utom på helgen... 

    Kanske är barnen helt socialt understimulerade och därför har de svårt att sova normalt? De flesta barn i 7-årsåldern är ute och leker med grannar, tar hem kompisar efter skolan, går på aktiviteter och är på fritids. Sova 18 kommer snart bli ett problem,även om det inte är det nu. Eller så har barnet inte kompisar på fritiden, vilket också det med stor sannolikhet kommer bli ett problem. 

    Jobbar i skola och många barn som går hem driekt efter skolan (dvs inte går på fritids) känner sig lite utanför gruppen. Deras föräldrar får jobba aktivit med att ta hem kompisar, följa till träningar etc för att barnet ska känna sig socialt tillfredsställt. I princip alla barn i årskurs 1 vill också leka på fritiden. Mer eller mindre, förstås, men har nog inte mött någon som aldrig vill leka med kompisar eller aldrig ta hem någon. Om de inte har just sociala svårigheter eller skäms för något i hemmiljön eller liknande.

    Jag kan förstå att barn har olika sovmönster och att en del är kvällströtta så att det blir ett problem, men när jag läser dina inlägg verkar du inte ritigt tycka att det är ett problem? Det känns lite oroande.


    Är det obligatoriskt att vara hemma hos andra på kvällarna? Ingen av oss vill umgås med folk på kvällarna, vi orkar inte.

    Barnen går på fritids och ja de har kompisar på fritiden, men dessa kan de leka mer med på helgerna.

    Jag har ett äldre barn, så det är inte så att jag inte vet ?vad som väntar?.

    Jag orkar verkligen inte prata mer om det här nu, vi har det direkt inte såhär för skojs skull.
  • Anonym (M)
    fjanten skrev 2018-06-20 08:15:21 följande:

    Ja, fast kl 19 är ju svaret då. För att pappan och barnen ska hinna umgås. Men man kan ju inte svara det enligt dig, får då kommer du dragandes med trettio anledningar till att ditt abnormala sätt är det enda som fungerar. Så varför starta en tråd..????


    Och när jag säger att det är jag som vill ha dem uppe lite extra så de hinner umgås då?

    Jag har ingenstans sagt vem som tycker vad, bara förklarat varför vi har det som vi har det nu.
Svar på tråden Vem bestämmer barnens sovtid?