• Anonym (Barnen)

Bli kallad mamma,viktigt?

Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

• Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?
  • Anonym (bibo)

Jag tycker faktiskt att det beror på mamman! Är det okej med henne så är det okej. Vill hon inte det så tycker jag att man respekterar det, oavsett anledning. Man behöver inte vara en osäker mamma utan bara inte vilja det.

Jag är mamma och "bonusmamma" . Mina bonusar har sagt mitt namn. Hade även velat att mina barn inte kallade någon annan kvinna mamma (om jag och min man gick isär..)

• Anonym (Tjej)

Ja alltså... man har en mamma (utom i lesbiska relationer men även där tror jag oftast man säger något annat än mamma/mamma för att skilja personerna åt) och barnet kan kalla den personen mamma. Sedan kan barnet ha andra viktiga vuxna. Om någon står barnet närmare än dess mamma så kan barnet kalla den mamma istället men då försvinner biomammans mammatitel. Tex vid adoption etc. Då blir biomamman just en biomamma istället för 'mamma'.

Det jag menar är att det finns bara en Mamma, vem den nu är. Om barnet tex kallar sin lärare för mamma är det fel förutom i tragiska fall när läraren tagit mammarollen pga att biomamman är för dålig. Då finns också bara en mamma även om hon inte fött barnet.

Bonusmamma och mamma är okej men inte bonusmamma och biomamma. Eller mamma och mamma.

• Anonym (mammatill4)

Mina barn kallar alla sina mammor för mamma. De är varken förvirrade eller tvingade, utan det har kommit naturligt. Med "mina barn" menar jag 2 biologiska och deras halvsyster. Den som jag inte fött kallar mig för mamma och de jag fött kallar sin lillasysters mammor för mamma.

• Anonym (Mammor)
    Anonym (Barnet) skrev 2018-06-22 11:17:30 följande:

Du skrev inte "tagit hand om barnet" - du skrev bara "burit och fött barnet" och det var det jag reagerade på.

En del mammor drar just så stora hästar på att de just varit gravida och ingenting annat. Det i sig gör en inte till mamma.

Läs igen. För det var precis vad jag skrev!!
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-22 12:25:22 följande:

Jag tycker faktiskt att det beror på mamman! Är det okej med henne så är det okej. Vill hon inte det så tycker jag att man respekterar det, oavsett anledning. Man behöver inte vara en osäker mamma utan bara inte vilja det.

Jag är mamma och "bonusmamma" . Mina bonusar har sagt mitt namn. Hade även velat att mina barn inte kallade någon annan kvinna mamma (om jag och min man gick isär..)

Eller bonusmamma.Känns det rätt för henne att barnet kallar henne för mamma?Om inte,då måste barnen respektera detta.Jag hade inte accepterad detta hur mycket vi än älskade varandra.
  • Anonym (Barnet)
    Anonym (Mammor) skrev 2018-06-22 11:08:11 följande:

Nej barn ska aldrig kalla bonusmamman för mamma OM biomamman finns i barnets liv!

Det är aldrig okej eftersom bonusmamman kan försvinna när som helst, MAMMA finns alltid kvar. Bonusmamma har inte burit eller fött barnet, det har MAMMAN gjort.

Mitt barn har aldrig haft nån pappa i sitt liv och har därav ibland kallat styvpappa för pappa. Vårt förhållande är slut sedan ett par år men styvpappan finns kvar!

Läs själv!
  • Anonym (bibo)
    Konservativ skrev 2018-06-22 12:52:50 följande:

Vad hände med den elaka styvmodern?

Det säger jag ibland på skoj till mina bonusdöttrar. Vuxna nu.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 12:42:11 följande:

Eller bonusmamma.Känns det rätt för henne att barnet kallar henne för mamma?Om inte,då måste barnen respektera detta.Jag hade inte accepterad detta hur mycket vi än älskade varandra.

Hur menar du? Att jag som bonusmamma inte vill och att då mamman skulle bestämma att jag ändå ska kallas mamma? Isf självklart ska jag som bonusmamma inte tvingas att bli kallad mamma. Men det är nog ett ovanligt scenario.
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-22 13:04:12 följande:

Hur menar du? Att jag som bonusmamma inte vill och att då mamman skulle bestämma att jag ändå ska kallas mamma? Isf självklart ska jag som bonusmamma inte tvingas att bli kallad mamma. Men det är nog ett ovanligt scenario.

Menar att som styvmamma ska man kunna säga ifrån om någon kallar en för mamma och det känns inte rätt!
Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?