Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 10:35:21 följande:
Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.
När mitt bonusbarn (då 4 år) frågade om h.n får kalla mig mamma 3 månder efter att vi lärt känna varandra, svarade jag att jag känner mig glad att h.n vill göra det, men att h.n ju redan har en mamma och att hon kanske blir ledsen om barnet börjar kalla mig för mamma. Barnet tyckte detta var okej och tog absolut ingen skada av det (är idag tonåring och vi har en fin relation). Vet dock att barnets mamma hade blivit skogstokig om jag gett min tillåtelse den gången ;)
Jag har aldrig känt något behov att bli kallad mamma av mitt bonusbarn, trots att jag ser barnet som "mitt eget" och behandlar denne likdant som mina biobarn. Skulle heller inte vilja att mina biobarn kallade någon annan för mamma.
Är själv bonusbarn och jag kallar min bonusförälder vid namn. Mamma försökte övertala mig att säga "pappa" när jag var yngre men jag stod på mig och svarade "nejtack, jag har redan en pappa". Var då 5 år och inte speciellt förtjust i hennes nya kille.