• Anonym (Barnen)

Bli kallad mamma,viktigt?

Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

• Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?
  • Aliona
    Anonym (Tjej) skrev 2018-06-22 12:29:59 följande:

Ja alltså... man har en mamma (utom i lesbiska relationer men även där tror jag oftast man säger något annat än mamma/mamma för att skilja personerna åt) och barnet kan kalla den personen mamma. Sedan kan barnet ha andra viktiga vuxna. Om någon står barnet närmare än dess mamma så kan barnet kalla den mamma istället men då försvinner biomammans mammatitel. Tex vid adoption etc. Då blir biomamman just en biomamma istället för 'mamma'.

Det jag menar är att det finns bara en Mamma, vem den nu är. Om barnet tex kallar sin lärare för mamma är det fel förutom i tragiska fall när läraren tagit mammarollen pga att biomamman är för dålig. Då finns också bara en mamma även om hon inte fött barnet.

Bonusmamma och mamma är okej men inte bonusmamma och biomamma. Eller mamma och mamma.

Lesbisk mamma här. Vi kallar självklart oss båda två mamma. Något annat skulle vara otänkbart då vi är lika mycket mammor båda två, Vill barnet förtydliga vilken mamma han menar så säger han mamma+vårt respektive smeknamn. Såg en tråd i ett forum för regnbågsfamiljer där just den ftågan kom upp och jag tror ungefär två tredjedelar svarade att de använder mamma till båda, och en tredjedel att de använder mamma och mammi eller mamma och mor, oberoende av vem som födde.

Det här är alldeles självklart för oss, och jag har svårt att förstå hur det kan vara så otänkbart bland hetros att ett barn kan ha flera mammor. Hade jag varit bonusmamma och mitt bonusbarn skulle vilja kalla mig mamma så hade jag dock svarat att jag är jätteglad för hederstiteln, men att barnet borde kolla om mamman är ok med det först.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 13:06:49 följande:

Menar att som styvmamma ska man kunna säga ifrån om någon kallar en för mamma och det känns inte rätt!

Håller jag absolut med om. Då tror jag vi tycker helt lika!
  • Anonym (Suck!)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-22 12:25:22 följande:

Jag tycker faktiskt att det beror på mamman! Är det okej med henne så är det okej. Vill hon inte det så tycker jag att man respekterar det, oavsett anledning. Man behöver inte vara en osäker mamma utan bara inte vilja det.

Jag är mamma och "bonusmamma" . Mina bonusar har sagt mitt namn. Hade även velat att mina barn inte kallade någon annan kvinna mamma (om jag och min man gick isär..)

Självklart beror det på barnet! Något annat vore riktigt korkat att kläcka ur sig ! Kvinnan är vuxen, medans barn är ett barn. Kan inte kvinnan ta rollen som mamma så kanske hon heller inte skulle vara där som en mamma i första hand ! 

Sen finns de dom som kräver att bli kallad för mamma fast barnet inte vill, ska då barnet bli tvingad till att kalla den vuxna för sin mamma då? Då du säger att det "beror på mamman" !?

Nej du, det där får du allt tänka en gång till på ! 
    Självklart ser man ALLTID till BARNETS BÄSTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Suck!) skrev 2018-06-22 15:28:33 följande:

Självklart beror det på barnet! Något annat vore riktigt korkat att kläcka ur sig ! Kvinnan är vuxen, medans barn är ett barn. Kan inte kvinnan ta rollen som mamma så kanske hon heller inte skulle vara där som en mamma i första hand ! 

Sen finns de dom som kräver att bli kallad för mamma fast barnet inte vill, ska då barnet bli tvingad till att kalla den vuxna för sin mamma då? Då du säger att det "beror på mamman" !?

Vad är barnets bästa?Vem säger vad är barnets bästa?Menar du att barnet ska bestämma allt ,och därmed lär sig styra vuxna människor.Vet barnet själv vad som är bäst för henne?
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Suck!) skrev 2018-06-22 15:28:33 följande:

Jag tror inte att ett barn som har en bra mamma mår dåligt om en bonusmamma säger att det är bättre att du säger mitt namn. Man kan ta lika bra hand om någon annans barn utan att bli kallad mamma. Tyccker jag! Du får gärna ha din åsikt. Vi tycker olika helt enkelt.
  • nernu

Barn är inte dumma i huvudet. De fattar att det är skillnad på mamma och bonusmamma även om de säger mamma till båda. Pinsamt av föräldrarna att ha synpunkter på vad barnen säger. Dikterar ni alla andra smeknamn som barnet hittar på också?

• Brumma

Har full förståelse för att man kan ha en sådan relation att barnet vill kalla bonusföräldern för mamma(eller pappa för den delen). Om det är ok eller inte anser jag främst vara mellan barnet och bonusföräldern (dvs den som vill kalla och den som isåfall skulle bli kallad något).

Men barnet bör även göras medveten om att valet kan påverka andra personer i barnets liv.

Är det viktigt för barnet och det är ok med bonusmamman så bör det vara barnets val. Om det är viktigt för bonusmamman spelar mindre roll - ett sådant initiativ måste få komma från barnet.

Jag är övertygad om att barnet inte blir det minsta förvirrad av att kalla båda personerna med en mammaroll för mamma, barn vet vilken som är deras mamma och vem som är extra. Så du kan nog sluta känna att det vore "förvirrande" för barnet...

• Brumma
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 11:35:03 följande:

Om ett barn vill kalla sin mamma för moster,är det fel ochså?Enligt många det är barnet som bestämmer sånt.

Om barnet har en föräldra-barn relation under uppväxten med sin moster så vore det knappast något konstigt. Men i annat fall känns det som om du kastar ur dig jämförelser som blir rent löjliga.

En bonusföräldern som av barnet blir kallad mamma har högst troligt en mammaroll till barnet. En mosters roll (eller grannes eller lärare osv) är en annan och kan inte jämföras. Det blir som att jämföra päron med apelsiner..
  • FuckGoggleAskMe

Hade en fantastisk bonusson, vi älskade varandra och han kallade mig vid mitt namn. Nu har hans mamma gift sig med en trevlig Karl och jag tycker det är kul att han kallar honom pappa. Allt är ok. What?s in a name?

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 10:35:21 följande:

Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

När mitt bonusbarn (då 4 år) frågade om h.n får kalla mig mamma 3 månder efter att vi lärt känna varandra, svarade jag att jag känner mig glad att h.n vill göra det, men att h.n ju redan har en mamma och att hon kanske blir ledsen om barnet börjar kalla mig för mamma. Barnet tyckte detta var okej och tog absolut ingen skada av det (är idag tonåring och vi har en fin relation). Vet dock att barnets mamma hade blivit skogstokig om jag gett min tillåtelse den gången ;)

Jag har aldrig känt något behov att bli kallad mamma av mitt bonusbarn, trots att jag ser barnet som "mitt eget" och behandlar denne likdant som mina biobarn. Skulle heller inte vilja att mina biobarn kallade någon annan för mamma.

Är själv bonusbarn och jag kallar min bonusförälder vid namn. Mamma försökte övertala mig att säga "pappa" när jag var yngre men jag stod på mig och svarade "nejtack, jag har redan en pappa". Var då 5 år och inte speciellt förtjust i hennes nya kille.
Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?