• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-25 15:19:43 följande:

Tack, det är tungt när vi kämpat så för henne.

Okej, då får ni avvakta och se. Vi vet fortfarande inte hur vi ska gå vidare men får nog ta ett beslut snart. Men känns lite meningslöst att fortsätta på samma spår även om det är det som är det enklaste.

Jag hoppas verkligen ni lyckas snart.

Förstår att det känns meningslöst att fortsätta på samma spår men samtidigt är det upprepningen som är nyckeln till framgång tror jag. Det skall vara tur att de matchar det perfekta ägget med den perfekta spermien och ju fler gånger man försöker ju större chans att de lyckas.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-25 19:23:51 följande:

Jag hoppas verkligen ni lyckas snart.

Förstår att det känns meningslöst att fortsätta på samma spår men samtidigt är det upprepningen som är nyckeln till framgång tror jag. Det skall vara tur att de matchar det perfekta ägget med den perfekta spermien och ju fler gånger man försöker ju större chans att de lyckas.

Tack, detsamma till er!
  • Lsaep07

Idag pratade vi med läkaren i Göteborg och hon sa att de inte tyckte det var meningsfullt att göra fler försök hos dem. Hon föreslog donation alternativt IMSI utomlands.

Det känns så tungt nu, blir så ledsen för det innebär i princip att de inte är någon chans att vi kan få barn med egna celler.

Är bara så ledsen och uppgiven just nu.

• Jag är bara jag
    Lsaep07 skrev 2018-06-27 19:21:28 följande:
    Idag pratade vi med läkaren i Göteborg och hon sa att de inte tyckte det var meningsfullt att göra fler försök hos dem. Hon föreslog donation alternativt IMSI utomlands.
    Det känns så tungt nu, blir så ledsen för det innebär i princip att de inte är någon chans att vi kan få barn med egna celler.

Är bara så ledsen och uppgiven just nu.
    Jag väntar när som helst andra barnet via ED och kan lugnt  säga att när man väl fått det efterlängtade barnet spelar gener absolut ingen som helst roll! Glad Man är bara så överlycklig att äntligen ha fått det man kämpat för så länge. Hjärta Därmed inte sagt att det bara är att konstatera att "jaha, det blev inga genetiska barn" och så gör man ÄD/ED inom några månader. Man måste smälta beskedet/insikten först och det får ta den tid det tar. Sen kan man gå vidare. Det blir ett biologiskt barn, man bär det i 8 månader, man föder fram det- och sen är livet komplett. {#emotions_dlg.flower}
  • Lsaep07
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 19:53:41 följande:

Jag väntar när som helst andra barnet via ED och kan lugnt  säga att när man väl fått det efterlängtade barnet spelar gener absolut ingen som helst roll!  Man är bara så överlycklig att äntligen ha fått det man kämpat för så länge.  Därmed inte sagt att det bara är att konstatera att "jaha, det blev inga genetiska barn" och så gör man ÄD/ED inom några månader. Man måste smälta beskedet/insikten först och det får ta den tid det tar. Sen kan man gå vidare. Det blir ett biologiskt barn, man bär det i 8 månader, man föder fram det- och sen är livet komplett.

Har du ett barn som är genetiskt eller har du ett redan genom äggdonation?

Vart har ni varit och gjort äggdonation?
  • Jag är bara jag
    Lsaep07 skrev 2018-06-27 20:03:51 följande:
    Har du ett barn som är genetiskt eller har du ett redan genom äggdonation?

Vart har ni varit och gjort äggdonation?
    Båda barnen är via embryodonation gjord i Tjeckien. Inte släkt med varann heller, men det kvittar det också.
  • Lsaep07
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 20:17:33 följande:

Båda barnen är via embryodonation gjord i Tjeckien. Inte släkt med varann heller, men det kvittar det också.

Kan barnen ta reda på sitt genetiska ursprung? Har ni försökt med eget material innan?

Har ni gjort PGS (tror jag det heter)?

Är det pojke/flicka ni har och vad väntar ni nu?

Många frågor...
  • nirakanna2

Jag menar inte att det är rätt väg för er, men jag tycker att vården är usel på att ta upp andra vägar att bli föräldrar. När vårt 4:e försök fick avbrytas och bli totalfrys (efter att tidigare fått noll till frys sammanlagt) var vi redo att ge upp och alldeles för trasiga mentalt för att klara en adoptionsprocess. Vår vårdresa började -06 och då fanns det färre alternativ. Idag hade jag nog åkt några vändor till Danmark för insemination istället f.a börja med ICSI (sambon har så få spermier att ICSI var enda alternativet) Embryoadoption hade också legat högt på min lista. Det var BARN vi längtade efter, genetiken känns mindre viktig för oss. (En av våra frysisar blev dock en son -09)

• smurfen 11

Låter som du fått många omogna ägg en del gånger, har du varit överstimulerad? Då kan de inte befruktas. Sen det spermietestet de gör i Sverige visar tyvärr inte hela sanningen, här ser de liksom inte hur de ser ut, bara antal och att de rör sig. Så är det nåt med omogna ägg eller spermierna förutom låg kvalitet som du nämner, du menar mindre antal eller? Eller miljön i livmodern? Finns en del grejer som kan sätta käppar i hjulet .

All heder till er att ni orkat så många IVF. Jag hade nog kollapsat för länge sen. Det måste ju kosta en del också, låter som nåt radikalt måste hända för att det ska ta sig.

Vi har också gått på carlanderska, men nu gör vi vår första äd i dagarna. Fick få ägg, inga befruktade när vi gjorde på egna celler.

Lycka till:)

• Lsaep07
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 20:42:06 följande:

Låter som du fått många omogna ägg en del gånger, har du varit överstimulerad? Då kan de inte befruktas. Sen det spermietestet de gör i Sverige visar tyvärr inte hela sanningen, här ser de liksom inte hur de ser ut, bara antal och att de rör sig. Så är det nåt med omogna ägg eller spermierna förutom låg kvalitet som du nämner, du menar mindre antal eller? Eller miljön i livmodern? Finns en del grejer som kan sätta käppar i hjulet .

All heder till er att ni orkat så många IVF. Jag hade nog kollapsat för länge sen. Det måste ju kosta en del också, låter som nåt radikalt måste hända för att det ska ta sig.

Vi har också gått på carlanderska, men nu gör vi vår första äd i dagarna. Fick få ägg, inga befruktade när vi gjorde på egna celler.

Lycka till:)

Vart gör ni ÄD någonstans? Hur mycket kostar det att göra ÄD? Har ni gjort ultraljud här hemma?
Svar på tråden IVF vägskäl