• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Ellen11
    MrsAJ88 skrev 2018-06-23 13:48:34 följande:

Jag förstår att det är väldigt tufft, har själv gjort flera ivf även om vi haft turen att det tillsist lett till barn. Angående dina alternativ tänker jag att det är i det närmaste meningslöst att fortsätta på samma sätt igen eftersom det hittills givit så dåligt resultat. Att testa en annan klinik i Sverige tror jag inte gör någon större skillnad, statistiken säger att de flesta kliniker ligger ganska jämt i sina resultat så det beror troligen inte på dem att ni får så få befruktade. I er situation skulle jag välja att gå vidare med ägg- eller spermiedonation. Kan er läkare ge er någon information om vad de tror är bäst, om problemet mest sannolikt beror på äggen eller spermierna?

Tack för input!

De kan inte säga om det beror på äggen eller spermierna. De tyckte i första hand spermiedonation eftersom det är enklare och billigare.

Vilken tur att det gick för er till slut. Hur gick ni tillväga?
  • Ellen11

Jag förstår att det är väldigt tufft, har själv gjort flera ivf även om vi haft turen att det tillsist lett till barn. Angående dina alternativ tänker jag att det är i det närmaste meningslöst att fortsätta på samma sätt igen eftersom det hittills givit så dåligt resultat. Att testa en annan klinik i Sverige tror jag inte gör någon större skillnad, statistiken säger att de flesta kliniker ligger ganska jämt i sina resultat så det beror troligen inte på dem att ni får så få befruktade. I er situation skulle jag välja att gå vidare med ägg- eller spermiedonation. Kan er läkare ge er någon information om vad de tror är bäst, om problemet mest sannolikt beror på äggen eller spermierna?

Tack för input!

De kan inte säga om det beror på äggen eller spermierna. De tyckte i första hand spermiedonation eftersom det är enklare och billigare.

• Ellen11

Tack för input!

• Jag är bara jag
    Ellen11 skrev 2018-06-23 13:32:39 följande:
    Vi har aldrig kört långa protokollet och vet egentligen inte varför. Aldrig varit på tal.
    Medicin har varierat en del mellan gångerna.

Ja, vi funderar på att höra med någon annan klinik för att se vad de tycker. Kan det vara stor skillnad mellan kliniker i Sverige?
    De med PCO brukar vara lättstimulerade och få många ägg och då brukar korta passa bättre. Äggen utvecklas i regel lite långsammare med långa metoden, men frågan är om det skulle spela roll för er? Det är inte mycket som skiljer klinikerna i Sverige åt. Tycker inte ni ska göra nån mer IVF utan grundlig koll på alternativ.
  • Lsaep07

Vi är i liknande situation. Vi har manlig faktor, väldigt få spermier och av dålig kvalité.

Jag är 32 och min make är 43 år.

Vår resa ser ut som följer:

1. 12 ägg, två befruktade. Ett återfört dag 2 men minus.

2. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

3. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

4. 8 ägg, två befruktade, båda återförda på dag 2, ingick i en studie där de gjorde imsi, har världens finaste son.

5. 8 ägg, inget befruktat.

6. 7 ägg, inget befruktat.

7. 8 ägg, Kalcium jonifor, ett befruktat, toppkvalitet men blödningen kom igår och vi har testdag idag.

Efter våra tre senaste försök tror läkarna att vi även har någon äggfaktor. Samtliga gånger vi fått befruktade ägg har de varit av toppkvalitet.

Våra funderingar är om vi skall vända oss till någon klinik utomlands där de kan använda IMSI för att kunna välja bättre spermier. Alternativt göra ytterligare försök i Sverige om vår klinik tillåter det.

Hur tänker ni? Vad har läkarna sagt?

• Ellen11
    Jag är bara jag skrev 2018-06-23 20:30:12 följande:

De med PCO brukar vara lättstimulerade och få många ägg och då brukar korta passa bättre. Äggen utvecklas i regel lite långsammare med långa metoden, men frågan är om det skulle spela roll för er? Det är inte mycket som skiljer klinikerna i Sverige åt. Tycker inte ni ska göra nån mer IVF utan grundlig koll på alternativ.

Okej, tack! Nej läkarna har inte föreslagit långa protokollet så förmodligen skulle det väl inte göra skillnad.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-23 20:53:26 följande:

Vi är i liknande situation. Vi har manlig faktor, väldigt få spermier och av dålig kvalité.

Jag är 32 och min make är 43 år.

Vår resa ser ut som följer:

1. 12 ägg, två befruktade. Ett återfört dag 2 men minus.

2. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

3. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

4. 8 ägg, två befruktade, båda återförda på dag 2, ingick i en studie där de gjorde imsi, har världens finaste son.

5. 8 ägg, inget befruktat.

6. 7 ägg, inget befruktat.

7. 8 ägg, Kalcium jonifor, ett befruktat, toppkvalitet men blödningen kom igår och vi har testdag idag.

Efter våra tre senaste försök tror läkarna att vi även har någon äggfaktor. Samtliga gånger vi fått befruktade ägg har de varit av toppkvalitet.

Våra funderingar är om vi skall vända oss till någon klinik utomlands där de kan använda IMSI för att kunna välja bättre spermier. Alternativt göra ytterligare försök i Sverige om vår klinik tillåter det.

Hur tänker ni? Vad har läkarna sagt?

Hej!

Ja det låter som er resa varit väldigt lik vår. Har inte hört talas om IMSI innan. Görs det inte i Sverige?

Läkarna kan inte säga varför fler ägg inte blir befruktade men vi får göra fler försök om vi vill. Vi är kanske ändå inne på att göra nästa försök med ägg/spermiedonation.

Antar det är samma för er, att de inte med säkerhet kan säga vad det beror på?

Har även tänkt att gå på akupunktur i sommar. Är det något du testat?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 09:00:01 följande:

Hej!

Ja det låter som er resa varit väldigt lik vår. Har inte hört talas om IMSI innan. Görs det inte i Sverige?

Läkarna kan inte säga varför fler ägg inte blir befruktade men vi får göra fler försök om vi vill. Vi är kanske ändå inne på att göra nästa försök med ägg/spermiedonation.

Antar det är samma för er, att de inte med säkerhet kan säga vad det beror på?

Har även tänkt att gå på akupunktur i sommar. Är det något du testat?

IMSI görs tyvärr inte i Sverige. Men eftersom vi lyckades få barn den gången de gjorde IMSI så är vi ganska säkra på att det är det vi vill testa. Vi har fått namn på några kliniker utomlands som är framgångsrika inom IMSI. Vid ICSI förstoras spermierna upp 400 ggr för att välja ut de bästa men vid IMSI förstoras de upp 6 000 ggr vilket gör att de ser betydligt mer.

Läkarna vet inte om det är äggen eller spermierna som är dåliga. De vet att spermierna är väldigt få och att de är stor andel med dålig rörlighet. Men jag får hög dos hormoner och ändå inte så många ägg, vilket tyder på dålig äggreserv. De har föreslagit spermiedonation eftersom det är billigare och större tillgång på spermier än ägg.

Jag har även provat långt- och kort protokoll, menopur, gonal-f, elonva men ingen större skillnad.

Egentligen borde vi kanske gå över till donation men vi har trots dåliga odds fått en frisk son som är 1,5 år nu så det är inte så länge sedan.

Jag har aldrig provat akupunktur eller något annat.

Vart bor ni och vart gör ni era försök? Har ni funderat över att vända er utomlands för att få hjälp?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 10:54:19 följande:

IMSI görs tyvärr inte i Sverige. Men eftersom vi lyckades få barn den gången de gjorde IMSI så är vi ganska säkra på att det är det vi vill testa. Vi har fått namn på några kliniker utomlands som är framgångsrika inom IMSI. Vid ICSI förstoras spermierna upp 400 ggr för att välja ut de bästa men vid IMSI förstoras de upp 6 000 ggr vilket gör att de ser betydligt mer.

Läkarna vet inte om det är äggen eller spermierna som är dåliga. De vet att spermierna är väldigt få och att de är stor andel med dålig rörlighet. Men jag får hög dos hormoner och ändå inte så många ägg, vilket tyder på dålig äggreserv. De har föreslagit spermiedonation eftersom det är billigare och större tillgång på spermier än ägg.

Jag har även provat långt- och kort protokoll, menopur, gonal-f, elonva men ingen större skillnad.

Egentligen borde vi kanske gå över till donation men vi har trots dåliga odds fått en frisk son som är 1,5 år nu så det är inte så länge sedan.

Jag har aldrig provat akupunktur eller något annat.

Vart bor ni och vart gör ni era försök? Har ni funderat över att vända er utomlands för att få hjälp?

Okej, hoppas ni hittar en bra klinik och att det går för er igen.

Vi har nog ungefär samma med spermierna och fått samma förslag från vår läkare nu.

Vi har gjort våra behandlingar i Göteborg. Vi har kollat lite utomlands men känns som ett lite större steg att ta. Framförallt med resor dit och så. Köpenhamn skulle nog ligga närmast tillhands i så fall. Var har ni gjort era behandlingar?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 11:25:18 följande:

Okej, hoppas ni hittar en bra klinik och att det går för er igen.

Vi har nog ungefär samma med spermierna och fått samma förslag från vår läkare nu.

Vi har gjort våra behandlingar i Göteborg. Vi har kollat lite utomlands men känns som ett lite större steg att ta. Framförallt med resor dit och så. Köpenhamn skulle nog ligga närmast tillhands i så fall. Var har ni gjort era behandlingar?

Vi går på Carlanderska i Göteborg. Ja, jag känner också att det är ett större steg att vända sig utomlands. Det blir väldigt komplicerat eftersom man behöver träffa de ett par gånger vid behandling. Dessutom känns det som att de inte har samma syn på ivf som här. Förmodligen bara jag som är nojig.

Vi bor två timmar från Göteborg (söderut) så Köpenhamn vore bra med de har tyvärr inte imsi.

Hoppas verkligen att ni får barn. Jag vet precis hur det kändes innan vi fick får son. Tyvärr känns det nästan lika tungt nu att inte kunna ge honom ett syskon.
Svar på tråden IVF vägskäl