• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 12:34:51 följande:

Vi går på Carlanderska i Göteborg. Ja, jag känner också att det är ett större steg att vända sig utomlands. Det blir väldigt komplicerat eftersom man behöver träffa de ett par gånger vid behandling. Dessutom känns det som att de inte har samma syn på ivf som här. Förmodligen bara jag som är nojig.

Vi bor två timmar från Göteborg (söderut) så Köpenhamn vore bra med de har tyvärr inte imsi.

Hoppas verkligen att ni får barn. Jag vet precis hur det kändes innan vi fick får son. Tyvärr känns det nästan lika tungt nu att inte kunna ge honom ett syskon.

Calenderska har vi också gått på.

Ja det blir lite mer pyssel när man ska utomlands. Vad är aktuellt för er nu?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 13:18:18 följande:

Calenderska har vi också gått på.

Ja det blir lite mer pyssel när man ska utomlands. Vad är aktuellt för er nu?

Vi fick bortfallsblödningen på midsommarafton och hade testdag idag. Imorgon ringer kliniken för att ta reda på hur det gick. Vi ska försöka boka ett samtal med läkaren på Carlanderska så snart de kan så vi får se om de låter oss göra fler försök hos dem.

Vad har ni för plan framåt?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 19:04:46 följande:

Vi fick bortfallsblödningen på midsommarafton och hade testdag idag. Imorgon ringer kliniken för att ta reda på hur det gick. Vi ska försöka boka ett samtal med läkaren på Carlanderska så snart de kan så vi får se om de låter oss göra fler försök hos dem.

Vad har ni för plan framåt?

Vad trist, jag vet känslan. Hoppas ni får till ett möte snart.

Vi ska ha möte med de nästa vecka men bollen ligger hos oss. Vi ska tills dess bestämma oss om vi vill köra på samma sätt igen eller testa spermiedonation. Vi har också funderingar på att testa Köpenhamn men det känns lite längre bort.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 20:14:53 följande:

Vad trist, jag vet känslan. Hoppas ni får till ett möte snart.

Vi ska ha möte med de nästa vecka men bollen ligger hos oss. Vi ska tills dess bestämma oss om vi vill köra på samma sätt igen eller testa spermiedonation. Vi har också funderingar på att testa Köpenhamn men det känns lite längre bort.

Om ni väljer spermiedonation kan ni göra det på Carlanderska då? Är det någon väntetid?

Äggdonation kan man inte göra i Sverige eller?

Hur länge sedan är det ni började med ivf? Hur tätt har ni gjort behandlingarna?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 20:26:34 följande:

Om ni väljer spermiedonation kan ni göra det på Carlanderska då? Är det någon väntetid?

Äggdonation kan man inte göra i Sverige eller?

Hur länge sedan är det ni började med ivf? Hur tätt har ni gjort behandlingarna?

Ja det har vi uppfattat som att man kan göra på Carlanderska, läkaren föreslog det i alla fall. Däremot inte pratat detaljer, så vet inte väntetid. Även äggdonation ska väl gå göra. Det är däremot inte tillåtet att göra både ägg+spermiedonation i Sverige.

Vi började för snart tre år sedan men har då också haft en graviditet på nästan nio månader mitt i. Våra fem första behandlingar gjorde vi på ett år, så ganska tätt. Det var däremot först på den femte som det blev någon insättning.

Hur har resa varit?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 20:46:50 följande:

Ja det har vi uppfattat som att man kan göra på Carlanderska, läkaren föreslog det i alla fall. Däremot inte pratat detaljer, så vet inte väntetid. Även äggdonation ska väl gå göra. Det är däremot inte tillåtet att göra både ägg+spermiedonation i Sverige.

Vi började för snart tre år sedan men har då också haft en graviditet på nästan nio månader mitt i. Våra fem första behandlingar gjorde vi på ett år, så ganska tätt. Det var däremot först på den femte som det blev någon insättning.

Hur har resa varit?

Jag har fått för mig att man inte kan göra äggdonation i Göteborg men är inte säker.

Jag lider verkligen med er över förlusten av barnet som du bar i nästan nio månader.

Vi har gjort våra behandlingar så tätt vi har fått fram tills fjärde behandlingen då vi plussade. De tre senaste försöken har vi haft långt protokoll och då gjort så tätt det har gått.

På femte behandlingen när vi inte fick någon befruktning alls så sa de att vi kunde få pengarna tillbaka om vi inte ville göra fler försök, då tyckte de inte att det var någon mening. På sjätte försöket när vi återigen inte fick någon befruktning sa de att vi kan testa calcium ioniphore och om det inte går vägen tycker de att vi skall testa IMSI utomlands eller lägga ner försöken.

Få se vad de säger när vi pratat med dem.
  • Hontmail
    Ellen11 skrev 2018-06-24 20:46:50 följande:

Hur har resa varit?

Lagen har ändrats för nån vecka sen och dubbeldonation blir tillåten i Sverige januari 2019. Äggdonation blir tillåten på samtliga ivf kliniker i Sverige och ivf med donatorspermier blir också laglig på alla kliniker. Tidigare var det inte tillåter på privata kliniker.
  • Ellen11
    Hontmail skrev 2018-06-24 21:37:53 följande:

Lagen har ändrats för nån vecka sen och dubbeldonation blir tillåten i Sverige januari 2019. Äggdonation blir tillåten på samtliga ivf kliniker i Sverige och ivf med donatorspermier blir också laglig på alla kliniker. Tidigare var det inte tillåter på privata kliniker.

Tack för uppdateringen. Det hade jag inte koll på.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 21:07:28 följande:

Jag har fått för mig att man inte kan göra äggdonation i Göteborg men är inte säker.

Jag lider verkligen med er över förlusten av barnet som du bar i nästan nio månader.

Vi har gjort våra behandlingar så tätt vi har fått fram tills fjärde behandlingen då vi plussade. De tre senaste försöken har vi haft långt protokoll och då gjort så tätt det har gått.

På femte behandlingen när vi inte fick någon befruktning alls så sa de att vi kunde få pengarna tillbaka om vi inte ville göra fler försök, då tyckte de inte att det var någon mening. På sjätte försöket när vi återigen inte fick någon befruktning sa de att vi kan testa calcium ioniphore och om det inte går vägen tycker de att vi skall testa IMSI utomlands eller lägga ner försöken.

Få se vad de säger när vi pratat med dem.

Tack, det är tungt när vi kämpat så för henne.

Okej, då får ni avvakta och se. Vi vet fortfarande inte hur vi ska gå vidare men får nog ta ett beslut snart. Men känns lite meningslöst att fortsätta på samma spår även om det är det som är det enklaste.
Svar på tråden IVF vägskäl