• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 20:42:06 följande:

Låter som du fått många omogna ägg en del gånger, har du varit överstimulerad? Då kan de inte befruktas. Sen det spermietestet de gör i Sverige visar tyvärr inte hela sanningen, här ser de liksom inte hur de ser ut, bara antal och att de rör sig. Så är det nåt med omogna ägg eller spermierna förutom låg kvalitet som du nämner, du menar mindre antal eller? Eller miljön i livmodern? Finns en del grejer som kan sätta käppar i hjulet .

All heder till er att ni orkat så många IVF. Jag hade nog kollapsat för länge sen. Det måste ju kosta en del också, låter som nåt radikalt måste hända för att det ska ta sig.

Vi har också gått på carlanderska, men nu gör vi vår första äd i dagarna. Fick få ägg, inga befruktade när vi gjorde på egna celler.

Lycka till:)

Ja det har det varit men jag har bara varit överstimulerad en gång, på vårt tredje försök.

Med spermierna har vi fått info precis som du säger svensk undersökning kan ge då, lägre antal och lägre rörlighet.

Förutom på senaste försök så har vi egentligen tagit steg framåt hela tiden vilket gjort att vi kört vidare. Nu känner vi däremot att vi behöver ändra något för att ha större chanser att lyckas. Kostar såklart en del men vi är lyckligt lottade med relativt god ekonomi och även stöd av våra föräldrar.

Lycka till med er ÄD!
  • smurfen 11
    Lsaep07 skrev 2018-06-27 21:02:02 följande:

Vart gör ni ÄD någonstans? Hur mycket kostar det att göra ÄD? Har ni gjort ultraljud här hemma?

Vi gör i Lettland. De kan ta emot direkt, inga köer. Själva kostnaden är 64000, sen tillkommer resan, boende mediciner ul. Jag har gjort två ul hemma.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-27 21:30:06 följande:

Ja det har det varit men jag har bara varit överstimulerad en gång, på vårt tredje försök.

Med spermierna har vi fått info precis som du säger svensk undersökning kan ge då, lägre antal och lägre rörlighet.

Förutom på senaste försök så har vi egentligen tagit steg framåt hela tiden vilket gjort att vi kört vidare. Nu känner vi däremot att vi behöver ändra något för att ha större chanser att lyckas. Kostar såklart en del men vi är lyckligt lottade med relativt god ekonomi och även stöd av våra föräldrar.

Lycka till med er ÄD!

Ok, blev lite fundersam när du fått ut rätt många ägg flera gånger. 5-15 förstår jag är vad de vill få ut. Du är ju ung så kvalitén på äggen bör ju vara ok.

Förstår ni känner ni behöver något nytt, ska ni ändra på medicin, icsi kör ni ju redan. Eller köra äd kanske?

Vår ivf klinik sa att förmodligen kunde det vara någon enzym på antingen min sambos spermier eller på mina ägg som gjorde att inget blev befruktat. Men nu när vi gjort äd så kunde hans spermier befruktas med icsi. Ägg menar jag:)

Tack! Får förhoppningsvis bättre resultat nu:)
  • Jag är bara jag
    Lsaep07 skrev 2018-06-27 20:31:12 följande:
    Kan barnen ta reda på sitt genetiska ursprung? Har ni försökt med eget material innan?

Har ni gjort PGS (tror jag det heter)?

Är det pojke/flicka ni har och vad väntar ni nu?

Många frågor...
    Nej, donatorerna är anonyma. Få länder har så man kan få veta vem de är. Vi gjorde 7 IVF-försök i Sverige som bara blev 2 ET. Vi har inte gjort PGD, fanns inga skäl till det. Och nej, vi vet inte alls vilket kön barnet har för det kvittar. Glad Första är en pojke.
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 21:57:56 följande:

Ok, blev lite fundersam när du fått ut rätt många ägg flera gånger. 5-15 förstår jag är vad de vill få ut. Du är ju ung så kvalitén på äggen bör ju vara ok.

Förstår ni känner ni behöver något nytt, ska ni ändra på medicin, icsi kör ni ju redan. Eller köra äd kanske?

Vår ivf klinik sa att förmodligen kunde det vara någon enzym på antingen min sambos spermier eller på mina ägg som gjorde att inget blev befruktat. Men nu när vi gjort äd så kunde hans spermier befruktas med icsi. Ägg menar jag:)

Tack! Får förhoppningsvis bättre resultat nu:)

Ja man hoppas kvaliteten är bra men man vet ju inte riktigt.

Det lutar nog åt att vi gör ägg eller spermiedonation. Ska ha möte med läkare nästa vecka, så bestämmer väl då.

När ni gör i Lettland och bekostar mediciner själva, kan man få ersättning från försäkringskassan för de sen? Har för mig jag hört något om det?

Hoppas verkligen det går bra för er.
  • Lsaep07
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 21:48:46 följande:

Vi gör i Lettland. De kan ta emot direkt, inga köer. Själva kostnaden är 64000, sen tillkommer resan, boende mediciner ul. Jag har gjort två ul hemma.

Hur mycket kostar medicinerna?

Hur hittade du läkare som kunde göra UL här i Sverige?
  • Lsaep07
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 22:27:05 följande:

Nej, donatorerna är anonyma. Få länder har så man kan få veta vem de är. Vi gjorde 7 IVF-försök i Sverige som bara blev 2 ET. Vi har inte gjort PGD, fanns inga skäl till det. Och nej, vi vet inte alls vilket kön barnet har för det kvittar.  Första är en pojke.

Fick ni välja donator? Vad fick ni veta om donatorn?

Vilken klinik valde ni i Tjeckien? Hade de PGD om ni hade velat veta mer om genetiken?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-27 22:34:36 följande:

Ja man hoppas kvaliteten är bra men man vet ju inte riktigt.

Det lutar nog åt att vi gör ägg eller spermiedonation. Ska ha möte med läkare nästa vecka, så bestämmer väl då.

När ni gör i Lettland och bekostar mediciner själva, kan man få ersättning från försäkringskassan för de sen? Har för mig jag hört något om det?

Hoppas verkligen det går bra för er.

Vi fick prata med chefsläkaren i Göteborg och nu erbjuder de oss att göra ett nytt försök hos dem med calcium ioniphore trots att det lät helt annorlunda igår.

Så nu blir det nog ett sista försök i Göteborg innan vi går vidare på något annat sätt.

Hur går det för er? Har ni funderat mer hur ni skall gå vidare?
  • Jag är bara jag
    Lsaep07 skrev 2018-06-28 16:09:23 följande:
    Fick ni välja donator? Vad fick ni veta om donatorn?

Vilken klinik valde ni i Tjeckien? Hade de PGD om ni hade velat veta mer om genetiken?
    Vet inte om man får välja mer specifikt. Man fick önska egenskaper och utseende om man ville, men för oss spelade sånt ingen roll. Vi vet i princip inget om donatorerna förutom att de var unga (under 25) och universitetsstuderande. Vi var på 2 kliniker- Reprogenesis först, men bytte sen till Unica. Vet ej om de har pgd. Sånt har aldrig varit av intresse för oss- vi ville ha barn bara. Inget designat barn.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-28 16:12:00 följande:

Vi fick prata med chefsläkaren i Göteborg och nu erbjuder de oss att göra ett nytt försök hos dem med calcium ioniphore trots att det lät helt annorlunda igår.

Så nu blir det nog ett sista försök i Göteborg innan vi går vidare på något annat sätt.

Hur går det för er? Har ni funderat mer hur ni skall gå vidare?

Okej, hur kommer det sig att de tänkt om? Blir det i augusti då eller när tänker ni?

Vi ska ha möte nästa vecka men inte bestämt oss helt men lutar åt donation och i så fall av spermier. Ska se lite vad de säger.

Jag ska även på konsultation om akupunktur nästa vecka och se vad det kan ge.
Svar på tråden IVF vägskäl