• Anonym (Vän)

Är hon kriminell?

Hej!

Har en diskussion med en vän om kriminalitet. Hon påstår att hon inte är kriminell medan jag tycker det.

Hon är dömd 2 gånger för drograttfylleri (cannabis och tradolan) och för eget bruk med samma substanser. Hon har även umgåts med kriminella sedan hon var drygt 17 (hon är idag 23) och är tillsammans med en kriminell. Dessutom har hon kört olovligt någon gång (utan körkort) samt baxat kläder typ en gång. Hon trivs inte med att leva ett vanligt Svensson liv heller.

Så vad säger ni? Vem har rätt?

• Svar på tråden Är hon kriminell?
  • IceKitten
    Anonym (Nej) skrev 2018-06-25 20:01:55 följande:

Det som hon blivit dömd för har inte ens fängelsestraff i straffskalan så lindrigt är det. Och nej man är inte kriminell för man är lite olydig

Ett barn är "lite olydig" när hen snor kakor ur skafferiet.

Det är inte "lite olydigt" att sno kläder, köra utan körkort eller påverkad... Det kallas brott.
  • Anonym (Nej)
    IceKitten skrev 2018-06-25 20:06:56 följande:

Ett barn är "lite olydig" när hen snor kakor ur skafferiet.

Det är inte "lite olydigt" att sno kläder, köra utan körkort eller påverkad... Det kallas brott.

Tillräckligt olydigt för att det inte ska va förenligt med fängelse
  • Anonym (Jurist)

Det som hon blivit dömd för har inte ens fängelsestraff i straffskalan så lindrigt är det. Och nej man är inte kriminell för man är lite olydig

Inte för att det är avgörande för frågeställningen i tråden, men visst ingår fängelse i straffskalan. Och olydig? Drograttfylleri är mer än att vara lite olydig..
  • pyssel

Anonym (Nej) skrev 2018-06-25 20:14:21 följande:

Tillräckligt olydigt för att det inte ska va förenligt med fängelse

Drograttfylla har en straffskala som löper upp till sex månaders fängelse.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Vän)

Har nu kommit fram en hel del

Tecum skrev 2018-06-25 19:40:30 följande:

Håller med, hon är kriminell och då hon har en kriminell livsstil är det inte konstigt att hon inte vill kännas vid vad hon är.

Mer märkligt är att en del här försvarar henne och slätar över men det är inget som förvånade då många svenska har en väldigt tolerant syn på småbrottslingar.

Ja alltså det är så jag också tycker men hon hävdar hela tiden att nej hon är inte kriminell. Har också påpekat att drograttfylla kan leda till fängelse men nej. Hon tycker inte heller att hon gör sig skyldig till brott när hon är iblandad i pojkvännens business.... suck. Blir så trött på detta och vet inte längre hur jag ska hjälpa henne.
  • Anonym (..)
    Anonym (Carrie) skrev 2018-06-25 17:36:13 följande:

Har hon brutit mot lagen? Ja? I så fall är hon kriminell.

Enligt mig är man inte kriminell för att ha brutit mot lagen ett par gånger. Då borde jag vara kriminell för olaga intrång och skadegörelse för ett par år sedan samt inbrott. Jag är inte kriminell för det. 

Men jag antar att man ser olika på saken. 

Och till dig TS, om jag ska "döma" din vän utifrån det du skrivit så nej, hon är inte kriminell enligt mig. 
  • Anonym (Riktig vän)
    Anonym (Vän) skrev 2018-06-25 20:26:27 följande:

Ja alltså det är så jag också tycker men hon hävdar hela tiden att nej hon är inte kriminell. Har också påpekat att drograttfylla kan leda till fängelse men nej. Hon tycker inte heller att hon gör sig skyldig till brott när hon är iblandad i pojkvännens business.... suck. Blir så trött på detta och vet inte längre hur jag ska hjälpa henne.

Varför tror du att du kan "hjälpa" någon som inte anser sig ha problem och som inte vill ha hjälp? Vad tjänar du på ditt engagemang? Jag gissar att du känner dig bättre än henne och att du får en kick av att känna dig felfri. Vilka lagar har du själv brutit emot?
  • Anonym (Riktig vän)
    Anonym (Vän) skrev 2018-06-25 20:26:27 följande:

Men om du vet om allt det där och inte har anmält så fort du fått kunskap om det så är även du kriminell och skyddar en/flera brottsling(-ar). Har du inte förstått det? Varför skaffar du inte nya vänner istället för att hänga med kriminella om du nu är så mycket bättre än henne?
  • Anonym (Nej)
    pyssel skrev 2018-06-25 20:20:33 följande:

Drograttfylla har en straffskala som löper upp till sex månaders fängelse.

Fast det är ytterst sällan det leder till fängelse. Blir i princip alltid böter på det
  • Tecum
    "Lite olydig"! Det är exakt vad jag menar med den stora toleransen mot brottslighet här i landet, tack för det!
Svar på tråden Är hon kriminell?