• chilibean

    Föräldrarpenning efter 4 år

    Vi måste ta ut 84 dagar innan min som fyller 4 år. Vi har 1 år på oss och försöker nu planera ledigheten.

    Jag och min man vill gärna vara lediga samtidig så vi kan resa iväg hela familjen. 

    Kan vi vara föräldralediga samtidig och söka föräldrapenning enligt nedan, 

    jag mån-tors 
    han fre - sön

    Det blir lite mindre pengar men vi får leva på besparingarna.

    Min frågan är får man göra så? För jag läste nånstans att man inte fick vara ledig samtidig efter barnet fyllt 1 år. 

  • Svar på tråden Föräldrarpenning efter 4 år
  • riboflavin

    Med lediga samtidigt menas med fp samma dag, dubbeldagarna där bägge föräldrarna kan ta ut fp för samma dag får bara nyttjar under barnets första år.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Seven Costanza

    Ska ni ta semester de andra dagarna ni är lediga dvs de dagar ni inte tar ut FP?

    Hur många av era 84 dagar är lägstanivå och hur många är sjukpenningnivå? Lägstanivådagarna får ni ta ut på alla dagar då ni är helt lediga så om ni är lediga lördaga-söndag går ju de 84 dagarna åt på mindre än ett år. Dvs ni förlorar ingen inkomst för att få ut lägstanivådagarna i så fall.

    Om det gäller SGI-dagar kan en av er istället vara föräldralediga på fredagar eller måndagar och ta ut en eller två dagar av lördag-söndag också. Då går dagarna åt snabbt.

  • Trädgårdsland

    För försäkringskassans del går det utmärkt att ni är lediga båda två samtidigt. Hur ni väljer att ta ut fp-dagarna väljer ni själva, förslagsvis tar den som får ut mest pengar ut dagarna.

    Arbetsgivaren kan däremot kräva att ni tar ut lika många FP-dagar som ni är lediga, eftersom barnet är äldre än 18 månader. Så ni får kolla med dem.

  • Alexi

    Som sagt, det hänger helt på arbetsgivaren om de vill ge er tjänstledigt eller inte. De har ingen skyldighet att göra det alls när ni inte tar ut fp motsvarande ledigheten.

  • mammalovis

    Om ni vill behålla sgi:n måste ni ju ha sysselsättning motsvarande 5 dagar i veckan, annars sjunker den. Så 1 dags arbete för den som är ledig måndag till torsdag och två dagars arbete för den som är ledig fredag till söndag krävs.

  • Trädgårdsland
    mammalovis skrev 2018-06-29 20:25:55 följande:

    Om ni vill behålla sgi:n måste ni ju ha sysselsättning motsvarande 5 dagar i veckan, annars sjunker den. Så 1 dags arbete för den som är ledig måndag till torsdag och två dagars arbete för den som är ledig fredag till söndag krävs.


    Det finns en tremånadersregel som säger att om man går från arbete så är sgi skyddad tre första månaderna som man är ledig. Så förutsatt att ingen av dem är inne i en sgi-skyddande period (alltså att båda jobbar och har gjort så minst 6(?) månader just innan) så kan de vara lediga utan att ta FP 5dagar/vecka.
  • Seven Costanza
    Trädgårdsland skrev 2018-07-05 10:11:44 följande:

    Det finns en tremånadersregel som säger att om man går från arbete så är sgi skyddad tre första månaderna som man är ledig. Så förutsatt att ingen av dem är inne i en sgi-skyddande period (alltså att båda jobbar och har gjort så minst 6(?) månader just innan) så kan de vara lediga utan att ta FP 5dagar/vecka.


    Det räcker inte att man jobbar. Förutsättningen är att man jobbar på den nivå som ens föräldrapenning är baserad på - dvs om ens FP är baserad på heltid men man jobbar deltid och fyller upp med föräldrapenning upp till heltid så gäller inte tremånadersregeln.
  • Trädgårdsland
    Seven Costanza skrev 2018-07-05 10:40:31 följande:

    Det räcker inte att man jobbar. Förutsättningen är att man jobbar på den nivå som ens föräldrapenning är baserad på - dvs om ens FP är baserad på heltid men man jobbar deltid och fyller upp med föräldrapenning upp till heltid så gäller inte tremånadersregeln.


    Absolut, bra att du förtydligar. Man får alltså inte vara inne i en sgi-skyddande period.
Svar på tråden Föräldrarpenning efter 4 år