• Anonym (Tre söner)

    PGD gender selection

    Hej,

    Jag önskar skapa en tråd för oss som går i tankarna om att genomgå IVF och PGD med könsbestämning och/eller för dem som redan gjort det.

    Frågan är känslig för många och därför ber att man inte kommenterar i tråden om man inte är öppen för detta. Gå vidare till andra inlägg istället. Jag kommer inte att svara på kommentarer som ifrågasätter detta.

    Jag och min man har tre underbara söner - vår kärlek till dem är inte till att diskutera heller, jag tror bara att de i samma situation kan förstå detta - och vi överväger nu att åka till Cypern för att genomgå IVF och PGD med könsbestämning för att även få en dotter. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra i samma situation eller som har gjort denna resa. Gärna med erfarenhet av kliniken Team Miracle Cyprus IVF Centre".

  • Svar på tråden PGD gender selection
  • Anonym (.)
    Anonym (Longing) skrev 2019-11-04 16:41:25 följande:
    Ja tänk om man hade kunnat få göra det i sverige. Vi har ju tekniken, det görs ju här men endast vid särskilda genetiska sjukdomar. Finns det ingen svensk klinik som kan göra det svart, jag betalar bra ????

    Skämt och sido. Om man har fler än 2 av samma kön så borde man få göra det tycker jag. Men bara en gång. Det vore väl rimligt? Såklart får man betala för sig.
    Ca 120 000 kostar en PDG-behandling i Sverige. Är du verkligen beredd på att betala en kvarts miljon för att få ett önskat kön? Ja, för du påstår ju att du betalar bra och då antar jag att du menar dett också,


  • Anonym (.)
    Tora C skrev 2020-10-06 14:24:29 följande:
    Det går inte att göra PGD-behandling i Sverige.
    Jo det gör det med det ska finnas synnerliga skäl som dödliga sjukdomar.
    Det är då gratis och i princip ingen väntetid. Man får ett barn vill man sedan ha syskon får man PGD  behandling men då får man betala det (ca 120 000).
  • Anonym (Longing)
    Anonym (.) skrev 2020-09-30 21:23:39 följande:

    Ca 120 000 kostar en PDG-behandling i Sverige. Är du verkligen beredd på att betala en kvarts miljon för att få ett önskat kön? Ja, för du påstår ju att du betalar bra och då antar jag att du menar dett också,


    Jag hade lätt betalat 120k för det :)
    Anonym (.) skrev 2020-09-30 21:23:39 följande:

    Ca 120 000 kostar en PDG-behandling i Sverige. Är du verkligen beredd på att betala en kvarts miljon för att få ett önskat kön? Ja, för du påstår ju att du betalar bra och då antar jag att du menar dett också,


    Jag hade lätt betalat 120k om det gick!
  • Tora C

    Det går!
    Inte just i Sverige dock, där är det olagligt om man inte har särskilda skäl. Men i flera andra länder går det, så som Ukraina, Cypern, USA, Dubai osv. Det finns en stor svensk (privat) Facebook-grupp och flera stora internationella där massa kvinnor diskuterar det här och delar tips, barnfoton och upplevelser. 

    Lägg till mig på Facebook om du vill - jag heter Tora Eriksson och har rosa bakgrund i profilbilden - så kan jag lägga till dig i grupperna, eller maila mig vad du heter här på FL!

    Mvh,
    Tora

  • Sosoo21

    Hej,

    Har någon erfarenhet om ivfcyber för val av barn kön?

    Jag planerar göra det och åka ditt men lite rädd för att ta nästa steg

    Jag läste att det finns Facebook grupper som diskutera detta. Vilka är de?

  • Anonym (heartbroken..)
    Anonym (.) skrev 2020-10-06 22:24:03 följande:
    Jo det gör det med det ska finnas synnerliga skäl som dödliga sjukdomar.
    Det är då gratis och i princip ingen väntetid. Man får ett barn vill man sedan ha syskon får man PGD  behandling men då får man betala det (ca 120 000).
    det är absolut inte gratis och det är absolut inte sant att det inte finns någon väntetid.. bara att bli remitterad till kliniken tar 6månader. och det har tagit tre år att bara komma till första försöket..
    Jag är så glad över att sverige är så hårda som de är.. det ger oss med ett faktiskt allvarligt problem möjligheten att kanske en dag få ETT barn som kan leva..
    Det krossar mitt hjärta att hela tiden hitta dessa chattar om könsval när jag letar efter information om pgd. var tacksam för att du ens har ett barn.. Att välja kön är bara ett enormt övergrepp mot dem som verkligen behöver pgd av en anledning.
    Skål från mig som har 9 döda bebisar och nästan 10 års försök. Vi får åtminstone "3 gratis försök"
  • Mamma TN

    Hej!

    Även jag är jätteintresserad av detta och skulle gärna vara med i FB-gruppen. Hur hittar jag den alt blir tillagd? 


     

  • Anonym (Önskan om dotter)

    Nån som har fått sitt efterlängtade barn?

  • Anonym (Längtan)

    Är det någon som åkt till Cypern och lyckats med könsval? Jag och min man kommer vilja starta upp processen i år, skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter av klinikerna i Cypern.

  • Anonym (Glad)

    Jag har gjort pgd i Sverige pga sjukdom i familj. Borde bara tillåtas då och inte pga att man vill ha ett visst kön på sitt barn

  • Anonym (S)
    Anonym (Längtan) skrev 2023-01-02 15:54:06 följande:

    Är det någon som åkt till Cypern och lyckats med könsval? Jag och min man kommer vilja starta upp processen i år, skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter av klinikerna i Cypern.


    Jag vill verkligen varna för att göra pgd gender selection  på Cypern. Företagen försöker locka med att det endast kostar runt 60 000 kr och att det alltid lyckas men sanningen är att det inte alltid gör det. Det är ivf och det är individuellt om man lyckas på första, andra eller tredje försöket eller ens lyckas överhuvudtaget. Det är otroligt många faktorier som ska klaffa. 

    Räkna snarare med upp emot 500 000 kr då det kan behövas flera försök för att lyckas. Även om du tidigare blivit gravid på naturlig väg så är det inget som säger att det lyckas på första försöket med ivf. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Glad) skrev 2023-01-03 01:05:32 följande:

    Jag har gjort pgd i Sverige pga sjukdom i familj. Borde bara tillåtas då och inte pga att man vill ha ett visst kön på sitt barn


    Det är inte tillåtet i Sverige förutom för sådana i din situation. 
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (S) skrev 2023-01-03 21:08:37 följande:
    Jag vill verkligen varna för att göra pgd gender selection  på Cypern. Företagen försöker locka med att det endast kostar runt 60 000 kr och att det alltid lyckas men sanningen är att det inte alltid gör det. Det är ivf och det är individuellt om man lyckas på första, andra eller tredje försöket eller ens lyckas överhuvudtaget. Det är otroligt många faktorier som ska klaffa. 

    Räkna snarare med upp emot 500 000 kr då det kan behövas flera försök för att lyckas. Även om du tidigare blivit gravid på naturlig väg så är det inget som säger att det lyckas på första försöket med ivf. 
    Jag har gjort ivf med första barnet så är väl medveten om hur det funkar :) jag har inte haft problem med att bli gravid men tyvärr ofta missfall även när ägget fäster, så pgd kommer förhoppningsvis även avhjälpa så man sorterar bort dåliga embryos som hade slutat i missfall.

    Är det verkligen ingen i tråden som har input från Cypern? Eller känner till någon bra FB grupp där man kan diskutera vidare?
  • Anonym (S)
    Anonym (Längtan) skrev 2023-01-04 22:52:47 följande:
    Jag har gjort ivf med första barnet så är väl medveten om hur det funkar :) jag har inte haft problem med att bli gravid men tyvärr ofta missfall även när ägget fäster, så pgd kommer förhoppningsvis även avhjälpa så man sorterar bort dåliga embryos som hade slutat i missfall.

    Är det verkligen ingen i tråden som har input från Cypern? Eller känner till någon bra FB grupp där man kan diskutera vidare?
    Gör ni detta för att få ett barn eller ett visst kön på barnet?
  • Anonym (Kvinna)

    Hej!

    Jag har gjort behandling på norra Cypern (endast där de gör PGD lagligt).
    Mycket nöjd! Men de har IVF-kliniker i vart gatuhörn precis så som vi har pizzerior i Sverige.
    Du måste veta vilka kliniker som är bra för att välja rätt. De kommer göra allt för att flå dig på pengar. ALLT så kräv att få samtliga kostnader nedskrivna på signerat dokument.

    MEN de är otroligt skickliga på IVF. Jag lyckades bättre på ett försök på Cypern än på flera i Danmark.
    De ligger också långt, långt före i tekniken jämfört med många länder. På Cypern är PGD redan passé nu gäller NGS istället som testar 24 kromosompar istället för 9 som vid PGD.

    Mao Cypern är känt för att vara ett riktigt Mecka för IVF!

  • Anonym (Längtan)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-03-13 01:44:26 följande:

    Hej!

    Jag har gjort behandling på norra Cypern (endast där de gör PGD lagligt).
    Mycket nöjd! Men de har IVF-kliniker i vart gatuhörn precis så som vi har pizzerior i Sverige.
    Du måste veta vilka kliniker som är bra för att välja rätt. De kommer göra allt för att flå dig på pengar. ALLT så kräv att få samtliga kostnader nedskrivna på signerat dokument.

    MEN de är otroligt skickliga på IVF. Jag lyckades bättre på ett försök på Cypern än på flera i Danmark.
    De ligger också långt, långt före i tekniken jämfört med många länder. På Cypern är PGD redan passé nu gäller NGS istället som testar 24 kromosompar istället för 9 som vid PGD.

    Mao Cypern är känt för att vara ett riktigt Mecka för IVF!


    Hej! Kan du berätta mer om förfarandet samt namn på kliniken du rekommenderar? Går det att få kontakt med dig på något sätt utanför FL annars om du inte vill ange här? Hade gärna velat åka till Cypern för ivf men tycker det är svårt att avgöra vilka som är seriösa där.
Svar på tråden PGD gender selection