• Frippe4ever

    Extrem hetsätning

    Jag har gått ner 83 kg med hjälp av lågkolhydratkost. Jag har varit mycket strikt med mitt ätande, har inte fuskat alls. Men för tre dagar sedan tog jag ett jättestort återfall och jag har inte slutat äta skräp sedan dess. Jag har ätit allt jag saknat under det senaste året. Godis och choklad, glass, hamburgare, Cola, mackor, pasta, "vanlig" mat, bullar. Allt! Jag har så ont i magen, jag svettas kopiöst, kan knappt röra mig. Ändå är allt jag vill att fortsätta äta och jag planerar i huvudet vad jag ska äta härnäst. Min mage är stor som en gravid mage, utspänd som ett trumskinn. Klarar inte av att kräkas. Snälla, jag behöver hjälp! Hur ska jag få stopp på återfaller? Jag äter ihjäl mig.

  • Svar på tråden Extrem hetsätning
  • Arboga
    Frippe4ever skrev 2018-07-09 20:30:56 följande:

    Ingen som kan hjälpa?


    Jovisst.
    Sluta äta det du inte ska äta.
  • darin2018

    Ignorera förra personen som skrev. Tydligt ingen medkänsla i den människan. Mina tips som funkar för mig är: tuggummi, dricka så mycket vatten så man nästan spyr = blir ?mätt?, och borsta tänderna ofta.

  • Annita

    Har du någon i din närhet som du kan be om hjälp att få ut onyttigheterna? Kanske "passa" dig, som i att hålla dig sällskap och kolla film eller nåt liknande, och hindra dig att gå och handla?

  • Frippe4ever

    Tack för svar! Jag håller det hemligt eftersom skammen är så stor. Min make vet ingenting, inte barnen heller. De ser så klart hur dåligt jag mår men de vet inte den riktiga anledningen.

  • cosmicobolt

    sväljreflexen triggar igång dopamintilkverkningen och du blir bäng av det och kan inte sluta. Dopamin=belöningscentrat.

    Detta kan hända om man har ångest, lätt autist eller trauma. Jag förstår precis vad du menar, jag har utmattningsdepression, och det som kan hända mig är att om jag har en riktig chockångest så vill jag äta, jag t.ex äta 600gram chips oavbrutet till det är slut, och under hela tiden säger jag för mig själv, varför kan jag inte sluta äta, sluta ät nu.

    Plötsligt har man fallit in in någon sorts ångest psykos där det känns som om din kropp äter men din gärna är bara en åskådare som inte kan påverka ett skit.

    Jag har märkt att folk med ångest gör precis detta, dom har ingen hejd.

    De där är en chockeffekt nästan, jag tycker du definitivt skall gå till en psykolog, för om du ska lägga ned tid på att ta bort skiten fysiskt och bli smalare och starkare, så har du fortfarande skiten inuti i dig som fick dig fet kvar. Och du har ansvar för att städa bort skiten inom dig med.

    Så länge du blir medveten om din störning så kan du ta bord den med en psykolog. Tipsar dig att boka tid nu och inte vänta för de lär ju dröja innan du får en tid. Och då kan du ha gått upp till 100-130.

    Lycka till.

  • Maac

    Shit vad bra jobbat, 83 kilo! Du måste vara stolt. Det är inte konstigt med ett "återfall", det gäller bara att ta sig ur det nu.

    Kan du genast börja styra om ditt intag till mer proteinrik mat? Jag förstår om det är svårt, men välj bra mat till alla huvudmål, låt dem inte bli pasta etc. När du fått balans i huvudmåltiderna kan du ta tag i snacks och sötsaker. Varje gång du känner suget är du ett ägg eller två först. Hoppas du kan vända det inom några dagar, förstår att det är plågsamt.

    Jobbar du? Kan du sysselsätta dig? Har du någon du kan promenera med? Gå till gym? Shoppa? Gå till frisören? Städa? Vad som helst som håller dig upptagen och gör att du inte äter medan du gör det.

    Jag hejar på dig!

  • Frippe4ever

    Tack för tips och stöd! Jag SKA ta mig ur detta på något vis! Måste! Märkligt är det hur svag man kan vara efter så lång tid som "nykter". Det är verkligen ett missbruk.

  • cosmicobolt

    Hjärnan är separerad från kroppen.
    Och kroppen separerad från hjärnan.

    Och ingen som varit med om det kan egentligen förstå innebörden hur värdelöst och maktlöst det är.

    Man får bara kämpa igenom det, och ingen kommer ju göra det åt en.
    Så du står ju alltid själv i det scenariot.

    Bäst är att sluta fundera på saken, och börja göra.
    Så fort man märker att hjärnan börjar argumentera för och nackdelar, eller lägga upp planerings arbeten ect, inte idag men på måndag ect. Så stäng av och bara gör det istället.

  • Noralinnea

    Jäklar vilken kämpe du är!!! 83 kg?!

    Tufft för dig just nu men självklart kan du komma tillbaka till din matplan!
    Är du med i Anonyma överätare? Där samlas ju människor som har ett beroende kring mat och där finns både människor som har varit "nyktra" i många år, någon som tagit ett återfall och en tredje som aldrig hittat till nykterhet trots åratal av försök. Där finns mycket stöd att få...

    Allt gott. Jag känner med dig.

  • Ggrodan
    Frippe4ever skrev 2018-07-09 19:38:14 följande:

    Jag har gått ner 83 kg med hjälp av lågkolhydratkost. Jag har varit mycket strikt med mitt ätande, har inte fuskat alls. Men för tre dagar sedan tog jag ett jättestort återfall och jag har inte slutat äta skräp sedan dess. Jag har ätit allt jag saknat under det senaste året. Godis och choklad, glass, hamburgare, Cola, mackor, pasta, "vanlig" mat, bullar. Allt! Jag har så ont i magen, jag svettas kopiöst, kan knappt röra mig. Ändå är allt jag vill att fortsätta äta och jag planerar i huvudet vad jag ska äta härnäst. Min mage är stor som en gravid mage, utspänd som ett trumskinn. Klarar inte av att kräkas. Snälla, jag behöver hjälp! Hur ska jag få stopp på återfaller? Jag äter ihjäl mig.


    Det är det som händer när du kör på intensivt och pressar dig hårt jämfört med ett jättemål och tusen saker att vara utan, det leder till destruktivt återfall och det är svårt att hitta motivationen att ta sig ur eftersom du har misslyckats att bevisa att du klarar det du ska ( du satte ribban för högt)

    Var snäll mot dig själv. Nu kväver sockret ditt dåliga samvete så förlåt dig själv och tänk att det är naturligt att göra tokiga val.
Svar på tråden Extrem hetsätning