• mria

    Inget fungerar...

    Jag behöver råd. 


    Åt p-piller från det att jag var 15 år tills för 2 år sedan (är 31 år nu). Det var då jag upptäckte hur de påverkat mig under dessa år. Att jag inte alls, egentligen, var en deppig, apatisk person med ständig oro och ångest. 


    Tiden utan p-piller provade jag kondom (vilket absolut inte är samma sak som utan), pessar (som gav illaluktande nedre regioner efter varje användande) och till slut gick jag till barnmorskan som tyckte jag skulle prova kopparspiral vilket jag gjorde. Trodde jag skulle dö efter insättningen. Hann inte ens ut på parkeringen på VC förrän jag fick kramper från magen ner i båda benen. Körde trots det hem, väl hemma kräktes jag, grät, kallsvettades och vred mig i fruktansvärda smärtor. Det kändes som jag födde barn. Efter några dagar mådde jag helt okej. Däremot hade jag ont i höfterna och vid sex. När mensen kom var det störtfloder. Mer än det brukar vara och under längre tid. Min sambo gjorde sig dessutom illa på spiralen vid sex. Den åkte ur. 


    Hos barnmorskan övertalades jag att prova mellan p-piller. Barnmorskan trodde att de kanske skulle påverka mig annorlunda än p-pillren. De gjorde dem och jag hade mensblödningar konstant i 6 månader (ev. några dagars uppehåll 3 ggr under tiden)....


    Träffade barnmorskan igen och där fick jag höra att jag inte fick äta vanliga p-piller igen, eller andra preventivmedel med samma hormon då jag en gång 2010 haft migrän.. 


    Däremot kunde jag prova hormonspiral. De flesta får minskad mens med denna fick jag höra. Och den verkar bara lokalt med små mängder hormon. Nu har jag haft spiralen Kyleena i över 2 månader och har haft mensblödningar konstant med 2 veckors uppehåll totalt  under denna period, dessutom luktar jag skunk.. Jag har ont i hela bäckenet, när jag sitter/ligger i vissa lägen känns det som spiralen pickar sönder mig inifrån och jag har senaste 3 veckorna varit apatisk och deppig med massa ångest och oro för skitsaker. Sexlusten är helt borta. Jag känner inte igen mig själv alls. 


     


    Känns så hopplöst när man provat det mesta och ingenting riktigt fungerar.. Vad gör man? Bästa alternativet nu är att sätta i en kopparspiral igen (vilket känns sådär lockande med tanke på smärtorna vid isättning och störtfloderna) eller prova p-dator. Jag VET ju att som hormonfri mår jag som bäst.. 

  • Svar på tråden Inget fungerar...
  • mria

    Tack för svar men det är inte ett alternativ. De pillren har biverkningar och har man regelbundet sex blir det inte så bra. Det är ju heller inte tänkt för det syftet. 

  • mria
    Anonym (C) skrev 2018-07-10 11:14:49 följande:

    Till TS:
    Det kan bli bättre efter ett tag med hormonspiralen. För mig blev det det. Tog kanske 2-3 månader innan det "psykiska" gick över och ca 6 månader (med den första) innan jag blev helt blödningsfri. Men att du luktar illa och har ont kan bero på någon infektion, jag fick det efter ett tag med den första spiralen. En liten kur och det blev helt bra och har aldrig kommit tillbaka. Du kanske ska kolla att den sitter rätt också om du känner den hela tiden. När jag satte in min andra (Mirena) så klippte de trådarna knasigt så jag kände att de stack på tappen hela tiden. Det gick över efter ett år ungefär.

    Jag har använt p-dator innan och var väldigt nöjd. Men jag hade väldigt oregelbundna cykler så det blev ändå många dagar man fick köra med barriärmetod (kondom/pessar). Jag hade en Persona, vet inte om de säljs i Sverige längre. Men den var riktigt bra och enkel att använda.


    Det är nog inte så hälsosamt att köra konsekvent med dagen-efter-piller. Det är höga hormondoser i dem och de kan störa ut cyklerna så det alls inte går att förutse ägglossning och mens. Dessutom så är TS hormonkänslig (uppenbarligen) och de höga doserna som finns i dagen-efter-piller kan göra det många gånger värre än de biverkningarna hon får av p-piller.

     


     


    Tack för ditt svar. Ja, jag har läst om några som säger att det blir bättre. Frågan är hur länge jag står ut. Mensstrulet skulle jag kunna stå ut med, har ju ändå haft mens i princip 1 år. Däremot att vara såhär deppig och apatisk. Det känns fruktansvärt att inte vara glad alls. Ja lukten känns ju heller inte så trevlig, inte så att jag är lortig i övrigt Tyst Kanske kan vara värt att kolla upp det i alla fall. 


    Med kopparspiralen jag hade klipptes trådarna för korta, så de kände sambon mer. Nu fick de vara längre så det är lite bättre i alla fall. Glad

  • mria
    Anonym (L) skrev 2018-07-10 11:25:21 följande:

    P-ring har jag alltid föredragit. Perfekt för mig som vägrar ta piller, vägrar ta nålstick/ operera in något i slidan / eller andra skumheter. Med P-ring gör ingenting ont, jag styr allt själv, känner den inte och den sitter kvar i slidan i 3 veckor, 4e veckan tar jag ut den och har mens, nästa vecka in med en ny som sitter i 3 veckor du kan bada med den hasex med den den största ingenting. Får 3 ringar per förpackning. Ett av de säkraste preventivmedel som finns med minst problem (för mig alla fall)


    Tack för tipset. Jag ville egentligen testa det innan hormonspiralen sattes in men barnmorskan sa att det inte var ett alternativ då jag haft migrän med aura... Rynkar på näsan
  • mria
    Anonym (L) skrev 2018-07-10 11:27:38 följande:
    Vad är P-dator?
    Man mäter temperatur varje morgon så räknar den ut säkra och osäkra dagar att ha sex. Så får man skydda sig då det finns risk att bli gravid. Verkar lite omtvistat hur säkert det är. 
    Anonym (L) skrev 2018-07-10 11:29:54 följande:
    Oj jaha, visste inte att det påverkade. Har du haft migrän länge? Jag får bara migrän när jag är psykiskt påfrestad och saker går emot mina rättigheter och behov och i kombination med att jag sovit dåligt och ätit och druckit slarvigt.
    Jag har bara haft det en gång för flera år sedan men enligt barnmorskan får man inte använda något med en viss sorts hormoner (p-ring, p-piler osv) då.. Ångrar att jag berättade att jag haft det. Tyst
  • mria
    Azurblå76 skrev 2018-07-10 12:00:13 följande:

    Hej,

    Jag har alltid haft p-stav, satte in min första när jag var 21 år, har bytt ut dem när det var dags samt när jag ville bli gravid. Är 41 år, har två barn och använder fortfarande p-stav. Är jättenöjd.

    preventivmedel.nu/preventivmedel/p-stav/


    Tack för ditt svar. Jag funderade på en sån tidigare men då den såklart också innehåller hormoner och jag verkar bli nedstämd av såna känns det inte så lockande tyvärr.
  • mria
    Anonym (C) skrev 2018-07-10 14:22:24 följande:
    Jag hade en P-dator med teststickor som man använde 8 dagar per cykel. Ingen mätning alltså. Den utgavs för att vara säkrare. Funkade ungefär som ägglossningsstickor.

    Konstigt att de sa så till dig, jag har också migrän, får några anfall om året. Och ingen har sagt något till mig om hormoner.
    P-ringen tyckte jag var lika illa som p-piller när det kom till humöret. 

    Jaså? Det lät ju ännu bättre. Man behövde alltså inte hålla på varje dag? 


     


    Ja, jag vet inte. Det är vad dom påstår. Har du migrän "med aura"? Ska tydligen vara det som är skillnaden som avgör om man får använda preventivmedel med de hormonerna eller ej.

  • mria
    Anonym (C) skrev 2018-07-11 23:11:13 följande:
    Persona hette den datorn. Jag var väldigt nöjd. Teststickorna kostade lite men jag tyckte det var värt det. Vet som sagt inte om den går att få tag på här längre.

    De har aldrig frågat om vilken typ av migrän jag har. Men det var förvisso några år sedan jag provade något annat än dator eller hormonspiral. Jag har nog aura, brukar tappa känseln i ansiktshalvan och få flimmer för ögonen innan. Men det kan vara i upp till en dag innan anfallet börjar. Så det kanske inte räknas.

     


    Nej, inte i Sverige, hittade på någon utländsk sida bara. Kanske får spana in ifall jag ska beställa en sån då. Känner mig ju rätt uppgiven kan jag säga. 


     


    Kanske är olika från barnmorska till barnmorska. Jag har haft sån migrän en gång i någon timme när det påverkade synen, ändå får jag inte ha sådana preventivmedel. 

  • mria
    Anonym (C) skrev 2018-07-12 09:04:41 följande:
    Jag var nöjd trots att jag fick många "röda dagar" eftersom mina cykler är oregelbundna. Jag tror det var 8 dagar i månaden man testade, 16 de första cyklerna. Datorn bestämmer vilka dagar du ska testa utifrån dina cykler. Men alltid samma antal dagar och alla dagar i sträck.

    Var det några speciella p-piller du inte fick äta för migränen? (det stör mig att folk uppenbarligen får olika information) ;)

    Okej Glad 


    Om jag fattat rätt får jag inte använda preventivmedel som innehåller både östrogen och progesteron. Ja, verkar ju tok-konstigt.

  • mria
    Fennyxx skrev 2018-07-12 10:54:06 följande:

    Men ts, du verkar ju få brutala biverkningar av alla preventivmedel du testat. Är det inte läge att prova igenom kondomsortimentet? Även om sexet blir pyttelite mindre skönt så kan du ju inte gå runt och blöda som en gris, ha ont eller må pest resten av tiden!


     


    Fast för mig är det inte bara pyttelite mindre skönt. Det är inte alls samma sak. Men jo, det är väl i princip det alternativet som finns kvar. 


     


     


    brallison skrev 2018-07-12 11:07:41 följande:

    Jag själv föredrar kondomer utan nån tveka (vill definitivt inte hålla på med hormoner), men min kollega tog P-sprutor nån gång om året, som hon var nöjd med - har du undersökt detta alternativ?


     


    P-spruta är inget alternativ för mig då jag verkar känslig mot hormon (till och med så lite som utsöndras av hormonspiral) . P-spruta innehåller ju en hög dos. 


    Lutar mer åt kondomalternativet, lite motvilligt. 


     


     


    Fia 28 skrev 2018-07-12 12:04:08 följande:
    Håller med. Förstår faktiskt inte varför folk är så negativa mot att använda kondom. Kanske kombinera kondom och säkra perioder. Eller om ni är klara med barnafödandet så kan ju sambon klippa trådarna.

     


    För mig är det inte särskilt skönt. Antar att känslan är olika för alla. Dyrt också om man ligger minst 1 gång om dagen. Men ja, det är väl det alternativet som är kvar. 


     


    Det är vi inte. Han har 2 barn men vi har inga gemensamma, vilket vi vill skaffa när tiden är inne för det. Glad

  • mria
    Anonym (Samma här) skrev 2018-07-14 11:36:40 följande:

    Jag är lite som du. Väldigt känslig mot hormoner och blir mycket lätt deprimerad eller argsint av hormonella preventivmedel.

    Det som jag mått bäst av är hormonspiral jaydess, men då vet jag att den sannolikt inte förhindrar befruktning :( för har vanliga ägglossningsflytningar och ägglossning som vanligt, men mycket mindre mens så det är bara livmodersslemhinnan som blir tunn och förhindrar ett embryo att fastna så det känns fel för mig rent moraliskt...


    Fy. Inte alls bra att de påverkar humöret sådär. Jag känner inte igen mig själv alls med spiralen. Ingen lust till nått, bara typ sitta och stirra rakt fram. Verkligen inte värt det. 


    Jag lägger ner alla försök med hormon nu. Det är uppenbarligen helt fel för mig. Viktigast att må bra såklart Glad 


     

  • mria
    Plupp73 skrev 2018-07-14 14:30:38 följande:

    Gillar inte att laborera med kroppens naturliga balanser, tex hormonellt. Anser att kondom är enda vettiga preventivmedlet. Dock, sedan jag började leva med en kvinna, är ju det här inget problem.

    Men jag hade endera haft järnkoll på min ägglossning, och haft kondom under de osäkra perioderna - eller kondom hela tiden.

    Har aldrig riktigt förstått varför kvinnor utsätter sig för stora blödningar, depressioner, acne, viktuppgång, minskad lust osv


    Nej, jag gör inte heller det. Var ju utan preventivmedel något år och jag har aldrig mått så bra som då eller haft en sån fungerande menscykel. 


     


    Tänkte faktiskt köra det jag med. Ha koll på ägglossning, kondom/pessar när det krävs/är osäkert. Glad


     


    Nej det är ju vansinne egentligen men blir lätt så när vården/barnmorskorna propsar på att preventivmedlen med hormoner är så bra och det tycker man ska ha p-piller eller hormonspiral. Biverkningarna är de ju inte så bra på att berätta om, tyvärr. Jag har dock lärt mig nu. Den hårda vägen och nu ger jag upp hormoner helt! 

  • mria

    I torsdags natt trodde jag att jag skulle få åka till akuten pga spiraldjävulen. Skulle sova (hade haft sex precis) och skulle vända mig för att sova på sidan. Då hugger det till rejält i livmodern på höger sida. Får snabbt lägga mig på rygg igen. 


    Det kändes ungefär som spiralen var 1 dm och höll på att sticka hål på livmoder, mot ändtarmen och hela jäkla underlivet gjorde ont. Kallsvettades, frossade. Trodde spiralen höll på att åka ur men icke. Den satt likadant. 


    Låg vaken i 2 h med sjuka smärtor sen lugnande det sig och jag somnade till slut. Sedan dess har jag haft molvärk + stickande smärta då och då. Känns om jag skulle ha mens men inget. Haft ett  mensuppehåll 1 vecka, blödde pyttelite på fredag morgon och sen ingenting. Mår illa 24/7 och har ont i nedre delen på ryggen. 


    Ringde VC och pratade med en barnmorska i fredags, förklarade allt kortfattat och krävde att de plockar ur den. Nu har jag tid på tisdag och kan inte beskriva hur skönt det känns.. Såhär kan man ju verkligen inte må! Tyst

  • mria
    Tom Araya skrev 2018-07-15 03:24:24 följande:

    Har ni planer på att skaffa barn?
    Kanske är avbrutet + säkra perioder då en tillräckligt bra metod.

    Har ni inte sådana planer, kanske ska ni inte skaffa barn alls, då kan sterilisering vara ett alternativ.


    Ja tanken finns på barn. Men vi skulle vilja ha det ordnat med hus först. Precis. Tror det alternativet får duga så blir det som det blir. Glad 
  • mria
    Scoops skrev 2018-07-15 03:27:53 följande:

    Ni vet väl att det finns p-piller för män? ????


    Gör det? 
  • mria
    baralillatant skrev 2018-07-15 05:16:43 följande:
    Man kan bli gravid även fast mannen inte fått utlösning!!

    Samt som andra skrivit är detta verkligen inte att rekomender pga höga doser hormon.
    Precis så! 
  • mria
    Plupp73 skrev 2018-07-15 08:40:33 följande:
    Jag är till yrket läkare (dock ej gynekolog), har tidigare varit lärare i sexualkunskap - och blir med ålder och ökande kunskap alltmer övertygad om att det är knasigt att försätta våra mekanismer ur balans genom att haverera det hormonella systemet. Är en extrem förespråkare för kondomanvändning ffa bland unga - av tusen olika skäl. De behöver ju inte presenteras.

    Trots detta accepterar unga kvinnor att stoppa i sig kemiska medel som på alla sätt får deras kroppar att säga ifrån. Istället för att pojkar och män trär ett lövtunn gummiskydd utan biverkningar över sin penis inför sex.

    Märkligt.

    Har själv privat akdrig använt annat än kondom, det ENDA säkra mot könssjukdomar, HIV, och som ger bra skydd mot graviditet om den används rätt. Med mina manliga partners har det fungerat jättebra också.

    Tjejer och kvinnor skall stå på sig!!
    Plupp73 skrev 2018-07-15 08:48:28 följande:

    Snälla ni tjejer i alla åldrar; lyssna på era kroppar - DE är det viktigaste ni har!

    Om kroppen skriker genom att blöda, ge smärta, göra er deprimerade, få fet hy, acne, ge extrem viktuppgång, minskad sexlust....vad får er då att fortsätta äta hormonläkemedel? Och vad gör att ni prioriterar ert eget dagliga mående lägre än mannens upplevelse av sex?

    Männen ska inte kunna ha sex en enda gång - om de inte har kondom, altetnativt är beredda att bli pappor.

    Punkt.



    Ja jag håller med, det är knasigt. Är ju egentligen inte så konstigt att man mår dåligt (inte alla, kanske därför man envisas med att testa) av hormoner som sätter saker och ting ur balans. 


    Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att sex med kondom inte riktigt känns likadant. Men, det är ju lite där vi hamnat nu. Det är ju i alla fall inte hållbart att må såpass dåligt som jag gjorde bara för att kunna ha sex utan att bli gravid.. 

  • mria
    Anonym (Samma här) skrev 2018-07-15 09:56:17 följande:
    Menar du att du känner av humörpåverkan av hormonspiralen också?

    Vilken sort har du?

    Jag har jaydess och mår bra på den faktiskt. Men, grejen är att jag som sagt har ägglossning som vanligt och vanliga cykler (det är väl därför jag mår så bra) och fertila flytningar runt ägglossning (hängbroar...) så jag tror inte att spiralen förhindrar befruktning av ägget faktiskt :/ utan bara att det inte kan fastna i livmodern.. Och det känns inte rätt för mig som anser att en människa faktiskt blir till i samband med befruktningen.

    Det skapar en etisk ångest hos mig mellan varje ägglossning och mens.

    Därför måste jag ha andra metoder också för att förhindra spermier från att komma till ägget... Det blir en väldig massa meck... och krångel.. Men bättre det faktiskt än att må dåligt fysiskt eller ha moralisk ångest.

    Alla är vi olika...

    Vad ska du förhindra graviditet med nu då?

    Vad gör du om du råkar bli gravid iallafall? Det är så lätt att bli det... Har blivit med både avbrutet och minipiller...

    Ja det gjorde jag. (Nu är den borttagen och jag mådde bättre redan dagen efter!!) Jag hade Kyleena. 


     


    Förstår. Vad jobbigt att känna så! Obestämd


     


    Jag ska till barnmorskan och lära mig billingsmetoden, har natural cycles och sen blir det kondom/pessar utöver det. 


    Det skulle väl inte vara hela världen, vi vill ju ha ett barn ihop. Egentligen inte riktigt än men blir det nu så är det väl så. 


     


     


    Anonym (Samma här) skrev 2018-07-15 10:34:49 följande:
    Jo men deras uppgift är ju att hjälpa människor att slippa bli oönskat med barn.. De vill först pröva de mest effektiva metoderna emot graviditet, om man kan ta dem utan att ha hög risk för att bli sjuk fysiskt eller psykiskt.

    Finns det redan konstaterade riskfaktorer för vissa metoder så avråder de ifrån dem då det inte är värt risken för sjukdom. Men då måste man ha en annan/andra metoder istället så att man inte står med en liten bebis i magen istället....

    Det gäller att avväga och jämföra risker. Är det ingen uppenbar fara med att testa en effektiv metod så är ju det bästa att prova den. Det kan hända att det fungerar bra. Men så är det om man har vissa moraliska betänkligheter såsom jag t ex, då får man avväga igen, och kanske köra på alternativa metoder istället om det känns bättre, men naturliga cykler och barriärmetoder kräver ju alltid planering och mycket disciplin! Så att man aldrig någonsin slarvar.... Det räcker ju med en enda spermie! Så är man havande. :/

    ........

     


    Jo men även om jag mått riktigt dåligt med hormoner tidigare var det ju andra hormonpreparat man föreslog först, innan de andra alternativen. Aja, nu vet jag ju det själv i alla fall. Att hormoner inte fungerar, alls.


     


    Han är väldigt förstående, han vet ju hur jag mått och ser själv att det inte fungerat med hormoner. Att använda kondomer är han väl egentligen ungefär lika osugen på som jag är men vi har ju inget annat alternativ och det är han helt okej med. Han klagar inte. Och nu slipper vi ju ligga med ständig mens Tungan ute


     


     


     


    Fennyxx skrev 2018-07-15 20:56:16 följande:
    Håller med till 100% om att man ska lyssna till sin kropp och att det är vansinnigt att använda ett preventivmedel man mår pest av all annan tid bara för att samlagen ska bli maximalt perfekta.

    Men jag tycker inte att man ska dissa hormonpreparat och spiraler helt, känner många som mår bra på dem och på gruppnivå har de nog tom. en hel del positiva effekter.

    Så jag tycker det är vettigt att testa sig fram. Men har man gjort det och hormoner eller kopparspiral inte funkar så är det väl bara barriärmetod kvar, eller att killen knipsar.

     


    Ja visst är det väl så. Och precis, alla mår ju inte dåligt av det. Men jag tycker det är viktigt att man vet om hur man KAN påverkas av hormoner.


    Jag mådde ju dåligt "i onödan" i nästan 15 år för att jag inte förstod att jag mådde dåligt av mina p-piller. Känns som man slösat bort tiden där eftersom jag troligtvis inte levt som jag skulle gjort utan p-pillren. Hade jag vetat om att de kunde påverka en som de gjorde hade jag troligtvis sett mig om efter andra alternativ tidigare Glad


     


    Linux1003 skrev 2018-07-15 23:31:05 följande:

    Min fru tål inga p-piller eller spiral för den delen. Vi har i över 15 år kört med säkra perioder och kombinerat med kondom eller bara oralt och det har fungerat bra. Ni har inte funderat på det?


    Jo, det är så det kommer bli. Finns inga andra alternativ kvar som känns rätt Glad

  • mria

    Tänkte jag skulle uppdatera lite nu efter jag (17/7) tagit ur spiralen.. 


     


    Det gjorde inte ont att ta ur den, nöp till och sen var det som att den här konstiga mensmolande smärtan jag haft sedan isättning bara släppte. Har haft som mensblödningar i 4 dagar och nu har det slutat helt. 


    Dagen efter jag tagit ur den var första dagen på länge jag kände mig glad. Och sedan dess har jag definitivt ett bättre humör och mer energi. Jag börjar känna igen mig själv igen och den känslan är såååå skön! 


    Barnmorskan jag träffade den 17/7 var supergullig och förstod mitt hormonproblem och tipsade om billingsmetoden (som jag redan läst lite om). Hon bokade in mig på ett besök framöver så jag kan lära mig den. Har beställt kondomer som ska vara tunna och inte kännas så mycket så nu hoppas vi att det går snabbt att vänja sig vid det. Ska även beställa pessar så man kan få den "riktiga" känslan utan kondom ibland också.


     


    Känner mig hoppfull och hörni, tack för alla tips och stöttning i det hela (tycker synd om sambon som hört mitt tjat 24/7 senaste månaden om mitt mående och problemen hormonerna ställt till med, ni har gett mig ett annat håll att spy ur mig missnöje åt) 


    {#emotions_dlg.flower}Kyss

Svar på tråden Inget fungerar...