• Fliselisan

SGI efter 2 år?

Hej,

Tänkte vara FL tills sonen är 2 år. Pappan hoppar in och tar några månader när han är strax över året och jag jobbar då. Har en fast heltidstjänst i botten.

Som jag förstår är min FP oförändrad tills sonen är 2 år, oavsett om jag skyddar den eller ej. Tar enbart ut 4 dagar i månaden.

Om jag väljer att inte skydda SGI för jag vill spara på dagarna så blir den noll när sonen är 1? Och de dagar jag tar ut i föräldrapenning när han fyllt 2 är då....noll? Eller värda lägstabeloppet som är 250?

Tänker att jag kanske tar ut dubbla dagar (8/månad) när han är 1,5 - 2 år, och sparar pengarna för att använda när han är 2-2,5 år, typ som att portionera ut till mig själv under dessa månader om min FP nu sänks när han är 2. Förstår ni hur jag menar?

När jag sen börjar arbeta igen, får jag tillbaka min sgi direkt eller hur länge ska man jobba först? Tänker om jag måste vabba när han börjat på dagis eller blir sjuk själv.

Sett många trådar om att skydda SGI men är det egentligen så viktigt? Planerar inte fler barn.

• Svar på tråden SGI efter 2 år?
  • fjanten

Du kan inte ta ut dubbla dagar till dig själv.

Tillåter chefen dig vara hemma föräldraledig utan att ta ut FP efter året?

SGIn höjs så fort du börjar jobba, men din FP kommer inte börja baseras på din SGI nivå på en gång däremot.

• snedtak

Det låter som att du krånglar till det. Tar du ut 4 dagar/månad har du gjort av med 48 dagar efter första året. Om pappan är hemma tex 6 månader och tar ut 5 dagar har ni gjort av med ytterligare 130 dagar (178 totalt). Då har ni 312 dagar kvar och kan vara hemma i 62 veckor till.

Det verkar dumt att nolla SGI om du ska vara hemma efter 2-årsdagen. Å andra sidan kan du väl ta ut lägsta-nivå-dagar efter 2 år och då spelar det ingen roll om din SGI-är nollad, om man bara ser till FP. Det är nog ett större problem att inte få beviljad ledighet pga att du inte har några dagar kvar. Eller om du blir sjuk.

• Fliselisan

Ok, tack för era svar, alltid bra att höra hur andra tänker.

Vad det gäller mitt arbete så är det ok för arbetsgivaren. De gillar det inte men accepterar, annars skulle jag sluta där. Förresten så kan de ju inte kontrollera om man tar ut dagar eller inte, och har väl inte rätt att kräva utdrag från FK heller.

Med dubbla dagar menar jag att jag skulle ta 8 dagar/månad istället för 4 som jag gör nu.

• snedtak
    Fliselisan skrev 2018-07-10 19:57:12 följande:
    Ok, tack för era svar, alltid bra att höra hur andra tänker.

Vad det gäller mitt arbete så är det ok för arbetsgivaren. De gillar det inte men accepterar, annars skulle jag sluta där. Förresten så kan de ju inte kontrollera om man tar ut dagar eller inte, och har väl inte rätt att kräva utdrag från FK heller.

Med dubbla dagar menar jag att jag skulle ta 8 dagar/månad istället för 4 som jag gör nu.
    Men om du tar ut 4 dagar/mån mellan 0-1, pappan 5 dagar/vecka mellan 1-1,5, du 8 dagar/månad mellan 1,5-2, och inga dagar mellan 2-2,5 år så har ni gjort av med 226 dagar när sonen fyller 2,5.

Man får ju bara spara 96 dagar efter 4 år, så då måste ni ta ut 168 dagar på 1,5 år medan 2,5 och 4 års ålder. Om ni inte vill att dagarna ska brinna inne. Det känns lite onödigt att spara så många dagar, fast ni kanske hade tänkt vara hemma 168 dagar mellan 2,5 och 4 också?
  • Fliselisan
    snedtak skrev 2018-07-10 20:38:56 följande:

Men om du tar ut 4 dagar/mån mellan 0-1, pappan 5 dagar/vecka mellan 1-1,5, du 8 dagar/månad mellan 1,5-2, och inga dagar mellan 2-2,5 år så har ni gjort av med 226 dagar när sonen fyller 2,5.

Man får ju bara spara 96 dagar efter 4 år, så då måste ni ta ut 168 dagar på 1,5 år medan 2,5 och 4 års ålder. Om ni inte vill att dagarna ska brinna inne. Det känns lite onödigt att spara så många dagar, fast ni kanske hade tänkt vara hemma 168 dagar mellan 2,5 och 4 också?

Hmm, det hade jag inte tänkt på...tack så mycket! Är svårt att tänka så långt fram. Hur jag än gör så kan jag inte skydda sgi 2,5 år, känns samtidigt skönt att hålla igen på dagarna, men vill ju inte att dom ska brinna inne. Kanske ta ut fler dagar nästa sommar och sommaren därpå. Får sätta mig ner och räkna. Maken tänkte vara hemma 3 månader på heltid och då ta 5 dagar/vecka.
  • Seven Costanza

Har du verkligen räknat ut att du inte kan skydda din SGI? Du har rätt att ta ut NOLL dagar hela första året så om du inte absolut behöver pengarna de där fyra dagarna i månaden ger så vore det ju smartare att låta bli att ta ut och sedan ta fem dagar i veckan efter ettårsdagen. När pappan ska vara ledig kan han vara helt ledig i tre månader utan att ta ut en enda föräldrapenningsdag om han har jobbat på den nivå hans sgi är baserad på i minst sex månader närmast före ledigheten (kallas efterskyddsregeln, du kan googla det). Så om ni har sparpengar eller klarar er på låga inkomster/utgifter verkar det ju smartare att försöka se till att dagarna räcker till att du kan ta ut fem dagar i veckan om du är helt ledig efter barnet fyllt ett. Räkna på det!

• nnnnnnnn

Du kan även prata med FK om att du tar semester tex v. 26, 27, 28, 29, 30 varje sommar, så du tar bara ut 5 FP-dagar under 47 veckor per år.

Första året:
    0 dagar
    sedan jobbar du 3 mån
    då måste du ha dagar för att täcka in från barnet är 15 mån till 30 mån (ca 65 veckor). Hittar inte när på året som barnet är fött/ska födas, men med lite tur så har du 2 somrar under den tiden... (= behöver bara ta ut FP under 55 veckor).
    Barnets 490 dagar kommer alltså att räcka gott och väl.

• Fliselisan

Tack för era svar :) känns bra att ta tag i detta nu medan bebis fortfarande är så liten. Han är född i februari så blir 2 somrar till.

Svar på tråden SGI efter 2 år?