• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Studentpappa
    Anonym (Trams) skrev 2018-07-13 10:31:14 följande:

Det mest onödiga som kvinnor gör för att följa samhällets normer är nog att leva men män. Sanningen är att de flesta kvinnor skulle leva både bättre och lyckligare liv om de inte levde med män. Kvinnor har i regel inget behov av något som en man kan tillföra.

Och när hon sent omsider inser det så blir det ofta separation och ett bättre liv för kvinnan.

Utom pengarna mannen oftast tillför menar du?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Man på semester)
    MsFry skrev 2018-07-13 10:31:35 följande:

Känslan av att vara en bra mor hänger rätt nära ihop med att vara en bra mor. Trist för dina barn och din fru att du inte verkar ha samma behov av att vara en bra far.

Fascinerande att du återigen har massa fåniga hemmasnickrade personangrepp som argument. Så var det med den sakliga argumentationen.

Känslan att vara en bra förälder ska inte blandas ihop med att vara en bra förälder.

En bra förälder fokuserar på att skapa förutsättningar och resultat. Den som fokuserar på känslan riskerar att fokusera på just det. I en sådan värld är korv stroganoff bättre mat en varmrökt lax.
  • Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:24:50 följande:

Utom pengarna mannen oftast tillför menar du?

Kvinnor tjänar egna pengar vet du!
  • Studentpappa
    Anonym (Trams) skrev 2018-07-13 11:26:40 följande:

Kvinnor tjänar egna pengar vet du!

Generellt rätt mycket mindre än män dock.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Sandra)

Sätt er ner och prata igenom allt som måste göras på en dag: frukost, två mål mat (lunch behöver ju inte vara varm men den ska ju fram på bordet), plocka undan, ha hand om barnen osv osv. Det är bra att få överblick eftersom alla (läs: killar) oftast inte fattar hur mycket man måste fixa i ett hem och med barn.

Sen delar ni helt enkelt upp detta mellan er! En kan ha ansvar för all mat och en annan för tvätten & utflykterna, eller ta det vecka för vecka som nån annan skrev. Hemma hos oss kör vi med en app som heter Our Home där man skriver in allt som ska göras och sen får man poäng för det man gjort. Först till tex 1000 poäng får ett pris (plus att det är väldigt enkelt att se vem.som gjort mest).

Vägrar han detta får du nog skaffa en ny man

.

• Anonym (Trams)
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-13 10:59:41 följande:

Åkte iväg till ett lekland med vårt barn. En heldag och skrev om det på sociala medier. Fars respons. "Jag trodde du hade semester?" Det är den gamla mannens föråldrade syn på en mans semester. Han, farfar, tog aldrig hand om barn och är inte särskilt intresseard av barnbarn heller. En annan tid en annan värld. Jag är glad att barn idag får tillgång till båda sina föräldrar!

Som tur är blir det vanligare och vanligare med män som du, som tar aktiv del av både ansvar för och relationen med barnen. Även om flera män i den här tråden representerar nåt slags gammaldags sunkig mansroll så tror jag att den blir mer och mer ovanlig.

Ser det i mitt jobb inom barnsjukvård också; förr kunde pappor komma med barnen utan att ha en aning om barnets sjukdom, medicindoser och annat som skulle rad upp på besöket. Numera är de flesta pappor väl informerade och aktiva i sona barn och har koll på det mesta. Bra för både föräldrecoch barn.

Jag har också en man som du som klarar både att ta ansvar och att vara delaktiga i att både vardag och semester fungerar för alla i familjen. Släpa på mansbebisar är de flesta kvinnor trötta på.
  • Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:22:13 följande:

Smörja barnen gör jag innan vi åker det blir mindre sand som fastnar överallt om det får torka en stund. Lika mig själv jag behöver hjälp med att smörja mig på ryggen..

Filten behövs oftast inte då ungarna mest leker i sanden eller är i vattnet och jag är med dom då dom inte kan simma. Badkläder, leksaker, vatten och frukt sen kan man åka. Det är inte särskilt jobbigt om man inte gör det till det.

Bara någon ser till att det kommer med så.
  • Anonym (Trams)

Smörja barnen gör jag innan vi åker det blir mindre sand som fastnar överallt om det får torka en stund. Lika mig själv jag behöver hjälp med att smörja mig på ryggen..

Filten behövs oftast inte då ungarna mest leker i sanden eller är i vattnet och jag är med dom då dom inte kan simma. Badkläder, leksaker, vatten och frukt sen kan man åka. Det är inte särskilt jobbigt om man inte gör det till det.

• Anonym (Trams)

• Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:27:38 följande:

Generellt rätt mycket mindre än män dock.

Och? Det är ändå så att många kvinnor lever gott liv utan män. Att ekonomin hindrar många kvinnor från att lämna dåliga relationer är knappast ett argument till din fördel.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar