• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Pope Joan II
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 12:26:34 följande:
    Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?
    Varför skulle han menat så? Det är väl inget ovanligt alls att mammor dokumenterar ett sådant besök på sociala medier, så varför skulle inte pappor också vilja göra det utan att det finns någon särskild agenda med det?

Hoppas att du skämtade.
  • Anonym (rävhatt)
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 12:26:34 följande:
    Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?
    Nej, men när mor/farföräldrar som bor en bit iväg älskar att se bilder på barnbarn som har roligt så postar man givetvis gärna dessa.

Otur när du tänker much?
  • Anonym (synd)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 12:34:11 följande:

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

Det verkar som att du fått en man med jättebebissyndrom. Tyvärr finns det inget botemedel för denna åkomma.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 11:31:34 följande:
    Sätt er ner och prata igenom allt som måste göras på en dag: frukost, två mål mat (lunch behöver ju inte vara varm men den ska ju fram på bordet), plocka undan, ha hand om barnen osv osv. Det är bra att få överblick eftersom alla (läs: killar) oftast inte fattar hur mycket man måste fixa i ett hem och med barn.

Sen delar ni helt enkelt upp detta mellan er! En kan ha ansvar för all mat och en annan för tvätten & utflykterna, eller ta det vecka för vecka som nån annan skrev. Hemma hos oss kör vi med en app som heter Our Home där man skriver in allt som ska göras och sen får man poäng för det man gjort. Först till tex 1000 poäng får ett pris (plus att det är väldigt enkelt att se vem.som gjort mest).

Vägrar han detta får du nog skaffa en ny man

.
    Och däruti ligger problemet.

TS har en helt annan bild av vad som "måste" göras än hennes man.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 12:51:07 följande:

Och däruti ligger problemet.

TS har en helt annan bild av vad som "måste" göras än hennes man.

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:
    Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)
    Något i inläggen i tråden säger mig att TS kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är "viktigt".

Men kan TS anpassa sig en del till mannens åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.
  • Anonym (Igen!)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 12:34:11 följande:

Jag orkar inte..

Terapi?

Ett vanligt förekommande problem, jag har varit där själv.

Det är väl bara att ni hjälps åt med mat, tvätt och disk. Nu går VI och lagar mat TILLSAMMANS. Eller OM DU SLÄNGER IN EN TVÄTT SÅ FIXAR JAG DISKEN. Slänger han inte in en tvätt så fixar du inte disken.

När det gäller städning och andra hushållsbestyr- ni har faktiskt semester. Gör så lite som möjligt. Satsa på lite hämtmat, låt det bli lite sandigt i hallen.

Många gånger är män lata och kvinnor alltför pedanta. Det är en riktigt usel kombination. Gör lika lite som han! Om han åker iväg två timmar så gör du också det när han kommer hem. Du kan åka och slänga dig på stranden om du vill. Om han inte lagar mat, gör inte det du heller. Du beställer hem mat istället och kräver att han ska betala hälften då även han och eventuella barn äter av den.

Tillåt dig själv att koppla av och ha roligt du också.

Och ja, ni verkar verkligen ha tappat känslorna för varandra, till och med lusten att leva ihop. Ni kan få tillbaka den om båda vill och är beredda att göra uppoffringar. Men det kan också vara enklare och bättre att satsa på ett annat liv där ni inte lever ihop.

Jag önskar dig en härlig och avkopplade sommar. Du kan se till att det blir så!!!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 13:09:25 följande:

Något i inläggen i tråden säger mig att TS kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är "viktigt".

Men kan TS anpassa sig en del till mannens åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.

Något i inläggen i tråden säger mig att TS man kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är ?viktigt?.

Men kan TS man anpassa sig en del till TS åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 13:09:25 följande:

Jag vet ingenting om vem kan/inte kan eller vill/inte vill kompromissa, vet bara att man måste göra det. Min poäng är att det viktiga är att man skriver ned allt man kommit överens om så att det finns något att hänvisa till när ena parten inte sköter det man kommit överens om.
  • Anonym (Martin)
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 11:57:50 följande:
    Gubben får skärpa sig men varför tror du att du hela tiden måste hitta på aktiviteter åt barnen? Hur gamla är dom, kan dom inte leka själva ibland? Jag förstår inte varför alla barn idag ska ha fullbokat schema hela tiden, dom lär ju sig aldrig att ta några egna initiativ.

Har du aldrig tagit hand om en 2 och 4-åring? Det krävs inget avancerat, men man kan inte bara sitta i soffan framför fotbolls-VM.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar