• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Studentpappa
    Anonym (Trams) skrev 2018-07-13 11:33:24 följande:

Bara någon ser till att det kommer med så.

Inga problem jag planerar de flesta aktiviteter vi gör som familj, och gör många utan sambon. Jag är till och med något så omanligt som gympafröken eller vad man kallar en manlig ledare i gymnastik.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Trams) skrev 2018-07-13 11:36:08 följande:

Och? Det är ändå så att många kvinnor lever gott liv utan män. Att ekonomin hindrar många kvinnor från att lämna dåliga relationer är knappast ett argument till din fördel.

Nä men det är något som är en realitet för många, sen finns det många män som mår gott av att lämna sin kvinnliga partner också.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Bananböjaren
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 12:34:11 följande:

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

Gubben får skärpa sig men varför tror du att du hela tiden måste hitta på aktiviteter åt barnen? Hur gamla är dom, kan dom inte leka själva ibland? Jag förstår inte varför alla barn idag ska ha fullbokat schema hela tiden, dom lär ju sig aldrig att ta några egna initiativ.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:10:31 följande:

Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.

Att du inte har en lika nära relation till dina barn säger nog mer om dig än andra. Är du sann när du skriver så?? Att mamman inte kan ta sovmorgon på samma sätt som pappan? Dummaste jag hört. En mamma har inte alls per automatik en närmare relation, det blir vad man gör det till. Men om pappan aldrig tar sitt ansvar, ja då klart tyr dig barnen till mamman.
  • MsFry
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 11:25:20 följande:

Fascinerande att du återigen har massa fåniga hemmasnickrade personangrepp som argument. Så var det med den sakliga argumentationen.

Känslan att vara en bra förälder ska inte blandas ihop med att vara en bra förälder.

En bra förälder fokuserar på att skapa förutsättningar och resultat. Den som fokuserar på känslan riskerar att fokusera på just det. I en sådan värld är korv stroganoff bättre mat en varmrökt lax.

Otippat att du skulle missa poängen...
  • MsFry
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 11:25:20 följande:

Fascinerande att du återigen har massa fåniga hemmasnickrade personangrepp som argument. Så var det med den sakliga argumentationen.

Känslan att vara en bra förälder ska inte blandas ihop med att vara en bra förälder.

En bra förälder fokuserar på att skapa förutsättningar och resultat. Den som fokuserar på känslan riskerar att fokusera på just det. I en sådan värld är korv stroganoff bättre mat en varmrökt lax.

Kasta inte sten i glashus, var har jag skrivit att fokus ska ligga på känslan? Fokus ska självklart ligga på resultatet, men för att nå resultat krävs planering, koordinering och genomförande. Ett gott resultat kommer inte av sig själv (som den varmrökta laxen).
  • Anonym (Man på semester)

P.S. De som är bra föräldrar ser även till att hålla ihop sin relation. D.S.

MsFry skrev 2018-07-13 12:10:08 följande:

Fokus ska självklart ligga på resultatet, men för att nå resultat krävs planering, koordinering och genomförande. Ett gott resultat kommer inte av sig själv (som den varmrökta laxen).

Så bra, då är vi överens.
  • Bananböjaren
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-13 10:59:41 följande:

Åkte iväg till ett lekland med vårt barn. En heldag och skrev om det på sociala medier. Fars respons. "Jag trodde du hade semester?" Det är den gamla mannens föråldrade syn på en mans semester. Han, farfar, tog aldrig hand om barn och är inte särskilt intresseard av barnbarn heller. En annan tid en annan värld. Jag är glad att barn idag får tillgång till båda sina föräldrar!

Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 12:26:34 följande:

Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?

Ha ha, ja oerhört patetiskt. Och han lyckades dessutom med konststycket att vanhedra såväl far som farfar i samma inlägg.

Bra exempel på att även män kan fokusera på känslan att vara bra föräldrar. Dessutom med norm som argumentationsteknik.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar