• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-17 20:12:32 följande:
    [quote=78882465][quote-nick]Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-14 14:05:45 följande:[/quote-nick]Vi. Vi är två vuxna i vårt hem.

Ja, inte städar vi diskbänken och köket efter varje måltid i alla fall. Inte heller dukar vi alltid av bordet. Det fungerar ändå på något sätt.

Av oss är det jag som är den som stör sig först på att det är stökigt. Jag är i TS situation. Men jag också vet att jag kan inte lägga energi på att störa mig på detta hela tiden. Om jag sänker mina krav en aning så blir det bättre.

Det enda som i slutänden är viktigt är att ungarna är friska, mätta, har tak över huvudet och är någorlunda hela och rena.

Allt annat är bara detaljer.[/quote

Du har alltså inga barn? Vet du,då tycker jag du bör lämna den här tråden för du kan omöjligen veta hur mycket kladd, grus och smutskläder som bildas typ varje dag. Och jag prata inte om att jag stör mig på en kastrull som står odiskad. Tro mig vi har flera stycken som står. Men man kan inte ha ett bord nerkladdat av smör, ost, sylt, bananskal och cornflex *100 på bordet och sedan servera middag på det. Vi kan inte vänta veckor med att tvätta för barnens kläder är totalt nersvettade och grusade varje dag. Att jag dammsuger en gång i veckan är nästan på gränsen till misär för det är så mycket grus, så mycket flingor, så många pärlor och delar från modelllera som ligger överallt och det gör ju inte saken bättre att svärmor rynkade på näsan idag och konstaterade nu är det väl dags att städa? Och gissa vad, det var inte till mannen hon riktade sig till. Så nu känner jag mig än mer nere..
    Du borde ha sagt till svärmor att hon borde ha uppfostrat sin son till att åtminstone städa efter sig själv, men helst också i alla fall någon gång efter sina barn! Vad sa din man när hon sa så?
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-17 20:12:32 följande:
    Du har alltså inga barn? Vet du,då tycker jag du bör lämna den här tråden för du kan omöjligen veta hur mycket kladd, grus och smutskläder som bildas typ varje dag. Och jag prata inte om att jag stör mig på en kastrull som står odiskad. Tro mig vi har flera stycken som står. Men man kan inte ha ett bord nerkladdat av smör, ost, sylt, bananskal och cornflex *100 på bordet och sedan servera middag på det. Vi kan inte vänta veckor med att tvätta för barnens kläder är totalt nersvettade och grusade varje dag. Att jag dammsuger en gång i veckan är nästan på gränsen till misär för det är så mycket grus, så mycket flingor, så många pärlor och delar från modelllera som ligger överallt och det gör ju inte saken bättre att svärmor rynkade på näsan idag och konstaterade nu är det väl dags att städa? Och gissa vad, det var inte till mannen hon riktade sig till. Så nu känner jag mig än mer nere..
    Jo, jag har barn. Flera stycken. Det är därför jag ser hur galet du resonerar när du säger att diskbänken skall städas efter varje måltid. Vem fan orkar det i längden?

Mannen din har sagt att han ska göra saker men "i sin tid" som du skrev. Han har en annan uppfattning än du om hur bråttom och viktigt saker och ting är.

Så du tar åt dig av vad svärmor säger? Låter jobbigt. Ett svar till henne vore: "Ja, det har du kanske rätt i men du vet ju hur körigt det är med småbarn ..."
  • MsFry
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-20 23:36:52 följande:

Jo, jag har barn. Flera stycken. Det är därför jag ser hur galet du resonerar när du säger att diskbänken skall städas efter varje måltid. Vem fan orkar det i längden?

Mannen din har sagt att han ska göra saker men "i sin tid" som du skrev. Han har en annan uppfattning än du om hur bråttom och viktigt saker och ting är.

Så du tar åt dig av vad svärmor säger? Låter jobbigt. Ett svar till henne vore: "Ja, det har du kanske rätt i men du vet ju hur körigt det är med småbarn ..."

Men nu skrev hon ju inte att diskbänken ska städas efter varje måltid. Däremot så behöver ju matbordet städas av för att det ska gå att använda det vid nästa måltid.

Du resonerar galet om du tror att arbetsbördan och tidsåtgången blir mindre bara för att man skjuter det framför sig. Snarare går det åt mer energi om man gör så eftersom man då även måste jobba runt allt stök vid måltiderna.
  • Anonym (Man på semester)
    MsFry skrev 2018-07-21 08:45:00 följande:

Men nu skrev hon ju inte att diskbänken ska städas efter varje måltid. Däremot så behöver ju matbordet städas av för att det ska gå att använda det vid nästa måltid.

Du resonerar galet om du tror att arbetsbördan och tidsåtgången blir mindre bara för att man skjuter det framför sig. Snarare går det åt mer energi om man gör så eftersom man då även måste jobba runt allt stök vid måltiderna.

Går inte att svara på det generellt. Hamnar kräm, sylt eller annat sockerslisk på bordet blir tidsåtgången längre om du inte torkar av direkt. Om det däremot bara är smulor blir tidsåtgången minst om du låter de ligga.
  • Anonym (Me X)

Jag tror många känner igen sig i den här situationen och visst är det så att många män latar sig. Men det beror också på annan kravbild som sagt. Det är bara att åka till en genomsnittlig ungkarlslya och jämföra med hur det ser ut hemma hos en genomsnittlig singeltjej (kanske har killen städat när en tjej kommer på besök)..

Det första min fru gör när hon kommer hem är att hacka på någonting, t.ex. att skorna inte är undanplockade, eller vad det nu är.

Jag kom på att hon alltid måste hacka på något. Därför händer det att jag försöka arrangera något som hon kan hacka på och som är enkelt att åtgärda, t.ex. skor som är enkelt att flytta. Vill man gardera sig så bör göra något mer, t.ex. låta en handduk ligga på golvet lite längre in i boendet eller liknande som hon gnäller på och som enkelt kan flyttas undan. Minimal arbetsinsats.

Därefter kan hon tänka sig att ta en kopp kaffe i soffan och det är även då jag har möjlighet att softa ett tag.

• Studentpappa
    Anonym (Me X) skrev 2018-07-21 09:06:59 följande:

Jag tror många känner igen sig i den här situationen och visst är det så att många män latar sig. Men det beror också på annan kravbild som sagt. Det är bara att åka till en genomsnittlig ungkarlslya och jämföra med hur det ser ut hemma hos en genomsnittlig singeltjej (kanske har killen städat när en tjej kommer på besök)..

Det första min fru gör när hon kommer hem är att hacka på någonting, t.ex. att skorna inte är undanplockade, eller vad det nu är.

Jag kom på att hon alltid måste hacka på något. Därför händer det att jag försöka arrangera något som hon kan hacka på och som är enkelt att åtgärda, t.ex. skor som är enkelt att flytta. Vill man gardera sig så bör göra något mer, t.ex. låta en handduk ligga på golvet lite längre in i boendet eller liknande som hon gnäller på och som enkelt kan flyttas undan. Minimal arbetsinsats.

Därefter kan hon tänka sig att ta en kopp kaffe i soffan och det är även då jag har möjlighet att softa ett tag.

Det där är inbyggt i tjatgenen tror jag, ett lysande exempel kan man ju ta från i vintras. Som de flesta säkert minns hade vi ju grymt med snö i vintras, min sambo jobbar deltid och kommer ofta hem innan mig. Inte en gång möttes jag av att hon skottat något på gården, på sin höjd sopade hon av entrén.

Det tar 1-2h att skotta hos oss, undrar hur det låtit om en annan hade lämnat den arbetsmängden så frekvent hemma
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Sherlock)
    MsFry skrev 2018-07-21 08:45:00 följande:
    Inlägg 57:

"Jag kan liksom inte se hur torka diskbänk och bord efter måltid ..."

Som både jag och "Man på semester" skriver är det förstås situationsanpassat. OCH, som småbarnsförälder tjänar man nog på att sänka kraven.

TS klagar på att hon är stressad över allt som hon tycker måste göras hela tiden och som hennes man har en annan åsikt om.

Då kan det vara en idé att strunta i att frukost-attiraljerna står framme på bord och diskbänk och istället gå ut och lägga sig i hängmattan en timme.

• MsFry
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-22 10:18:21 följande:

Inlägg 57:

"Jag kan liksom inte se hur torka diskbänk och bord efter måltid ..."

Som både jag och "Man på semester" skriver är det förstås situationsanpassat. OCH, som småbarnsförälder tjänar man nog på att sänka kraven.

TS klagar på att hon är stressad över allt som hon tycker måste göras hela tiden och som hennes man har en annan åsikt om.

Då kan det vara en idé att strunta i att frukost-attiraljerna står framme på bord och diskbänk och istället gå ut och lägga sig i hängmattan en timme.

Med vetskapen om att frukostattiraljerna inte kommer att plockas undan av sig själva utan kommer att stå kvar där, och då behöva plockas undan, till nästa måltid. Och då med frukostflingorna lite mer intorkade i skålarna och lite svårare att få bort. Eftersom mannen inte kommer att ta hand om det.
  • Studentpappa

Alltså detta tjafs om att plocka undan efter frukosten, är det verkligen så jobbigt?

Vi vaknade strax efter sju imorse, kollade på tv i sängen en stund sedan åt vi frukost kanske halv nio. Ungarna lämnade i vanlig ordning allt när de var klara och gick och lekte. Medans de kollade på sommarlov ordnade jag lite i köket och diverse:

plockade av bordet och torkade det
    plockade ur/i diskmaskin
    plockade av disken på diskbänken och diskade det som inte går i maskin.
    startade en tvättmaskin efter att ha letat tvätt i huset
    sopade golvet under matbordet
    plockade undan skor i hallen

Det här är väl inte så jävla slitsamt eller är det jag som är en ubermensch och orkar jobba 45min på en helg?..

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • MsFry
    Studentpappa skrev 2018-07-22 10:50:26 följande:

Alltså detta tjafs om att plocka undan efter frukosten, är det verkligen så jobbigt?

Vi vaknade strax efter sju imorse, kollade på tv i sängen en stund sedan åt vi frukost kanske halv nio. Ungarna lämnade i vanlig ordning allt när de var klara och gick och lekte. Medans de kollade på sommarlov ordnade jag lite i köket och diverse:

plockade av bordet och torkade det

plockade ur/i diskmaskin

plockade av disken på diskbänken och diskade det som inte går i maskin.

startade en tvättmaskin efter att ha letat tvätt i huset

sopade golvet under matbordet

plockade undan skor i hallen

Det här är väl inte så jävla slitsamt eller är det jag som är en ubermensch och orkar jobba 45min på en helg?..

Sen tillkommer lunch, mellanmål och middag. Samt ge barnen uppmärksamhet i form av lek, blöjbyten, trösta om de gör illa sig, läggning vid middagsvila och inför natten osv. Då är det snarare 12 timmar än 45 minuter.

Men visst är det märkligt att vissa män inte ens kan ta de där första 45 minutrarna utan att behöva påtala att de minsann skottat snö en gång om dagen tre månader om året.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar