• nihka

SD varför är du för / emot?

Padirac skrev 2018-08-02 19:55:24 följande:
    SD har en tung mantel att bära upp i demokratins namn

Eller så är det bara gnälliga för att ingen vill leka med dem
    I en demokrati har man rätt att uttrycka sina åsikter. Vad SD med allt för många sympatisörer inte tycks fatta är att det inte omfattar att tvinga andra till att tycka likadant och tvinga dem till att samarbeta med dem.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    SD har en tung mantel att bära upp i demokratins namn

I en demokrati har man rätt att uttrycka sina åsikter. Vad SD med allt för många sympatisörer inte tycks fatta är att det inte omfattar att tvinga andra till att tycka likadant och tvinga dem att samarbeta med dem.
  • nihka
    Eller hur! Gnäll och klägg är bland det värsta jag vet.
  • nihka
    nihka skrev 2018-08-03 14:24:38 följande:
    Eller hur! Gnäll och klägg är bland det värsta jag vet.
    Särskilt klägg.
  • nihka
    nihka skrev 2018-08-03 16:00:46 följande:
    Särskilt klägg.
    nihka skrev 2018-08-03 16:00:46 följande:
    Särskilt klägg.
    Kläggban 
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-03 17:49:11 följande:
    Nu är ju inte SDa väljarunderlag hela folket - det är runt 80% av väljarunderlaget som inte håller med om SDs svarta beskrivning.

Det är också makabert att påstå att SD ska ta över alla väljare och landet för att resten av partierna och väljarna inte delar SDs svarta människosyn.

Hur menar du att SDs politik, propaganda och rasism ska bemötas om man inte vill att de ska ha inflytande över politiken och om man inte delar deras svarta värld och svartvita beskrivningar?
    Precis. SD är INTE svenska folket utan en minoritet av svenska folket.
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-03 23:24:05 följande:
    Med tanke på att du vägrar förstå vad svensk kultur är så är det nog inte lönt att fortsätta diskussionen.
    Du tänker på exempelvis den svenska julen där vi hedrar en man från mellanöstern, klär upp oss som ett helgon från Holland och släpar in ett träd enligt gammal tysk tradition?
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-03 23:44:26 följande:
    Anser du att länder runtom i världen inte har sina egna värderingar? Dvs att det finns kulturella värderingar i Indien, Brasilien, USA osv.
    Jag har en vän från Brasilien och vi kommer väldigt bra överens då vi tänker lika - delar samma värderingar. Däremot är det ofta en milsvid skillnad när jag diskuterar med exempelvis SDare.
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-04 00:06:59 följande:
    Nej, inte alls. Sluta dra uttjatade klyschor du läst i en kolumns i Aftonbladet. Jag har redan beskrivit vad jag menar.
    nihka skrev 2018-08-03 23:55:42 följande:
    Jag har en vän från Brasilien och vi kommer väldigt bra överens då vi tänker lika - delar samma värderingar. Däremot är det ofta en milsvid skillnad när jag diskuterar med exempelvis SDare.
    Naturligtvis kan man komma överens med individer, men Brasilien ser totalt annorlunda ut än Sverige. Det beror inte bara på de geografiska skillnaderna, utan på att folket i ett land formar både landet och dess kultur. Hade brasilianare varit så lika svenskar hade våra länder varit mycket mer lika än de är. Det är till exempel därför Sverige och Norge och Danmark är relativt lika, för vi delar mycket grundläggande kultur, även om det finns skillnader. Medans länder i andra delar av världen är totalt annorlunda, på grund av en annan kultur.
    Jag har redan gett exempel på svensk kultur och det om gör att vi skiljer oss så mycket från bland annat södra Europa. Det hade du vetat om du läst ordentligt, vilket du uppenbarligen inte har gjort. Eftersom det finns tusentals små exempel som tillsammans bildar kulturen är det svårt att plocka enskilda exempel. De flesta som har sunt förnuft (något ni här uppenbart saknar) vet vad man pratar om när man säger svensk kultur.

Man vet eftersom man direkt märker skillnad när man åker till andra länder. Men sedan finns det nissar som ska ha allt på papper för att de tydligen saknar iakttagelseförmåga.
    Jaha. Du tänker INTE på den svenska julen när du tänker på svensk kultur. Vill SD att vi slutar med den eftersom den inte är så mycket svensk kultur att man inte ens behöver tänka på den när man tar upp svensk kultur? Kanske ska den förbjudas för att den är så utländsk? Vi kanske skulle ha Åkesson, Kalrlsson och Söder i krubban isf tre visa utlänningar?

Läser du Aftonbladet mycket då du utger dig för någon som vet vad som står där? Det var min egen tanke och formulering och inte så avancerad då den fungerar på i stort sett alla våra högtider, som Lucia. Man behöver bara ha rudimentär slutledningsförmåga för att se att det mesta är en mix.

Vi? På vilket sätt anser du att du och jag delar samma värderingar? Jag tycker jag hade mycket mer gemensamt med de människor jag bodde hos i Brasilien än med dig.

• nihka
    Ture888 skrev 2018-08-03 22:28:53 följande:
    Vad baserar du det på? För om du reser runt till olika länder så blir kulturskillnaderna snabbt tydliga. Till exempel i Sydeuropa är det mycket vanligare att man går fram till främlingar och börjar prata, i Spanien äter man middag väldigt sent och i Japan är man otroligt noga med renlighet och artighet.

Men det är väl detta som media lyckats med, att få många svenskar att bli identitetslösa superindividualister där alla drar åt olika håll så det skapas splittringar i samhället. Jag tycker det är sorgligt.
    Jag känner mig väldigt svensk, men du vill alltså att jag ska bli mer lik dig medan jag tycker det är OK att vi tänker olika.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?