• nihka

SD varför är du för / emot?

Padirac skrev 2018-08-08 20:02:15 följande:
    I andra länder görs det 2 timmar långa filmer om meningsmotståndare där filmen är en historieförfalskning och  propagandan är Goebbelsk enligt experter inom historia och politiskhistoria . Nej just det  - det var inte ett annat land. Det var ju i vårat Sverige detta görsDöd

När argument inte räcker så ljuger vi Svenska folket rakt upp i ansiktetKräks

SDs politik handlar i grunden inte om migration, den handlar om rasism - att alla utom de nationellt erkända minoriteterna ska få leva sina liv som de vill med egna traditioner, vanor och till och med sätt att röra sig eller hur man tänker

www.aftonbladet.se/ledare/a/Kv7gk7/vem-ska-tysta-sdare-nar-zlatan-slutat

"Jimmie Åkesson vill inte beskriva Zlatan Ibrahimovic som svensk. "Alla människor som bor i Sverige är inte per automatik svenska", har han hävdat när frågan ställts. Sverigedemokraternas Mattias Karlsson, numera gruppledare i riksdagen, har i sin tur sagt att han inte ser Zlatans kroppsspråk som svenskt."

Eller om man tänker på olivträd eller björkar

www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-vagrade-beskriva-zlatan-som-svensk

"Sedan fortsatte diskussionen om ?svenskhet? och Jimmie Åkesson exemplifierade genom att  citera författaren Theodor Kallifatides. Enligt Åkesson ska Kallifatides ha sagt att det tog honom 15-20 år innan han började associera ordet träd med en björk istället för ett olivträd.

? Alltså: Den typen av associationer skapar din identitet. Hur du förstår det svenska sociala kodsystemet, formar såklart din identitet, "

SDs politik handlar uteslutande om att skapa ett samhälle där alla har det SD tycker är svenska tankar, vanor , traditioner och sätt att röra sig

www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-aeven-svenskar-behoever-assimileras-4727

"??Också många svenskar skulle behöva utsättas för assimileringspolitik, framhåller han."
    Tack för denna sakliga sammanställning av bara några av de punkter som utmärker SDs sunkiga politik och retorik.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-09 18:19:59 följande:
    Det där uttalandet luktar 'dolkstötslegend' lång vägDöd

Det är ett onyanserat påstående utan fakta och källa
    Inte ens inläggskrivarens eget inlägg utan helt och hållet kopierat från twitter.
  • nihka
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-09 18:25:17 följande:
    Sammanställningen saknar "elefanten i rummet", dvs anledningen till att så många kommer att rösta på SD: Sverige har tagit emot fler flyktingar än vi kan hantera på ett bra sätt. Många väljare vill därför ha en restriktiv migrationspolitik.

Övriga partier har tydligt visat att det är viktigare för dem att stänga ute SD än att driva sin egen politik, och det är dessutom bara Moderaterna som börjat mumla om "restriktiv migrationspolitik".
    Vi har en restriktiv migrationspolitik och Europas strängaste regler för anhöriginvandring.

SDs retorik handlar om att försöka skrämma uppp folk. Tal om kaos, kollaps och så skulle SD vara enda räddningen. SD fungerar ju inte ens som parti. De har ingen pli på sina förtroendevalda och när det gäller sympatisörerna är det än värre.

Det är SDs eget fel att inga andra partier vill samarbeta med dem och deras syn att alla måste samarbeta med dem är patetisk. Det finns inget annat parti som kräver att andra måste samarbeta med dem när de inte vill. Inget.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-09 22:16:19 följande:

Varför är det så svårt att ens enas om en relativt enkel slutsats.

Påståendet var att : Vi har en restriktiv migrationspolitik och Europas strängaste regler för anhöriginvandring.

När vi ligger topp 3 i Europa är vi inte i närheten av att ha den mest restriktiva politiken i Europa, även om Svenska politiker vill ge det intrycket.

Vi driver snarare en av europas mest frikostiga politik för invandring är ett bättre uttryck.

Jag citerar från din källa: 

"Efter det kraftigt ökande antalet asylsökningar under 2015 har många europeiska länder, och även Sverige, stammat åt sin flyktingpolitik.

Under 2017 beviljades totalt omkring 135 000 uppehållstillstånd. 41 procent av dem avsåg flyktinginvandrare och personer med flyktingliknande skäl, samt deras anhöriga. Resten utgjordes av invandring från EES-länderna, arbetskraftsinvandring, gäststudenter, övriga anhöriga etc."

41% av 135 000 är 55 350 personer och nu är det 2018

När det gäller anhöriginvandring "Sveriges nya anhörigregler strängast i EU":

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-nya-anhorigregler-strangast-i-eu

Och så ser det fortfarande ut nu:

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Familjeaterforening.html 
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-10 19:19:50 följande:

Hade varit intressant att se vilka övriga är, tror MED har en stor del där och är större än FI.

MED och AFS kanske har knappt 2% mellan sig. I förra valet fick "Övriga", inte medräknat F!, knappt 1%.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-10 23:20:36 följande:

Problemet när man skriver att Sverige har Eu miniminivå på flyktinginvandring och strängaste regler etc så antar jag och väldigt många fler att man då tar in minst flyktingar. Och jo Sverige har stramat åt sina regler till eu:s minimi nivå, men ändå ligger vi i topp i antal, dvs i verkligheten. Vi är inte ens i närheten av att ha europas striktaste flyktingpolitik utan vi har fortfarande Europas mest liberala flykting politik.

Ungefär som man skulle införa en prisgaranti, men när kunderna vill ha mellanskillnaden utbetald inte bry sig om att betala. Har man prisgaranti då?

Detta är som vanligt utspel från politiker som vill påskina att de varit handlingkraftiga och plocka SD väljare men som vis närmare granskning inte alla stämmer överrens med uttalanden.

Om du pratar om vad jag har skrivit så har jag aldrig påsått något annat än att: "Vi har en restriktiv migrationspolitik och Europas strängaste regler för anhöriginvandring".

Sverige har inte Europas mest liberala flyktingpolitik. Vi kanske har haft jämte Tyskland, men så ser det inte ut längre. Dessutom ligger det förslag på att de nya tillfälliga mer strikta reglerna ska permanentas.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-11 00:00:42 följande:

Jag tycker inte att man har en restriktiv flyktingpolitik när man ligger topp 3 i Europa 2017 utan tvärtom, och det är nog fler än bara SD anhängare som tycker så.

ALLA har en mer restriktiv flyktingpolitik nu.

Efter Sverige kommer Luxemburg på fjärde plats men det innebär inte att Luxenburg svämmar över av flyktingar för det.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-11 05:01:52 följande:

Problemet är att resultatet av ?den mest restriktiva politiken? inte återspeglar verkligheten. Där ligger vi fortfarande på ?pallplats? i antal per capita i Eu.

Det är inte orden som är dåliga det är att den inte stämmer överens med utfallet. När man uttalar att man har europas mest restriktiva regler så ses det som att glida på sanningen, i bästa fall,när vi ligger topp 3.

kvartal.se/artiklar/gast-i-fredagsintervjun-8-6-joakim-ruist/

En intervju som de flesta bör lyssna på.

Rusit är migrationsforskare/ nationalekonom och känd från den smått legendariska intervjun i Svt. Han är förespråkare för invandring men har inte fluff bakom sig utan hårda siffror.

Två saker i intervjun är ngt som jag tror han missbedömmer. Detta är han åsikter och tankar och inte ngt han forskat på, så subjektivt från hans sida.

-Han inte tror brott och straff har ngn inverkan på opinonen. Här tror jag han har väldigt fel.

-Flyktingar från muslimska länder är diskriminerade eftersom de klarar sig sämre i sysselsättnings statistiken. Kan mycket väl vara så till viss del men eftersom Europeiska muslimer klarar sig bättre så kan det mycket väl vara viljan att anpassa sig till svenska värderingar är svårare för utomeuropeiska.

-Osäkerheten av hur många som kommer hit om vi öppnar på dörren, det stämmer nog till stor del men även om vem som kommer hit är osäkerheten stor när ID handlingsr inte krävs mm.

Först och främst kan man komma överens om verkligheten och efter det kan man diskutera lösningar. Ruist står långt i från SD i flyktingfrågan men nog skriver jag under på 100% av hans forskning och till 90% på hans åsikter.

Tänk så här. Säg att person nr 1 har fem procent av sin årslön på banken person nr 2 har tre procent på banken och person nr 3 två procent på banken. Då ligger person nr 3 på "pallplats" men har fortfarande inte mycket pengar på banken då hen bara tjänar 18 000 i månaden brutto.

Tidigare hade alla mycket mer pengar och stora möjligheter att låna. Att påstå att person nr 3 har en bra ekonomi för att den ligger på tredje plats med 4320 kronor på banken och små möjligheter att låna blir missvisande och att påstå att den har mindre pengar än tidigare och små tillgångar är en rättvisande beskrivning.

Förutom att vi beviljar färre och har mycket strängare krav på anhöriginvandring så söker betydligt färre, delvis pga av de hårdare reglerna. Här är en graf över antalet asylsökande för 2014-18.

• nihka
    Ture888 skrev 2018-08-12 07:29:03 följande:

Jag ser fram emot dagen då det blir olagligt att i okynne kalla folk för rasister, precis som det är olagligt att kolla folk för negrer.

Rasister lär ju kallas rasister så länge det är olagligt att uttrycka och utöva sin rasism.
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-12 08:04:46 följande:
    ALLA partier har rasistiska rötter, utom MP och KD.
    Jojo, men det är bara SD som är rasistiska i nutid. Den sk Nolltollerensen mot rasism har ju hjälpt föga.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?