• Anonym (P)

SD varför är du för / emot?

Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

• Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Padirac

www.aftonbladet.se/debatt/a/4dV3Ko/sds-partiprogram-rasistiskt-i-klartext

"DEBATT. I Sverigedemokraternas partiprogram står följande beklämmande nonsens att läsa under rubriken "Sverigedemokraterna och människan" (Kapitel 2, sidan 8):

"...Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen..."

För alla som anser sig vara demokrater, och för oss tillika moderater, är denna programtext skrämmande läsning i sig, men också osaklig om vi ser till var den vetenskapliga genetiska forskningen befinner sig i dag.

Utläggningen i SD:s program om en mänsklig essens som är direktkopplad till våra gener saknar allt vetenskapligt stöd. Det är ett skamligt, fördomsfullt och lögnaktigt sätt att försöka dela in mänskligheten i vi och dom utifrån påstådda biologiska skillnader och hänvisa till en politisk ideologi.

All forskning tyder på det motsatta till vad SD hävdar i sitt program. Vi kan bara gå till vår svenske genetikforskare Ulf Pettersson vid Uppsala Universitet som lyfter fram att människosläktet är genetiskt extremt homogent trots alla skillnader i utseende (DN Debatt 11/4-09)."

"Det finns däremot ingen politisk mognad att vid en jämförelse med människor från andra länder och kulturer grunda den på icke-existerande essenser och rasistiska fördomar.

Så länge SD har kvar sina påhittade rasskillnader i sitt program är det inte som vilket parti som helst.

Finn Bengtsson

Rolf K Nilsson"

www.interasistmen.se/granskning/granskning-av-sverigedemokraternas-principprogram-del-1/

"

”Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ’folk’ i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell indentitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati.”

Det märkliga i det här stycket är att det egentligen bara är ett parti i riksdagen som ifrågasätter vilka som ska räknas till folket – nämligen Sverigedemokraterna. Andra partier ser svenska medborgare som del av ”folket”, medan Sverigedemokraterna snurrar in sig på en egenhändigt konstruerad svenskhet och om en ”nedärvd essens” (vi återkommer till detta senare i granskningen)."

"

Som ni ser anser Sverigedemokraterna att varje människa har en ”nedärvd mänsklig essens”. De kan inte precisera vad det handlar om, men den finns där. De försöker dock att förklara.

”För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör.”

Med det här menar de dock inte att fotbollsintresserade känner gemenskap med andra fotbollsintresserade. Nej, inte sådan gemenskap.

”Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle.”

Ja, gemenskap handlar om nationalitet, språk, kultur och religion. Sverigedemokraterna tycks mena att en ateist inte kan känna gemenskap med en kristen och en muslim kan aldrig känna gemenskap med en jude.

Detta avslutar de med:

”Vi kan också konstatera att historiska försök med att bygga starka kollektiv som är större än nationen ofta har misslyckats, ibland med katastrofala följder som i till exempel före detta Jugoslavien, och att sådana försök därför bör undvikas då de är förenade med stora risker.”

För Sverigedemokraterna var kriget i forna Jugoslavien en produkt av mångkulturen, inte en aggressiv nationalism – som vissa andra kanske skulle påstå. Och då får vi anta att anledningen till folkmordet i Srebrenica också berodde på mångkulturen, och att Rakto Mladic enbart agerade efter sin ”undertryckta nedärvda essens”.

"

• Anonym (Folket.)

Kulturrasism...tror precis det är sådana här uttryck som ökar att normala medelklassare går till SD.

Att fjällen är till stora delar oförstörda är för det en väldigt oförlåtande natur, mager jordmån etc inte för att samerna ?brukat jorden?. Att fjällen är ett kultrlandskap och jag förnekar detta så är jag rasist, ja trösklarna är inte höga direkt! Förstår du inte själv hur löjligt och att ett sådant uttalande inte har fäste hos typ 90% av befolkningen?

Sen tror jag inte SD menar att man ska få in samerna som Svenskar utan snarare förhindra att de som kommer hit lever enligt sina gamla traditioner. Nu är jag nog rasist igen eftersom jag inte tycker det är svenskt att fasta 1 månad, anse att religonen står över lagen etc. och att hederskultur är verkligen inget att anse som fint etc.

Förstår verkligen inte du inkl flera andra att kleta rasism på allt som inte passar in i sina egna ramar skapar motreaktioner?

Jag är inte rasist men kan tänka mig du anser det nu.

Jag brukar ofta värdera beslut efter hur jag själv hade gjort om det va min egna familj. Hade jag låtit en våldtäktsman bo kvar i mitt hus även om han hotades av avrättning i sitt hemland, nej det hade han inte, han hade fått åka hem igen då det är frivilligt att våldta eller begå brott. Och tror många som röstar sd tänker likadant och anser politiken idag inte är rationell och slänger runt diverse ord ex kulturrasism.

• Padirac
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-04 19:07:37 följande:
    Kulturrasism...tror precis det är sådana här uttryck som ökar att normala medelklassare går till SD.

Att fjällen är till stora delar oförstörda är för det en väldigt oförlåtande natur, mager jordmån etc inte för att samerna brukat jorden. Att fjällen är ett kultrlandskap och jag förnekar detta så är jag rasist, ja trösklarna är inte höga direkt! Förstår du inte själv hur löjligt och att ett sådant uttalande inte har fäste hos typ 90% av befolkningen?

Sen tror jag inte SD menar att man ska få in samerna som Svenskar utan snarare förhindra att de som kommer hit lever enligt sina gamla traditioner. Nu är jag nog rasist igen eftersom jag inte tycker det är svenskt att fasta 1 månad, anse att religonen står över lagen etc. och att hederskultur är verkligen inget att anse som fint etc.

Förstår verkligen inte du inkl flera andra att kleta rasism på allt som inte passar in i sina egna ramar skapar motreaktioner?

Jag är inte rasist men kan tänka mig du anser det nu.

Jag brukar ofta värdera beslut efter hur jag själv hade gjort om det va min egna familj. Hade jag låtit en våldtäktsman bo kvar i mitt hus även om han hotades av avrättning i sitt hemland, nej det hade han inte, han hade fått åka hem igen då det är frivilligt att våldta eller begå brott. Och tror många som röstar sd tänker likadant och anser politiken idag inte är rationell och slänger runt diverse ord ex kulturrasism.
    Vilka som röstar eller inte röstar på SD gör det inte mindre sant att SD är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter.

SD är vad de är oavsett vilka och hur många som röstar på dem.

Sanningen om Sd är inte ett kletande - däremot är SDs propagandafilm ett kletande av nazism på S - det är en milsvidd skillnad mellan SD och det S var på 20 och 30-talet, till SDs och anhängarnas förtret är det så att SD är det parti med nazistiska grundare och ett nazistisk principprogram.

• Padirac
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-04 19:07:37 följande:

Att fjällen är till stora delar oförstörda är för det en väldigt oförlåtande natur, mager jordmån etc inte för att samerna brukat jorden. Att fjällen är ett kultrlandskap och jag förnekar detta så är jag rasist, ja trösklarna är inte höga direkt! Förstår du inte själv hur löjligt och att ett sådant uttalande inte har fäste hos typ 90% av befolkningen?

...
    Om du tror att kulturrasism går ut på att förneka att fjällen är ett kulturlandskap så har du inte förstått vad rasism och kulturrasism är över huvud taget.
  • Anonym (xyz)
    Padirac skrev 2018-08-04 18:19:44 följande:
    Vi får se om S och M efter valet gör en överenskommelse som gör att SD förlorar sin position, att det blir en ickefråga och att det går att ägna sig åt saker som påverkar framtiden, skola, vård, säkerhet.
    Du menar att S och M ska meddela detta efter valet? Inte konstigt att de har det tufft i opinionsundersökningarna.
    Som väljare vill jag veta vilken politik ett parti tänker föra innan jag röstar.
    Jag vill även i förväg veta om de är beredda att kompromissa bort sin egen politik för att stänga ute SD.
  • Padirac

Karlsson är osvenskom man ska tro på world value survey där svenskar är sekulära, fria individer med öppenhet och tolerans.

motargument.se/tag/principprogram/

"Sverigedemokraternas chefsideolog Mattias Karlsson säger att ”illojala svenskar” inte kommer att straffas om SD kommer till makten. Detta stämmer inte med SD:s tankar om assimilering för ”osvenska” svenskar och inte heller med vad som står i SD:s principprogram.

Thomas Alm, ateist och antirasist, ställer i ett debattinlägg i Dagens Nyheter frågan om vad som händer med ”illojala” svenskar om SD får makten. Frågan ställs mot bakgrund av det som står i SD:s principprogram (sid. 15):

Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.
    Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.
    På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

"Men vad betyder det då att ”den svensk som överger sitt språk, sin kultur, sin identitet och sin lojalitet kan upphöra att vara svensk”? För mig är det Karlsson uttrycker i sin replik i DN en spektakulär uppvisning i otydlighet och inkonsekvens. SD pratar gärna, utöver ”osvenska” invandrare eller andra- och tredjegenerationsinvandrare, om ”svenskfientliga” svenskar. SD har uttryckt att även ”svenskfientliga” svenskar som uttrycker en annan syn (läs ”osvensk”) på kultur och värderingar än SD:s kan behöva assimileras. Är det inte ett straff om något?

Och vilka fler beteenden, åsikter och gärningar kan tänkas medföra att du enligt SD inte betraktas som svensk? Att du är eller blir nazist, kommunist? Upphörde KGB-spionen Stig Bergling att vara svensk, när han avslöjade omfattande försvarshemligheter till dåvarande Sovjetunionen?

Mot bakgrund av pratet om assimilering för ”osvenska” svenskar och det som de facto står i principprogrammet kring svenskhet är Karlsson inte trovärdig i sin replik i DN."

• Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-04 19:22:25 följande:
    Du menar att S och M ska meddela detta efter valet? Inte konstigt att de har det tufft i opinionsundersökningarna.
    Som väljare vill jag veta vilken politik ett parti tänker föra innan jag röstar.
    Jag vill även i förväg veta om de är beredda att kompromissa bort sin egen politik för att stänga ute SD.
    jag vet inte om de kommer att göra det - men jag vet att M vill ha en deal med S om detta, men de fick inget innan sommaren. den tillfälliga lagen gäller tills vidare och avd som hönder sen vet vi inte just nu.

Inför slutspurten lär alla partier lägga krut på sitt eget budskap och se var de landar. ja, inte SD då, de lägger krut på 'dokumentärer' som bygger på alternativ faktaTomte
  • Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-04 19:22:25 följande:
    Jag tror all partier utom SD är beredda att kompromissa om sin politik för att få igenom något. Ge och ta.

SD kan inte det - de har bara en fråga. Den politiska oerfarenheten har inte hjälpt dem
  • Anonym (Folket.)

SD är väl ändå väldigt villiga att komprimissa i alla frågor just utom invandringen där de vill ha mer restriktiva regler.

Kulturrasism är väl i princip förutfattade meningar, jag tror många från vänster är rasist mot sd:are ;)

SD som parti är vilka som röstar på dom idag, inte va de va i början på 90-talet, och det är nog där du och många andra går vilse och vägrar inse, att det är så de som röstar på SD tänker.

S är inte nazister, men dock tycks det ok att censurera sd film, ok när det görs åt rätt håll i demokratins namn. Jag röstade M innan men de har missbrukat min röst så nu är det dags att några andra får chansen.

Sen att man lusläser ett principprogram och tolkar saker som nazistiska ja det är nog inte så mkt att göra åt det, stora massan gör nog inte heller det och om de gör det så läser man nog det med mer neutrala ögon än dig.

• Anonym (SD)

Varför ska min gammelmormor betalå flera hundra för ett tandvårdsbesök medan kvinnan innan som var invandrare betala 50 kr. Varför ska en som kommer hit få mer pengar i plånboken än min pappa som är 73 år gammal ? Varför ska vi hjälpa alla andra innan vi hjälper våra egna ? Jag vill gärna hjälpa alla men vi kan ju inte det. Det ska väl ändå vara värdigt att komma till ett nytt land! Å det eviga jävla tjafset om rasister hit och dit. jag har många vänner som inte är svenska så det är så löjligt snack att man röstar på SD och då är man rasist.

Svar på tråden SD varför är du för / emot?