• Anonym (..)

Kan soc kräva detta av mig?

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

• Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 10:02:13 följande:

Ja absolut. Givetvis är det hennes val. Har inte sagt nåt om det, utan bara att det kan vara en nackdel att ta ut dagar tidigare utifrån hur försörjningsstöd är uppbyggt. För hennes skull såklart. Sen om hon kan klara sig på fp så fine, då kan hon ju välja det. Tänker bara att som föräldraledig finns ju inga krav och ts verkar vara orolig över vilka krav som kommer att ställas på henne. Hon kanske tycker det är påfrestande ändå men hon kommer princip få pengar i ett år och har även möjlighet att söka extra pengar till spädbarnsutrustning etc.

What? Kan man välja om man vill ta ut fp eller gå på försörjningsstöd?? Jag trodde soc alltid krävde att man skulle göra vad man kan själv innan man får försörjningsstöd, inklusive söka de ersättningar och bidrag man har rätt till tex fp 7 dagar i veckan om man har dagar kvar.
  • Anonym (Soc.sekr)
    Anonym (?) skrev 2018-07-18 18:45:49 följande:

What? Kan man välja om man vill ta ut fp eller gå på försörjningsstöd?? Jag trodde soc alltid krävde att man skulle göra vad man kan själv innan man får försörjningsstöd, inklusive söka de ersättningar och bidrag man har rätt till tex fp 7 dagar i veckan om man har dagar kvar.

Välja att ta ut FP om hon skulle klara sig på det och därmed slippa soc. Det stämmer annars det du skriver.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 19:53:47 följande:

Välja att ta ut FP om hon skulle klara sig på det och därmed slippa soc. Det stämmer annars det du skriver.

Menar du verkligen att man kan _välja_ att strunta i att ta ut sin fp och gå på försörjningsstöd i stället?
  • Anonym (Soc.sekr)
    Anonym (?) skrev 2018-07-18 20:13:20 följande:

Menar du verkligen att man kan _välja_ att strunta i att ta ut sin fp och gå på försörjningsstöd i stället?

Nej det har jag inte skrivit.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 20:46:40 följande:

Nej det har jag inte skrivit.

Ok, exakt vad menar du då när du skriver att hon kan välja att ta ut fp?
  • Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 19:53:47 följande:

Nej, hon kan inte välja att ta ut fp istället för att få ekonomiskt bistånd. Däremot kan hon välja att inte ta ut fp första året men då krävs det att man har sin försörjning ordnad på annat sätt, ex genom sparpengar. Man får inte ekonomiskt bistånd om man aktivt väljer att inte ta ut fp första året och därmed stå utan försörjning.
  • Anonym (Soc.sekr)
    Anonym (?) skrev 2018-07-18 21:00:14 följande:

Ok, exakt vad menar du då när du skriver att hon kan välja att ta ut fp?

Tiina87 skrev 2018-07-18 22:40:48 följande:

Nej, hon kan inte välja att ta ut fp istället för att få ekonomiskt bistånd. Däremot kan hon välja att inte ta ut fp första året men då krävs det att man har sin försörjning ordnad på annat sätt, ex genom sparpengar. Man får inte ekonomiskt bistånd om man aktivt väljer att inte ta ut fp första året och därmed stå utan försörjning.

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.
  • Anonym (.)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:
     Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.
    Ja, klarar man sig på bara fp+barnbidrag+ev bostadsbidrag så behöver man ju inte soc just då.
  • Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.

Hur menar du att hon annars ska göra under föräldraledigheten?
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:08:52 följande:
    Kommer inte ha tid. Barnet kommer ta upp all min tid , det finns ju en anledning till varför nyblivna mammor är mammalediga.
    Men det är en stor skillnad mellan att jobba heltid och att gå på något möte då och då, som kanske tar 20-60 minuter.

Vissa aktiviteter som föräldrar har, kan man faktiskt ta med sitt spädbarn på, om man inte har barnvakt eller barnet är gammalt nog för dagis.
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?