Anonym (Funderar) skrev 2018-09-19 20:10:31 följande:
Håller med "snart skild", både om att det var ett urbota dumt råd av läkaren (ångesten ökar ju när alkoholen går ur kroppen) samt om rekommendationen om KBT. Sök någon form av terapi/psykologhjälp. Du har rätt i att du måste tillåta dig att bryta ihop, men låter sorgligt att ingen fångar dig. Din nya vän? Dina föräldrar? Vänner?
Jag fick en fördjupad insikt om hur det kan upplevas genom dina ord, att när fasaden rämnar så rämnar allt... tror jag förstår, att när det man liksom lutat sig mot en lång tid av ens liv försvinner, så blir man plötsligt väldigt sårbar. Man kan säkert drabbas av en slags identitetskris. Vem är jag nu?
Jag tänkte vända mig till kyrkan för att få samtalsstöd. Tyvärr finns det ingen möjlighet med psykolog för jag har upplevelser med psykologer som gör att det bara inte går. Mina föräldrar är fina människor, men har fullt upp med en del andra problem med egna föräldrar och hälsan, så de får inte veta hur jag känner. Särskilt mamma skulle oroa sig så mycket. Jag har lyft på locket lite med mannen jag träffar, men jag vill inte vara en deppig och krävande person utan den jag normalt är; stark, glad, pigg och fylld av energi och omtanke. Jag har vänner i mitt liv, men jag har förlorat mina två närmsta; den ena genom döden och den andra genom ett svek jag inte kunnat förlåta. Energi fyller jag på på jobbet och med mina kollegor just nu.
Jag är i en ganska stor identitetskris. Jag har varit en vårdare och relationsbärare under så lång tid och jag har lagt all min kraft på att parera en annan människa. Nu finns den rollen inte kvar att spela och vilken roll är då min? Jag finns bara när jag är aktiv. Är jag stilla så är jag tom. Så fort jag inte är på jobbet, med andra, på gymmet, på Ica, städar eller är produktiv på något sätt kan jag plötsligt inte längre veta om jag vill dö eller om jag vill leva, men så tänker jag på barnen och känner min plikt, men annars kunde det kvitta. Jag tror att jag till slut har accepterat att lycka inte är ett tillstånd utan en känsla som åtminstone för mig bara ges i små portioner.