• ForJune

Insemination i Danmark i Augusti 2018

Hej allihopa med samma livsöde som mig!

Jag startar nu denna tråd då jag (och min pojkvän) ska genomföra vår första insemination i Augusti 2018. 

Är vi fler som ska göra det? 

Hur förväntansfull ska jag vara på att det kommer gå på första försöket?

Jag har samtidigt startat en blogg om min resa i att bli gravid på detta sätt. 
    Där kommer jag dela med mig av hur vi har gått till väga, vilka resultat vi får samt  och kanske främst: hur det känns att genomföra en insemination i Danmark. 
    Finns det någon som är intresserad av att läsa den?

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-26 17:16:21 följande:

Jag förstår dig. Längtar jättemycket med.

Jag hade valt Vitanova först men kom i kontakt med en tjej här på FL som tipsade om Triangeln istället och hade bra erfarenheter (hon är gravid också). Väntar på att läkaren därifrån ska komma tillbaka från sin semester på måndag så vi kan sätta igång. Prover de kräver är de vanliga hiv/hepatit/klamydia därefter AMH, prolaktin, LH, TSH, Östrogen osv. Även svar från cellundersökningar... Tror det är det.

Allt går att ordna via werlabs (online).

Fertilitetsprover har jag beställt via werlabs. Väntar nu vara på cykeldag 2-3. Jag har prolaktinom sen tidigare och provtagningen (för prolaktin) i tisdags fick jag lägga till progesteron (var cd 21) och smittscreening. Funderar på att låta kliniken ta smear och klamydia. Lutar åt storkkliniken, fått ett bra intryck via deras hemsida och andra som varit där.

Börjar ni med letrozol nästa menscykel? Första kuren?
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-07-27 13:02:53 följande:

Fertilitetsprover har jag beställt via werlabs. Väntar nu vara på cykeldag 2-3. Jag har prolaktinom sen tidigare och provtagningen (för prolaktin) i tisdags fick jag lägga till progesteron (var cd 21) och smittscreening. Funderar på att låta kliniken ta smear och klamydia. Lutar åt storkkliniken, fått ett bra intryck via deras hemsida och andra som varit där.

Börjar ni med letrozol nästa menscykel? Första kuren?

Det är första försöket ja. Första gången jag någonsin försöker bli gravid dessutom.

Vilken dag är du på nu?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-27 15:18:32 följande:

Det är första försöket ja. Första gången jag någonsin försöker bli gravid dessutom.

Vilken dag är du på nu?

Nu är jag på cd 24, min cykel har varit mellan 23-28 dagar, så snart får jag väl min mens.

Jag har aldrig försökt bli gravid tidigare heller, och med då odiagnostiserad prolaktinom och p-piller var jag ju dubbelskyddad mot graviditet i många år!

Ska bli spännande att vara med och följa din/er resa! :)
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-07-27 15:25:14 följande:

Nu är jag på cd 24, min cykel har varit mellan 23-28 dagar, så snart får jag väl min mens.

Jag har aldrig försökt bli gravid tidigare heller, och med då odiagnostiserad prolaktinom och p-piller var jag ju dubbelskyddad mot graviditet i många år!

Ska bli spännande att vara med och följa din/er resa! :)

Då är det dags snart!! Jag inväntar min gyn som kommer tillbaka på måndag. Aldrig hoppats att en semester ska skyndas på som nu. Vad innebär odiagnotiserad prolaktinom?

Detsamma! Så skönt med människor i samma sits verkligen.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-27 16:11:45 följande:

Då är det dags snart!! Jag inväntar min gyn som kommer tillbaka på måndag. Aldrig hoppats att en semester ska skyndas på som nu. Vad innebär odiagnotiserad prolaktinom?

Detsamma! Så skönt med människor i samma sits verkligen.

Fick min mens igår och provtagning imorgon :) Äntligen! Och måndag för er, har ni hunnit kontakta gyn?

Prolaktinom är en godartad tumör i hypofysen som överproducerar prolaktin och då tror kroppen att man är ammande och man har inte mens/ägglossning. Mina p-piller höll i gång menstruationerna ändå och först när jag slutade med dem så upptäckte jag att min mens aldrig kom. Efter 2 år av utebliven mens gick jag till gyn och då såg man detta direkt på blodprover och jag fick börja medicinera för att få ner mitt prolaktinvärde.
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-07-30 14:58:33 följande:

Fick min mens igår och provtagning imorgon :) Äntligen! Och måndag för er, har ni hunnit kontakta gyn?

Prolaktinom är en godartad tumör i hypofysen som överproducerar prolaktin och då tror kroppen att man är ammande och man har inte mens/ägglossning. Mina p-piller höll i gång menstruationerna ändå och först när jag slutade med dem så upptäckte jag att min mens aldrig kom. Efter 2 år av utebliven mens gick jag till gyn och då såg man detta direkt på blodprover och jag fick börja medicinera för att få ner mitt prolaktinvärde.

Japp, kontaktat gyn och fått en tid tills nästa tisdag!! Mens om 16 dagar. Är så nära nu, väntat sååå länge!! Har du fått tillbaka ÄL och mens efter medicineringen ?

Hoppas alla dina prover är bra och att vi får bli gravida i år helst! :) skriv gärna vad testerna visade sen!
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-30 21:26:31 följande:

Japp, kontaktat gyn och fått en tid tills nästa tisdag!! Mens om 16 dagar. Är så nära nu, väntat sååå länge!! Har du fått tillbaka ÄL och mens efter medicineringen ?

Hoppas alla dina prover är bra och att vi får bli gravida i år helst! :) skriv gärna vad testerna visade sen!

Ja, mitt prolaktinom diagnostiserades för typ 12 år sen, så jag har medicinerat sen dess och ligger normalt i värde. Inget strul med mens och LH stegring har jag enligt stickor, men har såklart ingen aning om äggen lossnar... Men jag tänker att det borde de göra? Kommer att be om ultraljud på kliniken i samband med journalsamtalet, så får vi se hur det ser ut.

Proverna tagna, får svar om 2-10 dagar... Så jag antar att jag inte hinner med en inseminering denna cykeln, men kanske om jag har en jävla tur! :)

Jag uppdaterar om proverna så får du tjoa i tråden om en vecka när du varit på gyn!
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-30 21:26:31 följande:

Har fått svar på allt utom AMH... och inget läkarbedömningssvar än så länge, såklart. Har svårt att analysera de själva så jag gjorde en ny tråd och bad om hjälp här. Hoppas någon är insatt i referensvärden kontra ålder och kan ge en fingervisning. Jag vill ju bara veta vad de betyder, kasst eller hyfsat???
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-01 14:47:03 följande:

Har fått svar på allt utom AMH... och inget läkarbedömningssvar än så länge, såklart. Har svårt att analysera de själva så jag gjorde en ny tråd och bad om hjälp här. Hoppas någon är insatt i referensvärden kontra ålder och kan ge en fingervisning. Jag vill ju bara veta vad de betyder, kasst eller hyfsat???

Skicka de till mig!
Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018