• ForJune

Insemination i Danmark i Augusti 2018

Hej allihopa med samma livsöde som mig!

Jag startar nu denna tråd då jag (och min pojkvän) ska genomföra vår första insemination i Augusti 2018. 

Är vi fler som ska göra det? 

Hur förväntansfull ska jag vara på att det kommer gå på första försöket?

Jag har samtidigt startat en blogg om min resa i att bli gravid på detta sätt. 
    Där kommer jag dela med mig av hur vi har gått till väga, vilka resultat vi får samt  och kanske främst: hur det känns att genomföra en insemination i Danmark. 
    Finns det någon som är intresserad av att läsa den?

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-01 15:24:42 följande:

Skicka de till mig!

Så, la in skärmdumpar i tråden :)
  • askyfullofstars

[quote=78929802][quote-nick]Jeanetty skrev 2018-08-01 15:35:31 följande:[/quote-nick][/quote]

Jag skriver när jag är hemma och har mina referensvärden framför mig. Utifrån testerna ligger du iaf normalt inom TSH och prolaktin.

• askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-01 15:37:08 följande:

Så, la in skärmdumpar i tråden :)

Jag har referensvärden. Men vet inte hur jag ska tyda ditt resultat för det är olika värden utifrån:

Follikelfas

Ovulationernas

Lutealfas

Vilken av dessa tog du proverna på?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-01 21:07:44 följande:

Jag har referensvärden. Men vet inte hur jag ska tyda ditt resultat för det är olika värden utifrån:

Follikelfas

Ovulationernas

Lutealfas

Vilken av dessa tog du proverna på?

Follikelfas måste det vara, om jag har förstått det rätt så är den från första dagen i cykeln fram till ägglossning :)
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-01 23:37:55 följande:

Follikelfas måste det vara, om jag har förstått det rätt så är den från första dagen i cykeln fram till ägglossning :)

Ok. Svarar på de som du inte hade något referensvärde på.

FSH- Follikulär fas: 3,0-8,1 IU/L.

Östradiol- Follikulär fas: 45-854 pmol/l.

LH-Follikulär fas: 1,8-12 iu/l.

Verkar bara som att FSH är något högt (jag är verkligen ingen expert men utifrån Sahlgrenskas referensvärden) men att resterande prover ser bra ut.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 11:38:12 följande:

Ok. Svarar på de som du inte hade något referensvärde på.

FSH- Follikulär fas: 3,0-8,1 IU/L.

Östradiol- Follikulär fas: 45-854 pmol/l.

LH-Follikulär fas: 1,8-12 iu/l.

Verkar bara som att FSH är något högt (jag är verkligen ingen expert men utifrån Sahlgrenskas referensvärden) men att resterande prover ser bra ut.

Tack :)

Gick in på labmedicin Skåne oxå och kollade, deras referensvärde för FSH låg mellan 3,5 och 13. Sen läser jag på andra sidor att det ska ligga under 10 för att vara ett bra värde. Så då kanske 11 inte är superdåligt? Såg oxå att AMH analyseras två ggr/vecka och de andra proverna dagligen. Så då bör AMH komma idag eller imorgon hoppas jag :)
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-02 12:32:32 följande:

Tack :)

Gick in på labmedicin Skåne oxå och kollade, deras referensvärde för FSH låg mellan 3,5 och 13. Sen läser jag på andra sidor att det ska ligga under 10 för att vara ett bra värde. Så då kanske 11 inte är superdåligt? Såg oxå att AMH analyseras två ggr/vecka och de andra proverna dagligen. Så då bör AMH komma idag eller imorgon hoppas jag :)

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Ditt värde tyder på något minskad äggreserv (utifrån guiden) men eftersom FSH stiger med åldern så är det ju inte konstigt. Men utifrån din ålder tycker jag det är ett bra värde. Det måste ju ses i relation till det. :) Spännande att se vad AMH visar!

Jag har fått behandlingsplan från Triangeln och recept på ingång. Triangeln vill köra ostimulerade försök på mig, men får se vad min gyn säger på tisdag. Har du börjat kolla på donator?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 13:16:43 följande:

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Ditt värde tyder på något minskad äggreserv (utifrån guiden) men eftersom FSH stiger med åldern så är det ju inte konstigt. Men utifrån din ålder tycker jag det är ett bra värde. Det måste ju ses i relation till det. :) Spännande att se vad AMH visar!

Jag har fått behandlingsplan från Triangeln och recept på ingång. Triangeln vill köra ostimulerade försök på mig, men får se vad min gyn säger på tisdag. Har du börjat kolla på donator?

Ja, precis... Jag är 41 år i november så äggreserven kan ju inte vara som en 20-årings! Väntar spänt på AMH!!!

Men shit, vad spännande för er!!! Så insemination utan letrozol är förslaget från triangeln? Varför har gyn pratat om letrozol? För att ni varit oskyddade i 2 år? Men jag tänker att ni skulle ju oxå använda donator? Jag antar att din sambos spermier har undersökts? Hur gammal är du? Var dina värden bra?
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-02 17:04:58 följande:

Ja, precis... Jag är 41 år i november så äggreserven kan ju inte vara som en 20-årings! Väntar spänt på AMH!!!

Men shit, vad spännande för er!!! Så insemination utan letrozol är förslaget från triangeln? Varför har gyn pratat om letrozol? För att ni varit oskyddade i 2 år? Men jag tänker att ni skulle ju oxå använda donator? Jag antar att din sambos spermier har undersökts? Hur gammal är du? Var dina värden bra?

Gyn har pratat om hormonstimulerande eftersom mitt AMH är högt kanske ägget inte släpper av sig själv. Hon hade även teorier om att jag kanske hade glesa ägglossningar, varav det skulle lösas med gonal f. Läkaren i Danmark har ju inte undersökt mig utan gått på mina resultat. Jag vill köra stimulerat från start.

Vi ska använda donator ja. Min man har azzospermi (inga spermier i utlösningen). Jag är 29 år gammal och alla värden ser bra ut hos mig. :)

Har två donatorer nu som favoriter. Har du börjat kika?? :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 18:04:43 följande:

Gyn har pratat om hormonstimulerande eftersom mitt AMH är högt kanske ägget inte släpper av sig själv. Hon hade även teorier om att jag kanske hade glesa ägglossningar, varav det skulle lösas med gonal f. Läkaren i Danmark har ju inte undersökt mig utan gått på mina resultat. Jag vill köra stimulerat från start.

Vi ska använda donator ja. Min man har azzospermi (inga spermier i utlösningen). Jag är 29 år gammal och alla värden ser bra ut hos mig. :)

Har två donatorer nu som favoriter. Har du börjat kika?? :)

Ja, jag har en favorit på cryos. Men sen var där några jag gillade på sellmer/diers oxå. Ska nog sätta mig och kolla igenom igen och skriva ner så jag har det klart när det väl sätter igång.

Berätta om dina favoriter! Vad är det som gör att de blivit favoriter? Vad önskar ni för utseende och personlighet? Det finns ju så mycket info om de som gjort extended profiles.
Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018