• ForJune

Insemination i Danmark i Augusti 2018

Hej allihopa med samma livsöde som mig!

Jag startar nu denna tråd då jag (och min pojkvän) ska genomföra vår första insemination i Augusti 2018. 

Är vi fler som ska göra det? 

Hur förväntansfull ska jag vara på att det kommer gå på första försöket?

Jag har samtidigt startat en blogg om min resa i att bli gravid på detta sätt. 
    Där kommer jag dela med mig av hur vi har gått till väga, vilka resultat vi får samt  och kanske främst: hur det känns att genomföra en insemination i Danmark. 
    Finns det någon som är intresserad av att läsa den?

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-02 18:13:08 följande:

Ja, jag har en favorit på cryos. Men sen var där några jag gillade på sellmer/diers oxå. Ska nog sätta mig och kolla igenom igen och skriva ner så jag har det klart när det väl sätter igång.

Berätta om dina favoriter! Vad är det som gör att de blivit favoriter? Vad önskar ni för utseende och personlighet? Det finns ju så mycket info om de som gjort extended profiles.

Ja exakt! För man blir aldrig färdig där inne. Så oerhört svårt, iaf för oss där partner redan fanns :)

I början när min man kollade med mig så var det som att han letade efter en kloning av sig själv. Han letade efter barn som påminde om honom/syskonbarn. Flera månader sedan kom han och sa att det inte spelar ngn roll hur donatorn ser ut. Den ena donatorn hade ingen intressant profil alls (han är förmodligen 18 år) men hans bebisbild fick både mig och min man att smälla av helt. Den andra donatorn hade väldigt intressant profil och personalen på sädbanken hade beskrivit honom som oerhört ödmjuk och hans egenskaper passade bra med min mans. Han var driven och arbetade som en professionell dansare, märktes att han var äldre dessutom. Så, det har varit en kombo av utseende (dels för min man har utländskt påbrå) men även egenskaper för egentligen kan utseendet bli precis hur som helst. Utseende vi kollar på är mörkt hår, mörka ögon. Många från södra Europa/östeuropeiska städer.

Vad tittar du på? :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 20:51:11 följande:

Ja exakt! För man blir aldrig färdig där inne. Så oerhört svårt, iaf för oss där partner redan fanns :)

I början när min man kollade med mig så var det som att han letade efter en kloning av sig själv. Han letade efter barn som påminde om honom/syskonbarn. Flera månader sedan kom han och sa att det inte spelar ngn roll hur donatorn ser ut. Den ena donatorn hade ingen intressant profil alls (han är förmodligen 18 år) men hans bebisbild fick både mig och min man att smälla av helt. Den andra donatorn hade väldigt intressant profil och personalen på sädbanken hade beskrivit honom som oerhört ödmjuk och hans egenskaper passade bra med min mans. Han var driven och arbetade som en professionell dansare, märktes att han var äldre dessutom. Så, det har varit en kombo av utseende (dels för min man har utländskt påbrå) men även egenskaper för egentligen kan utseendet bli precis hur som helst. Utseende vi kollar på är mörkt hår, mörka ögon. Många från södra Europa/östeuropeiska städer.

Jag är ganska lång så jag vill ha en donator som är minst 185 cm, och gärna en vikt på minst 80 kg. Haha, så löjligt egentligen. Min favorit på cryos har inga barn, lever med en kvinna som har egna barn, så därför donerar han. Beskriver sig med positiva fina egenskaper. Blond och blå ögon som mig. Min favorit på sellmerdiers är tysk, mörkt hår och gröna ögon. Det jag fastnade för honom var att hans favoritband är oasis (mitt med) och han har spelat fotboll på hög nivå (jag har spelat sen jag var 5-6 år). Oxå fina egenskaper, han har två barn med sin fru.

Det de båda har gemensamt är att de skriver i det personliga brevet att de välkomnar ett donatorbarn att ta kontakt. Att de kommer svara på alla frågor som finns och träffa barnet. Den biten känns viktigast för mig. Att donatorn räknar med att kontakt kommer att tas. Sen blir det kanske inte så ändå, men...

Bebisbilderna har varit viktiga oxå, jag tycker sällan att bebisar är söta. Men de här två var väldigt gulliga bebisar/små barn.

Men det är så svårt att välja så det har väl ändå underlättat att man hade några kriterier att gå efter. :)
  • M82

Hej!

Du skriver inget om din ålder men kan bara kort berätta om vår resa. 
    Vi fick beskedet att min man har azoomerspi 2014. Ett tung besked. 
    På hösten samma år började vi med inseminationer i DK med donator. 
    Lyckades på 4:e försöket med lättare hormonstimulering (Pergotime + Ovitrelle).
    I september 2015 fick vi vårt efterlängtade barn.

Dec 2017 började vi med syskonförsök och nu i maj 2018 så lyckades det efter 6 försök.
    Väntar nu syskon med samma donator som dottern. Även den här gången med hormonstimulering.
    Fick den här gången testa Letrozol, sen Gonal-F och Progynon. När det lyckades fick jag bara Gonal-F
    och så Ovitrelle för ägglossningen vid alla försök. 

Alla undersökningar (blodprover och mäta äggblåsor hos gyn) har vi gjort hemma i Sverige och sen har vi mailat resultatet till DK och då har de meddelat när jag skulle ta Ovitrellesprutan. Efter det har man 24-36 timmar på sig innan insemination. Det känns knappt & går väldigt snabbt så inget att vara rädd för. Dock bör du inte ha allt för stora förhoppningar om att det kommer lyckas på 1:a försöket. Det kan kännas hopplöst när man försökt så där 3-4-5 gånger utan resultat. Men förr eller senare så funkar det för de flesta. I annat fall brukar kliniken rekommendera att man går över till IVF. 

Både min man och jag är 35 år och mitt AMH-värde har sänkts något sen vi fick 1:a barnet. Dock ska man inte haka upp sig så mkt på sånt utan det visar bara antalet ägg och inte hur kvalitén på äggen är. 
    Stort lycka till till er och hoppas ni får ert önskebarn snart! 

• Längtan 30

Vi är på gång att göra syskonförsök igen, har två barn efter samma donator. Har ni nåt tips på gyn där man kan göra äggblåsemätning och kolla tjockleken på slemhinnan inför insemination?

• Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 20:51:11 följande:

Nu har alla mina provsvar kommit... Blev glad igår när jag såg att progesteron på dygn 21 låg på 64. (Östrogen då var 897).

Idag kom AMH värdet via werlabs som var 0,5. Så nedslående. :(

Ska skicka in alla resultat till storkkliniken och se vad de rekommenderar. Men i väntan på att få komma på det första samtalet (tider först i slutet av augusti, början på sep) så beställde jag sperma för heminsemination som levereras imorgon. Troligt LH stegring imorgon eller lördag om man ser till tidigare cyklar. Har jag otur dröjer ÄL eller tom uteblir... Men jaja...

Usch, det där AMH värdet drog undan mattan för mig lite....
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-08 12:32:36 följande:

Nu har alla mina provsvar kommit... Blev glad igår när jag såg att progesteron på dygn 21 låg på 64. (Östrogen då var 897).

Idag kom AMH värdet via werlabs som var 0,5. Så nedslående. :(

Ska skicka in alla resultat till storkkliniken och se vad de rekommenderar. Men i väntan på att få komma på det första samtalet (tider först i slutet av augusti, början på sep) så beställde jag sperma för heminsemination som levereras imorgon. Troligt LH stegring imorgon eller lördag om man ser till tidigare cyklar. Har jag otur dröjer ÄL eller tom uteblir... Men jaja...

Usch, det där AMH värdet drog undan mattan för mig lite....

Var beställde du sperma ifrån och vilken MOT?

Det är inte kört men troligtvis kanske de rekommenderar IVF. Kämpa på! :)

Nu ska vi beställa sperma inför försök 1.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-09 19:41:54 följande:

Var beställde du sperma ifrån och vilken MOT?

Det är inte kört men troligtvis kanske de rekommenderar IVF. Kämpa på! :)

Nu ska vi beställa sperma inför försök 1.

Googlade lite på AMH och hittade en studie publicerad 2017 där man i USA följt 750 kvinnor mellan 30-44 år utan tidigare infertilitet och i gruppen med ovanligt lågt AMH blev 65% gravida inom 6 mån, och gruppen med normalt AMH var siffran 62%.

Enligt progesteronvärdet så hade jag åtminstone ägglossning förra cykeln. Ja, vi får se helt enkelt.

Jag beställde från sellmerdiers, det blev tysken jag nämt tidigare :) MOT20, ICI 2ml så rent krasst 40 miljoner spermier. Leveransen kom imorse.

Var beställer ni ifrån? Blir det cryos? Vad sa de på gyn? Visst var du där i tisdags?
  • SvenOlsson
    Jeanetty skrev 2018-08-09 20:01:30 följande:

Jag beställde från sellmerdiers, det blev tysken jag nämt tidigare :) MOT20, ICI 2ml så rent krasst 40 miljoner spermier. Leveransen kom imorse.

40 miljoner låter inte så mycket, kanske? Jag hade 495 miljoner i mitt prov inför att jag skulle börja donera. Jag kände mig som stålmannen ett tag när jag fick veta resultatet, men sköterskan tog ner mig på jorden lite - det är väldigt bra resultat, men ändå inom normalspannet.
  • askyfullofstars
    Jeanetty skrev 2018-08-09 20:01:30 följande:

Googlade lite på AMH och hittade en studie publicerad 2017 där man i USA följt 750 kvinnor mellan 30-44 år utan tidigare infertilitet och i gruppen med ovanligt lågt AMH blev 65% gravida inom 6 mån, och gruppen med normalt AMH var siffran 62%.

Enligt progesteronvärdet så hade jag åtminstone ägglossning förra cykeln. Ja, vi får se helt enkelt.

Var beställer ni ifrån? Blir det cryos? Vad sa de på gyn? Visst var du där i tisdags?

Hmm innehåller verkligen ICI 2 ml så mycket spermier?

Oroa dig inte, ta det lugnt. Läs inte för mkt på internet man blir ju dum av det.

Ja det blir Cryos. Vad fick du betala??

Precis, var där i tisdags. Du, jag funderar på att ta bort FL då jag känner jag blir negativt påverkad av vissa grupper. Vill du fortsätta prata kan jag gärna fortsätta via fb eller annat- du bestämmer :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-09 20:37:51 följande:

Oroa dig inte, ta det lugnt. Läs inte för mkt på internet man blir ju dum av det.

Precis, var där i tisdags. Du, jag funderar på att ta bort FL då jag känner jag blir negativt påverkad av vissa grupper. Vill du fortsätta prata kan jag gärna fortsätta via fb eller annat- du bestämmer :)

Jag skickar meddelande, håller gärna kontakten via fb :)
  • Anonym (en tjej)
    askyfullofstars skrev 2018-08-09 20:37:51 följande:

Ett tips är att man kan avprenummerera sig från de grupper man inte vill läsa här på Familjeliv, det har jag gjort. Då får man inget meddelande längre om det skrivs i de trådarna.
  • askyfullofstars
    Längtan 30 skrev 2018-08-08 09:39:30 följande:

Vi är på gång att göra syskonförsök igen, har två barn efter samma donator. Har ni nåt tips på gyn där man kan göra äggblåsemätning och kolla tjockleken på slemhinnan inför insemination?

Vilken klinik har du varit på?
  • Längtan 30
    askyfullofstars skrev 2018-08-17 23:18:57 följande:

Vilken klinik har du varit på?

Gyn Grönlund som ligger i Helsingör, jag ska på äggblåsemätning i Göteborg på måndag och antagligen insemination på onsdag om jag inte har för många mogna ägg (eller tillräckligt med mogna ägg för den delen). Vart har/ska ni till?
  • askyfullofstars
    Längtan 30 skrev 2018-08-18 08:39:15 följande:

Gyn Grönlund som ligger i Helsingör, jag ska på äggblåsemätning i Göteborg på måndag och antagligen insemination på onsdag om jag inte har för många mogna ägg (eller tillräckligt med mogna ägg för den delen). Vart har/ska ni till?

Vilken gyn i Gbg?

Vi ska till Triangeln i Danmark. Har du gjort insemination på båda barnen? Med hormoner eller utan?Har ni manlig faktor?
  • Längtan 30
    askyfullofstars skrev 2018-08-18 09:51:04 följande:

Vilken gyn i Gbg?

Vi ska till Triangeln i Danmark. Har du gjort insemination på båda barnen? Med hormoner eller utan?Har ni manlig faktor?

Partus går jag till. Hade kontakt med ett par andra kvinnokliniker men de ville ha 1500 för äggblåsemätning. Galet, men på Partus är det bättre pris.

Ja manlig faktor, vi har samma donator till våra andra barn och tre försök till helsyskon har vi just nu. Hoppas att det räcker med ett försök såklart men jag vet inte om jag vågar hoppas på sån tur. Våra barn kom till efter hormonbehandling, enkel- respektive dubbelkur och insemination, inför det kommande har jag tagit en dubbelkur också.
  • askyfullofstars
    Längtan 30 skrev 2018-08-20 12:08:32 följande:

Partus går jag till. Hade kontakt med ett par andra kvinnokliniker men de ville ha 1500 för äggblåsemätning. Galet, men på Partus är det bättre pris.

Ja manlig faktor, vi har samma donator till våra andra barn och tre försök till helsyskon har vi just nu. Hoppas att det räcker med ett försök såklart men jag vet inte om jag vågar hoppas på sån tur. Våra barn kom till efter hormonbehandling, enkel- respektive dubbelkur och insemination, inför det kommande har jag tagit en dubbelkur också.

Jag betalar 2000 kr. Vad betalar du där? Så himla dyrt, särskilt när vi betalar allt själva. Har de möjlighet att ta emot helger?

Vilka hormonbehandlingar fick du? Hur gammal är du?
  • Längtan 30
    askyfullofstars skrev 2018-08-20 12:30:35 följande:

Jag betalar 2000 kr. Vad betalar du där? Så himla dyrt, särskilt när vi betalar allt själva. Har de möjlighet att ta emot helger?

Vilka hormonbehandlingar fick du? Hur gammal är du?

300 kr, kolla in deras hemsida, www.partus.se

Har du Facebook eller messenger så kke vi kan höras där?
Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018