• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • gammelpysen
    mammsen79 skrev 2018-09-09 00:14:14 följande:

För mig blev det på dag 16 väldigt sent tycker jag och de ska återförenas på Måndag.

Jag hade äggplock på dag 16 också senast, en måndag. Så körde vi med menopur och det ska tydligen få äggen att mogna långsammare. Däremot verkade det inte göra någon skillnad med 1 dag hit och dit.
  • Kokarororo
    gammelpysen skrev 2018-09-09 13:21:19 följande:

Jag hade äggplock på dag 16 också senast, en måndag. Så körde vi med menopur och det ska tydligen få äggen att mogna långsammare. Däremot verkade det inte göra någon skillnad med 1 dag hit och dit.

Ja själv är jag ju på dag 14 med gonal-f nu. Då dey lär ju bli något liknande för mig med.
  • Percafluviatilis

VUL idag visade 6 okej blåsor! Varit så orolig för att få liknande resultat som sist (två blåsor). Äggplock planerat till torsdag. Puh, lättnaden. Nu kan jag ladda om innan jag börjar noja för antalet ägg och kvalitet istället :)

• Wonderfluff
    gammelpysen skrev 2018-09-09 13:19:30 följande:

Vet inte tyvärr. När jag haft äggplock har det funnits tomma blåsor och andra ägg har varit omogna. De kommenterar att de inte räknar med att alla blåsor ska ge något.

Vad jag förstår finns två scenarion då de inte får några ägg ur blåsorna:

1. Äggen är inte mogna så de klamrar sig fast vid östrogenet i follikeln, och sugs inte ut.

2. Äggen kan redan ha lossnat och försvunnit ut ur follikeln. Den fylls då på med vätska efteråt, vilket således är en indikation på att ÄL skett.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-09-09 15:16:32 följande:

VUL idag visade 6 okej blåsor! Varit så orolig för att få liknande resultat som sist (två blåsor). Äggplock planerat till torsdag. Puh, lättnaden. Nu kan jag ladda om innan jag börjar noja för antalet ägg och kvalitet istället :)

Vilken lättnad! Skönt att ha ett datum att förhålla sig till!
  • Inalina
    meshelg skrev 2018-09-09 10:45:14 följande:

Tack allihop för svaren ni ger mig, jag som är både ny i tråden och okunnig. Jag försöker läsa era erfarenheter. Gör ni alla era behandlingar i Sverige? 

Jag har inte gjort IVF tidigare och har barn men vill ha fler och försökt men inte fått, tror det är åldern fast jag är bara 40. Efter hormonspiral och cysta som spruckit har mina äggledare slutat producera... 

Anledningen till att jag försöker förstå processen är att kliniken bara förväntar sig att jag kommer och stannar så länge det behövs och jag måste tänka på eventuella ledigheter, familj, skolplikt för barn... 
    Kokarororo skrev 2018-09-08 17:30:03 följande:
    Jag genomför min första behandling nu, så jag är ju rätt så rookie i det här också men det jag vill framföra är att det är mycket som kan hända på vägen! Vi hade tagit för givet att ha plockat ut ägg redan i fredags, men min behandling har blivit förlängd och vi vet ännu inte när det är dags för äggplock. Med andra ord, planera inte för mycket runt dessa veckor
    Förmodligen kommer jag bara boka resa dit och anpassa mig till hur det går men behöver ändå planera att jag kommer dit utan att behöva slösa dagar på att de inte tar emot mig eller att jag inte åker precis efter ägglossning eller annat jag måste tänka på.  Jag ska försöka inte stressa och ta tiden det behövs men jag är som du väldigt lojal arbetsgivaren och älskar mitt jobb. men klart det inte bör vara stress, man vill ju göra det så bra som möjligt både för att det ska lyckas och för att minnet kring processen.
    Hoppomliv skrev 2018-09-08 15:10:58 följande:
    Du kör kort protokoll eller? Annars är det först nässpray på dag 17 och sprutstart nästa mens. Återförandet efter äggplock kan bli på dag 2, 3 eller 5.
    När jag pratat med klinikerna har de bara tagit upp den korta protokollet med mig, det var först när jag googlade och läste själv som jag såg att det fanns en lång oxå...
    Hej! jag gör min IVF i Tjeckien, vart ska du göra nånstans?
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-09-09 15:16:32 följande:

Vad bra!!! =) nu har du nästa steg mot baby på torsdag! du kan ju själv inte påverka något och visst finns det alltid nåt att oroa sig för i processen men det lät som ett toppresultat i dag ialla fall =)
  • Mjbo

Hej allihopa!

Varit bortrest i helgen och ser att de va över 150 nya inlägg sen ja va in sist, så har inte hunnit att läsa ikapp riktigt.

Vad har hänt sedan jag va här sist? Någon som plussat? Eller någon mer ruvare? :)

Jag ska imorgon om de klarar upptining sätta in en 5dagars, så imorgon förhoppningsvis blir jag ruvare!! :)

• Akira Öken
    Mjbo skrev 2018-09-09 17:50:56 följande:

Hej allihopa!

Varit bortrest i helgen och ser att de va över 150 nya inlägg sen ja va in sist, så har inte hunnit att läsa ikapp riktigt.

Vad har hänt sedan jag va här sist? Någon som plussat? Eller någon mer ruvare? :)

Jag ska imorgon om de klarar upptining sätta in en 5dagars, så imorgon förhoppningsvis blir jag ruvare!! :)

Hej! Ja, härligt med mycket aktivitet i tråden! :)

Stort lycka till imorgon!
  • Mjbo
    Akira Öken skrev 2018-09-09 18:00:40 följande:

Hej! Ja, härligt med mycket aktivitet i tråden! :)

Stort lycka till imorgon!

Verkligen! Vi är ett stort gäng nu. Härligt!

Hur går det för dig? Vart i karusellen befinner du dig nu? :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018